päiväkodin hoitaja ei suostunut pukemaan villahaalaria lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan totta. Toki vaatetta laitetaan vk-vaatteiden tai toppavaatteiden alle, mutta niiden täytyy olla semmosia, et ne mahtuu sisävaatteiden päälle suosiolla. Ihan tosi, ei meiltä voi IHAN MITÄ TAHANSA VAATIA kuitenkaan. Järki käteen.

Minä en ymmärrä kyllä nyt yhtään näitä mielipiteitä. Kolmivuotias osaa jo itsekin pukea ja riisua. Esim. minun lapsellani on päiväkodissa usein päällä trikoopaita ja college/velourhousut. Lapsi todellakin osaisi ottaa itse collegeousut pois, ja laittaa villahaalarin päälle, ei se vie yhtään kenenkään aikaa.

Miten avuttomia kolmevuotiaita teillä kaikilla ihmettelijöillä oikein on, jos ko.juttu veisi niin kauhen paljon aikaa hoitajilta? :O

Taas en ymmärrä. Ei lastenhoito voi olla liukuhihnatoimintaa. Sen verran pitää ehtiä, että pukee lapsille mitä vanhemmat heille on tarkoittanut puettavaksi.

huh huh, eipä siinä kerkee ulos hitaimmat lapset ja kun niitä tenavia ei voi yksin päästää ulos niin hiki tulee ekoilla lapsilla, joilla vanhemmat ei laita hankalia vaatteita päikkyyn vaan mahdollisimman helppoja!

[QUOTE="kerttu";27362027]Joo-o. Kuten sanoin niin villahaalari mahtuu vallan mainiosti kun sen alle ei jätetä sisähousuja. Ihan turha ruvata esittämään, että se sisähousujen poisotto ois joku 10 minuutin ylimääräinen homma, jonka takia kaikki lapset odottavat hikisinä eikä kukaan ehdi ulos leikkimään. Varsinkin kun sen pukemisen/riisumisen tekee se lapsi itse.[/QUOTE]

Juuri näin. En minäkään kyllä ymmärrä noita joiden mielestä tuo on joku ylivoimainen juttu, varsinkin kun se ei vaadi hoitajilta yhtään mitään.

[QUOTE="mö";27367336]huh huh, eipä siinä kerkee ulos hitaimmat lapset ja kun niitä tenavia ei voi yksin päästää ulos niin hiki tulee ekoilla lapsilla, joilla vanhemmat ei laita hankalia vaatteita päikkyyn vaan mahdollisimman helppoja![/QUOTE]

Oman kokemuksen mukaan kaikki on sinne ulos ehtineet. Pk ssa lapset lähetetään yleensä porrastetusti pukemaan. Ja tässä ap n tapauksessa lapsi osaa pukea itse.

[QUOTE="vieras";27362855]Minusta kenelläkään vanhemmalla ei pitäisi esim. olla niin kiire, ettei ehdi odottamaan että lapsi saa rauhassa riisua vaatteet aamuisin kun menee päiväkotiin, jos sen kerran osaa itsekin tehdä. [/QUOTE]

ihan samaa mieltä. silti venytän töihin lähdön ja hoitoon viemisen mahdollisimman pitkään, koska kotiin jää ekaluokkalainen yksin yli tunniksi odottamaan koulutaksia...

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodissa töissä;27367369:
Niinpä,sinun pitäisi olla muutama päivä päiväkodissa töissä, niin näkisit mitä se pukeminen on.

Edelleen, nyt on kyse yli 3 vuotiaista. Kokemustakin on, eikä ole ollut ongelmia. Ei mulla eikä muilla hoitajilla keiden kanssa olen työskennellyt. Anoppikin on pystynyt tekemään pk työtä yli 30 vuotta ilman tuon kaltaisia ongelmia ettei muka ehdi edes päältä katsomaan kun kapset pukee. Asenne kysymyshän tuo on.

Ja turha sanno että olen minä minä tyyppi. Mulla kun ei ole koskaan edes tullut tilannetta että joku olisi valittanut tuollaisesta, eikä ole pitkään aikaan ollut lapsia hoidossakaan. Puhun siis sieltä toiselta puolelta.

