päiväkoti asiaa, miten suhtautua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leena

Vieras
lapseni tyttö 2,5v on ollut uudessa päiväkodissa elokuusta alkaen, ryhmässä on sekä 3-4 vuotiaita että 2-3 vuotiaita.

nyt monena aamuna kun olen vienyt lapseni siellä muutamat isommat lapset ovat huudelleet "me ei leikitä Liisan (lapseni nimi) kanssa" ja kerran hoitaja on tähän puuttunut muuloin en ole kuullut kommenttia. itsellä on jäänyt paha mieli asiasta.

kuinka asiaan tulisi puuttua / puuttua ollenkaan? lapsellani on muutamia oman ikäisiä kavereita mutta nämä vanhempien lasten huutelut harmittavat. Kuinka asiassa tulisi edetä? vai ylireagoinko?

Mut on se toisaalta niinkin, ettei lapsia voi pakottaa leikkimään kaikkien kanssa... Onko tällä Liisalla kuitenkin kavereita ryhmässä? Oisko niin, että tää ei oikeesti ole siellä mäkään ongelma ja lasten puhuttelu "tyhjästä" vaan aiheuttais ongelman.

En ole reagoinut mitenkään siihen, että joka aamu yksi lapsi saanoo haluavansa leikkiä yksin. Yleensä lapseni on se toinen hoitoontulija, joten sama viestihän se on. Lapsella on kuitenkin paljon leikkikavereita ja eihän kaikkien kanssa tarvitse olla paras kaveri. Itse painimme sen ongelman kanssa, että miten saada 3.5vee leikkimään pienempien kanssa, vain isot kelpaa. Toki usein hoitajat ehdottavat jotain neutraalia leikkiä yhdessä - kirjaa tai piirtämistä. Ja se on ok.

Syrjintä ja kiusaaminen on eri asia. Siihen reagoisin, tämä ei ole sitä vielä.

Musta on ihan normaalia, että 4-vuotiaat eivät halua leikkiä 2,5-vuotiaan kanssa. Aika lailla noiden ikien välissä tuo kyky yhteiseen leikkimiseenkin muuttuu. tod. näk. kokevat vaan nuo pienemmät leikien sotkijoiksi.

Sanot seuraavaksi kun huutavat ettei liisakaan halua leikkiä teidän kanssa.
mut kivoja noi ryhmät missä on eri-ikäisiä. meidän lapset on ryhmässä missä 0-6v ja siellä ne aina menee sulassa sovussa keskenään :D

Niin... kaikkien kanssa ei tietenkään tarvi leikkiä jollei halua, mutta ei sitä nyt tartte huudellakaan kyllä. Mun mielestä tuosta voi hoitajille sanoa, että siellä toitotetaan kenen kanssa halutaan leikkiä ja kenen kanssa ei - varsinkin kun kyseessä on isompien lasten isottelu.

Yhteistyössä