Paino ei vaan nouse rv 31... Lähtötilanne bmi 19-20

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis mitäh.. Tuli eilen syötyä jugurtit, pihvit ja leivät,kaiken normaalin päälle pötkö keksejä, suklaata ja aamupunnitus kilo vähemmän kuin viikko sitten. Punnitsen siis itseni joka aamu kuten viimeiset 15 vuotta.

En ole liikkunut juuri lainkaan raskausaikana ja olen siis syönyt paljon. Lähes samanverran kuin parimetrinen mieheni. Lähtöpainoni oli 59 kg, pituutta 172 cm. Nyt Painoa on 63,5, 2 kg tullut puolessa vuodessa. Pari kiloa tuli heti ensiviikoilla.

Neuvolassa asiasta tentataan ja jouduin äitiyspolille oletetun syömishäiriön vuoksi. Tästä siis polilla kertoivat. Luulin että kyseessä rutiinikäynti. (laihdutin 20 vuotta sitten, teini-iässä hieman liikaa ylipainosesta alipainoiseksi, tilanne korjaantui puolessa vuodessa ja elämä jatkui)

Harmittaa tosi paljon kun syön niin paljon kuin vaan mieli tekee ja välillä vähän enemmänkin ja sitten epäillään että en syö.

Ylimääräisissä ultrissa olen siis käynyt ja viimeksi tällä viikolla lapsen päämitta vastasi pari pv laskettua isompaa ja joku raajamitta viikkoa nuorempaa, kehuja vain tuli kuinka on lapsi kasvanut.

Ahdistaa tuo neuvolan asenne kun kaikki on kuitenkin ihan hyvin. Ensin peloteltiin liiasta painonnoususta ja rd:sta, nyt sitten vihjaillaan kuinka syömishäiriöt aktivoituvat joillain raskaana ollessa. Kun ei ole mitään häiriötä! Ollut 20 vuoteen!

Pitääkö laittaa kiviä taskuun seuraavaan punnitukseen neuvolassa...

Rakastan tätä lasta niiin paljon jo nyt ja haluan että sillä on kaikki hyvin ja teen mitä vain sen eteen, tulee niin paha mieli kun joku epäilee että koitan vauvaani pitää jollain kitukuurilla.

Täällä kohtalotoveri, tosin ilman syömishäiriötaustaa. Mun bmi oli ennen raskautta kans nippa nappa 18-19. Raskauden aikana söin kaiken mitä pystyin mutta painoa ei tullut. Synnärillä ennen synnytystä paino oli kilon enemmän kuin raskauden alussa. Mä en saanu mitään syytöksiä tai muuta, lapsi kasvo samoin kuin omasi, päänuppi reiluilla käyrillä ja joku sääriluu vähän lyhenpi (persjalkanen edelleen :D). Eli lapsi kasvoi hyvin, sairaalan johtavasta lääkäristä asti asia hyväksyttiin. Neuvolan täti sanoi että on joskus ennenki törmänny samaan (olisko ollu siskoni ;)). Lapsi paino 3,5kg syntyessään, terve kuin pukki, ite tosin menin sika huonoon kuntoon.
Luota itseesi. Jos teet kaikkes ja syöt monipuolisesti ja lapsi kasvaa, nii ole huoleta. Meitä kummajaisia on! Eipähän tarvii laihdutella kiloja ;).. Ainoa vaan että imetys voi kärsiä kun vararasvaa ei tuu.

Mun mielestä todella hyvä että puuttuvat vähäiseen painon nousuu, lähtöpainokin on sen verran alhainen, että sulle ois pitänyt tulla noin 8 kiloa. Lapsestahan he ovat huolissaan ja on hyvä että asiaa tutkitaan, voihan olla vaikka joku sairaus yms. minkä vuoksi sinä ja lapsi ette saa tarpeeksi ravintoa.

Oletkohan itsekkään ihan sinut, oman painosi kanssa, kun joka aamu sen tarkistat, eikä pötkö keksiä ja suklaata ole minkään mittapuun mukaan normaalia syömistä?

Ihanko tosi paino ei ole sinulle mikään ongelma, vaikka punnitset itsesi joka armias aamu? :O

Pitäishän sitä painoa tulla, ellei sitten ole niin että on jo lähtöjään mistä laihduttaa. Silloin painonnousu voi jäädä hyvin vähäiseksi. Tuo yksi päivä sinänsä ei nosta sun painoa mihinkään. On mullakin herkkupäiviä, mutta ei ne painoon vaikuta kuin ehkä hetkellisesti kun on maha täynnä.

Mulla oli myös alhainen bmi, lähtöpaino 53 kg, viime punnituksessa oli tullut 7 kg lisää. Rv nyt 31. Jos painoa ei yhtään tule niin voi myös olla että vauva esim. ei saa tarpeeksi ravintoa ja kasva.

No en noita keksejä ja herkkuja normaalisti syö kuin kerran viikossa korkeintaan jos sitäkään ja nyt olen ne lisännyt ruokavalioon jotta sitä painoa kertyisi.

