Päiväkodin VASU?? Pakollinenko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti(kö)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onneksi meillä mies oli lomautettuna, niin ehtiä käydä siellä ja sai kuitattua molemmat lapset kerralla.

Mutta kyllä mä ymmärrän ettei ehdi! Mulla on työmatkaa 40-45 min yhteen suuntaan, siinä tulee lapsen päivä melko pitkäksi jos mä vielä jään lärpättämään pariksi tuntia!

Ja sit ne kysyy jtn ARVOJA. Siis kuka jaksaa semmosia ajatella? Onneksi muistin jotain työpaikan liibalaaba - arvokoulutuslauseita, jätin vain pois "voiton maksimointi" -kohdan... Että siinä on meiän perheen "arvot" nyt sitten, samat kuin töissä...

Kyllä mun mielestä päiväkodin tehtävä on ensisijaisesti säilyttää mun lapsia sen aikaa kun olen töissä. Ja kun mitään ongelmia ei ole ilmennyt, niin mitä siellä sitten pitää vatvoa? Mä LUOTAN niihin ihmisiin! Itse asiassa täytyy myöntää, että harvinaisen hyviä ihmisiä siellä töissä! Kaikki olleet 15-40 vuotta alalla, jos ne ei osaa, nini kuka sitten! Minäkö, ekakertelainen?

Olisikohan noilla arvoilla tarkoitettu ehkä paremminkin hengellisiä arvoja? Eli että haluatteko lapsenne osallistuvan joulukirkkoon tms.

Mun mielestäni on aika lailla sekä lapsia että päiväkotia halventavaa ajatella sitä vain säilytyspaikkana. Kyllä päiväkodilla on paljon myös kasvatuksellista vastuuta, ja metodeista on syytä sopia yhdessä vanhempien kanssa.

Mielestäni on jotenkin outoa käydä jotain keinitekoista "perheen arvokeskustelua" ja "kehityskeskustelua" päiväkodin tädin kanssa. Niistä on saanut ihan tarpeeksi työelämässä... nyt ne näyttävät tulleen kopioituna myös päiväkotiin *argh*

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ahaa, no mitähän 2-vuotiaasta pitäisi sitten tietää? Olen ihan pihalla koko vasusta.
Miten sitten seurataan kotihoidossa olevia vastaavan ikäisiä, ei mitenkään muutoin kuin neuvolaseurannassa?!

no vaikka millainen lapsi on luonteeltaan, hyvät puolet, huonot puolet. että ne tarhassa tietää sitten että onko samanlainen tarhassa vai onko jotain ongelmaa. vasussa on monesti tullu ilmi asioita omasta lapsesta mitä ei tiennykkään. ryhmässä ku usein toimitaan eritavalla ku kotona. :)

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Ahaa, no mitähän 2-vuotiaasta pitäisi sitten tietää? Olen ihan pihalla koko vasusta.
Miten sitten seurataan kotihoidossa olevia vastaavan ikäisiä, ei mitenkään muutoin kuin neuvolaseurannassa?!

sinä saat päiväkodista lapun jota voit halutessasi täytellä.pakko ei ole. siinä kysellään ihan simppeleitä kysymyksiä,miten omatoiminen lapsi esim on eritilanteissa, saako osallistua uskonnollisiin juttuihin, mitä toivot itse hoidolta jne jne. kyllä se juttu sitten lähtee siitä sen hoitajan kanssa luonnistumaan kun juttelette :)
hoitaja kertoo omia näkemyksiään ja sinä omiasi ja sovitte mitä asioita hoidossa tuetaan .

