päiväkodin hoitaja ei suostunut pukemaan villahaalaria lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitä en ymmärrä, että joku tässä ketjussa sanoi, että lapselle pitää pakata mukaan "vain tarvittava". Kyllä meillä ainakin pitää olla ensinnäkin varavaatteet. Mutta myös lisäkerroksia, joita tädit sitten tarpeen mukaan puettaa päälle. Esim. aamupäivän ulkoilussa saattaa tarvita sen villapuvun, mutta iltapäivällä ei tarvitsekaan kun lämpötila on noussut.

[QUOTE="vieras";27362631]Paljon on 3-4-vuotiaita, jotka vanhemmat säännöllisesti riisuu JA pukee kun päiväkotiin tulevat/lähtevät. Ei puhettakaan että edes kannustettaisiin lasta itse yrittämään, ja näkeehän sen lapsen taidoistakin ettei koskaan ole joutunut itse mitään tekemään....

Me ollaan jouduttu päiväkodissa jopa pistämään lappuja kotiin (positiivisessa mielessä toki ja hienotunteisesti), että pukemistaitoja olisi hyvä harjoittaa myös kotona....

Omat lapset on aloittaneet harjoittelun jo 1-vuotiaana myös, silloinhan tulee eka herkkyyskausi sillekkin ja vauvat tahtovat harjoitella esim. omien sukkien pukemista, vaikka tulos voi olla mitä on. :) ne kannattais hyödyntää...[/QUOTE]

Monella on tullessa kiire, ei ehdi odottaa että laps itse. Sama lähtiessä, taas on ehittävä kauppaan ja kotiin ja...eikä ehdi odottaa että itse...Turhaa se on sitte kitistä että se 3-4v ei osaa ja haluakaan. Mulla on sen verran itsetietonen mukula että se on ITTE ollu aina vaatejutuissakin ja auta armias jos yritti nopeuttaa asiaa. Puki 2v pph:lla reippaammin kun muut isommat ja yksi pienempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Meitä on moneen junaan;27362191:
Minä ostan lapselle tarhaan vain semmoisia vaatteita, jotka ajattelen olevan mahdollisimman helppo pukea päälle. Itselläni vain kaksi pientä puettavaa, mutta kyllä siinäkin viime talvena tekemistä oli. Voin todellakin ymmärtää, että päiväkodissa hoitajat haluavat päästä mahd. helpolla.

Sama juttu.

Välillä tässä kotonakin saa olla repimässä pelihousujaan kun toinen syntymävilli ja toinen uhmaikäinen pistävät ranttaliksi sen pukemisen kanssa. Siinä sitten yrität saada edes ne kaikki vaatteet heille päälle.. Saati sitten että itsekään alkaisin erikseen riisumaan ja pukemaan vaatekerroksia lapsille eri tavalla,...

Mä muuten monesti puen ja riisun lapsen päiväkotiin tullessa/lähtiessä. Ihan vaan siksi, että ehdin ajoissa töihin / kotiin. Mutta muissa tilanteissa lapset pukee kyllä itse vaikka se aikaa veisikin. Eli jos tuon tuonnin ja viennin perusteella päiväkodissa luullaan, että passaan lapsia niin vikaan menee. JA en todellakaan vie lasta sen takia puolta tuntia liian aikaisin tarhaan, että hän saisi sitten rauhassa kiukutella huonon aamun sattuessa. Enkä myöskään jää iltapäivällä sinne päiväkodin eteiseen odottamaan milloin lapsi ne vaatteet itse pukee.

