Päivähoidosta, miten tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku

Vieras
Meillä on sellainen tilanne, että oon hoitanut erityislasta kotona, ja hoidan siis edelleen valtaosan ajasta. Nyt sitten mun uupumuksen vuoksi on sovittu, että lapsi käy 4h x 10 kuukaudessa päiväkodissa. Samalla vähän katotaan, että miten tuon lapsen päivähoito onnistuis, kun en mä voi olla kuitenkaan enää vuositolkulla kotona. Lapsi ei ole kehitys- tai liikuntavammainen erityislapsi, vaan hällä on krooninen sairaus.

No, ongelmaks tässä nousee se että vaikka me ollaan sovittu nämä hoitojutut päiväkodin johtajan, kotipalvelun ja kunnan kanssa, niin ei tämä oikein tunnu toimivan. Ongelma on lähinnä se että mikä aika sillä lapsella siellä hoidossa olis. Kun hänellä on lääkejutut kuitenkin päivittäin, ja ne ei mene päiväkodin päiväohjelman kans yhteen. Paras lapsen kannalta olis mennä sinne toisten päiväunien jälkeen, eli olis siellä klo 14-16. Joka olis siis vaan sen 2 tuntia, ja välipala ja ulkoilu. Mutta ne haluaa, että puolipäiväset käy aamulla. Eli lapsi olis siellä 8-12. Mutta hei ei halua antaa lääkkeitä ja lapsen aamupala ei mee niiden aikatauluun sopivasti. Kun siis lapsen pitää saada lääkkeet tasan klo 8 ja sitten ei saa syödä tuntiin ennen tai jälkeen. Ensin me sovittiin, että hän saa siellä aamupalan, mutta se nyt ei sovikaan enää kun heillä on muuta ohjelmaa. Toinen vaihtoehto on se, että vien lapsen klo 9 jälkeen, eli annan kotona aamupalan klo 9 ja vien kun on syönyt. Mutta taas sekään ei käy, koska nuo lähtevät metsäretkille, muskarihetket yms on aina 8.30-9 lähtö. Eli lapsi ei ehdi mukaan, jos annan kotona aamupalan. Tai sitten mun pitäis herättää lapsi puoli seiskalta, että ehtii syödä ennen seiskaa ja sitten vielä lääkkeiden jälkeen hoitoon.

Miten te tekisitte? Minua stressaa muutenkin tämä päivittäin, tiiän että tän pitäis auttaa mun uupumukseen mutta kun tuntuu että ahdistaa, väsyttää vaan lisää ja kauhea syyllisyys muutenkin :( Kotipalvelulle ei oo mahdollisuutta, ei ole vapaita työntekijöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
No musta paras ois varmaan sitten, että kotona aamupala ja hoitoon lääkkeen annon jälkeen.

Mutta ongelma on siinä, että heillä on usein jotain ohjelmaa, jonne lähtevät ennen kuin mä ehdin viedä lasta sinne hoitoon jos syö aamupalan kotona :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
No musta paras ois varmaan sitten, että kotona aamupala ja hoitoon lääkkeen annon jälkeen.

Mutta ongelma on siinä, että heillä on usein jotain ohjelmaa, jonne lähtevät ennen kuin mä ehdin viedä lasta sinne hoitoon jos syö aamupalan kotona :/

Sori, tajusin väärin :ashamed: Eli siis sä herättäisit puoli seitsemältä?

No kuulostaa, että et vain halua viedä hoitoon. Monet herättävät aikaisemmin kuin puoli seiska. Päätä hoidatko kotona ja jaksat hammasta purren vai vietkö hoitoon kun m uutkin. Jos ei ole kehitysvamma eikä muu vakava sairaus vaan on ns. ikäryhmän mukana, niin nuo kuulostavat tekosyiltä.

Voisikohan ne päiväkodissa edes sen verran joustaa, että jos antaisit lääkkeen vaikka klo. 7.30 ja veisit 8 aikoihin hoitoon, niin puoli yhdeksän aikaan juuri ennen muskareita sun muita antaisivat hänelle aamupalan.

Eikö käy siirtää lapsen aamutoimia aikaisempaan?Eli pikkuhiljaa totuttelette heräämään puol 7 aamulla!Saa kotona aamiaisen kello 7 ja lääkkeet ajallaan ja hoitoon sitte lähette lääkkeen jälkeen, eli olette siellä ennen kollo ysiä.

Alkuperäinen kirjoittaja XXS:
Voisikohan ne päiväkodissa edes sen verran joustaa, että jos antaisit lääkkeen vaikka klo. 7.30 ja veisit 8 aikoihin hoitoon, niin puoli yhdeksän aikaan juuri ennen muskareita sun muita antaisivat hänelle aamupalan.

