Päiväkodissa tapahtunuttta (isän ja pojan välillä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmentynytMamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsi sai kunnon opetuksen siitä, että jos ei tee yhteistyötä, sillä on seuraamuksensa (=jää pidemmäksi aikaa hoitoon) ja on lapsen herkkyydestä kiinni miten dramaattisesti sen kokee, vanhempansa parhaiten lapsensa tuntee. Jos neuvottelu ja huomion kiinnittäminen johonkin mukavaan asiaan ei olisi auttanut, itse olisin varmaan kantanut lapsen vaikka ilman ulkovaatteita autoon, mikä voisi olla myös hyvä opetus yhteistyönpuutteesta. Olen kerran niin tehnyt kotoa lähtiessä, poika puki sitten itse autossa, ja sen jälkeen on mennyt vaatteet päälle paljon vähemmillä tappeluilla kiireessäkin.

Voin kuvitella että stressaavinta tuolle isälle tuossa on ollut se toisen aikuisen paikalla olo, sillä ketäpä ei hävettäisi tapella alamittaisen lapsensa kanssa pää punaisena. Kotona se vielä menee, mutta julkisella paikalla iskee ahistus!

Lapsi sai kunnon opetuksen siitä, että jos ei tee yhteistyötä, sillä on seuraamuksensa (=jää pidemmäksi aikaa hoitoon) ja on lapsen herkkyydestä kiinni miten dramaattisesti sen kokee, vanhempansa parhaiten lapsensa tuntee. Jos neuvottelu ja huomion kiinnittäminen johonkin mukavaan asiaan ei olisi auttanut, itse olisin varmaan kantanut lapsen vaikka ilman ulkovaatteita autoon, mikä voisi olla myös hyvä opetus yhteistyönpuutteesta. Olen kerran niin tehnyt kotoa lähtiessä, poika puki sitten itse autossa, ja sen jälkeen on mennyt vaatteet päälle paljon vähemmillä tappeluilla kiireessäkin.

Voin kuvitella että stressaavinta tuolle isälle tuossa on ollut se toisen aikuisen paikalla olo, sillä ketäpä ei hävettäisi tapella alamittaisen lapsensa kanssa pää punaisena. Kotona se vielä menee, mutta julkisella paikalla iskee ahistus!

tai sitten lapsi koki sen niin, että sainpas taas tahtoni perille. Isä luovutti ja lapsi pääsi niskan päälle. Jos vanhempi on jotain aloittanut se viedään loppuun. Ei muuta kuin napero kainaloon ja menoksi.

Kuulostaa todella avuttomalta vanhemmalta, jos lapsi haetaan tiettyyn aikaan jostain niin oli se sitten isä tai äiti hakemassa niin luulis tavalla tai toisella saavan lapsen tulemaan kotia siitä huolimatta vaikka lapsi miten kiukuttelis, vanhemman tehtävä on näyttää kuka määrää ja kuka on auktoriteetti ketä uskotaan, mitä siitäkin tulee jos jokaisesta en halua kotia kiukuttelusta kuuntelee lapsen tahtoa ja antaa periksi.. sellaisesta kasvaa lapsityranni...

Mun mielestä ongelmakohta tässä on vain se että lapsen silmissä isä luovuttaa ja sitten äiti tulee ja pitää sen jöön. Ei se että lapsi jotenkin traumatisoitusi. Jos isä olisi sanonut että tulen hakemaan tunnin päästä niin asia olisi ollut jo eri.

Mutta ei tää nyt niin kohistava ja dramaattinen asia oo mitä ap meinasi. Aina ei mee kaikki niin kuin pitäisi.

Mitä jos kaikki vanhemmat tekisivät noin. Jättäisivät kiukuttelevan lapsen päiväkotiin, kun ei saa lapseen "otetta" eihän siitä tulisi mitään. Huutavia lapsia päiväkoti täynnä ja hakuajat mitä sattuu. Jos lapsi haetaan tiettyyn aikaan, niin se haetaan sillloin keinolla millä hyvänsä eikä jätetä päiväkotiin huutamaan. Ei lasta "hylätä" vaikealla hetkellä. Sitähän tuo juurikin oli. Eri asia jossakin kotona jättää kiukutteleva sisälle kun itse menee pihalle tai viedä toiseen huoneeseen huutamaan. Tuo oli aika julmaa!

