Noin äkkiä kuukkelista löytyi ainakin e-ville.com, jolla tuota nauhaa on myynnissä. Kato sieltä, jos kiinnostaa.Siis millaista led-nauhaa, mulle tulee lähinnä mieleen muksujen jouluvalot
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Noin äkkiä kuukkelista löytyi ainakin e-ville.com, jolla tuota nauhaa on myynnissä. Kato sieltä, jos kiinnostaa.Siis millaista led-nauhaa, mulle tulee lähinnä mieleen muksujen jouluvalot
kiitos, en ole käyttänyt mitäänEikös se nyrkkisääntö oe se, että mitä punaisempi valo, sitä enemmän se vaikuttaa juuristoa vahvistavasti. Ja mitä sinisempi, sitä enemmän se kasvattaa vihermassaa.
Eli käytännössä idätys/taimikasvatus punertavalla, koulinnasta eteenpäin lisätään sinistä
No basilikaa, tilliä, persiljaa, ruohosipulia.Riippuu vähän siitä mitä "yrttejä" aiot viljellä siinä.
En oo laskennunna kun ei ole ollut tarvetta.Kiitos kaikille.
Mut mietin että onkohan kukaan koskaan laskenu sitä sähkölaskua mikä noista tulee? Siis yöllä tuo valo on pois eikä huhti-syyskuussa lisävaloa tarvitse (suunnilleen), mut noin niinku muutoin...
Kiitos kaikille.
Mut mietin että onkohan kukaan koskaan laskenu sitä sähkölaskua mikä noista tulee? Siis yöllä tuo valo on pois eikä huhti-syyskuussa lisävaloa tarvitse (suunnilleen), mut noin niinku muutoin...
No basilikaa, tilliä, persiljaa, ruohosipulia.
Yks yrttiruukku maksaa 1,5 € kaupassa, kesällä ehkä vähemmän. Noita yllämainittuja menee 2-3 kpl/kk/laji, laitan esim.lasagneen kaupan kuivaa basilikaa pussista. Eli mulla menee 10-12 €/kk yrtteihin.
Jos tuossa Ednissä on 10 ruukkua, niin siinä on 15 euron yrttisatsi. Ja kauanko keinovalossa kestää kasvaa? 2 kk?
En oo laskennunna kun ei ole ollut tarvetta.
Mutta jos lähdetään siitä, että tuo lednauha ottaa tehoja n 10w/metri, siitä voi sitten laskea.
Harva tarvitsee kotikasvatukseen viittä metriä pitempää nauhaa. Sen ottama viidenkymmenen watin teho ei vielä kovin suurta laskua tee, jos lasketaan esim loka - huhtikuun kulutus puolella vuorokaudella.
| Lednauhan teho | 50 | W |
| Polttoaika/vrk | 12 | h |
| Kasvatuskauden pituus | 5 | kk |
| Sähköä kuluu kasvatuskaudella | 90 | kWh |
| Sähkön hinta (sis.siirto+verot) | 0,25 | €/kWh |
| Energiakustannus | 22,5 | € |
En minä niitä ole keksinyt. Ikivanhaa perinnettä jota ei meillä kukaan ollut oppinut.Mä en Pau-la mistään uusistakuista perusta. Mulla kasvaa rehut aina vaikka ois 10 auringonpimennystä peräkkäin.
Eikös se nyrkkisääntö oe se, että mitä punaisempi valo, sitä enemmän se vaikuttaa juuristoa vahvistavasti. Ja mitä sinisempi, sitä enemmän se kasvattaa vihermassaa.
Eli käytännössä idätys/taimikasvatus punertavalla, koulinnasta eteenpäin lisätään sinistä
Eipä tuota edes anemian vaivaamat tiedäVai niin. Taas joku kuvittelee, että he purevat rehua 24/7/365, eivätkä sitten muuta syökään.
Heillä näkyy olevan siinä pari salaattia, persiljapuska ja basilikaa.
Ja lannoituksesta puheenollen, ei se typpi suinkaan ole ainoa, mitä kasvit tarvitsevat, ihan turhaa nipottaa nitraateista, jos kasvu on tasapanoista.
Sama luulo on että asioiden pitää alkaa maksamaan itseään takaisin. Miten se tapahtuu? Mihin laitetaan pankkitilin numero? Se, että joku säästää rahaa ei ole sama kuin pääoman tuotto. Jos jättää syömättä tai kuluttamatta yhtään mitään kertyykö rahaa jotenkin jostain tyhjästä? Miten? Mulle ainakin meni jakeluun monta sataa vuotta vanha Adam Smithin viisaus että kaiken vaurauden lähde on työpaikka, liikevoitto ja maankorko. Mihin luette pienentyneet tilliostokset ja sähkölaskut? Kyllä ihan harrastuksena tätä vesiviljelyä harrastan.Vai niin. Taas joku kuvittelee, että he purevat rehua 24/7/365, eivätkä sitten muuta syökään.
Heillä näkyy olevan siinä pari salaattia, persiljapuska ja basilikaa.
Ja lannoituksesta puheenollen, ei se typpi suinkaan ole ainoa, mitä kasvit tarvitsevat, ihan turhaa nipottaa nitraateista, jos kasvu on tasapanoista.