Painon nousu raskauden aikana??

Mulla noilla vkoilla oli paino laskenu 1,2kg (*muoks tarkistin juuri ja ite asias vkolla 16+3) ja alkumitat siis 169/66,7 eli en mikkää ylipainonen ollu. Se o nii yksilöllistä, ei pidä huolestua =) Joillain ei paino nouse ollenkaan ja joillain humpsahtaa jo tos ajassa 10kg tai enemmä.
 
Moikka! Mulla sama homma.. paino noussu 700g. Ekaks terkka sano, et sais nousta enemmänki, mutta saman tien lisäs että vauva saa kyllä kaiken tarvitsemansa, se vaan tarkottaa et äidin paino ei nouse niin hirveesti. Eikä alkupuoliskolla tarvii painoo mitenkään kerryttää. Eihän sitä tiedä miten se nousee loppuajasta sitte :D
 
Mulla tuli esikoista odottaessa lähtöpainoon lisää 5,6kg kun alkuun paino vaan laski pahoinvoinnin takia. Vauvakin oli aika pieni (rv 41+0 2880g). Nyt odotan toista rv 35 ja painoa on tullut reilu 5kg niin varmaan tässä raskaudessa tulee yhteensä vähän enemmän.
 
Vkoja 13+5 ja paino on tippunu mutta ei noussu. :D
Esikoisraskaudessa alko nousemaan vasta rv 20 jälkeen, toinen raskaus päätty rv:llä 18+0 ja siihen mennessä ei ollu kans tullu painoa lainkaan.

Nytkään siis asia ei minua huoleta lainkaan, koska alussahan on vaan hyvä jos paino ei nouse kamalasti. Lopussa taas kun vauva ottaa kasvuspurttia niin sit se painokin saattaa nousta enemmän. =) Että eiköhän se vielä ehi. :)
 
Mulla alussa heitteli paino ihan miten sattuu kun en tiennyt aloituspainoani. Ei sitten merkitty mitään muutoksia korttiin kuin vasta viikolla 17+3 ja silloin oli tullut 1,3 kg. Nyt viikot 20+3 ja uskon, että on tullut kyllä lisää :LOL:
 
Ja tosissaan, mulla oli vkolle 28+4 asti tullu kolme kiloa. Nyt rv 38+3 ja painoa tullu jo varmaan kymmene kiloa yhteensä (kahen kilon vkovauhtia ollu täs parina kertana :ashamed: ).. Eli kyllä se paino todellaki ehtii nousta vielä :LOL:

*muoks olikin tullut 8,7kg :)
 
Mulla nyt 34. viikko menossa ja paino 2 kiloa alle lähtöpainon. En ole lainkaan huolissani, eikä terveydenhoitajakaan päinvastoin, mutta mulla onkin tota ylipainoa jonkin verran, että ihan toivottavaakin ettei paino nousis kamalasti.
 
Täällä kaksosraskaus (esikoiset), nyt rv 18+6. Olen 167cm ja ennen raskautta painoin 50kg. Painoa tullut nyt 3kg, neuvolantäti kommentoi viikko sitten vaan, että ei sitä nyt hurjaa tahtia näytä tulevan.

Mutta nykyäänhän on aika toivottuakin, ettei ekan kolmanneksen aikana tulisi painoa lisää. Viimeistään puolessa välissä sitä alkaa kuulemma lähes poikkeuksetta sitten tulla, kun kohtu, lapsivesi, sikiö(t), istukka ja äidin verimäärä painavat tietyn verran. Jos äiti on laihtunut kovasti alkuraskauden aikana (pahoinvoinnin takia tai liian vähäisen energian saannin takia), niin suhteessa lähtöpainoon ei puolivälissäkään välttämättä ole vielä kovin suurta painonnousua.

Äidin ylipaino voi aiheuttaa monenlaista riskiä syntyvälle vauvalle ja tietysti erilaisia vaivoja raskausaikana. Tärkeämpää on syödä monipuolisesti ja terveellisesti, kuin pelätä, että painaa liian vähän. Kyllä ne vauvelit ottavat tarvitsemansa ja äidille jää sitten loput, jos jää. ;) Painon kertyminen (aineenvaihdunta, ruokahalu..) on tietysti kovin yksilöllistä.

