PAINOARVIO!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tulipeikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tulipeikko

Jäsen
09.06.2006
387
0
16
Haluaisin kuulla, tehdäänkö muille neuvolassa loppuviikoilla vauvan painoarvio ihan "rutiinitoimenpiteensä", siis ettei lähetetä synnärille vain, jos katsotaan, että on erityinen tarve siihen?
Kun itseäni tympäisi (lievästi ilmaistuna :/ ) tänään lääkärineuvolakäynnillä, kun kyselin tuosta painoarviosta, niin ei kuulemma tehdä minkäänlaista arviota. Johtuu siitä, ettei meidän neuvolan aataminaikuisilla koneilla kuulemma sellaista voi tehdä. Jos olisin tuon seuraavaksi läheisimmän neuvolan asiakas, niin siellä lääkärin mukaan sen voisi tehdä.... Molemmissa edellisissä raskauksissa painoarvio on tehty (viime raskaudessa sain lähetteen synnärille, kun itse olin huolissani, jos vauva on liian iso). Kysyin lääkäriltä, että täytyykö minun siis mennä yksityiselle painoarvion saamiseksi ja hän vastasi myöntävästi. Kyllä ärrrrsyttääää!! Ja itseni tuntien alkaa myös paivien lisääntyessä huolestuttaa ja pelottaa, ettei vauva mahdukaan ulos.

Heippa! itselläni oli juuri tänään neuvolalääkäri ja kysyin myös painoarviosta, just sen takia kun kuopukseni oli todella iso ja nyt odotan neljättä. Hän vastasi että se on erikoislääkärin hommia eikä hän kykene sitä arvioimaan muuta kuin sf-mitan mukaan, eikä se todellakaan kerro vauvan koosta juurikaan...ELi näillä näkymin joudun myös itse tilaamaan yksityilääkärille ajan painoarvion saamiseksi. :/

Mulle tehtiin painoarvio viime raskaudessa edellisenä päivänä ennen synnytystä ultralla synnärillä ja se heitti yli puoli kiloa et ei sekään varmaa ole. Ponnistelin 3600 g ja tulikin 4270 g.

Ei ole mulle tehty painoarviota muuten kuin käsikopelolla, mut hyvin on osunu nekin. Ei meidänkään neuvolassa ole sellaista ultraa (saati sittebn niin taitavaa lääkäriä) joka sen pystyis tekemään.

Ei mulla neuvolassa tehty, mutta neuvolantäti oli huolissaan ison sf mitan takia ja passitti ultraan painoarvioon.

Ekan ultran arvio meni ihan mettään, toisen teki lääkäri ja meni nappiin (arvioi n. 4kg ja ipana oli syntyessään 4070g)

Kaippa neuvolasta voisivat laittaa lähetteen äitipolille koko arvioon jos äitiä huolettaa..

Itselläni viimeinen läkärineuvola oli äitipolilla, eli ns. synnytystapa-arvio ihan muiden syiden vuoksi kuin vauvan koon.
Itse kuvittelin että masussa köllivä vauva on pieni, mutta ultraaja sai arvioksi n.3350g ja lääkäri käsikopelolla 3500g. (rv 36+2)
Vielä olisi 39 viikolla kokokontrolli jolloin mietitään mitä tehdään. Kovin paljoa yli 4kg vauvaa ei kiinnostaisi alateitse lähteä yrittämään.

Olen vähän suunnitellut että voisin vaatia käynnistystä tuolloin jos ei sitä ennen synny...

mulla ei tehty neuvolassa muuten kuin käsikopelolla ja siinä veikattiin painox jotain 3500g ja rv oli tuolloin 37 ja sain ajan 25.3.08 äippäpolille jossa ultrattiin ja tutkittiin tilanne ja siinä saatiin painoarvioksi 3600g ja siinä päätettiin että jään sinne käynnistykseen ja synnytys käynnistetään kalvojen puhkaisulla kun olin jo 4cm auki ja kanava hävinnyt kokonaan ja tuosta kun kalvot puhkaistiin niin poika oli 50min päästä pihalla ja hänen kokonsa oli 4800g ja 52cm rv 42+1 että aika iso heitto tossa arviossa

