Päiväkodista valitettiin kun lapsen loma alkaa liian myöhään! :-O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28556961]Tollasille? Että te muksujemme hoitajat ootte niin ihania :) Ihanko tosissasi väität, että teillä on täysmiehitys kesäaikaan päällä ja sitten lapsia tuleekin muutama? Jos näin on niin vie ihmeessä asia eteen päin täältä palstalta! Kun olen ilmoittanut heinäkuulle 15 hoitopäivää niin pitäisikö minun tuoda se muksu hoitoon vaikken olisikaan töissä ihan vaan teidän hoitajien takia?[/QUOTE]

Kyllä olen ollut monena kesänä töissä, kun on ollut päiviä/viikkoja että paikalla on lapsia 0-2, ja hoitajia esim. 3 kappaletta. Koska lapsia hoitoon on ilmoitettu huomattavasti enemmän.

Kyllä asia on viety eteenpäin ihan toisia kausia ja lomien kyselyjä on kiristetty ja esim. päivystävää pk:ta ei enään ilmoiteta vanhemmille etukäteen, jotta saadaan selville TODELLINEN hoidontarve. Se ei silti estä minua mainitsemasta asiasta täällä, kun nyt kerran on puhe.

Mä en tiedä sun työtilanteitas, enkä ole edes kiinnostunut.

Mun lapset aloittivat viime vuonna päiväkodissa toukokuun puolessa välissä ja olivat koko kesän päiväkodissa, kyseinen päiväkoti sattui olemaan koko kesän auki ja ei noilla ainakaan mitään ongelmia ollut, eikä lapset mitenkään vaikuttaneet ahdistuneilta, siellä oli todella rento ja mukava tunnelma koko kesän ja lapset vaikuttivat hyväntuulisilta. Mulla oli talvellakin niin syys- kuin hiihtolomallakin lapset hoidossa, toisella kertaa päivystävässä päiväkodissa, joka päivystää nyt kesälläkin ja toisen loman aikana oma päiväkoti oli päivystävä.

Se on tarkoituskin että kolahtaa. Sehän tarkoittaa sitä että vanhemmat yrittävät tavalla millä hyvänsä sitten järjestää lapselleen lomaa. Ja jos ei onnistu sinä vuonna niin tulee ainakin mieleen sitten seuraavana vuonna kun niitä lomia venkslataan, ja sitten lapsi saakin sitä lomaa. Joskus sitä syyllistämistä tarvitaan että vanhemmat heräävät ajattelemaan asioita myös lastensa kantilta. :)

Kyllä kolahti, vitutti ja ahdisti jo ennenkin ja nyt lisää. Saitko itsellesi hyvän mielen? Minun nelosluokkalainen meni hoitoon 2-vuotiaana, jäi kotiin 4-vuotiaana kun kuopus syntyi ja sen jälkeen ei ole ikinä ollut päivähoidossa eikä iltapäiväkerhossa. Kuopus meni osa-aikahoitoon 2-vuotiaana, on ollut tuosta lähtien osa-aikahoidossa (ilmoitetut päivät 15, käytännössä aina vähemmän hoidossa) Tulee olemaan osa-aikahoidossa koko päiväkoti-ikänsä jos jotain todella ihmeellistä ei tapahdu. MUTTA lasten isovanhemmat asuu kaukana, he tekevät VARSINKIN kesäisin töitä eikä muutakaan tukiverkostoa ole tässä jotka lapset ottaisi. Minun työpaikallani on työvoiman tarvetta nimenomaan kesäisin. Teen keikkaa mutta varsinaiseksi työntekijäksi tai edes kesätyöntekijäksi en ole hakenut että lapsille jäisi aikaa. Mies on aina heinäkuun lomalla, kun voi. Pienen yrityksen takia näin ei käy valitettavasti edes joka toinen vuosi, ei aina edes joka kolmas vuosi, koska muitakin on ajateltava. Ja nyt sinä tulet sanomaan, että ihan oikein että kolahti ja syyllistyin. Kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs hoitaja;28556974:
Sehän ei ole myöskään hoitajien vika, että päivähoidossa ei ole resursseja palkata ihmisiä tarpeeksi. Ei edes sijaisia saisi palkata, varsinkaan vuosilomien aikaan.

