Kuivaksiopettelu: miten jatkaisit tästä eteenpäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "netsuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"netsuli"

Vieras
Tilanne tämä, että 2,5-vuotias poika on tehnyt jo useamman kuukauden pottaan kakat. Ja myös pissoja esim iltaisin aina pissat.

Ilman vaippaa ollaan aamusta ja osaa sanoa, kun tulee pissahätä ja kerkeää potalle. Mutta jos jalkaan laittaa housut, tulee ongelmia. Tänään jalassa olis pikkuhousut ja sisähousut ja kummatkin kastuivat kun pissa tulikin housuihin.

Päiväunilla ja öisin on vaippa.

Miten jatkaisit tästä eteenpäin? Pitäisitkö sisällä mahd. paljon ilman housuja, jotta kävisi potalla? Vai laittaisitko housut ja toivoisit, että oppii siihen, että on eri asia kuin vaipat? Vai miten tästä kannattaisi edetä? En halua laittaa väkisin potalla kun ei siitä tykkää enkä halua, että pottailusta tulee negatiivinen asia.

Meillä jätettiin vain kylmästi vaippa pois (yhteistyössä päiväkodin kanssa). Ikää pojalla oli tuolloin jo aika tasan 3-v.
Ei mennyt kuin pari viikkoa kun nukkui jo päiväunetkin ilman vaippaa. Yöunille laitetaan vielä vaippa (nyt ikää 3v4kk).
Muutamat protestipisut tuli matolle. Ja pari kertaa on tullut niin kiire pöntölle että on lirahtanut housuihin/vessan matolle. Tosi äkkiä kuitenkin hoksasi homman nimen. Yöllä herää vessaan jos tulee kakkahätä.

Poika kulki muutaman viikon vallan peppu paljaan kotona. Potalle oppimisessa ei ollut mitään häikkää, poika kävi siellä omatoimisesti, kun ei housut olleet tiellä. :)

Kiitos! Poika on siis kotona ja meillä on myös parikuukautta vanha vauva.

Lisävinkkejäkin saa antaa :) Sitä eniten mietin, että kannattaako laittaa niitä housuja, jos ne kastuu vai antaako olla ilman. Poika oli vähän hämillään tai häpeissään kun housut tänään kastui.

Mä käyttäisin housuja, yleensä kuitenkin housut on jalassa joten lapsen pitää mun mielestä oppia siihen että vessaan mennään myös pöksyt jalassa.

Minä muistutin lasta vessakäynneistä, ja vein vessaan vaikka lapsi sanoikin ettei ole pissahätä. Esikoisen kohdalla piti tehdä niin päivän tai kahden ajan, kuopuksen kohdalla ehkä viikko. Sitten oppivat itse.

Kiitos! Poika on siis kotona ja meillä on myös parikuukautta vanha vauva.

Lisävinkkejäkin saa antaa :) Sitä eniten mietin, että kannattaako laittaa niitä housuja, jos ne kastuu vai antaako olla ilman. Poika oli vähän hämillään tai häpeissään kun housut tänään kastui.

Siis jätettiin ne housut valla pois. Yhdet ainoat pissat on tullut lattialle. Sen jälkeen poika hoiti pottailun omatoimisesti. Housut taisivat meillä hämätä lasta luulemaan, että vaippa on päällä. :)

Meillä samanikäistä tyttöä housut hämäsivät ja taisi sekaantua vaipaksi, kesä housuitta kotosalla ja siitä sitten tarrojen avulla ajan kanssa sitten tottui housuihinkin

[QUOTE="Heidi";23878248]Meillä on käytetty housuja. Kivempi siivota vain ne pissaiset housut kuin luututa lattialta :laugh:[/QUOTE]

:) Meillä ei oo tullu kertaakaan pissoja lattialle, jos on ollu ilman housuja. Mut ku niitä housujakin pitäis pitää niin siksi tota mietin.

Mä käyttäisin housuja, yleensä kuitenkin housut on jalassa joten lapsen pitää mun mielestä oppia siihen että vessaan mennään myös pöksyt jalassa.

Minä muistutin lasta vessakäynneistä, ja vein vessaan vaikka lapsi sanoikin ettei ole pissahätä. Esikoisen kohdalla piti tehdä niin päivän tai kahden ajan, kuopuksen kohdalla ehkä viikko. Sitten oppivat itse.

Mä muistuttelen kanssa, mut on tosiaan sellaista mallia, että jos ei halua vessaan mennä niin ei tosiaan halua enkä haluais alkaa tappelemaan tästä asiasta. Mut housut kyl pitäis olla, hm...

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23878269:
Siis jätettiin ne housut valla pois. Yhdet ainoat pissat on tullut lattialle. Sen jälkeen poika hoiti pottailun omatoimisesti. Housut taisivat meillä hämätä lasta luulemaan, että vaippa on päällä. :)

NÄin mäkin luulen eli poika luulee, et ne alkkarit on vaipat :/ Kauan te olittekaan ilman niitä housuja? Tai siis tää on vähän hankalaa, ku kyllähän sitä pitäis ulkoillakin ja on vähän turhan kylmä olla ilman housuja :D

[QUOTE="poks";23878284]Meillä samanikäistä tyttöä housut hämäsivät ja taisi sekaantua vaipaksi, kesä housuitta kotosalla ja siitä sitten tarrojen avulla ajan kanssa sitten tottui housuihinkin[/QUOTE]

Ai niin toi palkitseminen vielä... Teillä toimi tarrat? Saiko aina vaan vaan harvemmin?

