Päiväkastelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mot

Vieras
Miten päiväkastelu määritellään? Tarkoitan, että tarkoittaako se sitä, että tulee ihan kokonaan pissat housuun (onko se nyt joku tietty määrä kertoja viikossa) vai katsotaanko se jo päiväkasteluksi, jos on housut märät usein.

Meillä on nimittäin kohta 4-vuotias poika, joka on potalla käynyt jo kohta 2 vuotta, mutta missään vaiheessa ei ole oikein oppinut täysin kuivaksi. Eli pikkuhousut kastuu useita kertoja päivässä. Vaikka kuinka käydään säännöllisesti potalla/pytyllä ja koko ajan muistutellaan jne niin juuri koskaan poika ei ehdi pissalle ennen kuin sitä pissaa on jo housuissa. Tänäänkin taisi mennä kahdeksat housut pyykkiin. Onko tällainen oikeasti enää normaalia?? Seuraava neuvolakäynti pojalla olisi vasta muutaman kuukauden kuluttua (poika täyttää 3 kuukauden päästä 4v), eli olisiko aihetta soittaa jo aiemmin tai peräti varata lääkäriaikaa??

Yökuivuudesta taasen ei ole vielä tietoakaan, lakanat menee vaihtoon melkein joka aamu, kun pissaa tulee niin paljon... Mutta siihen ei kai vielä hetkeen puututtaisikaan. Mutta entä tämä päiväongelma? Mielipiteitä? Kokemuksia? Kaikista kommenteista olen kiitollinen!

Oho, aika moni on lukenut, mutta ei yhtään kommenttia? Mistä se kertoo, onko tämä ihan tavallista ja normaalia siis, eikä kukaan viitsi sen vuoksi vaivautua kommentoimaan? Vai niin epätavallista ja erikoista, ettei kukaan osaa kommentoida?

Tarkennuksena sen verran, että minusta pojan kastelu vaikuttaa ihan siltä, että poika ei tunnista pissahätää, ennen kuin sitä pissaa vaan alkaa jo tulla. Housut ehtii kastua (alushousut ja usein myös päällyshousut), mutta suurin osa tulee silti pottaan/pyttyyn.

No ei ehkä ole ihan tavallista ainakaan. Normaalista en osaa sanoa. Tuntuuko kuitenkin että virtsaa erittyy normaaleja määriä, vai erittyykö sitä mielestäsi paljon? Itse soittaisin neuvolaan ja kysyisin asiasta, mitä mieltä ovat.

Kiitos kommentista waninka. Minusta pissan määrä on ihan normaali, mutta mistä toisaalta osaisin varmaksi sanoa. Mä varmaan kysyn asiasta, kun käytän nuorempaa neuvolassa jonkun ajan kuluttua. Eipä tämä ole päivän päälle kuitenkaan. Eilen vaan oli jotenkin vielä poikkeuksellisen huono päivä tämän asian suhteen, että tuli mieleeni kysellä muiden kokemuksia. Mutta eipä tästä näytä juuri kenelläkään sanottavaa olevan :)

Miten teillä on aikoinaan opeteltu kuivaksi? Meillä on yksi sukulaisperhe, jonka lasta vanhemmat ovat 5kk ikäisestä treenanneet kuivaksi. Oli vessahätäviestintää sun muuta, melko "pakkomielteistä" vanhempien suunnalta kuivaksiopettaminen oli näin sivustaseuraajan mielestä. Kaikesta näki, että vanhempia harmitti kun vahinkoja sattui. Jopa kyläreissuilla antoivat lapsen olla ilman vaippaa ja lirutella mihin sattui, ja onhan se sitten vähän isommalle lapselle noloa kun vahinko tulee väärää paikkaan, vaikka siitä ei kukaan ääneen mitään ikävää kommentoisikaan. Noh, lapsi on jo 4v ja edelleen pissaa varmaan joka päivä housunsa. Luulen, että hän ei ole joko oppinut itse tunnistamaan pissahätää kun vanhemmat ovat aina höösänneet asian kanssa tai sitten siitä on tullut ikävä epäonnistumisen kierre lapselle.

