Päiväkodin pienistä "laiminlyönneistä" kysyisin vinkkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumipappapikkumyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muumipappapikkumyy

Vieras
Olipa vaikea muotoilla otsikko...

No, tilanne on se, että lapsemme aloitti vuoden alusta päivähoidon 1 v. 2 kk iässä. Minulla on jo useaan otteeseen tullut ikäviä fiiliksiä päiväkodin "hoidosta", ja mietinkin, missä vaiheessa asiaan puuttuisi. Lapsi siis viihtyy ja on iloinen, menee hoitoon mielellään jne. mutta äiti on vähän mietteissään. Eli mitä olen havainnut:

- Kotona noin 16 aikaan vaippa on aina aivan märkä; tiedättehän miten vaippa pullistelee, kun sitä ei ole vaihdettu pitkään aikaan, siis paisuu valtavaksi. Lapsemme ei ole mikään pissahirmu, ja kotona noin ei käy vaikka emme vaihtaisi puoleen päivään vaippaa (kuten pitkillä automatkoilla). Vaihdetaanko vaippaa siis päiväkodissa juurikaan?

- Lapsen vaatteet ovat ulkona haettaessa päällä vähän niin ja näin. Talvella, kovallakaan pakkasella ei ollut välttämättä laitettu villasukkia, nyt ilmojen lämmetessä on ollut villapuku! päällä ulkoilupuvun alla. (olen siis pitänyt sitä joskus aamulla matkalla päällä, kun aamulla on kylmä. Päivän lämmetessä olen olettanut, että he automaattisesti ottavat sen pois ulkoiluun)

- Haettiin lapsi 16 aikaan, mentiin kotiin ja alettiin pestä valtavaa, kuivunut kakkapeppua. Kakka oli taatusti ollut peffassa pitkään, koska se ei ollut mitään pehmeää, vaan littaantunut kiinni ja kunnolla...

- Jos lapsi on sösinyt ruokaa, likainen paita jätetään päälle, samoin, jos paita on kastunut. Kerran oli aivan litimärkä paita sekä hioista että rinnuksilla päällä.

- Lapsella oli pahat puremajäljet käsissä, kukaan ei kertonut, mistä ne on tulleet, miten tilanne hoidettu. Itse piti asiaa penätä, ja aina joku sanoi, en ollut silloin paikalla, kysy Raililta, Maijalta jne.

- Lähes joka kerta kun haemme lapsen, kysymme, miten päivä meni. Olisi kiva kuulla miten näin pienellä kaverilla hoidossa sujuu. Vastausta harvoin saa, yleensä saamme jonkun moitteen, muistuksen tms. siitä, miten kumpparit on väärät kengät tai miksei sitä ja tätä.

Pitääkö näihin juttuihin jo puuttua? Olen aina yksittäisen tapauksen kohdalla ajatellut, että noh... Olen ajatellut, että en viitsi valittaa tai purnata, jos se kohdistuu lapseen.

Kiitos rakentavasta vastauksesta "voivitsi". Syy ei voi olla ainakaan se, että olisimme ns. sosiaalitapaus tai köyhä perhe. Keskituloisia ollaan. en tiedä, mihin tuolla sosiaalitapauksella viittaat, mutta olettaisin ,ettemme ole ns. sosiaalitapaus.

Oletitko että lapsesi saa kovin yksilöllistä hoitoa tupaten täydessä päiväkodissa? Kurjia juttuja, mutta sinun tulee kuitenkin muistaa että paikassa on paljon muitakin lapsi. Tuo kakka vaikka. Sinä kotona kyllä huomaat sen samantien kun sitä ainoaasi huollat. Mutta lapsesi on siellä pihalla kymmenen muun lapsen joukossa. Jos kakka on tullut juuri ulostulon jälkeen, hoitajilla tuskin on aikaa vähän päästää haistella vauvasi "tilaa". Vallakin jos lapsi ei osoita milläänlailla tyytymättömyyttää voi tuollainen olla vaikea havaita ulkovaatekuoren alta.

Mitä vaatetukseen tulee - tekevät hoitajat niin tai näin - niin aina joku vanhempi valittaa. Mikä yhdelle lapselle on liikaa vaatetta, on toiselle liian vähän (siis lasten vanhemmille...). Hoitajilla ei siis ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä oman maalaisällinsä mukaan, koska pyyhkeitä saavat aina.