Olenko syyttänyt teitä hoitajia? Meillä on myös vaikea saada sijaisia, ei silti ole käynyt mielessäkään että syyttäisin potilaita :D

[QUOTE="poikia3";28556973]Minä ihmettelen kahta asiaa näiden hoitajien viesteissä. Missä on kunta, jossa sijaisia ei saa palkata? Espoossa ainakin sijaisia sai palkata, ja kesähoidossa erityisesti niitä sijaisia oli.
[/QUOTE]

No esim. turussa ei tule kuulonkaan kesäsijaiset, ellei ole täysin hätäpakkotilanne. Olen sijaislistoilla, kesät on tyhjää täynnä ;) Ainiin, myös alle 3 päivän sijaisuudet on kiellettyjä, ympäri vuoden.

Se on kyllä aika tavallista, ettei vanhemmilla ole todellista käsitystä meidän kaupungin päivähoidon tilanteesta.

No se ei ole uskon asia :D

Nojoo, sä et selvästikkään ymmärrä, turha tollasille on vääntää edes rautalangasta. Kukaan täällä ole mitään valittanut, noh, paitsi sinä lähinnä. Lähinnä tässä on yritetty selventää miksi tälläisiä asioita siellä pk:ssa voidaan kysellä ja puhua.

Mahtaakohan esim. sillä, että varahoitopaikan tarpeesta tivataan niin aikaisessa vaiheessa, ettei edes tiedä omia lomiaan, olla mitään vaikutusta siihen, että ilmoitetaan, että tarvitaan varahoitoa koko kesäksi.

Näin meidän on pitänyt tehdä ainakin parina kesänä. Ja lisäksi joskus, jo sovittu loma saattaa siirtyä eteenpäin. esim. viime kesänä mun lomani siirtyi 3 päivää eteenpäin. Ja siirtyminen tapahtui viimeisenä työpäivänä ennen loman alkua. Onneksi pystyin tekemään työtä kotona, eikä ollut mitään lomamatkaa varattuna.

Ei päiväkodilla ole loppupeleissä sanottavaa lomanne ajankohtaan. Jos teillä ei olisi lomaa lainkaan/sitä olisi todella vähän niin sitten ymmärtäisin. Mutta... ymmärrän hyvin päiväkodin linjan. Loma on todella myöhään ja kesä päiväkodissa ja päivystyksessä lapselle tooooooodella pitkä. Ajattelevat vain lapsen parasta.
Olen itse päiväkodissa töissä ja myös päiväkoti-ikäisten lasten äiti. En itse pystyisi tuohon, jos suinkin mahdollista. Ennemmin pitäisimme mieheni kanssa eri aikaan lomat, ellei kukaan työkaveri suostuisi kanssani vaihtamaan. Kaikki muut lapset ja aikuiset jäävät lomalle, naamat vaihtuvat moneen kertaan ja uusi kausi ehtii jo käynnistyä päiväkodissa ennen kuin lapsellanne on ollut yhtään lomaa.
Et ehkä ajattele samoin, mutta todennäköisesti kesä tulee olemaan lapsellesi rankka niin henkisesti kuin fyysisestikin. Kyllä elokuun puoli väliin on vielä pitkä aika! Mutta jos todellakaan ette pysty lomianne muutoin järjestelemään/mummot tai muut suksulaiset antamaan lapselle aiemmin edes viikon lomaa, niin sittenhän noilla on vaan mentävä. Mutta kysymykseen, että eikö 4 viikkoa lomaa ole tarpeeksi, niin vastaan että kyllä on. Ainahan on toki ihana, mitä enempi lomaa on (varmasti itse kustakin), mutta useimmillahan meillä on se 4 viikkoa ja se riittää toki!

