Painonhallintaa

Kuinka moni teistä yrittää aktiivisesti hillitä painonnousua raskausaikana? Minulla oli lähtöpaino normaalin rajoissa, muttu suvussa on diabetestä, joten joudun viikolla 26 sokerirasituskokeeseen. Paino nousi alun pahoinvoinnin ja liikunnan vähyyden vuoksi nopeasti noin seitsemän kiloa. En voinut liikkua, koska oksensin heti lenkin päälle. Liikkumattomuus oli tosi pahasta himoliikkujalle; paino sen kun nousi. Pahoinvointia hillitsi myös jatkuva syöminen. :(

Pahoinvointi onneksi loppui viikolla 17, minkä jälkeen ryhdyin kiloklubin avulla hillitsemään painonnousua. Pidän kalorimäärät noin 2200kcal:ssa, syön päivittäin kilon kasviksia, noin 22% ravinnosta tulee protskusta ja syön myös kohtuudella sekä tyydyttämättömiä että tyydyttyneitä rasvoja. Makeaa en syö lainkaan. Viiden viikon aikana on paino noussut nyt vain 300g, mihin olen todella tyytyväinen. Olen voinut jälleen myös liikkua. Harrastan noin viisi kertaa viikossa kuntopiiriä, krosseria ja kävelyhölkkää.

Eihän tämä kivaa ole, kun voisin helposti syödä sen 3000kcal päivässä, mutta silloin kyllä tulisi vähintään se 20kg raskauskiloja. Mun elimistö on sellainen, että se mielellään kerää painoa raskausaikana. Jatkuva nälkä yrittää huijata mua syömään enemmän. Kieltämättä stressaan tästä painosta jonkun verran, mutta taustalla on pelko raskausdiabeteksestä.

Tarkoituksena olisi, että paino nousisi korkeintaan noin 12kg koko aikana. Nyt on menossa rv22, ja painoa on tullut tosiaan se 7kg. Miten teillä muilla? Tarkkailetteko painoa terveyssyistä? Aiheuttaako se teille jatkuvaa stressiä?
 

Yhteistyössä