Tuo että päivästä ei puhuta on mielestäni ainoa epäkohta josta kannattaa sanoa. Sanoa että toivoisit enemmän tietoa. Puremisjuttukin kannattaa ottaa uudestaa puheekis jos noin vaivaa, koska on ihan mahdollista että iltapäivän hoitaja ei ole tapahtuma aikaan ollut paikalla.

Marssi suoraan johtajan puheille, niin minä tein. Ja homma pelaa sen jälkeen loitavasti.

Eli tosiaan lapsella aina aivan täysi vaippa kun hain hoidosta kolmen-puoli neljän aikaan. Eli ovat juuri tulleet ulos. Vaippoja kuitenkin piti aina viedä pussillinen mielestäni hyvinkin tiheästi. Aloin sitten asiaa kysellä niin todettiin että "oisko niitä sitten käytetty jollekin muulle kun kaikki ei muista tuoda omia".

Sitten aloin ihmettelemään kun lapsella oli aina kakka housussa. Joka ikinen pv kun menin hakemaan. Kysyin että miksei pestä pois niin sanottiin että ei huomattu. Hassua vaan kun haisi jo portille asti eli ei kukaan tervenokkainen voi olla haistamatta. Kun ei tehonnut hoitajille sanominen niin sanoin johtajalle. Jatkossa oli kuivat vaipat vaihdettu ulos mennessä ja kakan tultu se on käyty vaihtamassa.
Selitys ei voi olla se että on niin vähän porukkaa. Se ei ole minun vikani. Minusta on väärin jos lapsen täytyy olla kakat housussa parikin tuntia, joitakin lapsia kun haetaan vasta klo 17. Jos turauttaa housuun juuri klo 15 tienoilla kun menevät ulos ja kotiin ehtivät 17.30 niin eipä olisi kovinkaan mukavaa olla kakat housussa polttelemassa.

Mulla on ollut se linja alusta asti, että huomautan pienistäkin asioista. Kuitenkin aina (ainakin ekalla sanomisella) nätisti ja rakentavasti. Aina olen saanut selityksen ja asia on korjaantunut. Palautetta on toivottu annettavan jatkossakin.

Vastaavanlaisia juttuja on meilläkin ollut, kuin mistä kirjoitit. Asioista kannattaa puhua, eikä jäädä niitä päässään vellomaan. Ihmisiä ne hoitajat vaan on ja joskus sattuu unohduksia ja aivopieruja heillekin :)

Yritä ihmeessä puuttua asiaan, asialle ei silti välttis tapahdu mitään. Mä en tiedä olisko parempi olla hiljaa, mut sanonpa kuitenkin: se on sellasta kun laittaa hoitoon lapsen joka ei osaa kertoa itse kokemuksistaan. Harvassa on ne päiväkodit joissa panostetaan lapsiin, yleisesti ottaen ne on pelkkiä päiväsäilytyspaikkoja.

En ole odottanut, että hoito aivan kauhean yksilöllistä olisi, joskin melko yksilöllistä kyllä, kun näin pienistä lapsista on kyse. Kakkajuttu olikin rikkana rokassa enkä odota, että peffoja pitäisi siellä pihalla työkseen haistella :) Minusta on vain outoa, että lapselle laitetaan villapuku päälle, kun ulkona on 10 astetta lämmintä ja aurinko paistaa, lapsi on ihan punainen ja hikinen... Ilmeisesti sitten liikaa päättelykyä vaadittu hoitajalta, että jättäisi pois. Toivottavasti päivähoitajien kurssitarjontaan tulee teema "mitä laspelle päälle eri ilmoilla".
Puremisjuttu ei "noin vaivaa". Se oli taas yksi rikka rokassa.

Kiitos sinullekin "mie" vastauksestasi. Taidat olla päivähoidon ihmisiä...

