Päiväkodista tuli lappu että tarvii sukset ja luistimet ensi viikolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tulipa aiheesta mieleeni, että usein nuo laseten kypärät on laitettu tätien toimesta väärin. Kun tässä päiväkotiryhmiä vuosien varrella oon nähnyt luistinradalla. Ne kypärät on osalla niin ylhäällä ettei ne kaatumisessa suojaa päätä kunnolla ja voivat luiskahtaa pois.

Just tänään kuuntelin valitusta kun perheellä ei ollut varaa hankkia kotiin perus lastenhoitovälineitä (sitteriä, sänkyä ja kasaa pienempiä varusteita). Apua saatiin onneksi isovanhemmilta.

Hiukan myöhemmin kuulin, että perheen isä tupakoi ja äitikin oli jopa nyt raskauden aikana kessutellut.

Se on aina se tärkeysjärjestys...

Oman esikoislapseni tarhassa ei luisteltu tai hiihdetty kertaakaan. Ensimmäistä kertaa luistelu ja hiihtäminen tuli eteen eskarissa. Ongelmallisinta noissa lajeissa on luistinten nauhoitus (varmista 20 lapsen tarpeeksi tiukka nauhoitus) sekä suksien voitelu. Moniko osaa voidella lapsen sukset oikein kotona ennen liikuntatuntia?

[QUOTE="Meira";30589258]Oman esikoislapseni tarhassa ei luisteltu tai hiihdetty kertaakaan. Ensimmäistä kertaa luistelu ja hiihtäminen tuli eteen eskarissa. Ongelmallisinta noissa lajeissa on luistinten nauhoitus (varmista 20 lapsen tarpeeksi tiukka nauhoitus) sekä suksien voitelu. Moniko osaa voidella lapsen sukset oikein kotona ennen liikuntatuntia?[/QUOTE]

Ei taida tavan taunoilla jotka ostaa sukset viime hetkellä (hirveän valituksen saattelemina) olla väliä onko ne voideltu oikein tai juuri ollenkaan. Voiteet katsos ei ole ilmaisia.

[QUOTE="vieraana";30589231]Tätä minäkin tarkoitan että jos on alle viikko aikaa hommata ne kamat niin ei välttämättä kirppareilta löydy.

Kuten sanottua onneksi meiltä suunnilleen nuo välineet jo löytyvät. Ajattelin vain sellaista perhettä jolla niitä ei ole niin melko äkkiä saisi keksiä mistä sukset ja luistimet ja kypärät otetaan.

Ei ole itsestäänselvää että päiväkodissa luistellaan ja hiihdetään.[/QUOTE]

Ja jos niitä kamppeita ei voi jo pelkästään omaan käyttöön hankkia (mikä olis ihan suositeltavaa sekin), niin ei sitten voi suoraan kysyä sieltä päiväkodista tai opelta että onko teillä täällä tapana käydä luistelemassa/hiihtämässä... ?

Uusavuttomuus, se se on.

Tulipa aiheesta mieleeni, että usein nuo laseten kypärät on laitettu tätien toimesta väärin. Kun tässä päiväkotiryhmiä vuosien varrella oon nähnyt luistinradalla. Ne kypärät on osalla niin ylhäällä ettei ne kaatumisessa suojaa päätä kunnolla ja voivat luiskahtaa pois.

Selvää ei ole sekään vanhemmille, että ne kypärät säädetään oikeaan kokoonsa pipon kanssa jo KOTONA. Nauhat pujotellaan valmiiksi luistimiin jo KOTONA. Sukset voidellaan KOTONA ja luistimet viedään teroitettavaksi ihan ITSE.

Se ei ole yllättävän monelle selvää, vaikka se(kin) mainittaisiin erikseen niissä lapuissa mitä kotiin jaellaan.

Kympillä olen ostanut käytettyjä hokkareita ja samalla hinnalla myynyt seuraavana talvena. Suksipaketteja saa uuden veroisina muutamalla kympillä ja vuoden päästä saat saman hinnan. Ei kai tämä talvivatusteiden hankkiminen kellekään yllärinä tule. Nyt oli eskarilaisella luistelua. Kaksi eskarilaista oli seurannut, kun muut luisteli. Aika surkeaa sanoisin!

