Päivähoitoonko oppimaan sosiaalisiataitoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heili Karjalasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heili Karjalasta

Vieras
Elikkäs "ongelma" olisi tämän näköinen : Hoidan kotona kahta lasta. Toinen on reilu 3.v ja toinen vielä alle vuoden. Esikoinen on aika vähän ollut muiden lasten kanssa tekemissä. Jonkun verran olemme käyneet kerhoissa jne. Esikoinen on aika kiivas luonne ja todella tarkka omasta reviiristään. Leikki toisten kanssa ei oikein tahdo sujua, koska tämä meidän lapsukainen ei anna toisten koskea mihinkään tavaroihin jne. Olisiko apua esim. osa-aika hoidosta, että oppisi siellä tulemaan toimeen toisten lasten kanssa ja ymmärtäisi vähän enemmän jakamisen taidon. Olen aika voimaton asian kanssa sillä en muissa tapaamissamme lapsissa ole nähnyt tätä samaa piirreettä ja he ovat kaikki olleet päiväkodissa. Esikoinen kuitenkin on jo yli 3.v joten varmasti kaipaisi jo enemmän ikäistänsä seuraa ja oppisi leikkimään muiden lasten kanssa. Oisiko kellään kokemuksia asiasta?Ja mitä se puolipäivähoito tarkoittaa ja kustantaa?

Jos lapselle ei löydy sosiaalisia suhteita naapurustosta tai leikkipuistosta, päivähoito voi olla oikein hyvä ratkaisu. Omat lapseni olen pitänyt kotona aina, kun itsekin olen ollut kotona, mutta täällä on myös löytynyt leikkikavereita ihan taloyhtiön pihaltakin.

Onko teillä mahdollisuutta käydä päivittäin jossakin tapaamassa muita? Asukaspuistossa, avoimessa päiväkodissa?

Entä jos tapaisitte vain yhtä lasta kerrallaan? Ei ehkä olisi yhtä vaikeata esikoisellesi. Kyllä mä uskon, että äidin kanssa niitä taitoja voi oppia ehkä jopa turvallisemmin kun päiväkodissa.

Heh ja sitten seuraavaksi on ketjuja siitä kun lapsi hakkaa ja puree tarhakavereita :D Mitä tehdä? Ei vaan eikös täällä ole tuomittu jo se virikehoito. Että äidissä on oltava jotain vikaa jos lapsi laitetaan hoitoon kun itse kotona.

Mulla on aina olleet lapset hoidossa, olen sitten työtön, opsikelemassa tai duunissa.

minä taas en tuon ikäistä laittais harrastuksen pariin jos ei tule lasten kans toimeen...siellä on ohjattua toimintaa ja pitäis osata olla jo sosiaalinen. puolipv tarhassa tai avoimessa päiväkodissa harjottelisin lapsen kans niitä taitoja.

Kiitos kaikille kommenteista :)! En todellakaan tiedä olisiko päiväkoti oikea vaihtoehto tähän tilanteeseen vai ei, mutta kaikkea tulee mietittyä ajatellen vain lapsen parasta. Hän on monta kertaa kysynyt miksi hänkin ei voisi mennä päiväkotiin ja kun ohitamme päiväkodin pihan jossa toiset lapset ovat yhdessä leikkimässä hän melkein itkee, kun ei ymmärrä miksi ei voisi mennä sinne mukaan.Asia on hankala ja taidan vielä soittaa ihan jonnekkin yksityiseen päiväkotiin mitä he siellä ovat mieltä asiasta.

Minunkin poika on tarkka omasta reviiristään. On 2 v 4 kk. On perhepäivähoidossa.
Siellä on kaverit kaikki hyvin. Puistossa bussissa tms jos joku tulee liian lähelle niin murisee.
On muutaman kerran läppäisyt paljon isompiaan. Hoh hoijaa mitä nyt siinä sitten teet. Tilanteet tuleet niin nopeasti.
Kannattaa laittaa poitsu vaikka osa-aikahoitoon tai pariksi päiväksi kokopäiväksi. Niin ettet
sinä ole koko ajan tilanteessa mukana.

Ilmaisia kerhoja ei ole olemassakaan, ei edes avoimet päiväkodit eikä seurakunnan kerhot. Ei ainakaan tässä kaupungissa.

Minä kyllä suosittelisin virikepaikkaa päiväkodista. Siellä on asiantuntevat ihmiset opettamassa lapselle sosiaalisen käyttäytymisen malleja. Ja kun lelut ovat päiväkodin eivätkä kenenkään omia eikä paikka ole kenenkään koti monet solmut aukeavat ihan itsestäänkin.

Mun poika 4v käy tuossa päiväkodin leikkitoimintaryhmässä kerran viikossa 3 tuntia aina kerrallaan, hinta 10 euroa/kk (hinta määräytyy monestiko viikossa käy, 1 kerta 10 euroa, 2 kertaa 20 euroa jne eli ei kallis kotiäidillekään maksaa). Mahdollisuus olisi käydä 3 kertaa viikossa, mutta meidän aikatauluihin ei tuo sovi. En tiedä onko muissa kunnissa tälläistä mahdollisuutta, mutta kannattaa kysellä :) Ryhmässä on 8 lasta, leikkivät sisällä, tekevät retkiä ym. ja lopuksi sitten ulkoilevat päiväkodin pihalla yhdessä päiväkodin lasten kanssa.

Yhteistyössä