 
Paino laski ensin, sitten etomisen jälkeen "nousi" normaaliin. Nyt noussut kaksi kiloa, rv 27+3. Ei kuulemma tarttis noin nopeasti nousta (että viimeisen kuun aikana noussut kerralla sen 2kg). Lähtömitat oli 170cm/83kg eli vähän ylipainoa.
 
Mulla on jokaisessa raskaudessa tullut 20kg...ja joka kerta se on myös lähtenyt ihan yhtä helpolla kuin on tullutkin. On vaan ominaista mun kropalle. Lähtöpainoindeksi on 20 joten ei ole ylipainoa valmiiksi (170cm ja 58kg).
Omasta kaveripiiristäni kyselin asiaa sen verran, että kaikki kellä on ollut ylipainoa raskauden alussa niin alkuun on paino laskenut tai pysynyt samoissa, mutta lisää ei ole tullut. Toisilla ei ole paino noussut juurikaan koko raskauden aikana...
Ja sitten ns normaalipainoiset niin osalla on tullut koko raskaudessa painoa lisää vain 8-9kg ja vauva on painanut 3,5-4,5kg välillä. Eli aikamoista tähtitiedettä tuo näyttää olevan.
 
Mulla menossa rv 25 ja painoa tullut vähän päälle 4 kg. Viimeksi neuvolassa terkka sanoi, että saa jo enemmänkin tulla =) Esikoisesta painoin samoilla viikoilla melkein 5 kiloa enemmän ja yhteensä tuli 12 kg. Ja olen normimitoissa hoikka (BMI 20).
 
Just starttas rv 22, eikä paino ole noussut, vaan laskenut muutaman kilon. Ruokahaluni on todella huono, ei ole tullut himoa ahmimiseen tai tiettyihin ruoka-aineisiin. Ruoka-annokseni ovat melkoisen pieniä ja joudun usein pakottamaan itseni syömään edes vähän, koska paha oloni vain pahenee nälän kasvaessa.

Mutta eiköhän tuota painoa ala kohta kertymään, kun vauva kasvaa. (On jo tässä vaiheessa kasvussaan hiukan keskikäyrän yläpuolella). Tosin eipä se haittaa, jos en lihoa pätistä sitä 30 kiloa, koska omasta takaakin on ylimääräistä kertynyt.
 
Esiksota tuli koko raskauden aika n.14kg, joista melkein 10kg jäi synnärille. Loppuvaiheessa kun sitä painoa alkaa nostamaan monesti nesteiden kertyminen, ei senkummepi, ellei siis äidy pahaksi, joka taasen viittaisi r-myrkytykseen.

Mutta nyt olen jälleen raskaana rv16+0 ja painoa ei ole tullut vaan painoa lähtenyt tällä hetkellä 1kg---se laski tuossa 3kg vaikken ole kärsinyt oksentamisesta tai ruokahaluttomuudesta.
Mutta nyt on pysynyt tuossa samassa lukemassa viimeiset 2viikkoa ja uskon, että se hissukseen siitä lähtee nousemaan.
Itselleni on melkein se ja sama tuleeko painoa 5 vai 15kg, kunhan se kertymä ei tule muutamassa päivässä saatikka ihan parissa viikossa :D
 
39+1 menossa ja kiloja tullut 6,ja kahdenvkon takaisessa painoarviossa vaavi oli sen 3200g joten ei tosta ole kun puolet "ylimäärästä",ja lähtö paino kuitenkin normaali.

Ja mä ainakin saanut kehuja tyksissä yms että hyvä ettei ole kuin noin vähän,joskin täytynee tässä vaiheessa sanoa että välillä ollut ärsyttävää ko koko ajan opuhutaan vaan painosta ja tarkkaillaan turhankin paljon.Sai meikäläisen jo stressin partaalle.
 
pakko sanoa vielä juuri tuosta painon tarkkailusta täällä meillä, että turhan painokeskeistä todella on.
Juuri tämän takia en itse suostu stressaamaan noista nousuista, ellei siis yhtäkkiä pienessä ajassa tule suurta määrää kiloja. Muutoin antaa mennä vain, kyllä ne ajankanssa pois saa, jos vain tahtoa löytyy.
Siltikään, vaikka jatusmaailmani on tälläinen, en syö mitä tahansa vaan kyllä syön tasapainoisesti ja herkut ovat sitten tarkoitettu juhlapäiville tai palkkioksi jostain suuresta työstä :D
 

Yhteistyössä