[QUOTE="Peku";27362689]Mä muuten monesti puen ja riisun lapsen päiväkotiin tullessa/lähtiessä. Ihan vaan siksi, että ehdin ajoissa töihin / kotiin. Mutta muissa tilanteissa lapset pukee kyllä itse vaikka se aikaa veisikin. Eli jos tuon tuonnin ja viennin perusteella päiväkodissa luullaan, että passaan lapsia niin vikaan menee. JA en todellakaan vie lasta sen takia puolta tuntia liian aikaisin tarhaan, että hän saisi sitten rauhassa kiukutella huonon aamun sattuessa. Enkä myöskään jää iltapäivällä sinne päiväkodin eteiseen odottamaan milloin lapsi ne vaatteet itse pukee.[/QUOTE]

mun lapset ainakin riisuu ja pukee sen verta reippaasti ettei ole koskaan ollut ongelma. siihen mitään puolta tuntia mene :O ihme pelleilyä.

[QUOTE="hoitaja";27362707]juu, tällaiset ap vanhemmat ovat aina niin ihana lisä arjen (muutenkin kiireen) keskelle.. :) hymy ja piiiiitkä huokaus[/QUOTE]

Tuollaiset hoitajat ovat ihana arjen lisä. Ei muuta kuin piiiiitkä huokaus ja pitää toivoa ettei oman lapsen kohdalle tuollaisia satu.

[QUOTE="Kerttu";27362654]Sitä en ymmärrä, että joku tässä ketjussa sanoi, että lapselle pitää pakata mukaan "vain tarvittava". Kyllä meillä ainakin pitää olla ensinnäkin varavaatteet. Mutta myös lisäkerroksia, joita tädit sitten tarpeen mukaan puettaa päälle. Esim. aamupäivän ulkoilussa saattaa tarvita sen villapuvun, mutta iltapäivällä ei tarvitsekaan kun lämpötila on noussut.[/QUOTE]

ei tarvittavalla tarkoitin viisiä sisähousuja, kolmea likaista paitaa, paperipinkallista vanhoja piirustuksia, viime kevään käpytyö, kasallinen parittomia sukkia ja liian pieneksi menneet sadevaatteet.

Kaikki vanhemmat kun ei viitsi noudattaa sitäkään toivetta että vanhempi huolehtii lokeron siivouksesta ja esim. likaantuneiden vaatteiden poisviennistä :)

toki varavaatteet saa ja pitää olla. ja se lisäkerrasto (yksi riittää!) :)

[QUOTE="vieras";27362710]mun lapset ainakin riisuu ja pukee sen verta reippaasti ettei ole koskaan ollut ongelma. siihen mitään puolta tuntia mene :O ihme pelleilyä.[/QUOTE]

"Mun lapset ainakin..." joo, lapsia onkin vaan yhdenlaisia ja jos on muita kuin niitä yhdenlaisia niin johtuu huonosta kasvatuksesta.

Monella on tullessa kiire, ei ehdi odottaa että laps itse. Sama lähtiessä, taas on ehittävä kauppaan ja kotiin ja...eikä ehdi odottaa että itse...Turhaa se on sitte kitistä että se 3-4v ei osaa ja haluakaan.

jep nimenomaan. kun vanhemmalla on niin kiire ettei ehdi/jaksa/ halua antaa sille lapselle sitä pientä aikaa että toinen ehtis. Ovesta vaan lennossa sisään ja ulos.

[QUOTE="hoitaja";27362707]juu, tällaiset ap vanhemmat ovat aina niin ihana lisä arjen (muutenkin kiireen) keskelle.. :) hymy ja piiiiitkä huokaus[/QUOTE]

Juu, no käytännössä tämä ap vanhempi on joka kerta tehny niinku hoitajat on milloinkin halunneet. Samana iltana on menty ostamaan uusia housuja yms. Ja hoitsuille olen hymyillyt ystävällisesti palautteen saatuani: "ahaa, no pitää sitten ostaa isommat housut..." Että tuskin olen liikaa hoitajien elämää mutkistanut.

Mutta kun tätä valitusta vaan tulee jatkuvasti... ja edellisessä päiväkodissa ei koskaan. Ja varmasti yhtä hyvin/huonosti lapset silloin puin.

Niinpä, vanhemmat ekana.

