Painoarvio rv 30..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ViVa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ViVa

Aktiivinen jäsen
20.10.2007
1 506
0
36
eli minä varasin tuossa yksityiselle ajan kun en mihinkään ole saanut vastauksia tuolla kunnallisella puolella.. Eka lapsi oli iso (4,53kg rv 40+4) ja silti eivät aijo tuota tulevan vauvan painoa tarkistella mitenkään. samoin synnytys meni päin mäntyjä,vuosin 2,2l. ja leikkaus-salissa paikkailtiin ja teholla olin. Niin siis yleisellä puolella ei kukaan ota tosissaan minun synnytys-pelkoani.. Eli kysymys siis kuuluu: antaako tuo rv 30 tehty painoarvio vielä mitään viitettä tulevasta syntymäpainosta? ja suostuvatko yksityiset lääkärit yleensä ottamaan kantaa mihinkään asioihin tulevasta synnytyksestä yms..? ja pystyvätkö esim lähetettä pistämään johonkin eteenpäin,jos tuntuu että olis tarvetta? Toivon niin että tuolla lääkärillä sais jotain apua ja tietoa,muuten kohta hajoaa pää näiden pelkojen kanssa.. :ashamed:
(niin,ja pelkopolillekkaan terkka ei ole luvannut pistää lähetettä kun joskus rv 36.. vaikka olen peloistani puhunut.. eli hänen mielestään yksi keskustelukerta ennen synnytystä ihan riittävä..)
Kiitos jos joku viitsii tätä sekavaa tekstiä kommentoida.. :)

Painoarviosta en tiedä, mutta kyllä yksityiset ottavat kantaa paremminkin kuin terv.keskuslääkärit - monet yksityiset on päivätöissä naistenklinikoilla/äippäpoleilla jne, ja tekevät sen lisäksi töitä yksityisillä asemilla. Ja voivat laittaa lähetteen sairaalaan, jos siltä näyttää. Valitse sellainen lääkäri jolla kokemusta synnytyksistä (yl. naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri). Ja jos jollain on ultra käytössään, niin vielä parempi - kalliiksihan se tietysti tulee...

Mulla tehtiin 4D rv 27, jolloin vauvan painoarvio 1200g ja syntymäpainoarvioksi annettiin 3700g eli kyllä mulle ainakin annettiin arvio pyytämättä. Vauva on ollut koko ajan edellä kasvussa. Hedelmöittymisen mukaan LA 25.4. mutta nyt koon mukaan 16.4. mutta eihän ne tässä vaiheessa sitä minnekään muuta!

kun esikoista odotin ja veikattiin isoa niin painoarviouä tehtiin rv 36+jotain. olenkin saanut sen käsityksen että paras painoarvio tehdään sit vasta isommilla raskausviikoilla. (mulla esikoisen painoarvio heitti vain 90g joten ainaki se piti hyvin paikkansa)

tosin olen itsekin menossa ens viikolla yksityiselle ultraan (rv 29+3) ja toivon että saan jonkinmoisen syntymäpainoarvion. mut jos maha kasvaa taas niinku viimeksi teki, uskon että pääsen taas kunnalliseen ultraan kun raskausviikkoja se 36+

ViVa
juuri tänään kävin MKS:ssä pelkopolilla ja siellä ainakin saan soittamalla uuden keskustelu ajan jos haluan.
tosin tuo loppuultra on minullakin vasta 36vkolla ja tästä syystä varasin itselle yksityiseltä ultra ajan 32+0 viikolla

nyt siis 30+5 ja vauvan peppu tuntuu kylkiluideni alla :D

Eli lääkäri on just tälläinen joka on töissä myös sairaalalla. ja hän oli omassa ekassa synnytyksessäni aika paljon mukana ja kursi minut sitten kokoon sen jälkeen.. siksipä hänelle haluankin mennä. Ja pitää siis seuraavassa neuvolassa koittaa puhua että laittais sen lähetteen nyt jo aikasemmin pelkopolille.. olen meinaan ihan varma että yks 45min keskustelu ei mun pelkoja paranna.
En ymmärrä miksi noita lähetteitä panttaa,tietysti käsky käynyt ylemmiltä tahoilta että säästetään..
ärsyttää kyllä kun tuntuu että kukaan ei ota tosissaan!! tänäänkin neuvola-lääkäri vaan selitti että "ei sitä YLEENSÄ toisessa synnytyksessä repeä eikä vuoda.." niin,ja yleensä ei myös ekan jälkeen jouduta teholle.. että eipä herättänyt luottamusta tuo!

ja hirveästi varmaan tosiaan lohduttaa tuo toteamus että YLEENSÄ ei noin käy, kun se on sattunut OMALLE KOHDALLE :headwall:

mä muuten huomasin että mulle kaikki annetut painoarviot piti paikkaansa, koska vauvaa ultrattiin todella usein. viimeisin ultra oli maanantaina ja sanottiin että vauva olisi noin 4100g, tiistaina syntyi 4040g tyttö. mutta ystävälle sanottiin rv 34 että painoa pienellä ois 3kg ja saman kilomäärän sai rv 37. pienokainen sitten syntyi siitä pari päivää myöhemmin reilusti yli nelikiloisena... samoin toista peloteltiin että laskettuna ois lapsi ollut lähemmäs viisikiloinen mutta simpsakka 3,5kg vauva syntyi täysiaikaisena.

jyväskylässä olen itse käynyt pelkopolilla 2 kertaa ja eka oli joskus rv 30. ja jos koko arveluttaa niin men ekäymään joku ilta päivystyksessä keksit jonkun syyn miksi sun pitää sinne mennä.. ne ottaa aina ultran ja kattoo sen painon... niin täälläpäin jotkut tekee jos koko epäilyttää... itsellä on taas huoli siitä että vauva on niin pieni rv 35 2160g ja esikolta lakkas istukka toimimasta ja paino vaan 2360g rv 37+1 ja siksi mua seurataan tuol polilla...

pinja79 ja pikku kakkonen rv 36+2 (pe on uusi poli käynti)

Yhteistyössä