Puutu asiaan. Ota se puheeksi päiväkodin johtajan kanssa, mutta muista, että hoitajat pitävät usein yhtä, ja asiaan puuttuminen voi vain pahentaa tilannetta. Kun on kyse noin pienestä lapsesta, ei lapsi osaa itsekään kertoa jos siellä tapahtuu jotain kamalaa. Ehkä kannattaa myös harkita sitä vaihtoehtoa, että siirtäisit lapsen pikimmiten perhepäivähoitoon. Vaikka sitä tahtoo ajatella, että siellä päiväkodissa on töissä aikuisia ihmisiä, on aivan käsittämätöntä miten hullulla tavalla aikuinenkin ihminen voi "kostaa" äidin tekemiset lapselle - etenkin, kun tietää, ettei lapsi voi kertoa asiasta eteenpäin.

Toisin sanoen: itse hakisin välittömästi vaihdosta pois päiväkodista perhepäivähoitoon tai toiseen päiväkotiin JA tekisin virallisen valituksen, johon kirjaisin kaikki nuo epäkohdat, jotka olet huomioinut. Todennäköisesti pelkäisin lapseni puolesta niin paljon, että tekisin virallisen valituksen vasta, kun paikka toisessa päiväkodissa tai pph:lla on varmistunut.

Lisään tähän vielä, että joku voi kuvitella minun paisuttelevan asiaa - kyllä, saatan paisutellakin - mutta MIKSI otan asian näin vakavasti, se onkin sitten toinen juttu. Olen törmännyt niin hirveisiin tapauksiin päiväkotihoidossa, ettei sitä yksinkertaisesti ole voinut uskoa todeksi vaikka äidit itse ovat niistä itkussa silmin kertoneet. Omani otin pois yhdestä päiväkodista ja vaihdoin hoitopaikkaa pienempään, koska meno oli aivan älytöntä ja kuopus pelkäsi hysteerisesti mennä entiseen hoitopaikkaansa. Se oli todellista kauhua. Oli silloin niin pieni, ettei osannut kertoa hätäänsä, mutta ne silmät (erityisesti parin hoitajan ollessa lähellä) kertoivat paljon. Se riitti minulle.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun 1v3kk aloitti yksityisellä pph:lla ja olen tykännyt kun kerrotaan miten söi, nukkui, leikki muiden kanssa jne. Olen pitänyt sitä päivän selvänä asiana ,mutta ei olekaan näkojään!
Kyllä meilläkin on vaippa aika märkä, mutta vaihdan heti kun tullaan kotiin. Ja kyllä minä vaatisin saada ainakin aluksi tietää miten päivä on mennyt. jäisin vaan odottamaan jotain kommenttia.

Kaikki "riidat" infotaan minulle (mies ei koskaan hae), esim yksi pienempi tukistelee muita ja siitä on kuulemma häntä toruttu.

Ja meidän lapsi ainakin sössii joka pv vaatteensa syödessään ja samat likaiset päällä tullaan kotiin, eli joka pv vaihdettava vaatteet vasta kotona. Hoitaja vaihtaa jos tulee pissat/kakat housuille.

Vaatteet hoitaja miettii ja ehdottaa mulle, että voisi jo vaihtaa kevyempiin vaatteisiin ja "kyllä villapuku pitää olla vielä ulkona näin pienillä" jne. Ja pyysi vaihtamaan kumisaappaat seur päivänä kun meillä oli talvikengät, ettei likaannu jne. Taitaa pitää meitä ekan lapsen vanhempina vähän urpoina...

Täytyykin muuten olla tosi tyytyväinen omaan hoitopaikkaan! Meillä siis 2 pphoitajaa ja yht 11 lasta. (eli kummallakin ylimääräinen ja toisella 2 ylim.)

Vaippa-asiaan puuttuisin heti, kysyisin hoitajilta suoraan että vaihdatteko vaippaa, ja veisin asiaa johtajalle eteenpäin, jos vastaus ei tyydyttäisi. Vaatteiden pukeminen nyt on mitä on, aina jollain on kylmä ja jollain kuuma. Ehkä aamulla voisi ihan sanoa, et päivällä ei varmaan tarvi villapukua, tms.?

Päivän kuulumiset olisi kyllä kerrottava, etenkin noin pienen kohdalla joka ehkä itse ei sano vielä mitään! Senkin ottaisin puheeksi. Pureminen ja lyöminen ovat vakavia asioita, ja jos hoitajat eivät näihin kykenisi antamaan selvitystä, veisin asiaa edelleen eteenpäin.

