Paino vaan laskee rd-ruokavalion takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko muita odottajia, joilla paino on laskenut raskauden aikana? Miten siihen on suhtauduttu neuvolassa/äitipolilla? Mulle ei tässä raskaudessa ehtinyt tulla kuin 2 kg ennen kuin raskausdiabetes todettiin. Nyt olen sitä ruokavaliota noudattanut 2 viikkoa ja paino on pudonnut kohta kilon. BMI 22, rv30.

Kahden viikon päästä seuraava neuvola, olen varmaan jo lähtöpainossa siinä vaiheessa :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no keskustele terkkarin kanssa sitten , ja jos lisäät hieman ruokamääriä. älä karkkia yms. paskaa.

En mä mitään karkkia voisikaan lisätä sokeriarvojen takia. Sitä mä tässä mietinkin, että onko tärkeämpää, että paino nousee (tai pysyy edes samana) vai että sokeriarvot pysyy hyvinä?

Kai vauva nyt omansa ottaa joka tapauksessa, eikö vaan? Minä vaan kuihdun.

Mulla toisessa paino nousi vajaa3kg ja toisella vajaa neljä, ekassa oli sokeriseuranta. Eivät puuttuneet, mut mun bmi oli kyl korkeempi. Keskustele ruokavaliosta ja sen energiamääristä, olis varmaan syytä nostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja chocoladedream:
Saitko minkälaisen ohjeen neuvolasta? Mulla tullut painoa hurjia määriä, ja haluaisin jonkun fiksun ruokavalio ohjeen. Saakohan neuvolasta jos pyytää?

Joo, ruokavalion raskausdiabetestä varten. Siinä on esimerkkiaterioita ja eri ruoka-aineiden hiilihydraattimääriä. Luulis, että antavat kenelle tahansa ne ohjeet, löytäähän niitä netistäkin googlettamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mulla toisessa paino nousi vajaa3kg ja toisella vajaa neljä, ekassa oli sokeriseuranta. Eivät puuttuneet, mut mun bmi oli kyl korkeempi. Keskustele ruokavaliosta ja sen energiamääristä, olis varmaan syytä nostaa.

Mä pidän tarkkaa ruokapäiväkirjaa, ja tiedän kyllä hiilarimäärät ja kalorimäärät, joita saan päivittäin. Täytyy antaa ne terkalle kommentoitavaksi. Kun niitä ylimääräisiä kaloreita ei tosiaan vois ihan mistä vaan ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Saitko minkälaisen ohjeen neuvolasta? Mulla tullut painoa hurjia määriä, ja haluaisin jonkun fiksun ruokavalio ohjeen. Saakohan neuvolasta jos pyytää?

Joo, ruokavalion raskausdiabetestä varten. Siinä on esimerkkiaterioita ja eri ruoka-aineiden hiilihydraattimääriä. Luulis, että antavat kenelle tahansa ne ohjeet, löytäähän niitä netistäkin googlettamalla.

Mä puhun neuvolassa asiasta. Oon tosi huono laskemaan kaloreita yms, innostun kyllä, mutta hetken päästä en jaksa enää.
Joku konkreettinen ruokavalio esimerkkeineen olisi ehkä toimiva.

Ihmetyttää kun rasitukseen täällä pistetään vaan jos lähtöpaino on liian suuri, mulla oli normaali, mutta nyt painoa on alkanut kertymään 3-kertaa enemmän kuin suositus olisi. Eikä tutkita. Tai kohta kyllä tutkitaan kun vaadin niin!
Enkä mä syö herkkuja yhtään enempää kuin ennenkään, itseasiassa vähemmän :'(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä puhun neuvolassa asiasta. Oon tosi huono laskemaan kaloreita yms, innostun kyllä, mutta hetken päästä en jaksa enää.
Joku konkreettinen ruokavalio esimerkkeineen olisi ehkä toimiva.

Ihmetyttää kun rasitukseen täällä pistetään vaan jos lähtöpaino on liian suuri, mulla oli normaali, mutta nyt painoa on alkanut kertymään 3-kertaa enemmän kuin suositus olisi. Eikä tutkita. Tai kohta kyllä tutkitaan kun vaadin niin!
Enkä mä syö herkkuja yhtään enempää kuin ennenkään, itseasiassa vähemmän :'(

Joillekin vaan tulee painoa :hug: Ei sille välttämättä voi mitään. Eikä suuri painonnousu tietenkään (automaattisesti) tarkoita raskausdiabetestä, vaikka se sille voikin altistaa.

Täällä meilläpäin taas käytännössä kaikki "joutuu" rasitukseen. Mä jouduin siksi, että olen yli 25-vuotias (vaikka en edes ensisynnyttäjä.)

Mua vaan ihmetyttää miksi. Kai siihen joku syy pitää olla, muuttuuko aineenvaihdunta? Edellisessä tuli 17kg, ja kaikki lähtikin. Mutta oli iso vauvakin. Mun mielestä pitäisi tutkia enemmän, miksi tulee painoa niin paljon, miksi vauvat kasvaa niin isoiksi, jos ei kerran ruokavalio ole syy.

Yhteistyössä