rv 14+6, kaksoset tulossa ja paino vaan laskee =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Olen vähän huolissani tilanteesta. Kävin pitkästä aikaa aamulla puntarissa ja kauhukseni huomasin, että painoni vain laskee. Olen ennestäänkin hoikka bmi 18 luokkaa ja tosiaan raskauden aikana paino vain laskenut entisestään. Ekalla neuvola käynnillä rv10 painoa oli tullut vajaa 2kg lisää normaalista, johtuen todennäköisesti turvotuksesta, mutta nyt painan jo vähemmän kuin ennen raskautta. Turvotusta ei enää ole. Masu hiukan pömpöttää, mutta ellei tieätisi raskaudesta ei mahan kasvun osaisi epäillä siitä. Kaksosia odotan ja 3 viikkoa sitten ultrassa kaikki oli hyvin. Pahoinvointia oli raskauden alussa kovasti, nyt enää harvoin. Ummetusta on. Ruokahalua ei tosin ole kovasti, mutta syön siitä huolimatta vähintään 5 kertaa päivässä. Liikuntaa en väsymyksen vuoksi ole kyennyt harrastamaan ollenkaan, töissä on kyllä kiire ja saattaa päivän aikana tulla käveltyä 10km. Onko kellään muulla kokemuksia vastaavasta?

Ole onnellinen, että painosi laskee. Tiedäthän sinä, että vauvat saavat kasvuvoimaa, vaikka itse olisit kuinka hemmetin laiha tahansa!
Ajatteleppa niitä ihmisiä kehitysmaissa, ne ovat pelkkää luuta ja nahkaa ja tissitkin pelkät venyvät rukkaset ja hyvin silti lapset kasvavat.

se ole ihan normaalia? mulla tuli ensimmäinen ylimääräinen kilo viikolla 21. Eiköhän sulla loppua kohden nouse sitten muittenkin edestä kun kaksio odotat. Kätilö sanoi mulle ainakin että lapsi/lapset ottaa äidistä minkä tarvitsee, kyllä se painonnousu väkisinkin lähtee jossain vaiheessa käyntiin.

Kaksosia odottaessa ja myös imettäessä saat syödä tosissaan kolmen edestä. Jos lääkäri ei ole jo määrännyt, kannattaa harkita myös lisäkalkkia, ettei luut haurastu ja hampaat mene huonoon kuntoon. Vauvoista ei tartte olla huolissaan ainakaan tossa vaiheessa, he ottavat kaiken tarvitsemansa ja sinulle jää vain jämät!

Keskustele myös neuvolalääkärin kanssa sun työssä jaksamisesta. 10 km kävely on paljon, kun odottaa kaksosia. Tuntuu vaikuttavan painoon. Kaksosraskaudesta melko helposti pääsee tai joutuu saikulle jo varhaisessa vaiheessa.

koita lisätä ruokaan energiaa!!!! itselläni on 1v kaksoset, mutta painon laskun kanssa ei ollu ongelmia. Mut kuitenkin, SYÖ!!!!!

Täytyy yrittää... en kyllä keksi miten... ei viittisi ihan mässylinjallekaan siirtyä...
Ehkä näillä helteilläkin on osuutta asiaan, työpäivinä en ainakaan juo riittävästi ja työpaikalla on sisällä kuumempi kuin ulkona.

Ole onnellinen, että painosi laskee. Tiedäthän sinä, että vauvat saavat kasvuvoimaa, vaikka itse olisit kuinka hemmetin laiha tahansa!
Ajatteleppa niitä ihmisiä kehitysmaissa, ne ovat pelkkää luuta ja nahkaa ja tissitkin pelkät venyvät rukkaset ja hyvin silti lapset kasvavat.

Mutta entäs minä! Pitäähän minunkin saada energiaa ja ravintoaineita, että jaksan!

[QUOTE="vieras";24103374]Kaksosia odottaessa ja myös imettäessä saat syödä tosissaan kolmen edestä. Jos lääkäri ei ole jo määrännyt, kannattaa harkita myös lisäkalkkia, ettei luut haurastu ja hampaat mene huonoon kuntoon. Vauvoista ei tartte olla huolissaan ainakaan tossa vaiheessa, he ottavat kaiken tarvitsemansa ja sinulle jää vain jämät!

Keskustele myös neuvolalääkärin kanssa sun työssä jaksamisesta. 10 km kävely on paljon, kun odottaa kaksosia. Tuntuu vaikuttavan painoon. Kaksosraskaudesta melko helposti pääsee tai joutuu saikulle jo varhaisessa vaiheessa.[/QUOTE]

No mulla on enää ensi viikko töitä ja alkaa kesäloma ja katsotaan sitten miten töissä jatkan. Työkaverit ovat suhtautuneet ymmärtäväisesti "tilanteeseeni" ja töitäni on jo kevennetty niin etten esim. vuodepotilaita hoida ollenkaan. Mutta totta on, että väsynyt olen ja ehkä lepolomaa vailla.