[QUOTE="mami";25760968]Mitä jos kaikki vanhemmat tekisivät noin. Jättäisivät kiukuttelevan lapsen päiväkotiin, kun ei saa lapseen "otetta" eihän siitä tulisi mitään. Huutavia lapsia päiväkoti täynnä ja hakuajat mitä sattuu.![/QUOTE]

Tämä mulla ensimmäisenä pisti silmään, hakuaikoja on noudatettava että säilyy turvallisuus!
Ja itsehän olen vastaavassa tilanteessa napannut lapsen vaatteet kassiin, heittänyt huutavan lapsen olkapäälle ja marssinut ulos päiväkodista toivottaen mukavaa päivänjatkoa, mulle ei ruveta.
Mulle saa ja pitää kiukutella, mut tollasta mä en jaksais :ashamed:

Minun lapseni kanssa tuo olisi voinut tapahtua... sai 4 veenä ja saa joskus vielä 5 veenäkin tuollaisia kohtauksia. Mutta itse en olisi jättänyt lasta päiväkotiin, vaan vaatteet olisi laitettu päälle vaikka väkisin tai lämpimällä ilmalla lapsi olisi otettu kainaloon, kannettu autoon ja vaatteet haettu perästä. Eli ihmeellisen kädetöntä oli tuon isän touhu. Olen myös jättänyt lastani sisälle (kotona ja päiväkodissakin) pukemaan, kun on lähtemisissä temppuilut ja mennyt itse ulos etukäteen. Nopeasti yleensä on sitten vaatteet menneet päälle, kun yksin on jäänyt pukemaan. En koe tuollaista hylkäämiseksi. Mutta en kyllä päiväkotiin jättäisi lasta toisen haettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;25761048:
Ja itsehän olen vastaavassa tilanteessa napannut lapsen vaatteet kassiin, heittänyt huutavan lapsen olkapäälle ja marssinut ulos päiväkodista toivottaen mukavaa päivänjatkoa, mulle ei ruveta.
Mulle saa ja pitää kiukutella, mut tollasta mä en jaksais :ashamed:

Näin. Meillä on yksi elämäntapahidastelija ;), jonka kanssa arki on usein haastavaa. Vain kerran olen hänet aamulla napannut mukaani ulkovaatteet kassissa matkaten päiväkotiin. Toista kertaa ei ole tarvinnut samaa uhkausta toteuttaa. Ei hän mikään nopeuden huippu vieläkään ole (tuosta tapahtumasta on jo useampi vuosi) mutta ajoissa päästään joka aamu liikkeelle ja kaikki vaatteet yllä.

mä olisin kyllä napannut lapsen kainaloon ja kantanut autoon ilman niitä vaatteita..
muutaman kerran olen niin joutunut tekemään, ja kyllä se lapsi oppii kun joutuu kokemaan sen että tulee kylmä ilman niitä vaatteita jotka on useamman kerran kehoitettu pukemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja hämmentynytMamma;25760051:
Elikkäs olin hakemassa tytärtäni päiväkodista, jolloin samaan aikaan päiväkotiin osui tyttäreni kaverin isä. Poika oli todella huonolla tuulella jo heti, kun hän näki isänsä ja totesi heti kättelyssä, ettei halua lähteä kotiin. Yritin siinä vähän kosiskella poikaa sanomalla, että jos he tulevat yhtäaikaa, niin hän pääsee tyttäreni kanssa ulos samantien. Noh, poika jatkoi huutamistaan ja pukemisesta ei tullut mitään. Meni n. 15 min, kunnes isä ihan punaisena ja hikisenä totesi, ettei tästä tule mitään, äiti hakee sinut. Sitten hän vain lähti :O Onko tuollainen oikeaa käytöstä, ettei saa lastaan kuriin ja jätetään itkemään päiväkotiin? En tiedä miten loppujen lopuksi kävi, lapsi ainakin vielä huusi kun lähdimme tyttäreni kanssa kotia kohti.