[QUOTE="vieras";28557007]Kyllä kolahti, vitutti ja ahdisti jo ennenkin ja nyt lisää. Saitko itsellesi hyvän mielen? Minun nelosluokkalainen meni hoitoon 2-vuotiaana, jäi kotiin 4-vuotiaana kun kuopus syntyi ja sen jälkeen ei ole ikinä ollut päivähoidossa eikä iltapäiväkerhossa. Kuopus meni osa-aikahoitoon 2-vuotiaana, on ollut tuosta lähtien osa-aikahoidossa (ilmoitetut päivät 15, käytännössä aina vähemmän hoidossa) Tulee olemaan osa-aikahoidossa koko päiväkoti-ikänsä jos jotain todella ihmeellistä ei tapahdu. MUTTA lasten isovanhemmat asuu kaukana, he tekevät VARSINKIN kesäisin töitä eikä muutakaan tukiverkostoa ole tässä jotka lapset ottaisi. Minun työpaikallani on työvoiman tarvetta nimenomaan kesäisin. Teen keikkaa mutta varsinaiseksi työntekijäksi tai edes kesätyöntekijäksi en ole hakenut että lapsille jäisi aikaa. Mies on aina heinäkuun lomalla, kun voi. Pienen yrityksen takia näin ei käy valitettavasti edes joka toinen vuosi, ei aina edes joka kolmas vuosi, koska muitakin on ajateltava. Ja nyt sinä tulet sanomaan, että ihan oikein että kolahti ja syyllistyin. Kiitos.[/QUOTE]

Kyse ei ole minun hyvästä mielestäni vaan lapsista. Syytön minä siihen olen että juuri sinä syylistyit, aiheesta tai aiheettomasti (sitä en katso aiheelliseksi lähteä arvioimaan vaikka yksityiskohtaisesti kerroitkin miten asiat teillä ovat).

[QUOTE="vieras";28557023]Huomasin. Tarkoituksenasihan oli vain päästä aukomaan päätä meille pahoille vanhemmille :)[/QUOTE]

Sinähän se tässä keuhkoat ja otat kaiken pään aukomisena, vaikka se ei sitä ole.

Mainitsin jo heti alkuun että ei koske esim. keikkatyöläisiä, mutta silti vaan jatkoin niiden herneiden kiskomista nekkuun, koska olet saanut päähäsi että kaikki hoitajat on sua vastaan.

"meille" ja "teille".

Itse kuulun sitäpaitsi ihan teihinkin, kerta olen itsekin vanhempi.

Kyse ei ole minun hyvästä mielestäni vaan lapsista. Syytön minä siihen olen että juuri sinä syylistyit, aiheesta tai aiheettomasti (sitä en katso aiheelliseksi lähteä arvioimaan vaikka yksityiskohtaisesti kerroitkin miten asiat teillä ovat).

Juurihan sinä sanoit, että oli tarkoitus syyllistää ja että kolahtaa, joten turhaan niitä sanojasi enää vedät pois. Ja jos lukisit ajatuksellani viestini niin huomaisit, että meillä kaikki työratkaisut on tehty ensisijaisesti lapsia ajatellen. Valitettava fakta vaan on, se että jos kieltäydyn jatkuvasti kesällä töistä niin kohta niitä ei enää tarjota ollenkaan. Meidän kunnassa varahoito toimii 15.6.-elokuun puoliväli, joten melko mahdotonta hoitaa asia niin ettei päivystävää päiväkotia tarvitsisi ollenkaan.

Sinähän se tässä keuhkoat ja otat kaiken pään aukomisena, vaikka se ei sitä ole.

Mainitsin jo heti alkuun että ei koske esim. keikkatyöläisiä, mutta silti vaan jatkoin niiden herneiden kiskomista nekkuun, koska olet saanut päähäsi että kaikki hoitajat on sua vastaan.

"meille" ja "teille".

Itse kuulun sitäpaitsi ihan teihinkin, kerta olen itsekin vanhempi.

Vanhemman näkökulmasta se on juurikin sitä päänaukomista. Sinä tunnut kuvittelevan, että kovinkin moni vanhempi ihan teitä kiusatakseen ilmoittaa hoitopäiviä eikä tuokaan. Meillä on nyt uusi päiväkoti eikä tuo byrokratia kyllä toimi heidänkään puolelta, kun kesän hoitoajat olisi pitänyt jo ilmoittaa ennen kuin edes miehen työpaikan kesälomia tiedettiin. Niin kuin "poikia3" sanoi, silloin voi tulla tilanne että on pakko ilmoittaa hoitopäivät "varmuuden varulta"