Täytyypä ottaa ihan asiaksi tuo, juuri tällä hetkellä vaan tuntuu olevan aika tiukilla tuo henkilökunta, kun on sairastumisia ja lomia just nyt. :/
Tulee vaan olo 'en välitä lapsestani tarpeeksi' kun olen painanut villasella koko vasun. :ashamed:

Täytyypä ottaa ihan asiaksi tuo, juuri tällä hetkellä vaan tuntuu olevan aika tiukilla tuo henkilökunta, kun on sairastumisia ja lomia just nyt. :/
Tulee vaan olo 'en välitä lapsestani tarpeeksi' kun olen painanut villasella koko vasun. :ashamed:

ei ne hoitajat ainakaan sellaista ajattele sinusta,usko pois ! :)

Itseasiassa...koskaan ei moista edes ole otettu nykyisessa tarhassa moista puheeksi...on siellä seinällä joku lappu...ja siinä 1 nimi vissiin on roikkunut ties kuinka kauan.
Jos se heille on niin tärkeetä, niin.... :whistle: :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja Möh:
Oot nyt hankala vaan olemisen vuoksi... :/ Se nyt vaan on lakiin kirjattu juttu, ei luulisi olevan vaikea toteuttaa.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, mistä lakipykälästä VASU löytyy? En löytänyt - olen kyllä huono hakutoimintojen käyttäjä.

Päivähoitolaista.

Oot nyt hankala vaan olemisen vuoksi... :/ Se nyt vaan on lakiin kirjattu juttu, ei luulisi olevan vaikea toteuttaa.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, mistä lakipykälästä VASU löytyy? En löytänyt - olen kyllä huono hakutoimintojen käyttäjä.

Päivähoitolaista.

:headwall: Niin, sen jo luin tekstistäsi tuolta ylempää... Siis lainkohtaa kyselen. Ei siis ehkä löydykään?

Ei se ihan laissa ole, se kun on vuodelta 1973 :D Mutta päivähoitoa linjaavissa asiakirjoissa se mainitaan, ja niiden tarkoitus mm. on yhtenäistää päivähoitotoimintaa koko maassa.

http://varttua.stakes.fi/FI/LaitJaLinjaukset/linjaavat_asiakirjat/linjaavat_asiakirjat.htm

Muutenkin tuo Varttuan sivusto on hyvä paikka lueskella päivähoidon asioista.

Päivähoitolaista.

Niin siis Vasu pitää olla lain mukaan ( ? ),mutta laki ei voi pakottaa ketään lasten vanhempia osallistumaan sen tekoon ( = ja tää on fakta ).

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

no vaikka millainen lapsi on luonteeltaan, hyvät puolet, huonot puolet. että ne tarhassa tietää sitten että onko samanlainen tarhassa vai onko jotain ongelmaa. vasussa on monesti tullu ilmi asioita omasta lapsesta mitä ei tiennykkään. ryhmässä ku usein toimitaan eritavalla ku kotona. :)

Juuri näin. Minusta oli mahtava kuulla jonkun kertovan tutusti lapsestani ja kuulla ihan uuttakin lapseni tavoista ja asioista. Se oli ihan oikeasti avartava ja hieno keskustelu. Se on sitä kodin ja hoitopaikan yhteistyötä. Hoitajat oppii tuntemaan perhettä, tapoja ja arvoja.

Yhdessä suunnitellaan, kuinka rohkaista, kannustaa, ohjata, kasvattaa lasta järkevästi. Se ei ole mitään lässynlässyä, jos se tehdään oikein ja ammattimaisesti.

Kyllä mun mielestä päiväkodin tehtävä on ensisijaisesti säilyttää mun lapsia sen aikaa kun olen töissä. Ja kun mitään ongelmia ei ole ilmennyt, niin mitä siellä sitten pitää vatvoa? Mä LUOTAN niihin ihmisiin! Itse asiassa täytyy myöntää, että harvinaisen hyviä ihmisiä siellä töissä! Kaikki olleet 15-40 vuotta alalla, jos ne ei osaa, nini kuka sitten! Minäkö, ekakertelainen?

Mun mielestäni on aika lailla sekä lapsia että päiväkotia halventavaa ajatella sitä vain säilytyspaikkana. Kyllä päiväkodilla on paljon myös kasvatuksellista vastuuta, ja metodeista on syytä sopia yhdessä vanhempien kanssa.