[QUOTE="vieras";27288162]Miten teillä on aikoinaan opeteltu kuivaksi? Meillä on yksi sukulaisperhe, jonka lasta vanhemmat ovat 5kk ikäisestä treenanneet kuivaksi. Oli vessahätäviestintää sun muuta, melko "pakkomielteistä" vanhempien suunnalta kuivaksiopettaminen oli näin sivustaseuraajan mielestä. Kaikesta näki, että vanhempia harmitti kun vahinkoja sattui. Jopa kyläreissuilla antoivat lapsen olla ilman vaippaa ja lirutella mihin sattui, ja onhan se sitten vähän isommalle lapselle noloa kun vahinko tulee väärää paikkaan, vaikka siitä ei kukaan ääneen mitään ikävää kommentoisikaan. Noh, lapsi on jo 4v ja edelleen pissaa varmaan joka päivä housunsa. Luulen, että hän ei ole joko oppinut itse tunnistamaan pissahätää kun vanhemmat ovat aina höösänneet asian kanssa tai sitten siitä on tullut ikävä epäonnistumisen kierre lapselle.[/QUOTE]

Tuotan varmaan pettymyksen, mutta emme ole mainitsemasi kaltaisesti opettaneet kuivaksi. Poika oli 2-vuotias, kun päätettiin yrittää. Olin silloin kotona lasten kanssa ja jätettiin vaan pääasiallisesti vaippa pois (eli kotioloissa oli ilman vaippaa, ulkoillessa ja kauppareissuilla yms. oli vaippa). Alussa tuli vahinkoja, joo, mutta n. kahdessa viikossa homma oli selvä eli poika alkoi käydä oma-aloitteisesti potalla. Mitä nyt ne housut siis usein kastuivat, ja kastuvat siis edelleen. Ihan tarkkaa kirjaa en ole pitänyt näiden kahden vuoden aikana (...) että onko välillä ollut jaksoja, että kastelua olisi ollut vähemmän, mutta viime aikoina sitä on ainakin ollut aika reippaasti.

Onko lapsi yökuiva vai ei? Jos ei niin lapsi ei ole vielä valmis. Itse yritin kun lapsi oli melkein yökuiva, mutta ei ymmärtänyt pissahätää ja pissi minne sattu milloin sattu. Vaippa takaisin ja kun se pysyi pari viikkoa öisin kuivana niin aloin ohjaamaan heti herättyä vessaan.
Eihän lapsi ole kuiva, ei yö eikä päivä, jos se on kiini vain vanhempien muistuttelusta ja vessaan viemisestä yms. Muistuttaa kannattaa toki.
Meillä lapsi oppi nopeasti kun oli valmis. Nyt käy joskus vahinko, on edelleen alle 4vuotias, vaippa otettiin pois puolitoista kuukautta sitten. Jos vahinko käy, se on yleensä tippa kalsareihin, harvemmin pääli housuihin asti edes.

[QUOTE="aloittaja";27288214]Tuotan varmaan pettymyksen, mutta emme ole mainitsemasi kaltaisesti opettaneet kuivaksi. Poika oli 2-vuotias, kun päätettiin yrittää. Olin silloin kotona lasten kanssa ja jätettiin vaan pääasiallisesti vaippa pois (eli kotioloissa oli ilman vaippaa, ulkoillessa ja kauppareissuilla yms. oli vaippa). Alussa tuli vahinkoja, joo, mutta n. kahdessa viikossa homma oli selvä eli poika alkoi käydä oma-aloitteisesti potalla. Mitä nyt ne housut siis usein kastuivat, ja kastuvat siis edelleen. Ihan tarkkaa kirjaa en ole pitänyt näiden kahden vuoden aikana (...) että onko välillä ollut jaksoja, että kastelua olisi ollut vähemmän, mutta viime aikoina sitä on ainakin ollut aika reippaasti.[/QUOTE]

Ok, et tuottanut pettymystä, ajattelin vaan tuoda esiin tuonkin mahdollisuuden... Kuinka usein muistutatte lasta pissallakäynnistä? Juoko paljon ja mitä juo?

Mä en nyt ilmeisesti osaa ilmaista itseäni kunnolla. Poika osaa hakeutua potalle, mutta aina vähän liian myöhään eli ikään kuin poika ei tunnistaisi hätäänsä, ennen kuin pissaa ehtii vähän tulla. Jotta tällaista tilannetta ei pääsisi syntymään, pyrimme muistuttamaan poikaa säännöllisesti, mutta pääasiallisesti poika siis hakeutuu oma-aloitteisesti potalle. Yökuiva ei vielä ole, siitä ei ole vielä tietoakaan eli vaippa on kyllä aina ihan täynnä aamuisin ja tulee ylikin usein yön aikana. Minä taas itse uskon vähän eri tavalla kuin Anne: että päiväkuivuuteen voi oppia, yökuivuus taas usein on mahdollista vasta hermoston kypsymisen jälkeen -> hormonitoiminnan riittävän toiminnan jälkeen. En missään nimessä haluaisi pitää kohta 4-vuotiasta enää vaipoissa, enkä todellakaan edes harkitse sellaista, että alkaisimme käyttää pojalla päivisin vaippaa...!