[QUOTE="vieras";28557047]Juurihan sinä sanoit, että oli tarkoitus syyllistää ja että kolahtaa, joten turhaan niitä sanojasi enää vedät pois. Ja jos lukisit ajatuksellani viestini niin huomaisit, että meillä kaikki työratkaisut on tehty ensisijaisesti lapsia ajatellen. Valitettava fakta vaan on, se että jos kieltäydyn jatkuvasti kesällä töistä niin kohta niitä ei enää tarjota ollenkaan. Meidän kunnassa varahoito toimii 15.6.-elokuun puoliväli, joten melko mahdotonta hoitaa asia niin ettei päivystävää päiväkotia tarvitsisi ollenkaan.[/QUOTE]

En jaksa lukea avautumisiasi. Kyllä, syylistää niitä joiden lapset joutuvat olemaan laitoksessa koko kesän (ehkä jopa kesä toisensä jälkeen). Huom, puhuin yleisesti, en ketään sormella osoittaen. Sinun perheesi tilanteeseen en lähde syventymään. Ja niinkuin sanoin niin syytön minä olen olen siihen että juuri sinä syyllistyit kirjoituksestani. :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="poikia3";28557028]Mahtaakohan esim. sillä, että varahoitopaikan tarpeesta tivataan niin aikaisessa vaiheessa, ettei edes tiedä omia lomiaan, olla mitään vaikutusta siihen, että ilmoitetaan, että tarvitaan varahoitoa koko kesäksi.

Näin meidän on pitänyt tehdä ainakin parina kesänä. Ja lisäksi joskus, jo sovittu loma saattaa siirtyä eteenpäin. esim. viime kesänä mun lomani siirtyi 3 päivää eteenpäin. Ja siirtyminen tapahtui viimeisenä työpäivänä ennen loman alkua. Onneksi pystyin tekemään työtä kotona, eikä ollut mitään lomamatkaa varattuna.[/QUOTE]

Käytännöt vaihtelee niin suuresti, mutta esim. hiihtolomaviikolle hoitotarve meillä piti ilmoittaa viimeistään viikkoa ennen hiihtolomaa, ja kesälomat kysytään siinä toukokuun alussa aika monessa paikkaa. Siis deadline, kyllä niitä voidaan lappuja jaella jo aiemmin, koska moni tietää lomansa jo aiemmin.

Itsekkään emme siis monesti saa tietää lomiamme edes viikkoa etukäteen. Niinkun tosiaan, onhan niillä pk:n työntekijöilläkin lomia ja oikeuksia, vaikka se joiltain joskus unohtuukin...

Sun loma siirtyi, mutta tietääkseni tuollaiseen ei ole pakko suostua. Mitäs jos olisit varannut etelänmatkan, olisihan se kohtuutonta että joutuisit suostumaan lomansiirtoon viimeisenä päivänä ennen lomaa... Päiväkodit venyy ja vanuu monenlaiseen, mutta ei sekään ihan kaikkeen pysty. Jos jokainen ajattelee itsekkäästi ja että eihän tämä minun kikkailu nyt tässä mitään vaikuta, niin eihän siellä pk:ssa kohta tiedetä ollenkaan onko huomenna paikalla 2 vai 20 lasta.

En jaksa lukea avautumisiasi. Kyllä, syylistää niitä joiden lapset joutuvat olemaan laitoksessa koko kesän (ehkä jopa kesä toisensä jälkeen). Sinun perheesi tilanteeseen en lähde syventymään. Ja niinkuin sanoin niin syytön minä olen olen siihen että juuri sinä syyllistyit kirjoituksestani. :)

Tyypillistä, tyypillistä...tarkoitus on vaan vittuilla ja haukkua muille mahdollisimman paljon eikä edes viitsitä vaivautua lukemaan muiden kommentteja. Näinhän se keskustelu toimii :) Uskon, että aika moni kaikkensa tekevä vanhempi syyllistyy siltikin tuollaisesta syyllistämisestä, vaikka periaatteessa tietäisi tekevänsä kaikkensa. Ikään kuin se päiväkoti olisi taas helvetin esikartano ja päivystävä päiväkoti itse helvetti.