Samoin sen, jos paita on märkä, pitäisi herättää hoitajien huomion, lapsihan vilustuu sellaisessa ulkoillessa! Tahriintuneita vaatteita nyt ei välttämättä aina ehdi vaihtaa, joten sitä nyt en suurena ongelmana pidä.

Kiitos, sainhan rakentavampiakin vastauksia :) Lapsemme on hoidossa yleensä 9-16 ja vain kolmena päivänä viikossa, joten paljon saa kotonakin olla ja saa sitä aivan yksilöllistä hoitoa. Ehkä tässä on nyt haaste minulle, miten otan asian rakentavasti esille, jotta yhteistyö säilyy... Taidan aloittaa tuosta vaipanvaihtojutusta, jos huomennakin vaippa on paisunut niin, että polvissa roikkuu.

Olipa vaikea muotoilla otsikko...

No, tilanne on se, että lapsemme aloitti vuoden alusta päivähoidon 1 v. 2 kk iässä. Minulla on jo useaan otteeseen tullut ikäviä fiiliksiä päiväkodin "hoidosta", ja mietinkin, missä vaiheessa asiaan puuttuisi. Lapsi siis viihtyy ja on iloinen, menee hoitoon mielellään jne. mutta äiti on vähän mietteissään. Eli mitä olen havainnut:

- Kotona noin 16 aikaan vaippa on aina aivan märkä; tiedättehän miten vaippa pullistelee, kun sitä ei ole vaihdettu pitkään aikaan, siis paisuu valtavaksi. Lapsemme ei ole mikään pissahirmu, ja kotona noin ei käy vaikka emme vaihtaisi puoleen päivään vaippaa (kuten pitkillä automatkoilla). Vaihdetaanko vaippaa siis päiväkodissa juurikaan?

ALKAISIN PÄIVÄKODISSA VAIhTAMAAN VAIPPAA KUN hAEN LAPSEN JA IhMETTELISIN ÄÄNEEN, MITEN VAIPPA ON TAAS NIIN MÄRKÄ. KATSOISIN MYÖS VÄhENEVÄTKÖ PÄIVÄKODISSA OLEVAT VAIPAT SÄÄNNÖLLISESTI.

- Lapsen vaatteet ovat ulkona haettaessa päällä vähän niin ja näin. Talvella, kovallakaan pakkasella ei ollut välttämättä laitettu villasukkia, nyt ilmojen lämmetessä on ollut villapuku! päällä ulkoilupuvun alla. (olen siis pitänyt sitä joskus aamulla matkalla päällä, kun aamulla on kylmä. Päivän lämmetessä olen olettanut, että he automaattisesti ottavat sen pois ulkoiluun)

NOOO, TÄÄ ON AIKA KAKS PIIPPUNEN JUTTU. NIIDEN hOITAJIEN ON TOIVOTONTA TIETÄÄ MITÄ LAPSELLE PITÄÄ PUKEA JOS KAAPISSA ON KAIKKEA. SIIS JOTKUT ÄDIT MOTKOTTAA KUN EI OLE VILLAPUKUA LAITETTU JA TOISET KUN ON. SUN PITÄÄ OTTAA SE VILLAPUKU MUKAAN SIELTÄ AAMULLA JOS ET TAhDO SITÄ PUETTAVAN TAI JÄTTÄÄ LAPPU SINNE VAATELOKEROON. NE EI PÄIVÄKODISSA VOI MUUTEN TIETÄÄ MITÄ VANhEMMAT hALUAA.

- Haettiin lapsi 16 aikaan, mentiin kotiin ja alettiin pestä valtavaa, kuivunut kakkapeppua. Kakka oli taatusti ollut peffassa pitkään, koska se ei ollut mitään pehmeää, vaan littaantunut kiinni ja kunnolla...

OLIKO LAPSI ULKONA KUN hAITTE? ON MAhDOTON ULKOILESSA TIETÄÄ JOS ON KAKKA TULLUT JOS LAPSI EI OSAA KERTOA SIITÄ. JOS OLI SISÄLLÄ, VOI SE SILTI JÄÄDÄ AIVAN hYVIN hUOMAAMATTA, VAIKKEI TIETTY SAISI, MUTTA TÄSTÄ ASIASTA OLISI TIETTY VOINUT MAINITA. hUOMASITTEKO ITSEKÄÄN hAKIESSANNE, ETTÄ OLI KAKKA? ETTE VARMAAN KUN VEITTE LAPSEN KAKKOINEEN KOTIIN.