Sitten sanotaan toisaalta, että päiväkodit on niin hyviä paikkoja lapsille, kaikki vaan virikehoitoa saamaan kun siellä on niin hyvät oltavat. Totuus kun on kuitenkin, että näitä työhönsä kyllästyneitä hoitajiakin löytyy liikaa, tilat ovat liian pieniä, ei ole vessoja, tai jos on, niin niissä ei ole ovia...ja mitä muuta. Onneksi on sentään vielä hyviäkin päiväkoteja ja pph:ita. Joillekin lapsi muuttuu heti Nico-Petteriksi (tai joksikin muuksi kuluneeksi sanonnaksi) jos pyytää pientäkin poikkeavaa toimenpidettä lapsellensa.

Ymmärrä sinäkin nyt "hoitaja" että tässä Kertunkin tapauksessa on kyse 3-vuotiaasta joka osaa riisua itse. Jos olet noin väsynyt työhösi ettet jaksa edes SANOA lapselle, että otatko housut pois, niin kannattaa harkita jotain sinulle sopivampaa työtä.

Anteeksi vain mutta en voi olla kommentoimatta! MIKSIHÄN melkein kaikki jotka ovat päiväkodissa töissä EIVÄT vie omiaan virikehoitoon,jos ovat kotona? miksihän useammat sanovat etteivät vie alle 3v päiväkotiin?Eiköhän se ole se karu totuus ettei päiväkodissa oikeasti ole aikaa ylimääräisiin juttuihin,kaikki pakolliset vain vedetään läpi SYYSTÄ että henkilökuntaa suhteesa lapsiin on liian VÄHÄN! Eipä sitä voi uskoa kun uskotaan päivähoidon hyvyyteen ja miten lapsi saa virikkeitä,ja ilman päiväkotia lapsi jää paitsi jostain suuresta! :D hah!
Sitten valitetaan keskustelupalstalla miten meijän nico-petterille ei laiteta villapukua tai sanotaan liian pienistä vaatteista!

Pukemis ja riisumistilanteet on oikeasti aika kaaottisia,varsinkin kun normaalien ulkovaatteiden lisäksi on laitettava villavaatetta,kuravaatetta ym. Koittakaa hyvät vanhemmat HIEMAN ymmärtää että on eri asia pukea sitä omaa pikku-kultaa kotona,kuin että päivähoidossa puettavia on 25kpl. Kuitenkin kaikkien lasten pukemiset on tarkastettava ettei ole jäänyt paitaa pois välistä ym.
Viekää sopivia ja käytännöllisiä vaatteita,jotka on lapsen helppo pukea ja riisua päälle. Ap:lle laita lapsellesi sopivat housut jalkaan,jotka sopivat myös villapuvun alle..tai osta isompi että sinne mahtuu ne jalassa olevat housut jalkaan :)

Turhaa täällä valitat,suomessa on tuhansia päiväkoteja..eiköhän olisi järkevämpää keskustella näistäkin päiväkodin henkilökunnan kanssa nokatusten.

Miksi et laita villa-alusvaatteita jo valmiiksi alle? Niitähän saa myös paitoina ja housuina. Niin me tehdää kylmillä keleillä. Villa ei hiosta joten niitä alusvaatteita voi käyttää myös sisällä (ja päälle vaikka jotku ohuet tavalliset sisävaatteet).

Minä en jaksais lapsiani edes kotona alkaa pukea niin että ensin pitää riisua jotain... Ainakaan vielä näillä keleillä, ehkä eri juttu sitten kun parikymmentä astetta pakkasta. Ja meillä on myös 3-vuotias joka pukee itse, mutta ei tosiaan mitenkään nopeasti, koko ajan saa muistutella että laitahan nyt niitä vaatteita kun unohtuu tekemään jotain muuta eikä pukeminen kiinnosta. Siinä kyllä jokainen ylimääräinen vaatekappale joka pitää pukea saati riisua ja pukea uudelleen hidastaa toimintaa huomattavasti. Tietysti lapsia on erilaisia, jotkut varmaan pukeutuu ihan mielellään.

Toisekseen, mä en ole ennen edes kuullut villahaalareista jotka puetaan päivävaatteiden alle, eri asia villakerrastot. Hoitajakaan ei varmaan tiennyt että se kuuluu pukea niin, kun kuitenkin suurimmalla osalla ne villahaalarit laitetaan päivävaatteiden päälle. Oletti varmaan vain että haalari on liian pieni ja silloin on ihan ok sanoa että se on liian pieni ja jättää se pukematta (jos lapsen olisi siinä vaikea liikkua).