Minusta kenelläkään vanhemmalla ei pitäisi esim. olla niin kiire, ettei ehdi odottamaan että lapsi saa rauhassa riisua vaatteet aamuisin kun menee päiväkotiin, jos sen kerran osaa itsekin tehdä. Siinä samalla voi kerrata mitä on pk:n ohjelmassa tänään, kuka tulee hakemaan, mitä lapsi pukee ulos päälle jne.

En muuten jaksa puuttua keskusteluun, mutta pukeeko joku ihan oikeasti näillä keleillä (selkeästi plussan puolella) lapselle alushousujen päälle sukkahousut, villahaalarin, mahdollisesti vielä collegehousut ja ulkohaalarin? Päälle tietenkin tulee vielä kurahousut... Ja vielä hikoilevalle lapselle?

Meidän pojalla on alushousut ja collegehousut ja pitkähihainen trikoopaita sisäasuna, päälle ohut fleecetakki tarvittaessa, muuten pelkkä vk-puku. Märällä kelillä (joka päivä viime aikoina) pukevat päiväkodissa kurahousut päälle.

[QUOTE="Riksu";27362864]En muuten jaksa puuttua keskusteluun, mutta pukeeko joku ihan oikeasti näillä keleillä (selkeästi plussan puolella) lapselle alushousujen päälle sukkahousut, villahaalarin, mahdollisesti vielä collegehousut ja ulkohaalarin? Päälle tietenkin tulee vielä kurahousut... Ja vielä hikoilevalle lapselle?

Meidän pojalla on alushousut ja collegehousut ja pitkähihainen trikoopaita sisäasuna, päälle ohut fleecetakki tarvittaessa, muuten pelkkä vk-puku. Märällä kelillä (joka päivä viime aikoina) pukevat päiväkodissa kurahousut päälle.[/QUOTE]

Eiköös jossainpäin Suomea ole jo luntakin?

Joo, päiväkoti voi suositella tietyn materiaalisia vaatteita mutta ei pakottaa ostamaan. Se on bullshittia. Vai oletko jossain luontopäiväkodissa? Se on sitten valinta.

Joo, lapsi on luontoeskarissa, mutta eipä tämä mikään valinta ole, vaan ihan kaupungin meille osoittama hoitopaikka (ensisijaisena toiveenamme oli eri paikka). Ei päiväkoti voi tietenkään pakottaa, mutta se voi todellakin osoitella ja puhua lapselle, kuinka hänellä on vääränlaiset kamppeet. Kuusivuotias todellakin ymmärtää jo aikuisten puheet ja vihjailut.

[QUOTE="Riksu";27362959]Joo, pohjoisessa taisi tulla ripaus lunta, mutta kyllä sielläkin taitaa päivällä olla plussan puolella tai korkeintaan nollassa. Vesikeli siis.

Kyllä mä pukisin lapselle ennemmin yläosaan vaikka villatakkia, kuin toppaisin jalat tönköiksi viidellä kerroksella...[/QUOTE]

Jep, jep... nyt niitä kerroksia on jo viisi.:) Kun oikeasti siis joko pelkkä villakerros tai sitten sen päälle collarit. Ja Kerttu asuu Kainuussa, jossa ollut jo aika kylmää ja päiväkodin piha vielä tuulinen eli lämpimästi on pitänyt lapset pukea. Kiitos kysymästä. Ja kiitos vielä kaikille vastaajille jotka on paisutelleet tätä villapuku-ongelmaa... Kerttu poistuu ostamaan lapselleen ison villapuvun.