Minä en usko pätkäkään noihin arvioihin. Mua katto oikeen ylilääkäri ultralla ka käsikopelolla ja arvoi että vavi painaa 3500g tai enintään 3700g mutta kaksi päivää myöhemmin syntyikin potra poika 4170g :whistle:

Täälläkään ei ole painoarvioita, ei ole edes ultralaitteita, eikä painoarviota tehdä edes käsin. Jos jostain syystä ä-polille saa lähetteen niin siellä sitten viimeistään. Ja aina kun olen synnyttämään mennyt, niin on silloin arvioitu koko.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Täälläkään ei ole painoarvioita, ei ole edes ultralaitteita, eikä painoarviota tehdä edes käsin. Jos jostain syystä ä-polille saa lähetteen niin siellä sitten viimeistään. Ja aina kun olen synnyttämään mennyt, niin on silloin arvioitu koko.

Mulle tosiaan on tehty molemmissa edellisissä raskauksissa painoarvio ja kohtuu hyvin on pitäneet paikkansa. Tiedän, että yleensä kai siinä vaiheessa kun menee synnyttämään, tehdään jonkinnäköinen arvio (ainakin ystävilleni on tehty), mutta jos tää tulee yhtä vauhdilla kuin edellinen, tai nopeempaa, niin ei siinä ehdi arviota tehdä :D .
Tiedän kyllä, että hyvin usein nuo arviot eivät pidä paikkansa ollenkaan ja niistä on turha stressata, mutta jonkinnäköinen "näppituntuma" siihen, millaista vauvaa tulee ulos puskemaan, olisi kiva saada. Se kuitenkin kaikesta epävarmuudesta huolimatta (ja huolimatta kaikista muuttuvista tekijöistä synnytyksessä) toisi jonkinnäköistä levollisuuden tunnetta.

Mä en toivo mitään muuta kuin että mulle tehty painoarvio olisi reippaasti yläkanttiin.
No ensviikolla se uusi kokokontrolli ja sitten mietitään mitä tehdään.

Jos kovin isolta edelleen vaikuttaa en pistä vastaan jos käynnistetään, vaikka noilla kalvojen puhkaisulla jos vaan muu tilanne sen sallisi.

Mulla ultran mukaan oli vauva rv 37 2,9kg ja rv 40 3,3kg mutta lääkäri nosti sen käsikopelon perusteella 3,5kg koska oli sitä mieltä että on isompi. Tulosta odotellaan vielä kuumeisesti... jospa vauva on niin kuin vanhempansa lyhyt ja pyöreä :D

Mä kävin lääkärikäynnit yksityisellä, koska inhoan neuvoloalääkäriä. Se ei vaikuta pätevältä. Ultrassa painoarvio oli viikkoa ennen vauvan syntymää 3,3 kiloa ja hän painoi 3,5 kiloa. Eli jos vauva viikossa kasvaa n 200 grammaa, painoarvio meni nappiin

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Kaippa neuvolasta voisivat laittaa lähetteen äitipolille koko arvioon jos äitiä huolettaa..

Itselläni viimeinen läkärineuvola oli äitipolilla, eli ns. synnytystapa-arvio ihan muiden syiden vuoksi kuin vauvan koon.
Itse kuvittelin että masussa köllivä vauva on pieni, mutta ultraaja sai arvioksi n.3350g ja lääkäri käsikopelolla 3500g. (rv 36+2)
Vielä olisi 39 viikolla kokokontrolli jolloin mietitään mitä tehdään. Kovin paljoa yli 4kg vauvaa ei kiinnostaisi alateitse lähteä yrittämään.

Olen vähän suunnitellut että voisin vaatia käynnistystä tuolloin jos ei sitä ennen synny...

Tämä vauveli syntyi rv 38+2 painoi syntyessään 3780g eli painoarvio viikolla 36+2 piti aika hyvin paikkansa.

Mulla sf-mitan takia äippäpolilla synnytystapa-arviossa rv37 mittailivat ultralla, et tulee n. 3800g (oli silloin jo arviolta 3kg) ja sit rv41 arvio polilla oli 4kg ja seuraavana aamuna oisivat käynnistäneet koon takia, mut lähti käyntiin tutkimuksen jälkeen ja tyttö 3800g syntyi seuraavana aamuna.

Yhteistyössä