Päiväkodin ulkoilu"säännöt".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "IRMELI"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"IRMELI"

Vieras
Onko sellasia virallisia tai epävirallisia olemassa, vai mennäänkö ulkoilu hoitajien jaksamisen tms mukaan?

Toivoisin ihan ekana asiallisia kommentteja :)

Meillä on vanhempainilta tulossa ja haluaisin ottaa puheeksi tän ulkoilun siellä, toivoisin vaan näkemystä tai faktapohjaa miten muissa päiväkodeissa/ryhmiksissä toimitaan.

Muksuni on 7-12 (päivästä riippuen) lapsen ryhmiksessä jossa on kolme hoitajaa. Lapsi aloitti siellä elokuussa 2008 ja tämä ulkoiluasia on ollut tapetilla enemmän tai vähemmän siitä asti. Mulla on tässä laput jotka saatiin hoidon alkaessa tiivistetysti näin:

Ryhmäperhehoitopaikka aukeaa klo 7 ja sulkeutuu klo 17. Lapset syövät aamiaisen klo 7.30-8.30, sen jälkeen aamupiiri ja ulkoilu. Klo 11.30 on lounas ja päivälepo klo 12-14. Välipala klo 14-14.30, iltapäiväulkoilu klo 15.30-17.

Paikka ja hoitajat ovat kivoja, yksi hoitaja on pysynyt samana, pari keikkalaista vaihtelee silloin tällöin. Ainut asia mikä hiertää on tämä iltapäiväulkoilu ja olen aistivinani yhden hoitajan osalta välttelevyyttä ja vähän töykeyttä sen jälkeen kun olen asiasta nyt kaksi kertaa ASIALLISESTI maininnut.

Pääsen neljältä töistä ja haen muksun 16.30, yleensä sisältä. Ainoastaan silloin ulkoa kun tämä vakkarihoitaja on "iltavuorossa". Paikalla on tähän aikaan noin 4-5 lasta. Paikka on rivari neliö, jossa on pieni eteinen ja jos kolmea muksua haetaan samaan aikaan, oltavat on aika ahtaat ja pukemiseen menee "parhaimmillaan" vartti-20minuuttia. Olen esittänyt toivomuksen et lapsia alettais EDES PUKEMAAN siinä klo 16 aikaan ettei tule ryysistä. Eilen hain klo 16.38 ja nämä leikkivät vielä sisällä.

Kysyin erään tytön äidiltä mitä mieltä on asiasta ja hän oli jo viime keväänä soittanut pk.n johtalle ulkoilusta, tai se puutteesta. Muutoksia ei näy paljoa tapahtuneen..

Jos tuota teidän tilannetta tarkastelee tavallisena palvelunostona niin päiväkodin asiakkaana olevat perheet eivät kyllä saa sitä mistä maksavat.

Meidän päiväkodissa on sama päiväohjelma, mutta iltapäiväulkoilu toteutuu aina hyvin. Kun haen lasta 16-16:30 on hän aina leikkimässä pihalla.

Meidän pk:ssa ollaan aamupäivällä pihalla kuten teilläkin. Iltapäivällä haen klo 15.30-16 ja aina on ulkona jos sää suinkin sallii. Joskus kun olen päässyt jo heti kolmen kinttaillajälissä ei ole vielä ehtineet, mut yleensä silloin on ollut jo pukeminen käynnissä.

Hankala tilanne... Eihän sillä yleensä ole mitään tekemistä aikuisen jaksamisen kanssa, jotta mennäänkö ulos vai ollaanko sisällä... Ainakaan siis isossa talossa.

Siellä henkilökunnan vähentyminen klo 16-16,30 välillä jo aiheuttaa sen, että pihalle on mentävä..

Tuossa teidän tapauksessa kyseessä lienee siis tuo viitsimättömyys.. Pukemis rumba on näin talviaikaan kyllä rankka, mutta sekin on hoidettvissa niin halutessa....

Ottaisin asian edille ja kokoaisin muidenkin vanhempien mietteitä asiassa.