Niin jokainen tyylillään, mutta kyllä isikin voi miettiä miten asiat tekee. Ja ei
ole oikeaa käytöstä minun mielestä.

Täällä on taas kerho besserwissereitä jotka osaa aina täydellisesti käyttäytyä. Ehkäpä tosiaan isällä oli nyt niin huono päivä että ei muistunut joka S**tanan kasvatusmetodi mieleen vaan meni tämän hetken mukaan mikä sattui olemaan. IHAN jokaisella meillä on näitä hetkiä jolloin lipsutaan karumman kautta niistä kavatuslinjoista. Se ei silti tarkoita että AINA.

Antakaa olla. Isä teki miten teki ja lapsi toivottavasti oppi jotain. Seuraavalla kerralla isällä saataakin olla mukana pitempi pinna, se mikä noin normaalisti pätee...

Katsokaa joskus peiliin ja muistakaan että kaikki meistä tekee virheitä. Joku täydellinen mamma olisi tossa kohtaa tehnyt samat kun taas toinen vielä täydellisempi kaapannut rimpuilevan muksun kainaloon ja painellut autoon. Elämä on...

Täällä on taas kerho besserwissereitä jotka osaa aina täydellisesti käyttäytyä. Ehkäpä tosiaan isällä oli nyt niin huono päivä että ei muistunut joka S**tanan kasvatusmetodi mieleen vaan meni tämän hetken mukaan mikä sattui olemaan. IHAN jokaisella meillä on näitä hetkiä jolloin lipsutaan karumman kautta niistä kavatuslinjoista. Se ei silti tarkoita että AINA.

Antakaa olla. Isä teki miten teki ja lapsi toivottavasti oppi jotain. Seuraavalla kerralla isällä saataakin olla mukana pitempi pinna, se mikä noin normaalisti pätee...

Katsokaa joskus peiliin ja muistakaan että kaikki meistä tekee virheitä. Joku täydellinen mamma olisi tossa kohtaa tehnyt samat kun taas toinen vielä täydellisempi kaapannut rimpuilevan muksun kainaloon ja painellut autoon. Elämä on...

Mutta ajatellaanpa siltä kantilta et nyt kun isä ei saanut lasta mukaansa, ylittyi lapsimäärä ja näinollen saattoi yhden työntekijän päivä venyä kun lapsia onkin enemmän kun piti työvuoron loputtua? Ja tämän hoitajan lapsen haku voi venyä ja hoitajan lapsen hoitajan lapsen päivä päiväkodissa saattaa venyä ja oravanpyörä on valmis....!

Kyllä se on aikuinen joka päättää koska mennään, minne mennään ja miten mennään eikä siinä lapsilla paljon ole nokankoputtamista!

MUOKS! Kotona sitten voisin itsekin kuvitella noin tekeväni, jos ei vaatteet mee päälle niin saatan jättää kotiin! (siis jos joku muukin kotona :D ) mutta en hoitohenkilökunnan kustannuksella moista opetusta tekis :)

Viimeksi muokattu:
Jos kyse olisi päiväkodista hakemisesta, olisin napannut lapseni kainaloon ja vaatteet kantoon. (olkoon vaikka 20 astettapakkasta ja autolla liikkeellä) Taas jos oltaisiin kotona lähdössä jonnekin, niin voisin todellakin sanoa, että jää ihan rauhassa kotiin niin minä lähden yksin. (en tietenkään oieasti lähtisi, mutta osoittaisin lapselle, ettei loputtomalla pirstaamisella ole haittaa kuin hänelle itselleen.)