- Jos lapsi on sösinyt ruokaa, likainen paita jätetään päälle, samoin, jos paita on kastunut. Kerran oli aivan litimärkä paita sekä hioista että rinnuksilla päällä.

MÄRKÄ PAITA PÄÄLLÄ EI SAISI OLLA. SE PITÄÄ VAIhTAA JA JOS NÄIN EI OLE, SIITÄ SANOISIN. LIKAINEN PAITA SAATTAA OLLA PÄÄLLÄ, JOS EI hÄIRITSE LAPSEN TOIMINTAA JA VAARANNA hYGIENIAA. TIETENKIN PUhDAS OLISI KIVEMPI, MUTTA EI VÄLTTÄ SIELLÄ ALETA JOKAISTA RUOKATAhRAA KYTTÄÄMÄÄN. ERIASIA SITTEN JOS ON AIVAN MOSKASSA KOKO VAATE.

- Lapsella oli pahat puremajäljet käsissä, kukaan ei kertonut, mistä ne on tulleet, miten tilanne hoidettu. Itse piti asiaa penätä, ja aina joku sanoi, en ollut silloin paikalla, kysy Raililta, Maijalta jne.

KYSY KUKA OLI SILLOIN PAIKALLA TAI JOS EI OLLUT KETÄÄN NIIN SITTEN KYSYT MITEN TÄLLÄINEN TILANNE KÄVI JA MISSÄ VAIhEESSA hUOMASIVAT. SANOT MYÖS, ETTÄ ET TYKKÄÄ TÄLLÄISISTÄ JUTUISTA JA SE TUNTUU PAhALLE. NÄITÄKIN VOI SATTUA PÄIVÄKODEISSA, MUTTA ON OIKEUTETTUA VAATIA, ETTÄ JOKU AIKUINEN SELVITTÄISI TAPAUKSEN.

- Lähes joka kerta kun haemme lapsen, kysymme, miten päivä meni. Olisi kiva kuulla miten näin pienellä kaverilla hoidossa sujuu. Vastausta harvoin saa, yleensä saamme jonkun moitteen, muistuksen tms. siitä, miten kumpparit on väärät kengät tai miksei sitä ja tätä.

TÄÄ VARMAAN RIIPPUU PÄIVÄKODISTA JA TYÖNTEKIJÖISTÄ. MEILLE AINA KERROTAAN IKÄVÄT JA KIVAT JUTUT. JOSKUS TYÖNTEKIJÄ KERTOO ITSE, MUTTA YLEENSÄ KYSYN JA NIIN MUUTKIN KYSYY. JOSKUS EI OLE hOITAJILLA PALJON KERROTTAVAA, TOISINA PÄIVINÄ ENEMMÄN.

Pitääkö näihin juttuihin jo puuttua? Olen aina yksittäisen tapauksen kohdalla ajatellut, että noh... Olen ajatellut, että en viitsi valittaa tai purnata, jos se kohdistuu lapseen.

PUUTU JOS TUNNET TARVETTA SIIhEN. AINA VOI KYSYÄ JOS JOKU ASKARRUTTAA. PÄIVÄKODIT NIMENOMAAN TOIVOVAT AVOIMIA VÄLEJÄ VANhEMMILTA, JUURIKIN SIKSI, ETTEI SITTEN JÄÄ MITÄÄN TÄLLÄISIÄ MIETTEITÄ KUIN SINULLA, hAMPAANKOLOON.

[QUOTE="joo";26097455]Yritä ihmeessä puuttua asiaan, asialle ei silti välttis tapahdu mitään. Mä en tiedä olisko parempi olla hiljaa, mut sanonpa kuitenkin: se on sellasta kun laittaa hoitoon lapsen joka ei osaa kertoa itse kokemuksistaan. Harvassa on ne päiväkodit joissa panostetaan lapsiin, yleisesti ottaen ne on pelkkiä päiväsäilytyspaikkoja.[/QUOTE]

Lapsia on liian paljon suhteessa hoitajiin. Siinä se. Ja sekin että esim. pihalla pitää olla tietty määrä hoitajia. Jos siitä yksi tai kaksi lähtee vaipan vaihtoon, ollaan tilanteessa jolloin pihalla ei ole tarpeeksi hoitajia... Ja sen kun joku huomaa niin taas ollaan pulassa.