Ja jos niitä kamppeita ei voi jo pelkästään omaan käyttöön hankkia (mikä olis ihan suositeltavaa sekin), niin ei sitten voi suoraan kysyä sieltä päiväkodista tai opelta että onko teillä täällä tapana käydä luistelemassa/hiihtämässä... ?

Uusavuttomuus, se se on.

Joo tosi uusavutonta. Viime talvena ostin molemmille lapsille sukset, hiihtämässä ehdittiin käydä tasan kaksi kertaa Paloheinässä, muuten ei ollut lunta. Huomiseksi on luvannut vesisadetta. Ei siis tietoa onko ensi viikolla edes hiihtokeliä enää.

Minusta olisi kohtuullista ollut että vaikka jossain syystiedotteessa olisi mainittu että varautukaa talviurheiluvälineillä, aloitamme hiihdon heti jos sää sen sallii.

Mua jurppii se että asioista ei voida tiedottaa yhtään aikaisemmin. Ihan varmastiko kaikilla muilla lapsiperheillä on oikeaa kokoa olevat sukset, monot, luistimet, kypärät jne kamat valmiina jos joku päättää pyytää sellaisia hoitoon heti huomenna?

[QUOTE="vieraana";30589294]Joo tosi uusavutonta. Viime talvena ostin molemmille lapsille sukset, hiihtämässä ehdittiin käydä tasan kaksi kertaa Paloheinässä, muuten ei ollut lunta. Huomiseksi on luvannut vesisadetta. Ei siis tietoa onko ensi viikolla edes hiihtokeliä enää.

Minusta olisi kohtuullista ollut että vaikka jossain syystiedotteessa olisi mainittu että varautukaa talviurheiluvälineillä, aloitamme hiihdon heti jos sää sen sallii.

Mua jurppii se että asioista ei voida tiedottaa yhtään aikaisemmin. Ihan varmastiko kaikilla muilla lapsiperheillä on oikeaa kokoa olevat sukset, monot, luistimet, kypärät jne kamat valmiina jos joku päättää pyytää sellaisia hoitoon heti huomenna?[/QUOTE]

Syyskuussa ei välttämättä ole, mutta kyllä tammikuulla on talvivarusteet

Varsinkaan Etelä-Suomessa ei todellakaan ole itsestäänselvää, että talviurheiluvälineitä tarvitaan/käytetään. Esim. viime vuonna ei koululaiset eikä eskarilainen tarvinnut kumpiakaan kertaakaan. Nyt ekaluokkalaisella oli luistimet ekaa kertaa koulussa. Koulun jää oli ollut niin huonossa kunnossa, ettei ollut kivaa.

Meillä luistellaan jonkun verran muutenkin ja ekaluokkalaisen harrastus on jääkiekko, joten luistimia löytyy. Mutta suksia en aijo enempää talouteemme hankkia, sillä kukaan ei murtsikkaa mielukseen hiihdä. Laskettelukamat taas löytyy. Eräs pohjois-suomalainen ystäväni melkein loukkaantui, kun tästä puhuttiin. Hänen mielestään hiihtäminen on kansalaistaito. Ehkä pohjoisemmassa, mut ei kyl täällä pk-seudulla. Vaikka miten halvalla sais :)

[QUOTE="Lastenhoitaja";30589290]Selvää ei ole sekään vanhemmille, että ne kypärät säädetään oikeaan kokoonsa pipon kanssa jo KOTONA. Nauhat pujotellaan valmiiksi luistimiin jo KOTONA. Sukset voidellaan KOTONA ja luistimet viedään teroitettavaksi ihan ITSE.

Se ei ole yllättävän monelle selvää, vaikka se(kin) mainittaisiin erikseen niissä lapuissa mitä kotiin jaellaan.[/QUOTE]

Joo no miten ajattelit että luistimet ehtii viedä terotettavaksi ja saada sieltä poiskin jos keskiviikkona on lappu lokerossa että maanantaina luistellaan?

