Päivähoidon aloitus 3 v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksvaanelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksvaanelli

Vieras
Ellit hyvät!

Olen palaamassa töihin hoitovapaan jälkeen. Mietin lapseni päivähoitoa. Osaisiko joku neuvoa, kun en kokemattomana itse saa laskureista selvää: onko pienituloisella perheellä varaa perhepäivähoitoon? Lapsia on yksi kohta 3-vuotias, kuntalisää tulee päivähoitoon. Mutta mitä se maksaa? En siis täysin ymmärrä, mitä perheelle jää maksettavaksi kuntalisän jälkeen. Kunka paljon kalliimpaa perhepäivähoito on kuin päiväkoti? Maksaa kai sekin, mutta mitä?

Miehelläni on ihan keskitulot, itselläni alle ja olisi mahdollisuus tehdä alkuun osa-aikaista työviikkoa. Mutta jääkö sitten enää rahaa elämiseen? Tähän asti olen saanut kotihoidon tukea. Mahtaako elo tiukentua entisestään töihin palatessa...

Kiitos auttajille!

Ellit hyvät!

Olen palaamassa töihin hoitovapaan jälkeen. Mietin lapseni päivähoitoa. Osaisiko joku neuvoa, kun en kokemattomana itse saa laskureista selvää: onko pienituloisella perheellä varaa perhepäivähoitoon? Lapsia on yksi kohta 3-vuotias, kuntalisää tulee päivähoitoon. Mutta mitä se maksaa? En siis täysin ymmärrä, mitä perheelle jää maksettavaksi kuntalisän jälkeen. Kunka paljon kalliimpaa perhepäivähoito on kuin päiväkoti? Maksaa kai sekin, mutta mitä?

Miehelläni on ihan keskitulot, itselläni alle ja olisi mahdollisuus tehdä alkuun osa-aikaista työviikkoa. Mutta jääkö sitten enää rahaa elämiseen? Tähän asti olen saanut kotihoidon tukea. Mahtaako elo tiukentua entisestään töihin palatessa...

Kiitos auttajille!

ei kunnalta saa kuntalisää päivähoitoon.
Kuntalisää saa silloin kun on kotona hoitamassa lasta = lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
yhdestä lapsesta korkein perittävä hoitomaksu on 254eur kuussa.
Ja jos perheen tulos ovat yhteensä 4200eur kuussa (brutto) niin menee koko maksu.

Yleensä kuntien/kaupunkien sivuilla on laskureita joissa voi laskea oman maksun suunnilleen.

Viimeksi muokattu:
korjaan tuota omaa teksitä, niin kuntalisää (nimeltä) saa yksityiseen hoitoon mentäessä, mutta se on aina kalliimpaa kuin kunnallinen että en usko, että kauheesti tukia saa jos välttämättä haluaa mennä yksityiseen vaikka kunnallisia olisi tarjolla.

mutta siitä ei ole omaa kokemusta joten mitään varmaa tietoa ei ole =)

Yksityiset määrittelevät itse hintansa, joten loppupeleissä eli Kelan tukien jälkeen se voi olla joko halvempaa tai kalliimpaa kuin kunnan järjestämä hoito. Kokemusta on molemmista tapauksista. :) Mutta kunnalla perhepäivähoito on saman hintaista kuin päiväkoti.

Kiitos teille!

Täällä ei ole kuntalisää saanut kotihoitoon. Mutta laskureissa näkyi jotain summia kuntalisästä päivähoidossa, eri summat yksityiseen tai kunnan järjestämään. Sitä en meinannut tajuta, että mitä jää jäljelle itselle maksettavaksi. Mutta jos ei enempää kuin tuo 250, niin hyvä. Mietimme vielä, miten hoidon voisi järjestää. Pienipalkkaiselle ei työntekemisestä juuri ole rahallista hyötyä.

Täällä lahdessa yksityinen perhepäivähoito maksaa vanhemmille Kelan tukiasten jälkeen 200-250€/kk. Tietysti hinta on vähemmän, jos lapsetkin ovat osa-aikaisesti hoidossa.

Eikö teidän kunnalla ole päivähoitoa? Ei kaikki pph:t ole yksityisiä. Siis kuten joku jo totesi, on kunnan perhepäivähoito saman hintaista kuin päiväkoti. Hoitomaksun pystyy yleensä laskemaan suunnillen etukäteen kunnan sivuilta löytyvällä laskurilla, johon laitetaan omat ja puolison tulot.

