Paiva tukholmassa lapsilla ei ole passia

  • Viestiketjun aloittaja "Kathy"
  • Ensimmäinen viesti
"Kathy"
Olemme lähdössa Tukholmaan täysristeily Turusta (2yötä laivalla) juhannuksen jalkeen. Tarvisko mun lapsi henkkaria/passia? Mä soitin poliisille sanoi etta tarvis.. 2v lapsella on vain kela kortti. Mut koska pikapassi maksaa paljon enmäkä saa normaali passia enna ku täytty varata aika ensi (12.7 oli vapaa aika) uusi systeemi on niin tylsää.. Ajattelin vaan lahtee ilman passi..onko kellaan kokemuksia?
 
"Tiina"
[QUOTE="Kathy";28605137]Olemme lähdössa Tukholmaan täysristeily Turusta (2yötä laivalla) juhannuksen jalkeen. Tarvisko mun lapsi henkkaria/passia? Mä soitin poliisille sanoi etta tarvis.. 2v lapsella on vain kela kortti. Mut koska pikapassi maksaa paljon enmäkä saa normaali passia enna ku täytty varata aika ensi (12.7 oli vapaa aika) uusi systeemi on niin tylsää.. Ajattelin vaan lahtee ilman passi..onko kellaan kokemuksia?[/QUOTE]

Passia, Ruotsiin? Ei kuulostaa järkevältä.
 
minä,
[QUOTE="Kathy";28605137]Olemme lähdössa Tukholmaan täysristeily Turusta (2yötä laivalla) juhannuksen jalkeen. Tarvisko mun lapsi henkkaria/passia? Mä soitin poliisille sanoi etta tarvis.. 2v lapsella on vain kela kortti. Mut koska pikapassi maksaa paljon enmäkä saa normaali passia enna ku täytty varata aika ensi (12.7 oli vapaa aika) uusi systeemi on niin tylsää.. Ajattelin vaan lahtee ilman passi..onko kellaan kokemuksia?[/QUOTE]
Ruotsi: matkustustiedote - Ulkoasiainministeriö: Ajankohtaista
Pohjoismaiden kansalaiselta ei vaadita Ruotsiin matkustettaessa passia. Henkilön on kuitenkin voitava todistaa henkilöllisyytensä viranomaisen myöntämällä kuvallisella henkilötodistuksella (passi, henkilökortti tai ajokortti). Myös lasten tulee voida todistaa henkilöllisyytensä. Muiden maiden kansalaisilla tulee olla passi tai EU-jäsenmaiden kansalaisilla henkilökortti.
 
reissussa
Ei tarvitse passia. Oltiin viimekesänä samanlaisella reissulla lasten kanssa ja tarkisitin asian laivayhtiöstä (TallinkSilja). Kuvaton Kela-kortti riittää. Ja näillä mentiin ongelmitta.
 
"vieras"
MATKUSTUSASIAKIRJAT RUOTSIIN MATKUSTETTAESSA:

Pohjoismaiden (Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, Islanti) kansalaiset:

Pohjoismaiden kansalaiset eivät tarvitse passia matkustaessaan Pohjoismaissa.
Henkilöllisyyden todistamiseksi on kuitenkin oltava mukana:

Passi, EU-ajokortti tai poliisin myöntämä henkilökortti (ei koske väliaikaista henkilökorttia, alaikäiselle ilman huoltajan suostumusta annettua henkilökorttia eikä ulkomaalaiselle myönnettyä henkilökorttia)
HUOM! Alle 15-vuotias voi lähteä Ruotsin risteilylle, kun hänellä on mukana kuvaton Kela-kortti.
 
ville viking
Tässä Viking linen sivuilta "hyvä tietää"-linkin alta:

Henkilötodistus, passi, viisumi

Kaikkien matkustajien, myös lasten sekä henkilöiden, joilta ei vaadita passia tai viisumia, on pyydettäessä todistettava henkilöytensä ja kansalaisuutensa voimassaolevalla henkilötodistuksella.

Lain vaatimat matkustajatiedot tulee ilmoittaa varauksen yhteydessä. Tiedot tarkistetaan lähtöselvityksessä. Viking Line voi kieltäytyä kuljettamasta henkilöitä, joilla ei ole tarvittavia asiapapereita.

Matkustaja on itse velvollinen selvittämään tarvittavat matkustusasiakirjat. Mikäli viranomainen kieltää matkustajan pääsyn maihin tai alukseen puutteellisten asiakirjojen vuoksi, vastaa matkustaja hänelle tai varustamolle aiheutuneista kustannuksista sekä mahdollisesta paluumatkasta.
Henkilöyden todistaminen

Suomi-Ahvenanmaa-Ruotsi ja päinvastoin:
Pohjoismaiden kansalaisilta ei vaadita passia. Kaikkien matkustajien on
kuitenkin pyydettäessä todistettava henkilöytensä voimassaolevalla
henkilötodistuksella, esimerkiksi:

Ajokortti
Passi
Kuvallinen kela-kortti, alle 15 v. lapselle käy myös tavallinen kuvaton kela-kortti
Kuvallinen henkilökortti *

SIISPÄ kuvaton kela-kortti riittää tämän mukaan alle 15 v. lapselle.
 
"Niin"
Se olis niin vinkeetä kun ymmärrettäs, että varustamon tarve henkilöllisyyden tarkistamiseen on ihan eri kuin nyt vaikka rajaviranomaisten kohdemaassa, tai poliisin.

En ikinä veisi lastani pois maasta ilman asianmukaista henkilöllisyystodistusta.
 
"Kathy"
Vaikka jaan pois 12h Tukholmassa? Olen mennyt 23h risteilyn lasten kanssa kela kortti kyllä riittii mutta nyt kun olen menossa pois Tukholmassa ja sitten tulen takaisin iltalaivalla sielta ni vähän epailen..
 
"Vieras"
Me oltiin juuri lasten kanssa päivä Tukholmassa -risteilyllä. Mennessä kysyttiin yhdeltä henkilöltä henkilöllisyystodistus. Saatiin siitä mukaan maihinnousukortit, joilla pääsimme suoraan laivaan myös Tukholmasta. Eli Tukholmassa ei tarvinnut enää tehdä lähtöselvitystä. Meillä ei olisi lapsille passeja ollutkaan.
 

Yhteistyössä