Meillä oli viime talven luistimet vielä alkusyksystä käytössä hallissa, kun pelkällä ohuella puuvillasukalla pystyi luistella yleisöluistelussa. Uusia en ole ehtinyt hankkia, eikä käytettyjä tai uusia saa teroitettua tällä aikataululla.

[QUOTE="jepp";30589302]Syyskuussa ei välttämättä ole, mutta kyllä tammikuulla on talvivarusteet[/QUOTE]

Mitä olen porukkaa päiväkodilla katsellut niin sen verran kirjavaa ja resuista on vaatetuskin joillakin että hyvä jos löytyy oikean kokoiset Kuomat jalkaan. Syksyllä kaikilla ei ollut kumppareita vaan sadekelilläkin saattoi olla kangaskengät.

Peräänkuulutan tässä nyt vain sitä että näistä olisi hyvä tiedottaa vähän aikaisemmin.

[QUOTE="vieraana";30589294]Joo tosi uusavutonta. Viime talvena ostin molemmille lapsille sukset, hiihtämässä ehdittiin käydä tasan kaksi kertaa Paloheinässä, muuten ei ollut lunta. Huomiseksi on luvannut vesisadetta. Ei siis tietoa onko ensi viikolla edes hiihtokeliä enää.

Mua jurppii se että asioista ei voida tiedottaa yhtään aikaisemmin. Ihan varmastiko kaikilla muilla lapsiperheillä on oikeaa kokoa olevat sukset, monot, luistimet, kypärät jne kamat valmiina jos joku päättää pyytää sellaisia hoitoon heti huomenna?[/QUOTE]

Tammikuussa? no kyllä on. Eipä ne siellä koulussa tai päiväkodissakaan voi säitä ennustaa etukäteen joka talvelle, että päästäänkö luistelemaan vai ei. Jos se lumi tulee ensi viikolla, niin sitten sinne lähetään ensi viikolla. Sinä voit jo ihan omilla aivoillasi ajatella että sinne mennään jos lunta tulee ja hankkia ne kamat syksyllä hyvissä ajoin, niin ovat valmiina, tarviiko sitä nyt oikeasti jollain syystiedotteella erikseen tiedotella (tosin joo, tiedän että uusavuttomille noitakin tiedotteita pykätään... ) Ja kotona voi myös luistella ja hiihtää, vaikka koulussa eivät menis kertaakaan. !!

[QUOTE="Lastenhoitaja";30589290]Selvää ei ole sekään vanhemmille, että ne kypärät säädetään oikeaan kokoonsa pipon kanssa jo KOTONA. Nauhat pujotellaan valmiiksi luistimiin jo KOTONA. Sukset voidellaan KOTONA ja luistimet viedään teroitettavaksi ihan ITSE.

Se ei ole yllättävän monelle selvää, vaikka se(kin) mainittaisiin erikseen niissä lapuissa mitä kotiin jaellaan.[/QUOTE]

Kunpa saisikin joskus jonkun tuollaisen lapun mitä kotiin jaellaan. Lapsen päiväkodissa ilmoitetaan joskus samana päivänä että ainii meilläontänään se retki sinne ja sinne. Tai ainii meillä on huomenna luistelua, heippa vaan. Ainakin elämä on jännittävää täälläpäin jokkee.

Kunpa saisikin joskus jonkun tuollaisen lapun mitä kotiin jaellaan. Lapsen päiväkodissa ilmoitetaan joskus samana päivänä että ainii meilläontänään se retki sinne ja sinne. Tai ainii meillä on huomenna luistelua, heippa vaan. Ainakin elämä on jännittävää täälläpäin jokkee.

Tuo on kyllä päiväkodin heikkoutta ja perheen kannalta tosi ikävää. Täällä ensi viikon ohjelma on tällä viikolla nähtävissä netissä. Kaikki retket, liikunnat, muskarit, kirjastoautot yms.

Ei sinne päiväkotiin kenenkään ole PAKKO hankkia yhtään mitään liikuntavälineitä; sen kun sanot että meidän lapsella ei ole eikä hankita. Mutta tykönäsi voit miettiä, olisiko LAPSEN ETU että harjoittelisi kyseisiä perusliikuntataitoja herkkyyskautena, jolloin taidot on helppo oppia vai vasta koulussa muiden osaavien katsellessa ihmeissään vieressä.. Ja ne perusliikuntataidot vois ottaa haltuun iahn riippumatta siitä että onko lapsi päiväkodissa, perhepäivähoidossa vai kotihoidossa.