Esikoista odottaessa, joita oli siis yksi kappale, mulle tuli jo rv 18 viikkoon mennessä pari kiloa lisää ja tuolloin liikuin todella paljon mm. työmatkat 4km kävellen/pyörällä per suunta. Nyt kun asutaan kauempana kuljen autolla. Mulla on ennenkin ollut tätä lisäpainonsaanti ongelmaa, esim ennen esikoisen raskautta, mutta tosiaan noihin aikoihin liikuntani oli aivan toista luokkaa. Koko esikoisen raskaudessa lisäkiloja tuli vain reilu 10kg ja painoin sairaalasta kotiutumisen jälkeen vähemmän kuin ennen raskautta. Josta toki olen iloinen, ettei ylimääräisiä raskauskiloja ole jäänyt, mutta nyt tilanne huolestuttaa...

Mulla on ollut käytössä raskaus multivitamiinit jo ennen raskautta, siis jo siitä asti kun raskautta alettiin yrittää. Maitoa juon pari litraa päivässä ja jogurttia syön 2-3 purkkia päivässä, että kalkkia ainakin kuvittelen saavani riittävästi.

[QUOTE="huolissaan";24103429]No mulla on enää ensi viikko töitä ja alkaa kesäloma ja katsotaan sitten miten töissä jatkan. Työkaverit ovat suhtautuneet ymmärtäväisesti "tilanteeseeni" ja töitäni on jo kevennetty niin etten esim. vuodepotilaita hoida ollenkaan. Mutta totta on, että väsynyt olen ja ehkä lepolomaa vailla.

Esikoista odottaessa, joita oli siis yksi kappale, mulle tuli jo rv 18 viikkoon mennessä pari kiloa lisää ja tuolloin liikuin todella paljon mm. työmatkat 4km kävellen/pyörällä per suunta. Nyt kun asutaan kauempana kuljen autolla. Mulla on ennenkin ollut tätä lisäpainonsaanti ongelmaa, esim ennen esikoisen raskautta, mutta tosiaan noihin aikoihin liikuntani oli aivan toista luokkaa. Koko esikoisen raskaudessa lisäkiloja tuli vain reilu 10kg ja painoin sairaalasta kotiutumisen jälkeen vähemmän kuin ennen raskautta. Josta toki olen iloinen, ettei ylimääräisiä raskauskiloja ole jäänyt, mutta nyt tilanne huolestuttaa...

Mulla on ollut käytössä raskaus multivitamiinit jo ennen raskautta, siis jo siitä asti kun raskautta alettiin yrittää. Maitoa juon pari litraa päivässä ja jogurttia syön 2-3 purkkia päivässä, että kalkkia ainakin kuvittelen saavani riittävästi.[/QUOTE]

Pääsipä virhe tuonne eli painoa esikoisella tuli rv 11 mennessä!

Juu, mutta nyt niitä vauvoja on kerralla kaksi! Kaikesta syömästäsi energia jakautuu kolmelle. Vauvat ottavat omansa ensin. Pelkällä ruokavaliollakin voi laihtua. Liikunta on hyväksi muuten.

Itsekin olet ilmeisesti hoitoalalla, joten ymmärrät varmaan, ettei täältä tämän fiksumpia vastauksia voi saada. Neuvolakäyntejä sulla pitäisi kuitenkin olla tiheämpään ja jos olet huolissasi, niin totta kai voit soittaa neuvolaan ja kysyä mielipidettä. Se on hyvä asia, että kesäloma alkaa jo!

Ainakin omalla äidilläni kävi niin, että lihosi kaksosista koko raskauden aikana vain reilun 10 kiloa, josta noin 5,5 kg oli lasten painoa, en nyt tarkemmin muista, mutta muistaakseni suurin osa noista kiloista tuli vasta raskauden loppupuolella. Ja raskauden jälkeen laihtui niin, että joskus pari viikkoa synnytyksestä painoi jo useamman kilon vähemmän kuin ennen raskautta.

Mä olen kummassakin raskaudessa lihinut juuri sen verran, että kun synnytyksen jälkeen punnitaan on tulos +-0. Eli kaikki lisäpaino on lapsissa ja lapsivededdä +istukassa yms.

Minulla eka oli ykssraskaus, toinen kaksos.

Lisäenergiaa saata ruokaan lisäämällä rasvaa. Meidän hoikalle neidille on lihotuskuurina tumman vihreä tai t.sininen Keiju margariini, JOKA ruokaan pieni lisä. Maito vaihdettiin punaiseen maitoon (näin kasvimargariinin ja maidon rasva% tasapainottavat toisiaan).

Juomista voit lisätä ottamalla vetta ½litran pulloihin. Päätä, että pullo yksi on juotava ennen ruokataukoa tyhjäksi, pullo kaksi ennen kotiin menoa ja kolmas vielä ennen nukkumaan menoa. Sillä miten isoilla hrpyillä juot ei ole väliä :) Näin helteillä kannattaa keskimmäinen pullo olla kivennäisvettä. Näin minä sain itseni juomaan tarpeeksi raskausaikana, tein raskasta tytä kuumissa olosuhteissa ja juominen oli siksi tärkeää (kasvihuone työ kesäaikaan).

minä olen kaksonen, ja kun oon katosnut äitini odotuskuvia niin kyllä on niissä posket lommolla ja laiha.
Painoa oli tulult kai n 10kg, ja molemmat painoimme yli 3 kg kun synnyimme..

Yhteistyössä