Paise rinnassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ää

Vieras
Kaipaisin neuvoja ihmisiltä, joilla on kokemusta rintatulehduksesta, joka on kehittynyt niin pahaksi, että rintaan on tullut paise. Itsellä rintatulehdukseen sain eilen (siis to) antibiootit ja lääkäri sanoi,ettei taida vielä olla kehittynyt paisetta. Tänään huomasin, että tulehtuneen kovan kohdan keskellä on pehmeäpi alue, joka tuntuu siltä, kuin siellä olisi mätää ja rinta on hiukan rusehtava siltä kohdalta. Rinta on myös kipämpi kuin aikaisemmin. Soitin tänään terv.keskukseen ja sieltä ei osattu sanoa muuta kuin, että noudata lääkärin ohjetta ja syö ne antibiootit ja ota ensi viikolla yhteyttä jos ei auta. Heräsi vain epäilys, onkohan mulla jo paise kehittynyt ja pitäisköhän siihen jo puuttua, ettei mene pahemmaksi. Vai auttaako antibiootit tähän? Yritin tätä selittää terv.keskukseen mutta sieltä sanottiin, ettei enää tähän aikaan (klo oli 13.00, kun soitin) saa aikaa lääkärille, mene päivystykseen.. (näin Lahdessa). Onko kokemuksia asiasta?

Voi kurjuus, rintatulehdukset ovat kurjia. Kuvailemasi pehmeys voi olla paise, tai se voi olla kohta, joka on päässyt tyhjenemään paremmin ja siis ihan vaan maitorauhaskudosta normaalitilassa. Tiedät varmaan, että pelkkä antibiootti ei ratkaise rintatulehdusta, vaan lisäksi rintaa on tyhjennettävä normaalia tehokkaammin ja mahdollinen tiehyttukos on saatava avattua, muuten tulehdus ei mene ohi antibiootista huolimatta.

Usein tukosta saa hieroa imetyksen aikana aika reippainkin ottein kohti rinnanpäätä, jotta aukenee. Imetysten välillä kannattaa laittaa jääkaappikylmät, vähän väännellyt kaalinlehdet liiveihin, viileä auttaa laskemaan turvotusta ja kaalin mehu helpottaa tulehdusta. Imetystukilistan (.net) sivuilla on tietopaketti rintatulehduksesta ja imetystukipuhelimen numero, sinne voi soittaa viikonloppunakin.

Jos rinnassa on jo paise, ei tilanne ole hirveän kiireinen. Toisaalta jos antibiootti ei maanantaihin mennessä pure ihan kunnolla, se ei ole puremassa ja kannattaa mennä uudelleen lääkäriin joka tapauksessa. Rinta voi olla arka, mutta sen ei pitäisi olla enää yhtä kipeä ja kovan kohdan pitäisi pehmetä imetyksen yhteydessä.

Rintapaiseesta: http://www.kellymom.com/bf/concerns/mom/breast-abscess.html

Kannattaa juoda paljon vettä ja levätä Paljon. Paranemista!

Eli mulle tuli kova patti rintaan ja se oli kipeä. Yritin lypsää yli puoli tuntia,mutta patti ei auennut. Huomasin rinnanpäästä kohdan,josta ei tullut maitoa. Arvelin sen olevan kanava,jossa oli tukos. Puhdistin terävän ohuen neulan,ja avasin tukoksen sillä. Koski,kuten aina pistäminen. mutta tukos aukesi,ja maitoa tuli patista tosi paljon. Rinta parani heti. Tää tukos oli valkea kohta nännissä ja sen siis avasin. MUTTA ÄLÄ TEE NÄIN.

Mulla oli iso paise rinnassa ja se ei kyllä ollut yhtään pehmeä mistään kohtaa. Päin vastoin rinta oli tosi pinkeä ja kova etenkin paiseen kohdalta ja ihan punainen. Kiristi ja sattui (särki ja vihloi), näytti siltä että räjähtää kohta. Kun menin sairaalaan niin ei siellä kovin kauaa aikailtu, että sinänsä tilanne oli kyllä melko kiireinen. Tulehdusarvot oli tosi korkealla jne. Antibioottia suoneen ja leikkaukseen. Heti kun paise saatiin tyhjennettyä olo helpottui ja kivut loppuivat. Toisin sanoen "tavallinen" antibioottikuuri ei välttämättä ole tarpeeksi tehokas, jos on kova tulehdus ja paise. Ja jos on paise niin se pitää tietysti tyhjentää (paikallispuudutuksessa tai nukutuksessa) eli pelkkä antibiootti ei riitä.