Jos olet kovin pienituloinen ja haluaisit olla yhä edelleenkin kotona lapsen kanssa, niin silloin yksi vaihtoehto on se, että ryhdyt itse perhepäivähoitajaksi. Silloin voit hoitaa lasta kotona ja voit ottaa siihen max 3 muuta lasta hoidettavaksesi. Kunta yleensä mielellään kouluttaa lastenhoitajia esim. oppisopimusjärjestelmän kautta.

Meidän kunnassa on myös yksityisiä perhepäivähoitajia, joilta kunta ostaa perhepäivähoitopalveluja. Tämä tarkoittaa sitä, että teet hoitosopimuksen kunnan kanssa ja sinun kannaltasi kyse on ihan sama, ikään kuin olisit kunnallisessa perhepäivähoidossa. Minä suosittelen kunnallista perhepäivähoitoa ihan senkin vuoksi, että jos hoitaja on sairaana, niin kunnalla on varahoitajajärjestelmä.

Kannattaa katsoa kuntanne nettisivuilta, että mitä hoitovaihtoehtoja on tarjolla. Voit myös vaikka soittaa lähimpään päiväkotiin tai kunnan päivähoitovastaavalle ja kysyä, että mitä hoitovaihtoehtoja alueellanne on tarjolla 3-v täyttäneelle lapselle.

Kiitos!

Kyselin, että voi miettiä eri vaihtoehtoja, jos niitä on. Perhepäivähoitajaksi ryhtymistä mm., se on ihan varteenotettava mahdollisuus. Mutta en sitten kuitenkaan, asuntomme ym. ei oikein sovellu varmastikaan enkä tiedä kestäiskö hermot.

Mielelläni olisin lapseni (vielä 2 v. ) kanssa vielä kotona, mutta jossain vaiheessa kai työelämä ja palkkakin voi parantua. Koulutusta löytyy, töitä ei juurikaan ilman mahtavia ylityötuntimääriä ym. mahdotonta. Ja nyt uranluontia tärkeämpää on aika lapsen kanssa. Sen vrran tarvitaan palkkaa, että toimeen tulee.

Laskurit on löydetty, mutta en vieläkään saanut selville, onko hinnat ennen vai jälkeen kuntalisien yms ja mitä lopulta jää itselle maksettavaksi, kun palkastakaan ei vielä tarkasti tiedä, muuta kuin että huono on. Näyttää, että kaikki maksaa sen 254 e. Ihan ok. Vai erehdynkö kovin?

Kiitos teille!

Laskurit on löydetty, mutta en vieläkään saanut selville, onko hinnat ennen vai jälkeen kuntalisien yms ja mitä lopulta jää itselle maksettavaksi, kun palkastakaan ei vielä tarkasti tiedä, muuta kuin että huono on. Näyttää, että kaikki maksaa sen 254 e. Ihan ok. Vai erehdynkö kovin?

Kiitos teille!

Kyllä, kunnallisen kokopäivähoidon maksu on enintään 254 euroa yhdestä lapsesta. Ja tässä yhteydessä voi unohtaa kuntalisät, ne ei mitenkään tähän tarhamaksuun liity. Mutta jos olette kovin pienituloisia, on maksu tietysti alhaisempi.

Viimeksi muokattu:
Esimerkkejä päivähoitomaksun suuruudesta

Korkein päivähoitomaksu 254 €/kk tulee, jos perheen tulot ovat enemmän kuin
3.407 € 2 henkisellä perheellä
4.179 € 3 henkisellä perheellä
4.969 € 4 henkisellä perheellä
5.086 € 5 henkisellä perheellä
5.203 € 6 henkisellä perheellä

Perheen koko
henkilöä Tuloraja euroa
kuukaudessa Korkein
maksuprosentti
2 1 198 11,5
3 1 477 9,4
4 1 754 7,9
5 1 871 7,9
6 1 988 7,9

Perheen koko 3 henkilöä
Perheen tulot yht. 2.900 €/kk
2.900 € - 1.477 € = 1.426 € x 9,4 % = 133,76 €/kk

Tällä kaavalla pystyt laskemaan hoitomaksusi määrän. Kummankin bruttotulot yhteensä- 1477x 0,094= lapsenne hoitomaksu täysipäiväiväisestä hoidosta.

Tämä siis kunnallinen maksu. Yksityinen on yleensä sen 250€/kk, jotkut hyvin harvat yksityiset laskuttavat vähemmän. (siis kaikkien kuntalisien yms jälkeen vanhemmille jäävä osuus on 250€)

Yhteistyössä