[QUOTE="vieras";27288278]Ok, et tuottanut pettymystä, ajattelin vaan tuoda esiin tuonkin mahdollisuuden... Kuinka usein muistutatte lasta pissallakäynnistä? Juoko paljon ja mitä juo?[/QUOTE]

Muistutetaan säännöllisin väliajoin kotona muutenkin ja aina ennen ulkoiluja tai esim. kauppareissuja ja ennen ruokailuja jne. Poika juo lähinnä ruokailujen yhteydessä, silloin aina maitoa. Jos juo ruokailujen välillä (hyvin harvoin), juo vettä.

Pissatulehdusta olen joskus miettinyt, mutta kai siinä olisi muitakin oireita?

Kyllä päiväkuivana voi muistaa olla, kun tarpeeksi muistutetaan ja oppii vessassa ravaamaan.
Hyvä että lapsi menee jo potan suuntaan, tarkoittaa sitä että hän huomaa jo että on hätä. Ymmärsin ensin että hän ei huomaa hätää ollenakaan.
Älkää ottako vaippaa takaisin vaan alkakaa lahjomaan. Eli kun käy pissalla, housut pysyy kuivana, niin antakaa palkkio, niin lapsi alkaa kiinnostumaan itsekin, onko pissihätä vai ei.
Lahjokaa yhdella namilla, tarralla, tms, meillä se ainakin tuotti nopeasti toivotun tuloksen eikä itse tarvinnut lasta muistutella vaan lapsi oppi itse milloin pitää mennä.

[QUOTE="aloittaja";27288315]Muistutetaan säännöllisin väliajoin kotona muutenkin ja aina ennen ulkoiluja tai esim. kauppareissuja ja ennen ruokailuja jne. Poika juo lähinnä ruokailujen yhteydessä, silloin aina maitoa. Jos juo ruokailujen välillä (hyvin harvoin), juo vettä.

Pissatulehdusta olen joskus miettinyt, mutta kai siinä olisi muitakin oireita?[/QUOTE]

Muistutat, mutta katsotko lapsen perään, että pissaako vai ei? Meillä tuo 5v välillä sanoo käyvänsä vessassa, mutta on välillä niin ajatuksissaan tai malttamaton, että käy vain kääntymässä vessassa.

No jos noin monta kertaa päivässä housut kastuu, niin ei poika nyt oikein päiväkuivakaan vielä ole. Joku vahinko silloin tällöin voi käydä (kun ei malta mennä vessaan, kun on erityisen kivat touhut kesken tms). Mutta jos päivittäin tai lähes päivittäin tapahtuu vahinkoja, niin ei lapsi silloin vielä ole oppinut kuivaksi.

Ja koska lapsi ei ole oppinut kuivaksi, niin miksi hänellä ei voisi käyttää vaippaa??? Vaikka ohutta housuvaippaa. Toki kannustaa käymään vessassa, mutta silloin nuo vahingot ei olisi niin kurjia (lapselle itselleenkin, joka varmasti häpeää kun housut on jatkuvasti märät). Mielestäni nuo jatkuvat vahingot eivät ole omiaan tukemaan ja kannustamaan lasta.

Joillakin vaan nämä asiat kehittyvät hitaammin. Omat lapset ovat olleet päivä- ja yökuivia n 2-vuotiaasta lähtien, mutta kummipoika oli yli 4-vuotias kun oppi päiväkuivaksi. Mutta kun sitten lopulta oppi, niin ei kyllä tullut yhden yhtä vahinkoa.

[QUOTE="vieras";27288357]Muistutat, mutta katsotko lapsen perään, että pissaako vai ei? Meillä tuo 5v välillä sanoo käyvänsä vessassa, mutta on välillä niin ajatuksissaan tai malttamaton, että käy vain kääntymässä vessassa.[/QUOTE]

Katsotaan perään joo. Välillä poika kyllä ilmoittaa, että ei ole pissahätä, eikä hänellä silloin kyllä olekaan (jos on houkuteltu jotenkin silti potalle, niin eipä sitä pissaa ole tullut). Ja sekin vielä, että ne märät pikkaritkaan ei poikaa tunnu häiritsevän eli hän jatkaisi leikkejään normaalisti niissä hieman märissä housuissa, eikä siis itse ole asiasta moksiskaan (kun joku mainitsi, että lasta itseään hävettäisi asia - no meidän poikaa ei hävetä) eikä mekään tehdä siitä minkäänlaista numeroa.

Kiitos kommentoijille, nyt mun on pakko mennä tekemään kotihommia :)

Yhteistyössä