Kiitoksi kovasti vastauksista. Elikkä siin saattaa olla jo paise tai sitten ei, mene ja tiedä...Kaikki konstit on käytössä ja oon yrittänyt tyhjentää pumpulla mutta siitä ei ole apua. Vauva kyllä saa sieltä maitoa herumaan, joten se onkin saanut olla ahkerasti sillä tissillä.. Alkuviikosta lekuriin jos ei näytä paremmalta. Ei kyllä tulis mieleenkään yrittää itse tukoksia avata, kuulosti aika hurjalta.

Vielä hieman tarkennusta tuohon paise vs. tukos asiaan. Tukos on siis rinnassa oleva piimäkokkare tms. syystä aiheutunut tukos maitotiehyessä, joka estää maidon ulostulon tietyltä alueelta. Tukos voi johtaa tulehdukseen. Tukos pitää joka tapauksessa saada auki, jotta tulehdus paranee kunnolla, eikä uusi pian kuurin loputtua.

Tukos usein aukeaa ihan tehostetuilla kotikonsteilla eli rintaa tyhjentämällä, mielellään vauvan leuka kohti kovaa aluetta (voimakkain imu leuan puolella), hieromalla saunassa tai lämpimässä suihkussa, pitämällä kylmää käärettä imetysten välissä laskemassa turvotusta, syömällä tulehduskipulääkettä, ab-kuurin kanssa tai ilman sitä.

Paise taas on pitkään olleen tukoksen seurauksena syntynyt kapseloitunut alue maitorauhaskudosta, jota ei saa millään hieronnalla tms. itse auki, vaan se pitää tyhjentää ulkopuolelta ohutneulalla tai avaamalla se veitsellä. Keho koittaa eristää tulehtuneen alueen, jotta tulehdus ei leviäisi. Paise voi syntyä juuri siten, että on ollut tulehdus, jossa ab-kuuri on vienyt kuumeen ja kivun pois, mutta tukos on jäänyt rintaan ja tulehdus uusii.

Rinta pitäisi siis saada pehmeäksi keinolla millä hyvänsä, jotta se pääsee paranemaan. Muista tyhjentää riittävästi myös tervettä rintaa, ettei se pakkaudu ja tulehdu.

Mulla näkyi just se "piimäkokkare" niin selvästi,että uskalsin neulalla sen avata..Imetin ja imetin ja yritin hikihatussa lypsää,mutta ne ei sitä kokkaretta saaneet liikkeelle. Tekisin toiste samoin:DD

En ole saanut rintaa pehmenemään ja se näyttää tosi pahalta mutta ihme kyllä ei ole älyttömän kipeä enkä ole särkylääkkeitä käyttänyt. Iho kuoriutuu sen pehmeämmän alueen kohdalta ja se on selkeästi rusehtava, tuntuu kuin ihon alla olisi mätää. Ei hyvältä näytä,paska juttu. Viikonloppuna on ristiäiset, toivottavasti pystyn ne kuitenkin järjestämään.. Toivottavasti saan tänään ajan lääkäriin!

Voi harmi, tuollainen ajoituskin... No mutta kyllä se selviää, toivottavasti pääset tosiaan pian lääkäriin. Onko sulla muuten kuumetta? Mulla oli monta päivää, se ei vaan laskenut millään, vaikka söinkin antibiootteja (toista kuuria, ekalla kuurilla kuume ja punoitus lähti mutta tukos jäi, juuri niin kuin ModestyB selitti). Menin sitten uudestaan lääkäriin ja sain lähetteen sairaalaan. Siellä ihmeteltiin, ettei multa oltu heti alunperkinkin otettu verikokeita, mistä olisi nähty, että kyseessä on ärhäkkä tulehdus joka ei hoidu perusantibiooteilla. Nojaa, en kyllä ole kuullut että rintatulehdustapauksissa olisi tapana mitään verikokeita ottaa... No joka tapauksessa rintaa sitten katsottiin ultraäänellä ja siellähän se paise näkyi. Jäin yön yli sairaalaan ja vauva lähti isänsä kanssa kotiin. Leikkaushaava jätettiin auki ja kesti noin 2 kuukautta, että se meni itsestään kokonaan umpeen. Imetin siitä kuitenkin ihan normaalisti (paitsi pari ekaa päivää kun sairaanhoitaja jostain syystä sanoi että olisi parempi olla imettämättä) eikä haava ollut oikeastaan kipeä vaikkakin hurjan näköinen.