• Tykkää
Reactions: ArjestaSelviytyjä
Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;25761296:
Mutta ajatellaanpa siltä kantilta et nyt kun isä ei saanut lasta mukaansa, ylittyi lapsimäärä ja näinollen saattoi yhden työntekijän päivä venyä kun lapsia onkin enemmän kun piti työvuoron loputtua? Ja tämän hoitajan lapsen haku voi venyä ja hoitajan lapsen hoitajan lapsen päivä päiväkodissa saattaa venyä ja oravanpyörä on valmis....!

Kyllä se on aikuinen joka päättää koska mennään, minne mennään ja miten mennään eikä siinä lapsilla paljon ole nokankoputtamista!

MUOKS! Kotona sitten voisin itsekin kuvitella noin tekeväni, jos ei vaatteet mee päälle niin saatan jättää kotiin! (siis jos joku muukin kotona :D ) mutta en hoitohenkilökunnan kustannuksella moista opetusta tekis :)

Niinpä! Hakuajoista on pidettävä kiinni. Ihme, että hoitajat on edes moiseen suostuneet. Toivottavasti isä on edes hoitajilta sitä kysynyt!

no ei ole mitään besserwissereitä vaan normaaleja aikuisia ihmisiä. Epänormaaleja on tuollaiset kädettömät ja lyhytpinnaiset vanhemmat!

• Tykkää
Reactions: Reesu<3
[QUOTE="noh";25761385]no ei ole mitään besserwissereitä vaan normaaleja aikuisia ihmisiä. Epänormaaleja on tuollaiset kädettömät ja lyhytpinnaiset vanhemmat![/QUOTE]

Mä uskon sen että on vaikea monen katsoa peiliin sitä todellisuutta ja siksi kuvitellaan että itse osataan käyttäytyä kuin täydellisyydet aina.

Tämä aloitus on taas näitä - mistä ap tietää lähtikö isä oikeasti pois??? siis pitkäksi ajaksi? Kuka teistä tietää millaiset hoitoajat lapsella on? entä mitäs jos päiväkodinhenkilökunta ei joutunutkaan tässä kohtaa kriisiin? Tai vaikka jos joutuikin niin entäpä jos tämä oli ainutkertaista.

Kyllä, itse olisin toisin käyttäytynyt mutta luoja paratkoon tuo ei ollut maailman loppu eikä taaskaan kerro mitään tuon isän vanhemmuuden kyvyistä noin pitkässä juoksussa. Antakaa ihmiset siimaa vanhemmuuteen - toisilla. Niin silloin voitte itsekin joskus erehtyä rauhassa.

No onhan tuolla vanhemmalla ollut lyhyt pinna.
Ja kasvattajan kyvyt hukassa.
Ja montakin asiaa pielessä.
Kyllä vielä 4-vuotiaallekin hylkääminen on aika paha juttu.
Ei mikään kasvatuskeino.
Ja ei - ei kaikilla niksahtele lähellekään tuolla tapaa - ikinä.
Itse olen lapseni ainoa vanhempi 24/7 eikä tulisi mileenkään ajatella että minulla aikuisena olisi oikeus tuolla tapaa käyttäytyä - vaikka taatusti on ihan yhtä tai enemmänkin haasteita kuin kahden vanhemman perheissä.
Erehtyä saa ja voi - vaan erehtymiselläkin on rajansa ...
Oma lapsensa pitää pystyä hakemaan päiväkodista .
Mun 4v juoksee iloisena halaamaan kun tulen häntä hakemaan - mikäpä lie syy ?