Itse ainakin miellän tilanteen niin että jos ja kun on lapsi vietävä sinne päiväkotiin niin pitää muistaa että joissain kohdissa se vaatii tiettyjä "kompromisseja". Loppujen lopuksi, jos lapsella ei ole paha olla siinä villahaalarissa (ei itke tai kiukkua) niin mitä väliä vaikka äiti olisi itse sitä mieltä että sitä ei tarvitse. Tai jos lapsen varpaat ei kylmetykään ilman villasukkia vaikka äiti haluaisi ne lapsen jalkaan laittaa?

Kun vähän karsittaisiin näissä nipottamisissa niin hoitajilla voisikin olla enemmän aikaa ihan niille lapsille. Eikä sille että toteuttaa jokaisen 20 lapsen vanhemman toivelistaa.

Puutu asiaan. Ota se puheeksi päiväkodin johtajan kanssa, mutta muista, että hoitajat pitävät usein yhtä, ja asiaan puuttuminen voi vain pahentaa tilannetta. Kun on kyse noin pienestä lapsesta, ei lapsi osaa itsekään kertoa jos siellä tapahtuu jotain kamalaa. Ehkä kannattaa myös harkita sitä vaihtoehtoa, että siirtäisit lapsen pikimmiten perhepäivähoitoon. Vaikka sitä tahtoo ajatella, että siellä päiväkodissa on töissä aikuisia ihmisiä, on aivan käsittämätöntä miten hullulla tavalla aikuinenkin ihminen voi "kostaa" äidin tekemiset lapselle - etenkin, kun tietää, ettei lapsi voi kertoa asiasta eteenpäin.

Toisin sanoen: itse hakisin välittömästi vaihdosta pois päiväkodista perhepäivähoitoon tai toiseen päiväkotiin JA tekisin virallisen valituksen, johon kirjaisin kaikki nuo epäkohdat, jotka olet huomioinut. Todennäköisesti pelkäisin lapseni puolesta niin paljon, että tekisin virallisen valituksen vasta, kun paikka toisessa päiväkodissa tai pph:lla on varmistunut.

No oho! :O

Sulla vissiin aina tapana hoitaa "virallista ja mahdollisimman korkeaa" tietä pitkin. Mihin on jäänyt ajatus että juttelenpa hoitajan kanssa kun Matildalla oli eilen kuuma siinä villapuvussa?

[QUOTE="Mä";26097491]Täytyykin muuten olla tosi tyytyväinen omaan hoitopaikkaan! Meillä siis 2 pphoitajaa ja yht 11 lasta. (eli kummallakin ylimääräinen ja toisella 2 ylim.)[/QUOTE]

Kaikkea sitä kuuleekin...että joku voi olla tyytyväinen laittomaan ryhmään.

Ääretön nipottaminen jostain paidan vaihtamisesta puhtaaseen tai siitä että kenen lapselle saa mitäkin päälle laittaa, kenelle ei ja kenelle joo - syö aikaa lapsilta. Koittakaa arvon rouvat, neidit ja äidit se muistaa.

Mä en oikeasti huomaa, jos joku lapsi tekee ulkona kakat housuun. En todellakaan, ellei joku lapsista sano, että tuo haisee.

Ja mä en voi jättää toisia lapsia yksin pihalle enkä voi ottaa heitä odottamaan eteiseen siksi aikaa että yhden vaipan menen vaihtamaan joten kyllä, mulla joutuisi pahimmassa tapauksessa iltapäiväulkoilulla oleman kakka housussa jopa tunnin kunnes vanhempi tulee hakemaan. Onneksi ketään tämän rytmistä ei ole.

Lähinnä tuo villapuku päällä 10 asteen lämpötilassa on jäänyt mietityttämään siksi, että saman päivänä kysyin taas kerran "miten päivä on mennyt" ja tuli vastaus, että X:llä on taas liian paksu puku = toppapuku... Kun siis alla oli se paksu villapuku, huomasin kun menimme kotiin. Onhan se kuuma, jos on villapuku tungettu toppapuvun alle ja lämpöä on 10 astetta. Mutta ilmeisesti tosiaan pitää ohjeistaa, että villapuvun voi jättää sitten päivemmällä pois. Olen varmaankin yliarvoinut päiväkodin henkilöstön ammattitaitoa.