Meidän kuopuksen ryhmässä on 16 alle 3-vuotiasta lasta (kuopus ja yksi toinen yhdessä nuorimmat, 1 v 8 kk pintaan). Kaiken näkemäni, kuulemani ja lastani seuraamalla havaitsemani perusteella hoitajat ovat fiksuja ja ammattitaitoisia: jakavat lapsia pieniin porukoihin, eivät keskity juoruamaan keskenään lasten mellastaessa vaan jakautuvat ympäri taloa ja pihaa, seuraavat muutaman lapsen leikkejä ja keksivät tekemistä sopivissa pikkuryhmissä. Todellakin TOIVON, että jos minun lapseni vaatteet aiheuttavat mitään hankaluuksia, siitä huomautetaan minulle heti, koska erittäin mielelläni tuen tuota lapsiin ja heidän todellisiin tarpeisiinsa keskittymistä tuomalla päiväkotiin helposti puettavia vaatteita. Mielelläni helpotan sitä "liukuhihnatyötä" vanhempana kaikessa missä voin, jotta hoitajien aika kuluisi siihen lasten kanssa olemiseen eikä liian tiukan "ihan hyvin kotonakin toimivan" kurahousuhässäkän kanssa vääntämiseen. Lapsella on esim. kuravaatteet päiväkodissa erikseen, ja olen sanonutkin, että jos on yhtään vaikeuksia pukea tai tuntuu vähänkään pieneltä, niin sanoisivat heti, niin tuodaan paremmat.

[QUOTE="Kerttu";27363013]Jep, jep... nyt niitä kerroksia on jo viisi.:) Kun oikeasti siis joko pelkkä villakerros tai sitten sen päälle collarit. Ja Kerttu asuu Kainuussa, jossa ollut jo aika kylmää ja päiväkodin piha vielä tuulinen eli lämpimästi on pitänyt lapset pukea. Kiitos kysymästä. Ja kiitos vielä kaikille vastaajille jotka on paisutelleet tätä villapuku-ongelmaa... Kerttu poistuu ostamaan lapselleen ison villapuvun.[/QUOTE]

Sorry, jostain ymmärsin, että lapsellasi oli vielä sukkahousutkin. Siis sukkahousut+villahaalari+collegehousut+välikausihaalari+kurahousut = viisi kerrosta. Tai kuusi, jos alushousutkin lasketaan ;)

Vaikka kolmevuotias osaisikin pukea itse, pk-ryhmässä kavereiden keskellä se pukeminen ei suju aina yhtä sutjakasti. Ainakin oma 5-vuotiaani kyllä pukee itse ja muistaa minun antamani ohjeet kun aamulla sanon mitä täytyy pukea kun lähtevät päikyssä ulos, mutta kaverit vievät keskittymisen ja pukemiseen menee aikaa. Ja hän on siis kiltti ja rauhallinen tyttö, en osaa kuvitellakaan millaista on vallattomampien lasten kanssa.

Siispä mahdollisimman helpot kuteet mukaan, jotta hoitajat saavat nopeasti työntää ne pikkuapinat eteisestä ulos pelleilemään.

olen itse pph ja puen kyllä lapset niihin vaatteisiin, mitä vanhemmat ovat hänelle mukaan laittaneet! ryhmässäni on 4 lasta ja yhdellä heistä myöskin villahaalari joka laitetaan alusvaatteiden päälle. En ole kokenut, että se olisi jotenkin ihan kamala homma, eihän siihen mene kuin muutama sekunti lisää! Samanlaisen haalarin olen ajatellut pakkasia varten hankkia omille lapsilleni, vaikka siitä tuleekin "lisää" työtä itselleni ;) Tärkeintä on, ettei lasta palele ja vanhemmat ovat tyytyväisiä :)

[QUOTE="jepjep";27363577]olen itse pph ja puen kyllä lapset niihin vaatteisiin, mitä vanhemmat ovat hänelle mukaan laittaneet! ryhmässäni on 4 lasta ja yhdellä heistä myöskin villahaalari joka laitetaan alusvaatteiden päälle. En ole kokenut, että se olisi jotenkin ihan kamala homma, eihän siihen mene kuin muutama sekunti lisää! Samanlaisen haalarin olen ajatellut pakkasia varten hankkia omille lapsilleni, vaikka siitä tuleekin "lisää" työtä itselleni ;) Tärkeintä on, ettei lasta palele ja vanhemmat ovat tyytyväisiä :)[/QUOTE]

:heart:

Yhteistyössä