He siivoo aamupalan pois klo 8.30, eli heille ei sovi se että lapsi söis silloin aamupalaa.

puoli 9 kuuluu vielä saada aamupala... ku aamupala aika on 8-8.30

He siivoo aamupalan pois klo 8.30, eli heille ei sovi se että lapsi söis silloin aamupalaa.

sinuna ottasin johtajaan yhteyttä ja vaatisin että lapseni saa aamupalan vaikka 5 vaille puol ysi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kuulostaa, että et vain halua viedä hoitoon. Monet herättävät aikaisemmin kuin puoli seiska. Päätä hoidatko kotona ja jaksat hammasta purren vai vietkö hoitoon kun m uutkin. Jos ei ole kehitysvamma eikä muu vakava sairaus vaan on ns. ikäryhmän mukana, niin nuo kuulostavat tekosyiltä.

Joo, mutta siinä on sekin puoli, että kun mä kuitenkin hoidan nämä lääkejutut myös illalla ja vielä yöllä, niin mun yöunet jää aika vähiksi jo nytkin :/ Ja lapsen yöunet jää myös lyhyiksi, kun en voi laittaa illalla aikaisemmin nukkumaan kuin nyt niiden iltalääkkeiden vuoksi :headwall: :(

sinuna ottasin johtajaan yhteyttä ja vaatisin että lapseni saa aamupalan vaikka 5 vaille puol ysi.

No kun johtaja oli sitä mieltä että sopii, mutta kun henkilökunta sitten huomauttelee mulle siitä joka päivä, ja muutenkin eivät varmista että lapsi syö siellä aamupalaa ja on käynyt niinkun että on saanut kunnolla syötävää sitten vasta lounaalla...

Niin, ja siis eihän tuo voi olla noin vaikeaa. Joko he antavat sen yhden lääkkeen tai sitten he odottavat ja ottavat lapsen vastaan silloin 9 aikaan. Ei voi olla noin vaikeaa. Yksi lääke!!!
Ja mitä järkeä lapsen käydä kuin kylässä, 2 tuntia, kuten sinä ehdotit? Eikö lapsi voi vaikka katsoa kotona piirrettyjä sen ajan ja sinä lepäilet? Mitä kukaan saa siitä, että käy kuin kylässä hoidossa?

No kun johtaja oli sitä mieltä että sopii, mutta kun henkilökunta sitten huomauttelee mulle siitä joka päivä, ja muutenkin eivät varmista että lapsi syö siellä aamupalaa ja on käynyt niinkun että on saanut kunnolla syötävää sitten vasta lounaalla...

ota uudelleen yhteys johtajaan ja sano että henkilökunta valittaa koko ajan... kyllä sen kuuluu tehdä asialle jotain. napiskoon sit keskenään mut sulle vois näyttää iloista naamaa ku kerta ammattilaisia ovat.

Siis onko päiväkodissa joka päivä joku meno tai tuokio, joka alkaa jo ennen yhdeksää? (On muuten aikaisin, yleensähän toimintatuokiot alkaa vasta 9 että myöhemminkin tulevat ehtii mukaan...) Kun hoitopäiviä tulisi vain 10/kk, niin voisiko päivät sovittaa niin että eivät olisi juuri ne päivät kun on aikainen meno. On kai heillä muutakin toimintaa, kuin muskari ja retket, johin lapsesi pääsisi osallistumaan vaikka menisi hoitoon vasta vähän ysin jälkeen?

Toinen vaihtoehto on alkaa herättämän lapsi aiemmin aamulla. Voi tuntua kurjalta, mutta kyllä siihenkin tottuu ja jossain vaiheessahan se kuitenkin on edessä. Kuten itsekin sanoit, et voi iänkaiken olla kotona ja jokatapauksessa kouluunhan lapsi kuitenkin menee aikanaan.

Niin, ja siis eihän tuo voi olla noin vaikeaa. Joko he antavat sen yhden lääkkeen tai sitten he odottavat ja ottavat lapsen vastaan silloin 9 aikaan. Ei voi olla noin vaikeaa. Yksi lääke!!!
Ja mitä järkeä lapsen käydä kuin kylässä, 2 tuntia, kuten sinä ehdotit? Eikö lapsi voi vaikka katsoa kotona piirrettyjä sen ajan ja sinä lepäilet? Mitä kukaan saa siitä, että käy kuin kylässä hoidossa?

No se kaks tuntia olis hyvä vain siksi, että silloin pk:n ei tarvii huolehtia lääkkeistä eikä ruokajutuista. Mä hoidan lapsen ollessa siellä meidän asioita, hänen lääkäri ja lääkejuttuja, omia lääkäri, fyssari + terapiakäyntejä jne.

Ja siis 14 lääkettä, ei yks lääke.

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Toinen vaihtoehto on alkaa herättämän lapsi aiemmin aamulla. Voi tuntua kurjalta, mutta kyllä siihenkin tottuu ja jossain vaiheessahan se kuitenkin on edessä. Kuten itsekin sanoit, et voi iänkaiken olla kotona ja jokatapauksessa kouluunhan lapsi kuitenkin menee aikanaan.

No mutta yks ongelma on just se, että sillon lapsen yöunet jää minusta liian lyhyiksi. Kouluikäinen kuitenkin nukkuu jo vähän vähemmän kuin pieni lapsi.

Tai kuinka pitkät yöunet teidän mielestänne riittää 3-vuotiaalle? Kuinka aikaisin teillä menee lapset nukkumaan, jos herätetään esim 6.30?