Aika oudolta kuulostaa, että vielä puoli viiden jälkeen ollaan sisällä! Itse haen lapse yleensä klo 15 (päiväkoti) ja niihin aikoihin alkaa jo osa lapsista tekemään uloslähtöä (yleensä siis ne, joita tullaan aiemmin hakemaan). Nyt näin talvella huonompien ilmojen ja paukkupakkasten aikaan eivät toki ole tuohon aikaan vielä ulos lähtöä tekemässä, mikä on ymmärrettävää.

Alkuperäinen kirjoittaja ex päikkärin täti;22892933:
Pukemis rumba on näin talviaikaan kyllä rankka, mutta sekin on hoidettvissa niin halutessa....
Moni työ on rankkaa, mutta myös vapaaehtoista. Suomessa jokaisella on oikeus erota työstään tai ottaa sairaslomaa jos ei yksinkertaisesti enään kykene tehtäviään hoitamaan. Mielestäni ulkovaatteiden pukeminen on ihan mukavaa jos verrataan niiden riisumiseen...

Kyllä meidän päiväkodissa ollaan ulkona jo klo 16 aikaan. Poikkeuksena vain äärimmäisen huono sää.

Onko ryhmis kunnallinen? Jos keskustelu johtajan kanssakaan ei tuota tulosta, niin sitten vain palautetta ylemmälle taholle.

Meillä tytöt käyvät ihan samanlaisessa ryhmiksessä ja päiväohjelmakin näyttää samalta, mutta eilen kun hain siinä 16.50 olivat pihalla. Meillä meidän muksut ovat usein viimeiset haettavat tai viimeisten joukossa ja säiden salliessa ovat pihalla, jos eivät ole pihalla niin usein ovat pukemassa, jotta hoitaja itsekin pääsee nopeammin kotiin. Kovilla pakkasilla, pimeillä kurakeleillä tai viimassa ovat jättäneet ulkoilun kokonaan väliin. Kylmemmillä ilmoilla muuten saattavat lähteä ulos vähän myöhemmin, jottei esim. meidän 1,5 vuotiaan tarvitse tuntitolkulla ulkona palella. Ihan kiva näin mielestäni.

Kyllä meidän päiväkodissa ollaan ulkona jo klo 16 aikaan. Poikkeuksena vain äärimmäisen huono sää.

Onko ryhmis kunnallinen? Jos keskustelu johtajan kanssakaan ei tuota tulosta, niin sitten vain palautetta ylemmälle taholle.

Hyvä on myös koittaa käydä osa keskusteluista sähköpostitse, siitä jää vähän merkkiä keskustelusta ja voit helposti liittää tämän jo käydyn keskustelun siihen jonka viet ylemmälle taholle.

Kiitos vastauksista. :)

Ryhmis on kunnallinen. Kesäaikaan tilanne on eri, tietty helpompi kaikkien siirtyä pihalle ilman pukemisrumbaa. Mutta ap kertomuksessani ei ole mitään liioiteltua, vaan tilanne on oikeasti tämä.

Saattaa kuulostaa itsekkäältä, mutta haluaisin joskus vain rentoutua työpäivän jälkeen sohvalla, nykyään kaupassa käynnin ja ruuanlaiton jälkeen pitää lähteä vielä pihalle koska lapsi aamupäivästä vasta ollut.

Mutta, ihan hyvä tietää etten ole ainut jonka mielestä tämä kuulostaa oudolta. Itse ainakin koen että iltapäiväulkoilu ja punaiset posket kuuluvat jokapäiväiseen hoitoon. Ihan myös lasten parhaaksi.

kovin kuullostaa tutulta... Meidän taloyhtiössä on kaks ryhmistä ja toinen ulkoilee paljon ja toinen ei juurikaan... Aamullakin tulevat ulos monesti vasta 10.30 aikoihin (myös kesällä joskus...) ja sisään mennään tietty viimestään 11 aikaan, että ehtivät syömään ajoissa. Iltapäivisin en ole heidän ulkoiluaan seurannut, mutta monesti eivät ole olleet ulkona neljän aikoihin, kun olen itse siellä liikkunut. Siellä tuntuu olevan kiinni ainakin hoitajista. Jos ulkoiluvuorossa on yksi tietty hoitaja tulee hän osan lapsien kanssa aiemmin ja toiset sitten joskus myöhemmin perässä... Mielestäni tuntuu hassulta että edes kesällä he eivät välttämättä ulkoilleet tuota puolta tuntia kauempaa, kun me omien muksujen knassa oltiin pihalla monesti yli 2 tuntia :)

