Paino raskauden aikana?

  • Viestiketjun aloittaja KG
  • Ensimmäinen viesti
KG
Nyt kun raskaus on vielä näin aluillaan (8+4) ja turvotuskin on alkanut mahasta kadotan, aloin miettiä painon nousua raskauden aikana. Minulla on jatkuvaa pahoinvointia ja se helpottaa vähän syömällä. Olen koittanut pysä normaaleissa ruoka määrissä ja syödä välipaloina hedelmiä ym. mutta välillä se on melko vaikeaa, sillä suolainen on ainut mikä auttaa. En haluaisi lihoa raskauden aikana paljoa. Onko vinkkejä miten välttyä ylimääräisiltä kiloilta? Tai oletteko päättäneet vain katsoa mitä tapahtuu ja antaa kaiken tulla mitä tulee ja nauttia raskaudesta ajattelematta asiaa sen enempää? Entä milloin maha yleensä alkaa näkyä, vaikka painoa ei tulisikaan alussa ollenkaan lisää? Itse olen 169cm ja painan 53kg, eli joitain kiloja saa toki tulla mutta yli 60kg en todellakaan haluaisi mennä..
 
"Joops"
Eikö n.12kg ole se vähin mitä tulee väkisinkin, vauva, istukka, lisääntynyt veri/nestemäärä kehossa ja rasva. Neuvolasta sain ite sellasen kirjan missä oli yksi sivu tästä aiheesta.
 
Lortsy
Ite oli ennen raskautta 163 ja 67 kg, ja pohdin kanssa painon nousua (eli en halua lihota sitä 30 kiloa). Neuvolasta sanottiin että normi painoihndeksillä n. 10-12 kiloa on odottettavissa, ylipainoiselle tulee raskaudesta tietysti vähemmän kiloja ja alipainoiselle enemmän. Eli todennäköisesti joudut yli 60 kiloon painoon. Mutta mikäli syö "oikein" ja liikkuu, niin kaikki tulevat kilot on vauvaa varten ja poistuvat vauvan matkaan.

Nyt kamppailen raskausdiapeeteksen kanssa ja neuvolasta on annettu ohjeeksi, että pyrittävä maks 10 kilon painon nousuun. Tosin rv29 +6 menossa nyt ja painoa tullut "vain" 6kg.
 
--
Mulla tuli 11kg ekasta, oli ihan normaalipainoinen. 1kg tais olla jälkitarkastuksessa enää jäljellä... Ja puoli vuotta synnytyksestä painoin vähemmän kuin ennen raskautta, vaikka en todellakaan katsonut yhtään mitä söin. Nyt toisessa raskaudessa on tullut varmaan 13kg, vielä 4vkoa laskettuun aikaan. En ota silti yhtään stressiä, lähti ekankin raskauden jälkeen niin nopeasti nuo kilot.
 
"..."
Esikoisesta tuli painoa 2.6kg. Lapsi painoi syntyessään 2190g (rv33)ja istukka 500g. toisesta tuli painoa 3.4kg ja lapsi painoi 3090g (rv36) ja istukka 550g. Olen itse normaalipainoinen,mutta minulla oli radi jota hoidettiin insuliinilla. Noudatin orjallisesti ruokavaliota.
 
Mulla nousi paino raskauden aikana vain 5 kg. Neidin syntymäpaino oli 4075 g, joten suurin osa painosta jäi jo laitokselle. Jälkitarkastuksessa olin sitten laihtunut vielä 7 kg lisää vaikken ollut tehnyt mitään ihmeellistä.

Kunhan vaan syö oikein ja liikkuu, niin ei niitä kiloja sillä tavalla kerrykään.
 
Mulla on nyt rv 31+3 ja en ole lihonut kiloakaan. Alkuraskaudessa laihtusin 10 kiloa parissa viikossa rajun oksentelun takia ja edelleen olen alotuspainosta vielä kolme kiloa miinuksella. Saa nähdä tuleeko synnytykseen mennessä sen verran että pääsen alotuspainoon:)
 
Matkalla naiseksi
Esikoista odottaessa tuli 20kg. Lähtöpaino oli normaalin alarajalla, joten se selittänee osan tuosta luvusta. Toista kun aloin odottaa, oli edellisen raskauden kiloja jäljellä 10. Toisesta paino nousi samaan loppulukuun kuin esikoisen kohdalla. Paino on jäänyt siihen +10kg ekasta alkupainosta.
 
Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.

Painon nousu raskausaikana on todella yksilöllistä ja kuten jo edelläkin todettu, tuo 8-12 kg painon nousu normaalipainoisella on hyvin tavallista. Raskausviikon 20 jälkeen n. 200-800g painonnousu/viikko on ns. normaalirajoissa ja jos syö normaalisti ja terveellisesti ja pystyy myös liikkumaan jonkin verran, ei painon pitäisi kovasti noustakkaan.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että raskausaikana painon pitääkin nousta, se kertoo myös osittain normaalista raskauden etenemisestä koska paino koostuu myös sikiöstä, kohtulihaksesta, lapsivedestä, istukasta, neste- ja verimäärän lisääntymisestä yms. Lisääntynyt rasva on myös tärkeässä osassa imetyksen aikana.
 
Pakko tulla jakamaan kun teille kaikille on tullut niin vähän painoa. Mä sain tosta esikoisesta aikoinaan 30 kiloa ja hän syntyi sentään tasaviikolla 37+0. Mulle sanottiin neuvolassa että 18-20 kiloa olisi vielä normaali painonnousu (normaalipainoinen olen/olin 171/55) Luojan kiitos kaikki sitten lähti ihan itsestään valumalla pois. Mulla ei ollut kyse syömisestä sillä nesteitä keräsin enimmäkseen (sairaalaan jäi 15kiloa) Maltan tuskin odottaa mitä mahdollinen seuraava raskaus tuo :mad:
 

Yhteistyössä