Mä muistuttelen kanssa, mut on tosiaan sellaista mallia, että jos ei halua vessaan mennä niin ei tosiaan halua enkä haluais alkaa tappelemaan tästä asiasta. Mut housut kyl pitäis olla, hm...

Jos lapsi on jo useita kuukausia osannut mennä potalle kun on ilman housuja, niin minusta olisi jo aika oppia käymään potalla myös silloin kun ne housut on käytössä.

Lapsihan selkeästi hallitsee jo rakkonsa koska osaa mennä vessaan ollessaan housuitta.

Miten teette ulkoillessa? Lapsella on vaippa? Se voi hämätä häntä; hän ehkä ajattelee, että kun on vaippa (tai housut, joita hän erehtyy pitämään vaippana) niin saa pissiä siinä missä sattuu seisomaan eikä tarvitse käydä potalla.

[QUOTE="Heidi";23878328]Meillä harrastettiin härskiä lahjontaa aluksi. Poika halusi kakata vain vaippaan. Sai valita itselleen tarran aina kun kävi kakalla vessassa.[/QUOTE]

Joo, ehkä tota voisi testata tohon pissaamiseen tai siis housut jalassa oloon... Meillä siis kakka on tullu useamman kuukauden pottaan. Ai niin, paitsi viime viikolla, kun laitoin pikkarit ja housut: tuli kakka housuihin, yök... Outoa kyllä, koska sanoo myös vaippapäällä, että haluaa potalle, jos on kakka tulossa, muistakksenia.

Me oltiin samassa tilanteessa talvella (poika on nyt 2v 9kk) ja mä ostin kirpputorilta parit harjoitteluhousut joita käytettiin. Puhuttiin ihan alushousuista ja poika oli ylpeä kun ei tarvinnut enää vaippaa ja kulki isojen poikien housuissa. Sitten kun vahinkoja välillä sattui ei tarvinnut kuin vaihtaa housut. Siitä sitten pikkuhiljaa siirryttiin tavallisiin alushousuihin. Edelleen on yöllä vaippa.

Meillä poika oli viime kesän lopulla juurikin 2,5v ja oli kevään ja alkukesän ollut kotona aikalailla ilman mitään housuja ja pottailu onnistui ilman vahinkoja. Kesällä sitten onnistui jo sellainen että oli päällyshousut ja poika älysi lähteä potalle tarvittaessa, mutta jos sinne alle laittoi pikkuhousut niin takuuvarmasti poika kasteli ne, ne tuntui varmaan liikaa samalta kuin vaippa. Poika nimittäin teki aina pissat vaippaan niin kauan kun vaippaa käytettiin, vaikka olisi osannut mennä potallekin.

Sitten alettiin olla kotosalla pelkissä alushousuissa, opeteltiin että ne on eri juttu kuin vaippa. Ja syksyllä "muutamien" märkien alkkareiden jälkeen homma jo toimikin, poika oli täysin päiväkuiva. Kesällä kun homma oli alkutekijöissään niin lyhyillä reissuilla, esim. kaupassa uskallettiin käydä ilman vaippaa niin että oli vaan ne sortsit tai pitkät housut, mutta ei alushousuja... Jouluun mennessä pitempikin reissu sujui ilman vahinkoja alushousujenkin kanssa. Poika täytti nyt helmikuussa 3 ja silloin neljän yön lakananvaihdolla pojasta tuli myös yökuiva =)

Eli meillä runsas housu(ja lakanapyykki) johti tulokseen :D

No meillä ihan samaa, kun poika oli 2v. Osasi mennä itsenäisesti vessaan, kun ei ollut housuja jalassa, mutta jos oli housut, niin yleensä se pissa tuli housuun. Meillä oltiin kotosalla kyllä ihan ilman housuja ja välillä kokeiltiin housujakin, mutta monesti se pissa kuitenkin yllätti ja tuli housuun. Jos itse jaksoi tarpeeksi ahkerasti patistaa poikaa vessaan, niin silloin pysyi housut yleensä kuivina. Ostin parit harkkahousut pojalle ja käytettiin niitä sitten välillä, mutta en tiedä oliko niistäkään varsinaista apua. Tuossa 3v. (varmaan vähän ennen) huomasin vain yhtäkkiä, että nyt sujuu vessassakäynti ihan housutkin jalassa eli enää ei housut häiritse, että liekö vain aika tähän auttanut. Vieläkin toisinaan tulee lirut housuun, poika nyt 4v., kun ei millään malta mennä ajoissa vessaan, mutta tämä on sitten jo toinen asia. :P
Meilläkin muuten oli pieni vauva tuolloin, kun poika oli 2v. että sekin on voinut varmasti tähän vaikuttaa.

Yhteistyössä