Jollei pakkasta ole liikaa(yleensä raja on pienillä n.-12,isommilla n.-15) ,ukkosta,rajua sadetta,tai muuta vastaavaa, kunnallisessa päiväkodissa lapset tulee viedä ulkoilemaan vähintään kahdeksi tunniksi päivässä. Tämä on aika yleinen sääntö.
Jos olisi oma lapseni kyseessä, koittaisin keskustella asiasta ensin hoitajan kanssa ja sitten ylemmille tasoille kunnes asiaan tulisi muutos.

Mun mielestä 15 astetta pakkasta ei kyllä vielä estä ulkoilua... Omat lapset ovat olleet ulkona myös 20 asteen pakkasessa. Tarpeeksi vaatetta päälle, niin kyllä tarkenee :) Mutta tuossa 20 asteen pakkasessa ei olla ulkoiltu kuin puolituntia-tunti. Ja ikää on muksuilla ollu 1,5-4 vuotta, eli lasketaan varmaan aika pieniin vielä. Varsinkin isompi, kun on vilukissa ja aina ekana sormet jäässä. Pienemmän ei ole ollu edes kylmä vielä tänä talvena ulkoillessamme :)

[QUOTE="vieras";22892914]Jos tuota teidän tilannetta tarkastelee tavallisena palvelunostona niin päiväkodin asiakkaana olevat perheet eivät kyllä saa sitä mistä maksavat.
.[/QUOTE]

Saatte juuri sitä mistä maksatte. Maksatte murto-osan siitä päivähoidosta. Sinkut ovat suurimpia vääryyden kokijoita tässä teidän kakararallissanne.

Kyllä aisasta on hyvä edes mainita, jos se askarruttaa.
Oma lapseni on perhepäivähoitajalla ja ovat kyllä aina ulkona, kun haen lapsen neljän aikoihin. Poikkeuksena erittäin huonot säät.

Tokihan se on ymmärrettävää, että usean lapsen talvipukeminen ei ole mikään hauska juttu, mutta se kuuluu päivähoitajan työhön ja siitä työstä hän palkkansa saa.

Anteeksi tyhmyyteni (ihan oikeasti), mutta en mä ainakaan ota mitään pultteja siitä että lapset ei aina ole iltapäivällä ulkona, kyllä se kerran päivässä ulkoilu mulle ainakin riittää ja mun lapsellekkin. Miksi pitäisi olla aina x kaksi ulkona? Onko se joku sääntö vai mitä? Jos heillä on mieleiset leikit sisällä kesken niin en mä kyllä ois pahoillani ollenkaan, pääasia että lapsella on kivaa ja viihtyy!!! Mikä pakkomielle kaikilla mammoilla on tuosta ulkoilusta? Jos joku voi vastata asiallisesti eikä kivittää mua heti niin ois kiva :).

Anteeksi tyhmyyteni (ihan oikeasti), mutta en mä ainakaan ota mitään pultteja siitä että lapset ei aina ole iltapäivällä ulkona, kyllä se kerran päivässä ulkoilu mulle ainakin riittää ja mun lapsellekkin. Miksi pitäisi olla aina x kaksi ulkona? Onko se joku sääntö vai mitä? Jos heillä on mieleiset leikit sisällä kesken niin en mä kyllä ois pahoillani ollenkaan, pääasia että lapsella on kivaa ja viihtyy!!! Mikä pakkomielle kaikilla mammoilla on tuosta ulkoilusta? Jos joku voi vastata asiallisesti eikä kivittää mua heti niin ois kiva :).

Hyvä kun kysyit :) Mä ainakin koen tän ulkoilun tärkeänä mm. siksi että kun lapsia tullaan hakemaan (pitkän päivä kaikilla takana) pukemisrumbaan pienessä eteisessä menee kauheasti "turhaa" aikaa, kun vois napata lapset mukaan pihalta ja sanoa heipat. Toiseks ulkoilu on mun mielestä niin ruokahalun kun nukkumisen suhteen tärkeää, helposti kun sisällä oltu paljon, ruokahalu on minimissä kaikki on yöks en syö, yök ei väsytä. Ja kolmanneks se oma itsekkyys, haluaisin katella joskus Emmerdalet sun muut sohvalla löhöten ettei aina pulkkamäessä pitkä päivän jälkeen koska lapsella on hirveesti energiaa sisällä olon jälkeen.