[QUOTE="kerttu";27361960]Lapseni on 3-vuotias ja pukee ihan itsenäisesti kun tädit vaan muistuttaisi esim. että tuon villahaalarin alle ei laiteta sisähousuja. Jos lapselle on hankittu se aika kallis puku niin eikö sitä voisi asianmukaisesti käyttää? Pitääkö vaan käydä ostamassa joku hehtohaalari jonka alle mahtuu kaikki vaatteet. Ja joka ei sitten lämmitäkään yhtä hyvin.[/QUOTE]

No opeta se lapsesi myös itse muistamaan pukea se villahaalarinsa. Ja opeta tarpeeksi nopeaksi, että pysyy myös muiden tahdissa riisuessaan ja pukiessaan edestakaisin, ettei muiden tarvitse odotella häntä.

Tai hanki sitten sellainen vaatekerta, ettei tarvitse edestakaisin venkslailla.

Ei kyllä taas tee mieli viedä omaa lastaan hoitoon kun sen aika tulee jos touhu on tuollaista. Pitääkin varmistaa ennen kuin ottaa hoitopaikan vastaan että siellä oikeasti hoidetaan LAPSIA eikä mitään liukuhihna tavaroita.

Kyllä on paljon hyviä hoitopaikkoja. Sanoisin, että meidän päiväkoti on sellainen.

Tässä pukemisasiassa on toinenkin huomioitava asia, kuin se, että tädeiltä vaaditaan vähän vaivaa pukea villahaalari sisävaatteiden alle. Siksi minusta on hyvä, että lapsilla on mahdollisimman helpot vaatteet. Ajatelkaapa sitä ensimmäiseksi puettua/autettua, joka odottaa ne 9 seuraavaa ennen kuin päästään ulos. Pikkuisen voi olla hiki, jos kaikilta otetaan sisävaatteet pois ensimmäiseksi. Minusta se on lapsen etu, että vaatteet ovat helpot ja nopeat.

Ehdin kyllä taatusti pukea sen villapuvun sinne alle, mutta kyllä varmasti kertoisin vanhemmille tuon yllä mainitun ja pyytäisin ehkä pitämään sitä ruskovillan pukua vain kotona.

[QUOTE="kerttu";27361907]siis hanskat. (painoin vahingossa lähetä-nappia)

Ja siis oikeasti ostan lapsille hyviä ja oikean kokoisia vaatteita. Kyse ei ole siitä ettenkö pukisi lapsia sekä käytännöllisesti että kauniisti. Olen noiden valitusten jälkeen kysellyt kavereilta mitä mieltä he ovat lapsemme vaatteista ja he ovat ihmetelleet päiväkodin toimintaa.[/QUOTE]

Päiväkodin pihalla (ja päiväkodissa yleensäkin) tärkeintä on ne käytännölliset vaatteet. Ei siellä hoideta lapsia sillä perusteella kenellä on kauniimmat vaatteet. Miksi ajatella päiväkotipukeutumisessa sitä, että, kyllä meidän jorma-kyllikillä TÄYTYY olla se kaunein ja hienoin ja uusinta mallia oleva puku ym vaatteet, vaikka ne eivät olisi ne käytännöllisimmät asusteet...

Meillä on myös ruskovillan villahaalarit käytössä, jopa lapsilla jotka vaativat apua/ohjeistusta pukemisessa. Itse olen sen verran laiska että edes silloin kun lähden omien lasten (kaksi puettavaa, yksi sanallisesti/viittomin/kuvakortein ohjeistettava) en jaksaisi alkaa sisävaatteita riisumaan villahaalareiden alta, kenties pukemaan niitä uudestaan päälle ja sitten kotiin tullessa sama toisin päin.

Siksi mielummin vaan laitan sisävaatteiksi jotain sen verran ohkaista että villahaalarit sopii mukavasti siihen päälle. Samoin on lapset puettu hoitoon/kouluun. Tytöillä sukkahousut, legginssit, ohuet velourhousut tms sopivat tuohon hyvin, myös pojille löytyy mukavan ohuita vaihtoehtoja. Mitään farkkuja tai paksuja college-housuja ei tulisi mieleenkään laittaa lapselle "villahaalaripäivänä". Jos taas nuo ohuet housut ei villahaalarin alle sovi niin minun mielestäni haalari on liian pieni, eli hankkisin isomman.

