Päivähoidon aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria J
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maria J

Vieras
Hei!
Minkä ikäisenä olette vieneet lapsenne hoitoon? Miten on sujunut aloitus? Entä nyt? Mitä kokemuksia teillä on tarhasta, perhepäivähoidosta tai ryhmiksestä? Pojan pitäisi mennä perhepäivähoitoon parin kuukauden kuluttua, 1v 3kk ikäisenä. Jännitän tosi paljon, miten kaikki mahtaa sujua.

Meillä kanssa pitäisi neidin mennä hoitoon 1v3kk ikäisenä, onneksi vasta 2,5kk kuluttua :) Ja sitä jännitän jo nyt, eli vastauksia odottelen mielenkiinnolla. :o :wave:

Meidän tyttö oli myös 1v 3kk, kun meni päiväkotiin ja hyvin meni. Ensimmäisenä aamuna ei edes huiskutellut heiheitä, kun oli niin kiire katsomaan uusia leluja! Itselle meinasi tippa tulla silmään... Koko puolen vuoden ajan itki vain kahtena aamuna, joten tykkäsi kovasti. Aamuksi piti vain laittaa kaikki valmiiksi, jotta lähtö olisi sujuva, aamupala oli pöiväkodissa. Toisen vauvan synnyttyä vanhempi lapsi oli 6 päivää kuukaudessa samaisessa päiväkodissa leikkimässä ja odotti näitä päiviä, kun sai leikkiä muiden lasten kanssa. Kokonaan kotiin lapsi jäi, kun vauva oli noin 1-2 kk. Illaksi ei kannata alkuun järjestää mitään menoja, koska päivät ovat väsyttäviä ja tuntemuksia puretaan vanhemmille.

Mun ensimmäinen tyttö meni 11 KK perhepäivähoitajalle ja hyvin meni ei mitään hätä Päiväkotiin se meni 1,5 v ja se kans meni hyvin.. Nyt meinaan kanss jos vfaan saan töitä niin vien mun nuoremman tällä hetkellä 9 kk myös hoitoon mutta en luultavasti saa töitä ennen ssyksy

Meillä meni tyttö perhepvhoitajalle viikkoa vaille 9 kk vanhana ja on viihtynyt hyvin, koska on mukava hoitaja ja vain kaksi muuta isompaa lasta, joten on saanut paljon huomiota ! Yritämme viikonloppuisinkin elää sen päivähoidon rytmin mukaan. Siellä nukkuu klo 7-9 aamulla, lounas on klo 11, päiväunet klo 12-14 ja sitten välipalaa ja ulkoilua. Kotiin tulee noin klo 16 ja on nälkä, sitten ottaa vielä unet noin klo 18-19 ja iltaunille mennään noin klo 22. Tämä on ollut meille hyvä rytmi ! Nyt alkaa kesäloma juhannusaatolta ja paluu hoitajalle on elokuussa.

Meidän neiti aloitti hoidon 9 kk iässä. Melko hyvin on mennyt, 2-3 viikkoa hoidoon aloituksen jälkeen oli sellainen "ahdistus" aika kun huomasi että kyllä se taas jätttää tänne. Nyt muutaman kuukauden päästä on jo tasoittunut, vilkuttaa vain kovasti kun äiti lähtee. Hoitaja ei ole ihan ihanne hoitaja eli siellä on vähän ihmeellisiä juttuja ja tapoja ja aivan liikaa lapsia (8!) mutta kärvistellään nyt vielä, hoitaja on jäämässä eläkkeelle piakkoin........

Tasan 1 v aloitti tyttö tarhassa. Meni yllättävän hyvin aloitus. Oli siellä terveenä vajaa 4 kk ja sitten alkoi ne sairastelut :( . Puolen vuoden sisällä on ollut 3 vatsatautia joiden perään ripuli kestänyt pahimmillaan 5 pv. Vesirokko ja sen jälkitaudiksi korvatulehdus. Pari muuta korvatulehdusta, keuhkoputkentulehdus, infektioastman oireita, keuhkokuume..Että tälleen...Viime viikolla tarhassa oli hänen ryhmässä 2 lasta kaikki muut kipeitä. Koko tarhassa oli 8 lasta keuhkokuumeessa. En ymmärrä mikä pöpö nyt keväällä oikein liikkuu? Täit on ainoat mitkä eivät ole häneen tarttunut..huh.