Ja tietty, koska päiväkodin säännöissä sanotaan niin :D En aikonut tarttua tuohon yhden kirjottakan kakara- juttuun. Mutta väite "päivähoitomaksu ei kata edes murto-osaa kustannuksista" ei oikeen toimi, koska se on vaan on niin absurdi. Jos vanhempien pitäisi maksaa hoidosta 1600e/kk niin meidän yhteiskunta olisi aika lailla jäissä. Ja työpaikka se meillä muillakin on, työt pitää tehdä. Sanomattakin selvää.

Anteeksi tyhmyyteni (ihan oikeasti), mutta en mä ainakaan ota mitään pultteja siitä että lapset ei aina ole iltapäivällä ulkona, kyllä se kerran päivässä ulkoilu mulle ainakin riittää ja mun lapsellekkin. Miksi pitäisi olla aina x kaksi ulkona?.

Mä en tähän keksi kuin yhden syyn, mikä on joskus käynyt, kun ryhmiksessä on ollut joku juttu ja tämän vuoksi eivät ole päässeet ulos, vaikka on ollut hyvä ilma. Meillä tyttö 4v on tottunut ulkoilemaan ja kun olen mennyt hakemaan, olisi hän sitten halunnut ulkoilla, mutta itseni on ollut pakko mennä kotihommiin ja ruoanlaittoon, eikä sen vuoksi olla ehditty.

Okei, nyt mä ymmärrän vähän paremmin teitä kahden ulkoilun puolustajia :). Mulla kun on vain tuo yksi ja me jäädään aina tunniksi ulos tarhasta tulon jälkeen niin oon ihmetellyt miksi ei muut sitä tekisi. Mut joo jos on enemmänkin lapsia ja kauheen myöhään pääsee töistä niin eihän siinä tosiaan enää ehdi. Kiitos teille kahdelle jotka ystävällisesti ja ärähtämättä vastasitte mulle :D!

meillä mennään pihalle pk:ssa klo 15.30-16.30, riippuen säästä ja henkilökunnan määrästä. Jos ole iltapäivän yksin 16 lapsen kanssa (ikäjakauma 1-4v.) niin sanomattakin on varmasti selvää, etten ala yksin heitä pukemaan. Näinä päivinä odottelen, että lapsia haetaan ja klo 16 mennessä on max 5 lasta jäljellä ja pääsemme yleensä jo viimein pukemaan. Tosin itse pääsen ulos vasta 16.30 eli jos pihalla ei toisten ryhmien aikuiset ota lapsia vastaan, joutuvat lapset olemaan sisällä niin kauan että kaikilla vaatteet päällä ja minulla myös.

Pakkasraja meillä on pienillä -10 ja sekin voi olla alempi, jos on kovin tuulinen sää, isojen puolella se on -15 ja taas vähän alempi, jos tuulee kovin.

Niin ja meillä on lapsia hoidossa jopa klo 17.30 saakka, niin varmasti kaikki ymmärtävät ettemme voi viedä heitä pihalle, jo klo 15.30 kovemmilla pakkaskeleillä eli järki käteen kaikessa.

Mutta ap:n tilanne vaatii kyllä sen, että siitä avoimesti keskustellaan vanhempainillassa. Kysele mikä on perusteena etteivät mene ulos. Aina kaikesta kannattaa kysyä, että miksi näin tai noin. Ei kannata pitkään asioita miettiä itsekeseen, vaan tehdä niille jotain, jos ne kovin mietityttää. Muutosta ei tule, jos ei kukaan sitä vaadi.

Omassakin ryhmässäni on viime syksynä jouduttu luopumaan pakon edessä mm. jumpista ja S2-kerhosta, kun usein olemme olleet aamun ja illan yksin lasten kanssa. Siinä ei todellakaan enään tehdä mitään ihmeellistä, ollaan vain lasten kanssa ja leikitään lattialla.

Yhteistyössä