Alkuperäinen kirjoittaja itku:
Mutta ne haluaa, että puolipäiväset käy aamulla. Eli lapsi olis siellä 8-12. Mutta hei ei halua antaa lääkkeitä ja lapsen aamupala ei mee niiden aikatauluun sopivasti. Kun siis lapsen pitää saada lääkkeet tasan klo 8 ja sitten ei saa syödä tuntiin ennen tai jälkeen.

Puutun nyt vielä tähän, koska mun mielestä on aika kummallista että henkilökunta EI HALUA antaa lapselle lääkettä. Siis onko kyse jostain hankalasti annettavasta lääkkeestä, koska kylllähän päiväkodissa pistetään esim. insuliinit diabeetikoille. ja annetaan välipalat kellon, ei päiväkodin päiväohjelman, mukaan. Ei siinä kysellä henkilökunnan haluja, kun on kyse lapsen terveydestä ja jopa hengestä.

Mun mielestä olis ehdottomasti palaverin paikka teidän, päiväkkodinjohtajan ja lapsen ryhmän aikuisten kesken. Jos tarjolla ei ole erityiryhmää, tai se ei ole lapsen kannalta tarpeen, niin kyllä joustamikykyä pitää löytyä myös päiväkodin puolelta.

Tai kuinka pitkät yöunet teidän mielestänne riittää 3-vuotiaalle? Kuinka aikaisin teillä menee lapset nukkumaan, jos herätetään esim 6.30?

Riippuu lapsesta. Meillä esikoinen on iänkaiken nukkunut max. 10 - 11 tuntia/vrk, kakkonen 9 - 10 tuntia ja kolmas posottaa 11 - 12 tuntia helposti. Nukkumaan lapset menee 20 - 20:30, eskarilainen herää n. 7 aikaan, 4-vuotias 6 - 6:30 ja reilun vuoden ikäinen 7 - 7:30.

Eikö sun lapsella olisi mahdollisuus nukkua päikärit sitten kotiintultua? Meidän aamuvirkku 4-v saattaa edelleen nukahtaa päikkäreille. Ja tiedän tapauksia, joissa vielä 5-vuotiaskin on nukkunut päiväkodissa päikkärit koska aamulla on ollut aikainen herätys. Kyllähän lapsi sen tarvittavan unen saa, vaikka osa siitä menisikin päikkäreiden piikkiin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Alkuperäinen kirjoittaja itku:
Mutta ne haluaa, että puolipäiväset käy aamulla. Eli lapsi olis siellä 8-12. Mutta hei ei halua antaa lääkkeitä ja lapsen aamupala ei mee niiden aikatauluun sopivasti. Kun siis lapsen pitää saada lääkkeet tasan klo 8 ja sitten ei saa syödä tuntiin ennen tai jälkeen.

Puutun nyt vielä tähän, koska mun mielestä on aika kummallista että henkilökunta EI HALUA antaa lapselle lääkettä. Siis onko kyse jostain hankalasti annettavasta lääkkeestä, koska kylllähän päiväkodissa pistetään esim. insuliinit diabeetikoille. ja annetaan välipalat kellon, ei päiväkodin päiväohjelman, mukaan. Ei siinä kysellä henkilökunnan haluja, kun on kyse lapsen terveydestä ja jopa hengestä.

Mun mielestä olis ehdottomasti palaverin paikka teidän, päiväkkodinjohtajan ja lapsen ryhmän aikuisten kesken. Jos tarjolla ei ole erityiryhmää, tai se ei ole lapsen kannalta tarpeen, niin kyllä joustamikykyä pitää löytyä myös päiväkodin puolelta.

Aivan samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja eve:
Jos aamulla joutuu heräämään aikaisemmin niin tietenkin myös illalla aiemmin nukkumaan. Lisäunta myös päiväunista.

No kun ei voida laittaa illalla aikaisemmin nukkumaan lääkkeiden vuoksi :( Ja tarvii jo tälläisenään päivunet :/

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Voisiko lapsi siirtyä perhepäivähoitoon jos päiväkodin toiminta on noin hankalaa?

Eivät laita täällä perhepäivähoitajille erityislapsia :(

Mutta kiitos kaikille kommenteista, koitan miettiä että mikä nyt sitten olis paras ratkaisu.

Asia on kyllä niin, että päiväkodin henkilökunnalla tulee olla koulutus lääkkeiden annosta! Ja he ovat palveluammatissa ja heidän kuuluu järjestää päivät niin että ne sopivat kaikille ASIAKKAILLE, eli myös teille. Nyt on aika kerääntyä saman pöydän ympärille henkilökunnan, johyajan ja teidän, näin saatte selvitettyä mistä kiikastaa.

Tuntuu todella ihmeelliseltä tämmöinen käytös! Tsemppiä ja ottakaa härkää sarvista teillä on lakiin kirjoitettu oikeus päivähoidosta (jokaisella on subjektiivinen oikeus) taistelkaa tästä, rankkaa se voi olla, mutta sinä tarvitset sitä sekä myös muu perheesi.

Mouks. ja saat laittaa mailia jos haluat, osote löytyy profiilista..

Yhteistyössä