Päivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Päiväkotiin. Enemmän henkilökuntaa, enemmän aikaa lapselle (eli yleensä vähemmän lapsia per hoitaja kuin pph:lla), ikätovereita samassa ryhmässä, ei varahoitopaikkaan jos hoitaja sairastuu tai lomailee.

Perhepäivähoitoon ehdottomasti! Noin pieni lapsi tarvii mielestäni kodinomaisen hoitopaikan, ei laitosta. työskentelen itse pk:ssa ja vahvasti olen tätä mieltä. itselläni 4 v tyttö, pph:ssa, erittäin ihanteellinen paikka tytölle :flower: höpö puhetta että pk:ssa enemmän aikaa pienelle kuin pph:ssa!!!

pitää vielä lisätä åboriginaalin kirjoitukseen että miten niin pk:ssa vähemmän lapsia per hoitaja kun pph:ssa? tilannehan on aivan päinvastainen ja tiedän mistä puhun. perhepäivähoitajalla saa olla enintään 4 kokopäivä lasta hoidossa ja yksi osa-aikainen. päiväkodissa yhdelle lasketaan 7 lasta! että näin!

Alkuperäinen kirjoittaja Mirella-81:
pitää vielä lisätä åboriginaalin kirjoitukseen että miten niin pk:ssa vähemmän lapsia per hoitaja kun pph:ssa? tilannehan on aivan päinvastainen ja tiedän mistä puhun. perhepäivähoitajalla saa olla enintään 4 kokopäivä lasta hoidossa ja yksi osa-aikainen. päiväkodissa yhdelle lasketaan 7 lasta! että näin!

Alle 3-vuotiaiden ryhmässä ei todellakaan ole 7 lasta per yksi aikuinen, vaan esim. mun pojan ryhmässä on 10-11 lasta ja 3 aikuista. Lisäksi nämä päiväkodin aikuiset eivät siivoa eivätkä tee ruokaa, vaan ovat lasten kanssa. Pukeutumistilanteissa apuna on laitosapulainen, ja usein ryhmässä on myös lähihoitajaopiskelija/lastenohjaajaopiskelija harjoitteluaan suorittamassa.

Eli aikuisia on huomattavasti enemmän per lapsi kuin pph:lla, kun kyseessä on kaksivuotias.

Ja ystävälläni, joka on pph, on ollut jo kauan 6-7 hoitolasta "väliaikaisesti" hoidossa :o

Alkuperäinen kirjoittaja Mirella-81:

niin yli 3v on 7 per aikuinen alle 3v on 4 per aikuinen

Perhepäivähoitoa suositteli meille tuttava perhepsykologi sekä päiväkodin johtaja, josta hain paikaa 1,5 v pojalleni. Nyt poika ollut kohta vuoden perhepäivähoitajalla, aivan taivaanlahja koko paikka meille. Riippuu tiestysti hirveästi hoitajasta, olen nähnyt puistoissa myös sellaisia pph-tätejä jolle en lastani haluaisi jättää!

Näin minäkin olen kuullut että pk:ssa on vähemmän aikaa jokaiselle lapselle, kun on vähän hoitajia. Oma 2v. on perhepäivähoidossa. Hoitotädistä on tullut tärkeä ihminen lapsellekin.Hyvin viihtyy ja hakiessa hoitaja tietää kertoa koko päivän kuulumiset (miten syönyt yms.) Kodin omainen ympäristö ja pienempi ryhmä, kuin päiväkodissa. Ja hyvin leikkii ja ottaa mallia isommista, vaikka muut ovat 2v. vanhempia.
Tietysti hoitajan lomalla tai sairastuessa pitää mennä varahoitoon että se ainoa miinus.

Meillä päiväkodin valintaan vaikutti kaikkein eniten se, että perheessämme on vain yksi auto ja minä kuskaan lapsia kävellen hoitoon. Olisi tosi hankalaa viedä lapsia varahoitopaikkaan aamulla ilman autoa (jos mies olisi jo ehtinyt lähteä autolla töihin). Lisäksi mietimme sitä puolta, että päiväkodissa piha on suunniteltu lapsille ja se on aidattu. PPh:n piha ei välttämättä ole. Joo, ei ole oma pihammekaan kokonaan, mutta ihan eri vahtia kahta omaa lasta kuin neljää vierasta aitaamattomalla pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja sunnuntailapsi:
Perhepäivähoitoa suositteli meille tuttava perhepsykologi sekä päiväkodin johtaja, josta hain paikaa 1,5 v pojalleni. Nyt poika ollut kohta vuoden perhepäivähoitajalla, aivan taivaanlahja koko paikka meille. Riippuu tiestysti hirveästi hoitajasta, olen nähnyt puistoissa myös sellaisia pph-tätejä jolle en lastani haluaisi jättää!

Päivökodissa alle 3v vie 1,5 paikkaa, mutta perhepäivähoitajalla vain yhden... Jostain kumman syystä. Ja alle 1-vee taisi viedäkin jo 3 paikkaa.