Yleensä nuo paiseet kai avataan paikallispuudutuksessa, jolloin se on pienempi operaatio ja pääsee varmaan melkein heti kotiin. Tsemppiä, kyllä kaikki järjestyy!

Apua! Ed. kuulosti tosi pahalta. Toivon tosiaan, että mulle ei käy samalla lailla. Voi itku, nyt alkoi pienoinen paniikinpoikanen...
Kuumetta ei ole ollut lainkaan koko aikana. Sen vuoksi en varmaan heti alussa reagoinut riittävästi.. Antibiootteja syön nyt viidettä päivää eikä mitään ole tapahtunut, kuumotus, punoitus ja turvotus jatkuu. Soitin neuvolaan heti aamusta, ei lääkäriaikoja vapaana tänään eikä huomenna (jeejee). Menen siis iltapäivällä päivystykseen.

Ei ollut tarkoitus pelotella! Ei se haavakaan muuten haitannut kuin että sitä piti joka päivä hoitaa eikä päässyt saunaan tai uimaan tai urheilemaan (jos olisi halunnut). Muakin pelotti ensin kun olin googlettanut muiden kokemuksia, mutta kaikki meni ihan ok. Riippuu kaiketi paiseen koosta, miten se tyhjennetään. Mulla se oli niin iso (n. 10 cm), että olisi ollut liian kivuliasta paikallispuuduksessa, siksi nukutus.

Joo, ei tietenkään sun tarkoituksena ollut peloitella, kerroit vain miten sulla kävi.. Tälläistä tää elämä on.. Kävin aamulla sairaalassa ja paisehan siellä oli. Se punktoitiin ja kyllä sieltä sitä mätää tuli mutta ei mun mielestä auttanut lainkaan, ihan on samannäköinen kuin ennen punktiota. Pahoin pelkään, että leikkaukseen joudun. Se selviää tän viikon aikana... Kiitos sympatioista!

Alkuperäinen kirjoittaja ää;9411813:
Kaipaisin neuvoja ihmisiltä, joilla on kokemusta rintatulehduksesta, joka on kehittynyt niin pahaksi, että rintaan on tullut paise. Itsellä rintatulehdukseen sain eilen (siis to) antibiootit ja lääkäri sanoi,ettei taida vielä olla kehittynyt paisetta. Tänään huomasin, että tulehtuneen kovan kohdan keskellä on pehmeäpi alue, joka tuntuu siltä, kuin siellä olisi mätää ja rinta on hiukan rusehtava siltä kohdalta. Rinta on myös kipämpi kuin aikaisemmin. Soitin tänään terv.keskukseen ja sieltä ei osattu sanoa muuta kuin, että noudata lääkärin ohjetta ja syö ne antibiootit ja ota ensi viikolla yhteyttä jos ei auta. Heräsi vain epäilys, onkohan mulla jo paise kehittynyt ja pitäisköhän siihen jo puuttua, ettei mene pahemmaksi. Vai auttaako antibiootit tähän? Yritin tätä selittää terv.keskukseen mutta sieltä sanottiin, ettei enää tähän aikaan (klo oli 13.00, kun soitin) saa aikaa lääkärille, mene päivystykseen.. (näin Lahdessa). Onko kokemuksia asiasta?

Pakko on laittaa tähän keskusteluun asiaa omasta kokemuksesta. Itsellä rintatulehdus oli parin viikon ajan jonka jälkeen paise kehkeytyi rintaan. Eilen yön jonotin Oulun sairaalassa kuusi tuntia, että pääsen lääkärille, käyden kuitenkin jo aiemmin viikolla terveyskeskuksessa jossa vain annettiin antibioottikuuri. Paise tyhjennetttiin tekemällä viilto ja toinenkin. Kipeää kävi kun lääkäri puristi mädän pois. Itsellä paisekohta oli tumman rusehtava ja iho alkoi kesiä pois. Lääkäri sanoi että useasti täytyy suihkutella haavaa ja yrittää puristaa vielä rintaa että kaikki tulee pihalle. Ja pumpata vielä pitäisi kaiken kurjuuden lisäksi. Meillä imetys ei onnistunut vaan olen pumppaamalla maidon pojallemme antanut siihen saakka kunnes näitä tulehduksia alkoi tulemaan. Maidon tulo loppui alta aikayksikön. Näemmän olisi kuitenkin pitänyt yrittää vain pumpata rintoja tyhjäksi vielä pitempään.

Uusimmat

Yhteistyössä