Niin, jos ei ole kelejä, niin ei kyllä hiihdetä tai luistella kotonakaan. Tänä talvena on kerran päästy suksien päälle, luistimien kanssa ei kertaakaan. Kummallakin lapsella on kyllä uudet hienot vehkeet, mutta kun sää sahaa koko ajan lumisateen, pakkasen, vesisateen ja suojasään välillä, niin välineillä ei tee mitään. Koulustakaan ei ole kukaan vielä edes ehdottanut talviulkoilua.
Näin täällä Etelä-Suomessa.

Ei niitä käytettynäkään välttämättä löydy halvalla. Just kattelin josko ois pojalle löytyny torista käytettynä sukset ja monot. Joo, oishan sieltä suksia saanu kympillä, sellasia 80 luvun versioita. Uudemmat mallit sit näytti olevan halvimmillaan kuudenkympin tietämis, ja siis pelkät sukset+siteet. Oisin tosin sellaset ostanu mutta eipä löytyny sopivaa kokoa. Myöskään monoista ei ollut sopivaa kokoa tarjolla.
Ostin sit uudet.
Viime talvena vaan ois poika ollut ilman suksia jos sellaiset ois ostaa pitäny, ei tosin tarvinnu ku löyty jo omasta takaa sopivat.

Mutta eihän se sinällään oo ongelma, jos ei oo varaa tai ei halua hankkia suksia/ luistimia niin voi mennä koulun lainakamoilla (jos semmosia sattuu olla) tai sit tehdä liikuntatunnilla jotain muuta.

Eli nähdäkseni oli niin tai näin niin tässä ei kenelläkään pitäisi ongelmaa olla.

Mä olen ostanut lapsilleni kuudet luistimet hintaan 2-6 euroa kpl. Niitä kannattaa katsella käytettynä ennen lumen tuloa, ei vasta sitten, kun on sesonki. Ja jos nyt käy niin, ettei niille kauheasti käyttöä tule, niistä saa takuulla omansa takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja tervejärkihuutaa;30589341:
Ei sinne päiväkotiin kenenkään ole PAKKO hankkia yhtään mitään liikuntavälineitä; sen kun sanot että meidän lapsella ei ole eikä hankita. Mutta tykönäsi voit miettiä, olisiko LAPSEN ETU että harjoittelisi kyseisiä perusliikuntataitoja herkkyyskautena, jolloin taidot on helppo oppia vai vasta koulussa muiden osaavien katsellessa ihmeissään vieressä.. Ja ne perusliikuntataidot vois ottaa haltuun iahn riippumatta siitä että onko lapsi päiväkodissa, perhepäivähoidossa vai kotihoidossa.

Ehtii luistelun ja hiihdon oppia kouluiässäkin hyvin. Ei monetkaan ekaluokkalaiset kovin hyvin luistele tai hiihdä, just just pystyssä pysyvät. Toisaalta oon nähnyt muutaman jotka ei ekalla osanneet lainkaan hiihtää ja jo neljännellä kahmivat kullat hiihtokipailuissa. Luistelu ja hiihto ei oikeastaan edes ole mitään perusliikuntataitoja.

Eipä nuo kolulaiset ketään ihmeissään katsele vaikka itse osaisivat jotain taitoja ja toinen ei. Enemmän on joissakin aikuisissa se vika että kauhistellaan vieressä kun joku ei jotain osaa. Lapset kun hoksaavat hyvin nopeasti että jokaisella on oma taitonsa ja toinen osaa toisen jutun paremmin toinen toisen.

Minäkään en usko. Yh:t saa tukia tässä maassa ihan hyvin, etenkin jos on vähääkään pienempi palkka. Yh voi yksin saada enemmän rahaa kuukaudessa kuin me miehen kanssa kahdestaan, kun toinen on hoitovapaalla.... näin se on.