Viimeksi muokattu:
tässä on juur se kun ei millään ymmärretä että siellä on ne 20 muuta lasta myös. Se on pikkujuttu kun kotona muistutat että ota ne housut sieltä alta pois ja lapsi ottaa. Pukemistilanne on liian usein kaoottinen, lapsen ympärillä on parhaillaan 20 muuta lasta ja lapsen KESKITTYMINEN herpaantuu. Ei ole kovinkaan tavantonta että joudun muistuttamaan joka toista pukemisesta kahden minuutin välein... "nyt ei jutella, nyt puetaan", "nyt ei siivota lokeroa, nyt puetaan".. "pistäppäs nyt ne hanskat käteen". "mihin ehdit jo viemään ne kumisaappaat, mitä ne vessassa nyt tekee? ne piti pistää jalkaan..." "riisu ne housut ennen kuin laitat villahousut" "hei, nyt sulla on täällä ne housut villahousujen alla mitkä piti riisua, meeppä riisumaan nää molemmat kokonaan pois..." Kun niitä lapsia on parhaillaan 25, niin sä et EHDI seisomaan yhden vieressä katsomassa että se tekee ohjeen mukaan...

Se helpottaa että kaikilla on ne perinteiset, sit voi jo ennen pukemista antaa KAIKILLE SAMAT, yksinkertaiset OHJEET. Eli esim. pistetäänkö alle villapuku vai ei kun mennään pukemaan.

Ja tosiaan, jos meitä työntekijöitä olisi enemmän ja tilat olisi suunniteltu oikeasti 20:lle lapselle, niin toki tuo ei olisi ongelma.

En jaksanut ihan koko ketjua lukea mutta eikö tuollainen alle puettava haalari ole epäkäytännöllinen jos siihen päälle puetaan vielä muita vaatteita. Mites kun sille lapselle tulee ulkona vessahätä niin joutuu aikamoisesti ensin riisumaan ennenkuin pääsee vessaan. Toki joutuu riisumaan jos se haalari on siinä päällä mutta silloin yleensä riittää että yläosaa riisuu siihen "roikkumaan" ilman että koko paitaa pitää ottaa pois. Jos siellä vaikka college paidan alla on haalari niin sen paidan joutuu ottamaan ensin kokonaan pois että saa sen haalarin esiin.

Ja jos kerran tietyt vaatteet ovat päiväkodissa "kiellettyjä" niin eikö päiväkoti vois jo hoitosuhteen alussa kertoa millasia vaatteita pitää olla? En mä ainakaan halua ensin ostaa jotain- sitten päiväkodista tulee noottia ja sitten vasta hankin tädeille kelpaavat vaatteet. Enkä todellakaan aio sanoa hoitajille, että "kertokaa heti jos joku vaate ei teitä miellytä niin hankin heti paremmat vaatteet." Onko kaikki vanhemmat todella niin rikkaita, että on mahdollisuus ostella hoitotätien sanelemat liukuhihnavaatteet??

No, ei se nyt mitään mahdottomia rahoja vaadi, en siis oleta, että he tilaisivat minulta lapselle tietynvärisen Ticket to Heavenin haalarin, vain Metsolan kelta-vihreäsävyisiä paitoja, ja muutamat satasen kengät. Vaan ihan sellaisia juttuja, että jos vaikka päiväkotikurahousut tuntuvat yhtään nafteilta, niin sanovat, tai jos on toiveita, laitetaanko paita vai body tai sukkahousut vai sukat ja housut jne., jostain käytännön syystä, jota ei vanhempana tule ajatelleeksi, kun toimii vain kahden lapsen kanssa. Tuskin he ihan viikottain tuuliviirinä niitä toiveita esittäisivät, ja tuollaiset ovat enimmäkseen sellaisia, mitä saa edullisestikin, varsinkin jos ehtii ja jaksaa yhtään kävästä kirppareilla. Sellaisia pieniä käytännön juttuja, jotka ovat itselle aika sama, mutta voivat helpottaa hoitajien arkea.

Jo ennen hoidon alkua sanoivat, että vaipalliselle toivovat teippivaippoja housuvaippojen sijaan, koska ovat kätevämpiä siellä. Teippivaippoja käytämme kotonakin, joten tuo ei edes vaikuttanut, mutta tuon tyylisiä juttuja meinasin :). Sitten jos pyytäisivät jotain viidensadan euron juttua, varmaan sanoisin suoraan, että en ole nyt sellaista aikeissa ostaa, ja ehdottaisin jotain edullisempaa kompromissia, jonka olisin valmis hankkimaan.