Molemmissa hyvät ja huonot puolensa. Riippuu niin paljon, lapsen luonteesta, perheen tarpeista ja perehepäivähoitajasta/päiväkodista.

Itse ajattelen, että pienemmälle lapselle pienempi ryhmä (=perhepäivähoito) on aina parempi. Ei vaihtuvia aikuisia ja vähemmän hälinää->turvallisuuden tunne. Tietenkin perhepäivähoitajiakin on moneen junaan, eli varma ei voi olla, millaisen hoitajan saa.

Itse olen ollut vuosia töissä päiväkodissa ja tiedän, että lapset sopeutuvat kyllä ryhmään ennemmin tai myöhemmin. Sitä, miltä pienestä lapsesta päiväkotielämä oikeasti tuntuu, lienee vaikea tutkia.

Ja tuohon "enemmän aikuisia" kohtaan kommentoisin, että aika usein tuo henkilökunnan ja lasten välinen suhde ei toteudu. Sijaisia ei hankita tai niitä on vaikea saada, joten lomat, koulutukset ja sairaslomat mennään vajaamiehityksellä. Lapsia on yhä enenevässä määrin ylipaikoilla (eli ylitetään "tilapäisesti" lain määrämä ryhmäkoko), jolloin suhdeluvun ylittymisen lisäksi tilat tulevat ahtaammiksi. ( Yksi lisälapsi tietää aina yhtä lisäsänkyä, pöytäpaikkaa ym. )

Omien lasteni ollessa pieniä, olen päättänyt toimia jonkin aikaa perhepäivähoitajana. En kaipaa lapsilleni enkä myöskään itselleni päiväkodin hälinää.

Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Ja tuohon "enemmän aikuisia" kohtaan kommentoisin, että aika usein tuo henkilökunnan ja lasten välinen suhde ei toteudu. Sijaisia ei hankita tai niitä on vaikea saada, joten lomat, koulutukset ja sairaslomat mennään vajaamiehityksellä. Lapsia on yhä enenevässä määrin ylipaikoilla (eli ylitetään "tilapäisesti" lain määrämä ryhmäkoko), jolloin suhdeluvun ylittymisen lisäksi tilat tulevat ahtaammiksi. ( Yksi lisälapsi tietää aina yhtä lisäsänkyä, pöytäpaikkaa ym. )

Meidän lasten ryhmissä on onneksi aina sijainen kun tarvitaan =)

Ongelmana on tosiaan se, että päteviä sijaisia on vaikea saada (eli niistä on pulaa), mutta vajaamiehityksellä eivät ole joutuneet pärjäämään enää aikoihin. Joskus 2 v sitten oli pari sellaista tilannetta, että kyseltiin vanhemmilta olisiko mahdollista järjestää lapsen hoito jotenkin muuten, kun paljon henkilökuntaa oli sairaana, ja sijaisetkin sairastui. Sen jälkeen tilanne on ollut oikein hyvä :)

Päiväkoteja on toki moneen lähtöön, mutta ylisuuret ryhmät ja vajaamiehitys eivät onneksi ole koskeneet minua ja lapsiani. Päinvastoin, usein tuntuu olevan vajaamiehitystä lasten suhteen ja henkilökunnan ylitarjontaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:

Meidän lasten ryhmissä on onneksi aina sijainen kun tarvitaan =)

Ongelmana on tosiaan se, että päteviä sijaisia on vaikea saada (eli niistä on pulaa), mutta vajaamiehityksellä eivät ole joutuneet pärjäämään enää aikoihin. Joskus 2 v sitten oli pari sellaista tilannetta, että kyseltiin vanhemmilta olisiko mahdollista järjestää lapsen hoito jotenkin muuten, kun paljon henkilökuntaa oli sairaana, ja sijaisetkin sairastui. Sen jälkeen tilanne on ollut oikein hyvä :)

Päiväkoteja on toki moneen lähtöön, mutta ylisuuret ryhmät ja vajaamiehitys eivät onneksi ole koskeneet minua ja lapsiani. Päinvastoin, usein tuntuu olevan vajaamiehitystä lasten suhteen ja henkilökunnan ylitarjontaa :D

Tuo sijaisten palkkaaminen tai saatavuus on kai aika paljon kiinni asuinkunnasta. Tiedän, että pääkaupunkiseudulla ainakin on päiväkodeissa henkilökuntapulaa ja taitaapi olla pulaa myös hoitopaikoista ja siksi ylipaikkasuutta. Mutta eipä siellä taida olla kauheasti tajontaa myöksään perhepäivähoitajista.

Olen toki itsekin työskennellyt päiväkodeissa, joissa sijaisjärjestelyt toimivat. Silti olen sitä mieltä, ettei päiväkoti ole välttämättä alle 3-vuotiaalle paras paikka.

Yhteistyössä