Mun mielestä ehdottomasti kannattaa antaa suoraa palautetta hoitajille. Ja toki voi tosiaan olla, ettei kakkaa huomaa, mutta jos on esim. joka päivä hakiessa kakat, kannattaa sekin sanoa ja pyytää, että välillä haistaisivat. Noin pienen kohdalla aikuisen todellakin PITÄÄ huolehtia oikeat vaatteet kunnolla päälle. Itse olen siitä tosi tarkka niin äitinä kuin lto:na. Mutta mun mielestä on reilumpaa sanoa ensin rakentavasti ryhmän hoitajille ja jos ei homma muutu, sitten johtajalle. Niin, ja esitä tosiaankin toive, että haluat kuulla päivän kulusta ja kerro millaisia asioita. Meillä on tapana kysyäkin vanhemmilta, että mitä haluavat kuulla. Jotkut haluavat tietää lähes kaiken syömisistä alkaen, toiset vaan, jos on jotain erikoista. Mä olisin eniten huolissaan just jos eivät osaa kertoa päivän kulusta mitään. Eikö he ole lasten kanssa vai eikö tieto kulje?

tämän ketjun innoittamana taidan yrittää kysyä enemmän päivän kulusta, vaikka usein meneekin luu kurkkuun, kun vastaukseksi saa jonkun moitteen. Yritän kysyä uudestaan, hienotunteisesti. Kuin myös miettiä ääneen, voisiko sen vaipan vaihtaa vaikkapa ennen ulosmenoa, koska olen lähes sata varma, että näin ei ole tehty. Kiitos!

tämän ketjun innoittamana taidan yrittää kysyä enemmän päivän kulusta, vaikka usein meneekin luu kurkkuun, kun vastaukseksi saa jonkun moitteen. Yritän kysyä uudestaan, hienotunteisesti. Kuin myös miettiä ääneen, voisiko sen vaipan vaihtaa vaikkapa ennen ulosmenoa, koska olen lähes sata varma, että näin ei ole tehty. Kiitos!

:D Sun nimimerkki vaan lyheneeee... Joo, teepä näin. Sitten ylemmäs jos muutosta ei tule mutta uskoisin että rakentavassa hengessä näistä osataan miltei joka paikassa puhua.

Lähinnä tuo villapuku päällä 10 asteen lämpötilassa on jäänyt mietityttämään siksi, että saman päivänä kysyin taas kerran "miten päivä on mennyt" ja tuli vastaus, että X:llä on taas liian paksu puku = toppapuku... Kun siis alla oli se paksu villapuku, huomasin kun menimme kotiin. Onhan se kuuma, jos on villapuku tungettu toppapuvun alle ja lämpöä on 10 astetta. Mutta ilmeisesti tosiaan pitää ohjeistaa, että villapuvun voi jättää sitten päivemmällä pois. Olen varmaankin yliarvoinut päiväkodin henkilöstön ammattitaitoa.

Rouva tai neiti on hyvä ja hoitaa lapsen kotona. Tai toisaalt testaa pari kuukautta tuota homman ennen kuin käy arvostelemaan. Millainen täydellisyys itse olet?

En ole itse hoitaja, eikä edes kukaan tuttuni. Mutta mä saan näppyjä tälläisistä itsekeskeisyyden huipentumista. Hoitajiin mahtuu "maanantaipäivän" kappaleita. Mutta ei todellakaan kaikki, ei suuri osa, vaan ihan muutama.

Meneppä hetkeksi itseesi ennen kuin käyt haukkumaan toisia. Kiitos.

Kaikkea sitä kuuleekin...että joku voi olla tyytyväinen laittomaan ryhmään.

Niin mutta miten puutut???

Jos valitan, saan etsiä toisen (mahdollisesti huonomman) hoitopaikan. Hoito on hyvää, mutta kyllä jatkuvasti mietin saako lapsi traumoja kun ryhmä on liian iso. Ja joudun viemään perjantaisin mummolle, että saa huomiota siellä 100%.

Ei mulla ole vaihtoehtoa kuin olla tyytyväinen, vai? Mitä itse tekisit??

Yhteistyössä