Päiväkodissa työskentelevät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Opiskelen lastenohjaajaksi, ja kaipailisin vinkkejä työpukeutumiseen. Parin kuukauden päästä alkaa ensimmäinen työharjoittelu, joten kohta pitäisi hankkia uusia ulkovarusteita. Tuulen- ja sateenpitävä puku minulta löytyykin, mutta sopivia kenkiä ei. Kummat ovat tarpeellisemmat, kumisaappaat vai Gore-Tex ulkoilukengät?

Itse oon pärjännyt aina pelkillä goretex-kengillä,omistan 2 goret yhdet matalat(vuorettomat) ja toiset vähä korkeampivartiset(vuorelliset). En pidä saappaista,ovat epämukavat jalassa.

Ei se järkyttävästi haittaa vaikka olisi vettä pitämättömätkin kengät. Silloin täytyy vain olla varovainen lätäköiden kanssa ja laittaa kengät kuivauskaappiin ulkoilun päätteeksi. Harvoin niin paljon sataa, että tunnissa-parissa kengät kastuisivat totaalisesti.

Ne vettä pitävät housut ja takki ovat paljon tärkeämmät.

Jos ei ole loskamoskaa järkyttävästi, niin ihan hyvin pärjää tavallisilla kengillä. Itsellä on ollut sellaiset, missä on ollut vähän korkeampi pohja.

Mutta jos menee metsiin, joissa ei ole polkuja, niin sitten kumpparit mukaan.

Molemmat. goretexit ovat hyvät kosteilla ja kylmillä säillä ja kumpparit sadekelillä ja rämpiessä esim metsässä. Emme me mene pomppimaan lätäköihin mutta maa on todella märkää kulkea pihalla ja äkkiä saa kengät läpimäriksi jos ei kestä vettä. Emme me voi seistä asfaltilla ja katsella kun tenavat pyörii pitkitn pihaa. Eikä ole kivaa olla jalat märkänä vaikka kuivari on olemassa sisälle mentyä.

Ei se järkyttävästi haittaa vaikka olisi vettä pitämättömätkin kengät. Silloin täytyy vain olla varovainen lätäköiden kanssa ja laittaa kengät kuivauskaappiin ulkoilun päätteeksi. Harvoin niin paljon sataa, että tunnissa-parissa kengät kastuisivat totaalisesti.

Ne vettä pitävät housut ja takki ovat paljon tärkeämmät.
Kyllä vedenpitävät kengät ja takki ne tärkeimmät on, housut kastuu harvemmin, saa olla kunnon kaatosade ja silloin vähemmän ulkoillaan. Vettä pitämättömät kengät kastuu helposti ihan märässä ruohikossakin, puhumattakaan lätköistä.

Jos ei ole rahatilanne kovin tiukka niin hankkisin itse molemmat kengät. Kumisaappaat kestää kuitenkin vuodesta toiseen, mullakin on opiskeluaikana hankitut saappaat edelleen käytössä ja on kiva kun ei tarvitse varoa jalkojaan kun hakee keskelle lätäkköä mennyttä lasta pois. Tosin joissakin pihoissa ei lätäkköjä pääse kertymään ollenkaan että ilman saappaitakin pärjäilee, mutta kengät menee sitten kuraan kuitenkin, kumpparit on helppo vain huuhtaista puhtaiksi.

Kun päivään kuuluu pakollista ulkoilua niin hyviin sadevarusteisiin kannattaa satsata: sadetakki, sadehousut ja saappaat. Viime syksynä minä hölmö en ottanut sadevarusteita mukaan vaikka oli päiväksi luvattu kunnon sadetta ja minulla ulkoiluvuoro. Vedin vain normaalisti sisäverkka-asun päälle hupullisen tuulipuvun "kun eihän siellä nyt niin paljoa kuitenkaan sada". Ulos lähtiessä se sade sitten alkoi. Jonkun aikaa tuulipuku hylki vettä mutta puolen tunnin kohdalla alkoi huppu ja olkapäät olla ihan läpimärkinä. Sen olis vielä sietänytkin mutta sitten sade yltyi oikein kunnon kaatosateeksi joka tuulen kanssa etuviistosta ropisi vasten tuulipukuani ja meni sen ja sisäverkka-asun läpi alimpaan vaatekerrokseen asti. Olin hetkessä ihan läpimärkänä. PAlelin ihan tosissani kun tunnin ulkoilun jälkeen läpimärkänä pääsin sisään ja kun vaihtovaatteita ei ollut mukana niin jouduin olemaan vielä loppupäivän sisällä läpimärkä verkkatakki päällä viluissani.