[QUOTE="lastenhoitaja";28557018]No esim. turussa ei tule kuulonkaan kesäsijaiset, ellei ole täysin hätäpakkotilanne. Olen sijaislistoilla, kesät on tyhjää täynnä ;) Ainiin, myös alle 3 päivän sijaisuudet on kiellettyjä, ympäri vuoden.

Se on kyllä aika tavallista, ettei vanhemmilla ole todellista käsitystä meidän kaupungin päivähoidon tilanteesta.[/QUOTE]

Ehkä teidän pitäisi kertoa vanhemmille.

Päivähoitoa säätelee myös laki. Siis kuormitussuhde ei saa ylittyä, ja jos näin käy, niin olisi syytä kertoa niille vanhemmille. Vanhemmat voivat taas ottaa sitten yhteyttä ylempiin tahoihin ja vaatia korjaamaan tilanne.

Itse olen toiminut lasteni päiväkodin vanhempainyhdistyksessä, ja ihan tasan tarkkaan olen tiennyt sen miten hoitajia on saanut palkata. Isompi ongelma meillä on ollut se, ettei sijaiset aina ole olleet ruotsinkielisiä, heitä kun pääkaupunkiseudulla on vaikeampi saada. Päivähoidossa on kuitenkin lapsia, jotka eivät osaa muuta kieltä kuin ruotsia.

[QUOTE="vieras";28557070]Tyypillistä, tyypillistä...tarkoitus on vaan vittuilla ja haukkua muille mahdollisimman paljon eikä edes viitsitä vaivautua lukemaan muiden kommentteja. Näinhän se keskustelu toimii :) Uskon, että aika moni kaikkensa tekevä vanhempi syyllistyy siltikin tuollaisesta syyllistämisestä, vaikka periaatteessa tietäisi tekevänsä kaikkensa. Ikään kuin se päiväkoti olisi taas helvetin esikartano ja päivystävä päiväkoti itse helvetti.[/QUOTE]

Sanoin oman mielipiteeni ja sen miten täällä toimitaan. Sinä se sanomisiini tartuit ja lähdit syyllistymään... Missään vaiheessa ei tarkoituksenani ollut keskustella kenenkään palstalaisen henkilökohtaisesta perhetilanteesta, ja syistä päätyä varahoitoon.

Käytännöt vaihtelee niin suuresti, mutta esim. hiihtolomaviikolle hoitotarve meillä piti ilmoittaa viimeistään viikkoa ennen hiihtolomaa, ja kesälomat kysytään siinä toukokuun alussa aika monessa paikkaa. Siis deadline, kyllä niitä voidaan lappuja jaella jo aiemmin, koska moni tietää lomansa jo aiemmin.

Itsekkään emme siis monesti saa tietää lomiamme edes viikkoa etukäteen. Niinkun tosiaan, onhan niillä pk:n työntekijöilläkin lomia ja oikeuksia, vaikka se joiltain joskus unohtuukin...

Sun loma siirtyi, mutta tietääkseni tuollaiseen ei ole pakko suostua. Mitäs jos olisit varannut etelänmatkan, olisihan se kohtuutonta että joutuisit suostumaan lomansiirtoon viimeisenä päivänä ennen lomaa... Päiväkodit venyy ja vanuu monenlaiseen, mutta ei sekään ihan kaikkeen pysty. Jos jokainen ajattelee itsekkäästi ja että eihän tämä minun kikkailu nyt tässä mitään vaikuta, niin eihän siellä pk:ssa kohta tiedetä ollenkaan onko huomenna paikalla 2 vai 20 lasta.

Meillä niitä hoitoaika tietoja on tivattu sitovasti jopa maaliskuun lopussa, viimeistään kuitenkin huhtikuun puolivälissä. Ikävä kyllä meidän kummankaan aikuisen lomia ei tuohon aikaa ole vielä vahvistettu - ei auta, kun ilmoittaa, että tulevat hoitoon. Joulun lomat kysyttiin joulukuun alussa, hiihtolomaviikko myös hyvissä ajoin. En muista enää tarkalleen, mulla kun ei enää ole päiväkoti-ikäisiä lapsia.