Mutta sairasteluista huolimatta olen pääosin ollut tyytyväinen. Kyllä ne hoitajat ovat harvinaisesti (ryhmässä 3) samaan aikaan paikalla. Aina on joku kipeä, jonkun lapsi kipeä, koulutusta, lomaa ym. Joskus on käynyt niin että kaikki 3 ovat olleet sijaisia. Hoitajasta riippuu kuin hyvin jää aamulla tarhaan.

Olen nyt positiivisellä kannalla ja odotan että kesä tappaa pöpöt ja sairastelut vähenee/loppuu. Mutta jos ensi syksynä on samanlaista niin mietin jäänkö kotiin vuodeksi. Tuntuu, että on enemmän kotona sairaan lapsen kanssa kuin töissä..

Mutta, voihan olla että ensi talvi on erilainen ja pöpöjä liikkuu vähemmän ja lapsesi ei niitä sairasta =)

toisen lapsen vein vähän alle kahdenvuoden ikäisenä hoitoon puoleksi vuodeksi perhepäivä hoitajalle,poika sopeutui hyvin oppi käymään myös potalla kun matki muita lapsia.nyt pitäisi taas etsiä töitä ja laittaa kummatkin lapset hoitoon vanhin on 4v ja nuorin 1v1kk vanhemman tenavan kans vähän ongelmia kun on niin arka.oma äitini on toiminut perhepäivä hoitajana jo yli 15v.

Kiitos vastauksista! Ne lohduttivat murehtivaa mieltäni. Meidän poika on mielestäni sosiaalinen, joten uskon muiden lasten seuran innostavan kaveriamme. Itse olen ollut kotihoidossa ja olen mielestäni liian ujo seurassa. Toivon muiden seuran myös kannustavan poikaamme rohkeammaksi aikuiseksi kuin minä, tietysti luonne myös ratkaisee. Siskoni on miettinyt samaa. Häntä kiusattiin koulussa ujouden takia.
Mukavaa kesää kaikille!

Minusta tuo sosiaalisuus ja rohkeus kumpuaa jostain aivan muualta kuin siitä, onko lapsi pph:lla, tarhassa vai kotihoidossa. Minusta sopivaa on viedä lapsi hoitoon silloin kuin kokee olevansa itse siihen valmis. Ei ennemmin.

Meidän poika aloitti keväällä perhepäivähoitajalla ollessaan 1v3kk. Ja on mennyt paljon paremmin kuin uskalsin odottaa, siis tosi hyvin. Poika oli oikea äidin poika ja pelkäsin miten tulee käymään kun oli niin kiinni äidissä. Mutta mitään ongelmia ei ole ollut. Aamulla ei jää itkemään kun hoitoon viedään, syö ja nukkuu hyvin, tykkää leikkiä toisten lasten kanssa (yht. 4). Ja isä on tullut nyt pojalle myös tärkeäksi, kun isä vie hoitoon ja hakee. Itse usein lähden töihin aamulla niin että "miehet" vielä nukkuvat.

Mietin pitkään kumpi olisi pienelle parempi hoitopaikka ryhmis vai pph, ja kyllä tuo perhepäivähoitaja nyt tällä kokemuksella tuntuu paremmalta, se on kodinomaisempaa ja hoitaja pystyy paremmin ottamaan lapsen huomioon yksilönä. Meille on sattunut vielä aivan ihana hoitaja, että suuri kiitos hoidon onnistumisesta kuuluu hänelle. Ainoa mikä harmittaa on se kun illat jäävät niin lyhyiksi kun on taas tullut aika mennä nukkumaan... Ja alkuun ei kannata tosiaan ottaa ylimääräistä ohjelmaa illoiksi, silloin on paras omistautua vain lapselle. Vähän meillä alkuun iltaisin kiukuteltiin, mutta se meni ohi parissa viikossa.

Meillä tyttö aloitti kuukausi sitten perhepäivähoidossa 1v7kk ikäisenä ja hienosti on mennyt. 2 ekaa aamua vähän itkeskeli perään, mutta muuten on kaikki mennyt hienosti. Nukkuu hyvin, syö hyvin, käy potalla reippaasti. Ja tykkää kun on kavereita, joskus kotonaollessakin kyselee.. Pph:ssa myös se hyvä puoli että pienessä ryhmässä ei tule ihan niin paljon sairasteluja. Ainoa huono puoli on se että jonkun verran joutuu pakostakin viemään varahoitoon lasta ja se aina vähän stressaa kun tulee muutoksia.

Yhteistyössä