AP:n ongelma on se, että hän on VÄHÄN PAREMPANA vanhenpana ostanut VÄHÄN PAREMMALLE lapselleen VÄHÄN PAREMMAN aidon Ruskovillan haalarin. Joka on ollut arvatenkin melkoisen kallis. Ja kun hoitajat ovat kehdanneet arvostella tämän valinnan täydellisyyttä, siitä pitää tulla tänne valittamaan. Koska oishan se niin junttia mennä ihan tavalliseen markettiin ostamaan se ihan tavallinen villahaalari. Aina pitää yrittää vähän päteä - jos ei muuten, niin ainakin lapsensa vaatetuksen kautta.
Ja sitten tuohon sivujuonteeseen lasten pukemisesta, aamukiireestä yms. Niin itsehän joudun menemään töihin joka aamu klo 7.30, jotta potilaat ja koko osastoni toiminta ei joudu odottamaan MINUA. Päiväkoti aukeaa klo 7.00, POIKKEUStilanteessa saa lapsensa viedä hoitoon klo 6.30 lähtien, jos sopii asiasta etukäteen. Kun olen portilla tasan seiskalta, riisun kaksi lasta (toinen omatoiminen vain silloin kun haluaa, toinen täysin autettava) ja kiirehdin oikein nopeasti töihin, en välttämättä myöhästy montaa minuuttia. Niin, en ala neuvottelemaan uhmaikäisen lapsen kanssa siitä, riisutaanko vai ei. Äiti riisuu, äiti lähtee töihin. Heippa.

En mäkään suostuisi. Käytännönsyistä.

Meillä on 23 lasta ryhmässä ja hyvin usein vain 2 hoitajaa paikalla, ei siinä ehdi jokaisen erikoisuuksia toteuttamaan, puhumattakaan että muistaisin kaiken ulkoota... VAIKKA HALUAISIN.

Jos pukijoita olisi vaikka 5, niin juttu olisi täysin eri. Mielelläänhän sitä hoitaisi yksilöllisemmin.

Jos se 3-vuotias pukee täysin yksin oikein, pyytämättä, 23 kaverin keskellä, niin sit mulle käy, semmosta 3 vuotiasta en vaan vielä oo tavannut...

no jo on kumma ettei lapselle pueta lämmintä päälle päiväkodilla.. kyllä meidän päiväkodilla puetaan kaikki mitä lapsella oli tullessa välihaalaria myöten... jos ei näin olisi ne saisivat kuulla kyllä siitä

Oli ihan pakko kirjoittaa tämmöinen näkemys tähän ketjuun: jos lapsesi osaakin ottaa hienosti collarihousut pois ja pukea sen villahaalarin päälleen, mutta ei halua erottua muusta lapsiryhmästä. Pikkareilla siirtyminen ulkoeteiseen pukemaan väli ja ulkovaatteita voi olla monelle lapselle vaikea paikka. Lapsi joutuu siis pahaan välikäteen, halu olla omille vanhemmille mieliksi, mutta olla erottumatta porukasta. kuitenkin kyseisten vaatteiden paikka on ulkoeteisessä, jotta hiekka ym. ei kulkeudu sisäeteiseen, jossa lapset leikkivät usein.

Vanhemman velvollisuus on hankkia vaatteet, jotka ovat tarkoituksenmukaiset ja mahtuvat päälle ilman eri kommervenkkejä.

Se aika iso epäkohta, kun lapsia tuodaan sellaisissa vaatteissa, että hoitajan mielestä voisi lähettää lapsen kotiin saman tien. Myös uusia vaatteita ostettaessa uhohdetaan miettiä onko

a) vaate sopivan kokoinen
b) voiko kyseiset vaatteet päällä leikkiä

Esim. rukkaset ja kengät ovat aika usein niin väärän kokoisia, että hoitaja melkein itkee!

[QUOTE="kerttu";27362257]Ettekö te oikesti ehdi lukea koko viestiketjua ennen kuin ryntäätte vastaamaan? Vielä kerran: lapsen pitää ottaa collegehousut pois ennen kuin laittaa villahaalarin. Jos ei ole hirveän kylmää niin niitä collegehousuja ei tarvitse enää niiden villahaalareiden päälle edes pukea. Eli: housut pois ja haalari päälle. Comprendo?

EI SIIS: ensin pitää ottaa ne KAIKKI sisävaatteet pois ja sitten pukea se villahaalari ja sitten taas KAIKKI sisävaatteet ja sitten ulkohaalari. JA kaikki tämä 40 lapselle ja paikalla on vain yksi hoitaja jos sitäkään. JA kaikilla on kuuma ja kaikkia itkettää koska tämä yksi äiti on mennyt ostamaan sen hirveän ruskovillan haalarin, jonka alle ei tungeta sisävaatteita Voi nyyh.

Ei taida itselläsi sen enempää olla sisälukutaitoa? Hoida lapsesi kotona ja lopeta nipottaminen.[/QUOTE]

Yhteistyössä