Ja joo, loman siirtoon ei toki ole pakko suostua. MUTTA mitenhän mahtaisit itse, tehdä, jos 500 ihmisen palkat jäisivät maksamatta sen takia, että et suostu joustamaan. Entä mitenhän mahtaisi jatkossa käydä, olisikohan ensimmäiset yt:t ja pihalle! Eli kyllä me ihmiset muillakin työpaikoilla joustamme, mitä erikoisemmissa tilanteissa.

[QUOTE="vieras";28557061]Vanhemman näkökulmasta se on juurikin sitä päänaukomista. Sinä tunnut kuvittelevan, että kovinkin moni vanhempi ihan teitä kiusatakseen ilmoittaa hoitopäiviä eikä tuokaan. Meillä on nyt uusi päiväkoti eikä tuo byrokratia kyllä toimi heidänkään puolelta, kun kesän hoitoajat olisi pitänyt jo ilmoittaa ennen kuin edes miehen työpaikan kesälomia tiedettiin. Niin kuin "poikia3" sanoi, silloin voi tulla tilanne että on pakko ilmoittaa hoitopäivät "varmuuden varulta"[/QUOTE]

Minun näkökulmasta ei, ja olen myös vanhempi.

En kuvittele että kiusatakseen, lähinnä se taitaa olla välinpitämättömyyttä. Ei välitetä ilmoittaa, ei välitetä tehdä yhteistyötä.

Eli piti ilmoittaa milloin, ja milloin miehen kesälomat sitten tiedettiin?

Joskus joku vanhempi tulee sanomaan että "en vieläkään tiedä milloin lomani on, vaikka tämä lappu pitäisi jo palauttaa". Silloin ohjeistan häntä merkkaamaan hoitopäivät varmuuden varalta, MUTTA ne pitää oikoa HETI kun tieto varmista päivistä on tullut tietoon. Varahoitopaikka kerrotaan kun tiedetään missä on eniten varmoja hoidontarvitsijoita ja hoidontarpeet koko alueella tiedetään. Näin vältetään se että vanhemmat valitsee hoidon sen mukaan, missä hoito tapahtuu. Eli tuodaan kesällä jos on oma päikky, ja sit ei tuoda jos on varapäikky, töistä viis. Tuodaan jos jaksetaan herätä aikasin, ei tuoda jos ei jakseta herätä jne.

Ei tämä asia niin vaikea ole, jos jokainen vain huolehtisi siitä että palauttaa ne laput ajoissa ja huolellisesti täytettyinä, ja ongelmatilanteissa kysyy neuvoa omasta pk:sta. Aina porukkaan mahtuu esim. joku keikkatyöläinen, eikä yhden tai kahden epävarma tilanne vielä koko pakkaa kaada.

[QUOTE="poikia3";28557071]Ehkä teidän pitäisi kertoa vanhemmille.

Päivähoitoa säätelee myös laki. Siis kuormitussuhde ei saa ylittyä, ja jos näin käy, niin olisi syytä kertoa niille vanhemmille. Vanhemmat voivat taas ottaa sitten yhteyttä ylempiin tahoihin ja vaatia korjaamaan tilanne.

Itse olen toiminut lasteni päiväkodin vanhempainyhdistyksessä, ja ihan tasan tarkkaan olen tiennyt sen miten hoitajia on saanut palkata. Isompi ongelma meillä on ollut se, ettei sijaiset aina ole olleet ruotsinkielisiä, heitä kun pääkaupunkiseudulla on vaikeampi saada. Päivähoidossa on kuitenkin lapsia, jotka eivät osaa muuta kieltä kuin ruotsia.[/QUOTE]

Eivät ota. Kyllähän se kaikilla tiedossa on että joku hoitajista on poissa ja sijaista ei ole. Monesti mainitsenkin ihan suoraan että meillä on tänään taas alimiehitys.

Lailla voi pyyhkiä peffaa, nykyinen laki ei kiellä kuormitussuhteen ylittämistä, jos se on "väliaikaista". Paha vaan, laki ei määrittele mikä on väliaikaista. Se voi olla päivän tai se voi olla kuukausikin. Rajat on häilyvät ja tämä ongelma on ihan yleisesti tiedossa jokaisella henkilökunnasta.