Hmm tuota, nykyään peruskoulunkin ensisijainen tehtävä käytännössä on säilyttää lapsia sen aikaa kun vanhemmat ovat töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Hmm tuota, nykyään peruskoulunkin ensisijainen tehtävä käytännössä on säilyttää lapsia sen aikaa kun vanhemmat ovat töissä.

Ai, missäpäin Suomea näin on?

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Ei se ihan laissa ole, se kun on vuodelta 1973 :D Mutta päivähoitoa linjaavissa asiakirjoissa se mainitaan, ja niiden tarkoitus mm. on yhtenäistää päivähoitotoimintaa koko maassa.

http://varttua.stakes.fi/FI/LaitJaLinjaukset/linjaavat_asiakirjat/linjaavat_asiakirjat.htm

Muutenkin tuo Varttuan sivusto on hyvä paikka lueskella päivähoidon asioista.

Joku ehti jo ensin, kiitos. Päivähoitolakia ollaan uudistamassa ja tässä uudessa, joka ei ole vielä valmis, se on mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Päivähoitolaista.

Niin siis Vasu pitää olla lain mukaan ( ? ),mutta laki ei voi pakottaa ketään lasten vanhempia osallistumaan sen tekoon ( = ja tää on fakta ).

Näin se on.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
No eikai se varmaan pakollista ole, mut mää en kyllä ymmärrä, että vanhempi ei sen verran saa aikaa puristettua, että oman lapsen päiväkotikuulumisia hetken kuuntelee. Suosittelen lämpimästi.

Meillä käydään joka päivä kuulumisia läpi, kun lasta hakee. Puolin ja toisin.

Kuulumisia toki vaihdetaan jatkuvasti, mutta vasussa käydään ihan rauhassa yhdessä läpi lapsen vahvuudet ja kehittymistä vaativat asiat, sekä tehdään toimintasuunnitelma miten lapsen kanssa jatketaan siitä eteenpäin. Ei näitä juttuja puhella hoitopäivän päätteeksi.

Olen kyllä moisissa käynyt, mutten ole todellakaan kokenut tarpeelliseksi....molemmat osapuolet on kyllä niiden keskustelujen jälkeen ollut tasan samassa pisteessä, kuin ennen sitä...varmaan sitten ollut huono "haastattelija" :whistle:
Mutta kyllä meillä käydään "syvällisempääkin" keskustelua päivän päätteeksi, jos tarve vaatii jos ns omahoitaja sattuu kohdalle...

Hoitotädin tehtävä ei ole haastatella sinua, vaan sinun velvollisuutesi on aktiivisesti tuoda keskusteluun omat näkemyksesi ja toiveesi miten lapsesi kanssa päiväkodissa toimitaan. Se on lapsen "kehityskeskustelu", jos olet työpaikassasi sellaiseen törmännyt.

Jos ei ole mitään erityisiä toiveita...??

Ei kaikilla olekaan. On vanhempia, joille riittää kun lapsi aamulla otetaan vastaan ja luovutetaan elossa illansuussa takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja lto:
No eikai se varmaan pakollista ole, mut mää en kyllä ymmärrä, että vanhempi ei sen verran saa aikaa puristettua, että oman lapsen päiväkotikuulumisia hetken kuuntelee. Suosittelen lämpimästi.

Kuulumisia toki vaihdetaan jatkuvasti, mutta vasussa käydään ihan rauhassa yhdessä läpi lapsen vahvuudet ja kehittymistä vaativat asiat, sekä tehdään toimintasuunnitelma miten lapsen kanssa jatketaan siitä eteenpäin. Ei näitä juttuja puhella hoitopäivän päätteeksi.

Olen kyllä moisissa käynyt, mutten ole todellakaan kokenut tarpeelliseksi....molemmat osapuolet on kyllä niiden keskustelujen jälkeen ollut tasan samassa pisteessä, kuin ennen sitä...varmaan sitten ollut huono "haastattelija" :whistle:
Mutta kyllä meillä käydään "syvällisempääkin" keskustelua päivän päätteeksi, jos tarve vaatii jos ns omahoitaja sattuu kohdalle...