Sä jauhat aivan täyttä paskaa tai sitten sun miehellä on aivan mitättömän pienet tulot? Paljonko teidän tulot on yhteensä kuukaudessa ja montako lasta?

Itse olen elänyt yhden lapsen yh:na ja on todella vaikea uskoa, että kaksi aikuista saisi vähemmän rahaa kuin mitä me lapsen kanssa saimme. Kyllä se oli todellista kädestä suuhun elämistä eikä todellakaan tullut tukia hyvin. Ottaa niin päähän tuo typerä harhaluulo jota jotkut kertovat totuutena, että yh:t saa rahaa vaikka millä mitalla ja niillä rahoilla pärjää hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Oikeasti köyhä ollut;30589382:
Sä jauhat aivan täyttä paskaa tai sitten sun miehellä on aivan mitättömän pienet tulot? Paljonko teidän tulot on yhteensä kuukaudessa ja montako lasta?

Itse olen elänyt yhden lapsen yh:na ja on todella vaikea uskoa, että kaksi aikuista saisi vähemmän rahaa kuin mitä me lapsen kanssa saimme. Kyllä se oli todellista kädestä suuhun elämistä eikä todellakaan tullut tukia hyvin. Ottaa niin päähän tuo typerä harhaluulo jota jotkut kertovat totuutena, että yh:t saa rahaa vaikka millä mitalla ja niillä rahoilla pärjää hyvin.

En sanonut että vaikka millä mitalla. Sanoin että ihan riittävän hyvin, eli sen verran hyvin että varmasti niillä tuloilla kirpparilta tai alennusmyynnistä ostelee ne käytetyt kamppeet mitä kouluun tarvitaan.

Ja kyllä, miehelläni on pieni palkka. Silti saadaan lasten kamat päivitettyä kun tarvis.

Kyllä minua tympii ostaa ne sukset kun lapset hiihtää niin vähän. Esikoiselle ostan joskus kevät alesta uutena ja ne jää pienemmälle. Nyt jostain syystä kummankin sukset oli pienet ja monot kanssa. En vissiin ole kevät alessa käynyt pariin vuoteen.. Kiersin pari kirpparia yhtenä päivänä ennen joulua ja kummallekin löytyi sukset, sauvat ja monot eikä mennyt kun 50€.

Luistimet raskii ostaa uutena ja lapset luistelee kotiajallakin niin niihin panostaa enempi. Kypärät sitten taas kirpaisee. Tytölle ostin uuden ja halvin järkevä oli 50€.. Nyt sillä on luistimet ja uusi kypärä, niin koululta tuli viestiä että olisi hyvä olla oma mailakin.. :mad:

Minäkään en usko. Yh:t saa tukia tässä maassa ihan hyvin, etenkin jos on vähääkään pienempi palkka. Yh voi yksin saada enemmän rahaa kuukaudessa kuin me miehen kanssa kahdestaan, kun toinen on hoitovapaalla.... näin se on.

Tähän on pakko kommentoida vaikka ei liity varsinaiseen aiheeseen!!

Tässä taas joku kirjoittaa todellisen idioottimaista tekstiä, eikä selkeestikään ole minkäänlaista faktatietoa asioista.

AINOA tuki, joka on Suomessa liitännäinen yksinhuoltajuuteen, on lapsilisän yksinhuoltajakorotus (n.50€).
KAIKKIIN muihin tukiin ovat yhtä lailla oikeutettuja myös pienituloiset kahden vanhemman perheet.

Mielestäni on todella ala-arvoista edes kommentoida kirjoittamallasi tavalla, kun et näköjään tiedä mistä puhut.

En sanonut että vaikka millä mitalla. Sanoin että ihan riittävän hyvin, eli sen verran hyvin että varmasti niillä tuloilla kirpparilta tai alennusmyynnistä ostelee ne käytetyt kamppeet mitä kouluun tarvitaan.

Ja kyllä, miehelläni on pieni palkka. Silti saadaan lasten kamat päivitettyä kun tarvis.

Niin mitkä ne teidän tulot on kuukaudessa (laske mukaan lapsilisätkin) ja montako lasta?

Mä olen elänyt tukien varassa yhden lapsen kanssa ja tiedän mitä se oikeasti on.

Yhteistyössä