[QUOTE="poikia3";28557123]Meillä niitä hoitoaika tietoja on tivattu sitovasti jopa maaliskuun lopussa, viimeistään kuitenkin huhtikuun puolivälissä. Ikävä kyllä meidän kummankaan aikuisen lomia ei tuohon aikaa ole vielä vahvistettu - ei auta, kun ilmoittaa, että tulevat hoitoon. Joulun lomat kysyttiin joulukuun alussa, hiihtolomaviikko myös hyvissä ajoin. En muista enää tarkalleen, mulla kun ei enää ole päiväkoti-ikäisiä lapsia.

Ja joo, loman siirtoon ei toki ole pakko suostua. MUTTA mitenhän mahtaisit itse, tehdä, jos 500 ihmisen palkat jäisivät maksamatta sen takia, että et suostu joustamaan. Entä mitenhän mahtaisi jatkossa käydä, olisikohan ensimmäiset yt:t ja pihalle! Eli kyllä me ihmiset muillakin työpaikoilla joustamme, mitä erikoisemmissa tilanteissa.[/QUOTE]

Joulun lomat joulukuun alussa ei ole kohtuuton. Kesäkuun lomat huhtikuun puolessa välissä on siinä ja siinä, joskaan ei sekään täysin kohtuuton. Moni kuitenkin tietää ne siinä vaiheessa, ja ne jotka ei tiedä, niiden kanssa usein pystytään joustamaan että ilmoittavat myöhemmin ja tilanne voi muuttua.

Jokaisella meistä on omalla tavallaan tärkeä työ ja joustoa pitää löytyä molempiin suuntiin, mutta ei työnantajakaan voi mahottomia vaatia ja joustoa pitäs löytyä myös sieltä suunnalta. Jos sulla oli tilanne että pystyit tilanteessa joustamaan, niin eihän tuossa ollut mitään ongelmaa silloin... Jos taas tulee tilanne ettei kertakaikkiaan pysty joustamaan sovitusta, niin sillehän ei mitään voi.

Kauheaa päivähoidon morkkausta henkilökunnalta. Mun lapset olivat aikoinaan "päivystyshoidossa", kun oma päiväkoti oli kiinni kesällä. Eipä lapset tuntuneet kärsivän siitä lainkaan. Päinvastoin oli piristävää, kun oli uusi kiva piha, uusia kavereita ja uudet tilat. Paikalla oli vielä aina joku tuttu hoitajakin. Mutta jos homma on hoitajista ikävää ja raskasta, niin kyllä lapsetkin sen aistivat eikä lapsillakaan voi olla siinä tapauksessa kivaa.

[QUOTE="vieras";28557227]Kauheaa päivähoidon morkkausta henkilökunnalta. Mun lapset olivat aikoinaan "päivystyshoidossa", kun oma päiväkoti oli kiinni kesällä. Eipä lapset tuntuneet kärsivän siitä lainkaan. Päinvastoin oli piristävää, kun oli uusi kiva piha, uusia kavereita ja uudet tilat. Paikalla oli vielä aina joku tuttu hoitajakin. Mutta jos homma on hoitajista ikävää ja raskasta, niin kyllä lapsetkin sen aistivat eikä lapsillakaan voi olla siinä tapauksessa kivaa.[/QUOTE]

Niin, tätä tarkoitan että KUN on tilanne että päivähoidossa on jotain vinossa, niin eivät vanhemmat siihen aina ota kantaa eikä edes halua asiaa ajatella. Aletaan vaan huutelemaan että palkkaa sulle kuitenkin maksetaan jnejne muuta yhtä järkevää. Vaikka teidän pk:ssa olisi kaikki loistavasti, niin etkö muka mitenkään, pienestikkään, pysty kuvittelemaan edes että kaikissa MUISSA ei ole?

Joskus homma on raskasta pitkiä aikoja, vaikka kuinka yrittää itse tsempata. Siksi ilostunkin kovin jos kävisi niin että lapsia olisi joskus paikalla tosi vähän mun työvuorolla, mutta harvoinpa :D Juuri yhtenä päivänä olin pihalla yksin 44 lapsen kanssa, toooooosi rentouttavaa hei. Ja jos olis päivä ettei lapsia ole kuin kourallinen, niin sitten on pomo hönkimässä niskassa että ota palkatonta loppupäivä kun ei täällä tarvita kuin yksi hoitaja.