Itsellekkin tuli mieleen, että ehkä isä hämääntyi ja kiusaantui, kun ulkopuolinen täti tavallaan koitti astua hänen ylitseen alkamalla maanittelemaan lasta. Minä en itse puuttuisi ikinä vieraan lapsen ja vanhemman välisiin asioihin niin kauan kuin mitään laitonta ei tapahdu. Ja päiväkodin työntekijänä annan todellakin vanhempien itse hoitaa hakutilanteet, enkä enää mene väliin. Paitsi jos selkeästi rikotaan päiväkodin sääntöjä. Tuon lapsen vanhempana olisin itse ainakin ärsyyntynyt siitä että ulkopuolinen puuttuu tilanteeseen ja helposti olisi raskaan työpäivän jälkeen voinut tulla ärähdettyä sitten sille toiselle vanhemmalle, eikä niinkään lapselle. Olisin itse varmaan napannut lapsen kainaloon ja marssinut paikalta, mutta mies ei ehkä uskaltanut näin toimia kun vähän hävetti että mitä se vieras täti siihenkin sitten sanoo..?

Varmaan usealla on käynyt vähintään kerran että lapsi kiukuttelee hakiessa.. Noh ainakin meillä on useasti käynyt, enään ei juurikaan kiukuttele koska tietää mitä siitä seuraan --> Kannan huutavan lapsen sylissä autoon. Oli vaattet päällä tai ei.
Eri asia toki jos kuljetaan vaunuilla/pulkalla tm.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25760978:
voihan olla, että lapsi nostaa joka hemmetin hakukerta hirveän shoun, ja tämä oli
lapselle opetus.

enpä tiedä, itse ajattelisin, että opetushan se oli. oppina että kun tarpeeksi huudat ja kiukuttelet (ihmisten ilmoilla varsinkin) niin saat mitä tahdot.

Jos mulle olis alkanut vieras eukko neuvoa miten lapsi saadaan ulos päiväkodista, olisin kyllä itekin saattanut häipyä ennenkuin olisin päästänyt suustani jotakin mikä olisi saattanut myöhemmin kaduttaa.

Miten ihmeessa ap se asia sulle edes kuului, saati siihen puutuit? Ja miten kummassa se jaksaa sua edelleen niin paljon kiinnostaa että piti oikein aloitus tänne tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;25760291:
Kyse on varmasti siitä, että lapsen äiti on kasvattanut ja aivopessyt lapsen pelkäämään isäänsä ja siirtänyt näin miesvihansa lapseensa. En tiedä kotioloista, mutta vaikuttaa siltä, että lapsen äiti uhkailee isää rikosilmoituksella jos isä yrittääkään palauttaa kuria ja järjestystä.

Toisinsanoen lapsen äiti on syyllinen lapsen käyttäytymiseen

Peesaan Majuria

[QUOTE="xXx";25762047]Jos mulle olis alkanut vieras eukko neuvoa miten lapsi saadaan ulos päiväkodista, olisin kyllä itekin saattanut häipyä ennenkuin olisin päästänyt suustani jotakin mikä olisi saattanut myöhemmin kaduttaa.

Miten ihmeessa ap se asia sulle edes kuului, saati siihen puutuit? Ja miten kummassa se jaksaa sua edelleen niin paljon kiinnostaa että piti oikein aloitus tänne tehdä?[/QUOTE]

Voihan olla että isä häipy tosiaankin juuri tuon takia. Itse olisin saattanut ap:n kaltaiselle töräyttää siinä suoraan että pidä kuule vaan huoli omista lapsistasi. Tää riivatun kyyläyskultuuri ... Ap on oikein oiva esimerkki tuosta. Antais vaan olla ja toisen hoitaa lapsensa niin kuin hoitaa.

Mietippä ap - jos seuraavan kerran kaupassa joku ventosvieras alkaa kommentoida sun tapaa hoitaa mukuloitas. Ilman että tuntee sinua tai sinun lapsia? Eri asia jos isä olisi alkanut lastaan piestä ja hakata. Mutta kun ei. Sillä vaan paloi pinna lapseen ja sun kyyläämiseen. Piste.

Ja juu. Lapsi EI MENE pilalle jos kerran pahoittaa mielensä tai kokee olonsa kurjaksi. JA lapsi ei mene kasvatusmielessä pilalle jos vanhempi joskus käyttäytyy epälogisesti.

Lapset menee pilalle kun kytätään pilkkua ja välejä kokonaisuuden sijaan.

Yhteistyössä