Hoitotädin tehtävä ei ole haastatella sinua, vaan sinun velvollisuutesi on aktiivisesti tuoda keskusteluun omat näkemyksesi ja toiveesi miten lapsesi kanssa päiväkodissa toimitaan. Se on lapsen "kehityskeskustelu", jos olet työpaikassasi sellaiseen törmännyt.

Ei kaikilla olekaan. On vanhempia, joille riittää kun lapsi aamulla otetaan vastaan ja luovutetaan elossa illansuussa takaisin.

Oletko kypsä työhösi? Nuohan ovat itsestäänselvyyksiä =)
Itse en vain käsitä miten eskarin normaali arki ei täyttäisi normaalisti kehittyneen eskarilaisen tarpeita.

Alkuperäinen kirjoittaja lto:

Oletko kypsä työhösi? Nuohan ovat itsestäänselvyyksiä =)
Itse en vain käsitä miten eskarin normaali arki ei täyttäisi normaalisti kehittyneen eskarilaisen tarpeita.

En toki ole. Mutta tuo on fakta, on minulle ihan suoraan sanottukin, etteivät vanhemmat aio osallistua moisiin turhuuksiin. Jollei jäseniä ole poikki tai pää kainalossa, muu ei ole liiemmin kiinnostanut. Toisille taas saa tilittää kakan koon ja koostumuksen kellonaikoineen päivineen :)

Minusta se oli ihan hyvä keskustelu, missä käytiin asiat läpi. Ainakin noin niinku periaatteessa hoitajan pitäs sitten tietää, mistä lapsi tykkää ja miten toimitaan kotona jne. Siinä myös sovitaan yhteisistä pelisäännöistä lapsen kohdalla. Mutta... meilläkin se oon minä käynyt siinä keskustelussa, olikohan ekalla kerralla vain mies mukana. Ei oo mitenkään helppoa sitä hoitajaa naps vaan saada sinne kotiin tuollasen vuoksi, vaikka eikös ne yleensä toivo, että molemmat olis paikalla.

Aika jännää on lukea ttä keskustelua. Saa ihan vaikutelman että äideistä tuntuu että vasu jotekin joku päiväkodin oma juttu johon pitisi alistua kun lapsi nyt hoidossa on,hauskaakin se voi olla mutta ei siitä paljon hyötyä ole.Mitään palavaa tarvetta päästä näihin keskusteluihin en myöskään ole näkevinäni. Eli kyllä tässä nyt ollaan pahasti epäonnistuttu!

Vasulla ollaan pyritty mahdollistamaan parempi yhteistyö vanhempien kanssa.
Kun lapsi aloittaa päivähoidossa ei sen pidä merkitä että äidin suhde lapseen jotenkin muuttuisi tai vastuu lapsen kehityksen tukemisessa vähenisi. Se merkitsee vain että on paljon hankalampaa nyt seurata ja olla läsnä lapsen kehitystä tukemassa,siksi päiväkodin hoitajan tärkein tehtävä on auttaa pitämään äiti ja isä ajantasalla.Lapsen kehityksessä taapero-iässä tapahtuu lyhyessä ajassa niin paljon.

Vasuajatus lähti päivähoidon henkilökunnan huolesta siitä että vanhemmat joutuivat liian etäälle lapsistaan kun eivät riittävästi hoitajien kanssa lasten asioita pohtineet. Kun puhutaan vanhemmuuden ohenemisesta on kyse juuri siitä että vanhempien kyky ymmärtää omaa lastaan on heikentynyt koska ovat joutuneet liian etäälle lapsen arjesta ja tunteista. Tämä on nähtävissä päivähoidossa jolloin hoitajat näkevät lapsen tarpeet ja tunteet hyvin erilaisina kuin lapsen vanhemmat. Silloin on joku vakavast pielessä.

Miksi tämä vasu ei sitten toimi onkin asia erikseen ja sitä olisi syytä päivähoidon pohtia.