Painon kanssa olen ihan sinut, tosin olen töitäkin sen eteen toki tehnyt että se on kurissa pysynyt, meidän suvussa kun ylipainoa on lähes jokaisella. Eli pikku korjausliikkeillä olen välttynyt suuremmilta paisumisilta joulun ja lomien jälkeen. Jos se kuulostaa sairaalta niin voi voi :)

Luulin että niitä kiloja tosiaan kertyisi kun lähtöpaino oli sen verran pieni. Lihasmassani on kyllä varmasti kadonnut, alkuraskaus oli niin rankka että lopetin liikunnan kokonaan kuukausiksi. Ja nyt ei oikeen ole huvittanutkaan liikuskella pahemmin, se vaatii aina jonkin kipinän. Vitamiinia popsin päivittäin ja syön mahdollisimman värikästä ruokaa, välttelen kaikkea teollista ja syön paljon rasvaa. Plus nyt nuo makeat siihen päälle.

Vauvallahan on kaikki hyvin joten täytyy toivoa että itsekin pysyn kunnossa. Eihän tuo lapsonen tosin painakkaan kun sen puolitoista kiloa, ja ehtii tässä painoa saamaan, tietäisi vaan että miten. Olen kyllä ajatellut imettäväni ja taitaa vähäinen painonnousu sitä hankaloittaa.

Herranjumala sentään. Ihminen, joka punnitsee itsensä joka aamu ei varmastikaan ole täysin syömis/painohäiriötön. Raskausaikana sitäpaitsi turvotuksien mukaan paino voi heittää 2 kg vuorokauden ajasta ja turvotuksesta (suolan syönti vaikuttaa) riippuen. Oma aamu ja iltapainoni ero oli noilla viikoilla yli 2 kg. Kun käyt kusella ja paskalla, niin siinäkin lähtee iso massa pois.

Laihojen äitien lapset kärsivät enemmän paino-ongelmista myöhemmällä iällä. Näin sanovat tutkimukset. Myös D-vitamiinin saanti vaikuttaa uusien tutkimuksien mukaan lapsen myöhäisempään painoon eli toivottavasti olet sitä ottanut reippaasti koko raskauden.

ja lapsi siis kasvaa ihan kuten pitääkin,tällä viikolla viimeksi ultrattu ja silti neuvolassa pari päivää sen jälkeen taas päiviteltiin painoani ja mahakin oli aivan liian pieni.
Ja nuo herkut on kehissä vähintään joka toinen päivä ollut jo pari kk. Mitähän tässä sitten oikein tekisi että sitä painoa tulisi? Ihan sama vaikka heittäisin vaa'an mäkeen se ei tässä nyt varmaan ole se ongelma eikä mua laihduta.

Kyllä, on hyvä että seuraavat. Mutta kuten sanoit, meitä kummajaisiakin on, ilman mitään s.häiriötaustoja. Sairaalan äitipolilta lähtien kaikki "hyväksyivät" asian. Äitini ja siskoni olleet tasan samanlaisia. Normaalielämässäkin saan pitää ihan huolen ettei pano tipu alipainoon. Anteeks, en ole AP Kirjottaja mutta saman kohtalon kokenut. Ei kaikille tarvii tulla 10kg panoa, lapsi kyllä imee tarpeensa mutta äidin jaksamisen ja terveyden kustannuksella.
Ymmärrän kyllä että syynäävät jos s.höiriö taustoja löytyy. Nykyäänhän kuulema on "muotia" (julkkiksista lähtien) että raskauden avulla/aikana laihdutetaan ja kilpaillaan siitä miten vähän kiloja voi kertyä. Mut jos kyse ei oo siitä ja lapsi kasvaa, niin homma bueno. En mä ainakaan olis voinu syödä yhtään murua enempää, vedin tavaraa ravinto ja öljylisistä lähtien. Mikään sokeri, pizza tai rasvainen mättö ei oo kuitenkaan se ratkaisu lapsen terveyden kannalta.

Eivätköhän ihan aiheesta ole huolissaan. Hyvä jos vauva voi hyvin, mutta itse kyllä menet huonoon kuntoon ja imetys on luultavasti vaikeaa kun ei ole mistä tehdä maitoa.

Onko sinulle tehty tutkimuksia? Keliakia, kilpirauhaskokeet yms. jollei ole, niin kirjaa ylös rehellisesti viikon syömiset ja näytä seuraavan kerran nauvolassa ja mikäli ne terkan mielestä näyttää hyvältä, niin vaadi päästä tutkimuksiin mistä tuo johtuu. Esim kilpirauhashäiriö voi olla vauvalle vaarallinen.

Hei haloo kai nyt tiedän aamu ja iltapainon eron :D
Ja vessassakäynnin vaikutuksen asiaan. Kyseessä ei ole päivän paino vaan koko raskauden ajan painokehitys. Ja sitä painoa ottaisin lisää kiitos.
Mutta juu kiitosta vaan, eiköhän näillä "vinkeillä" pärjätä :D

[QUOTE="ap";26385439]ja lapsi siis kasvaa ihan kuten pitääkin,tällä viikolla viimeksi ultrattu ja silti neuvolassa pari päivää sen jälkeen taas päiviteltiin painoani ja mahakin oli aivan liian pieni.
Ja nuo herkut on kehissä vähintään joka toinen päivä ollut jo pari kk. Mitähän tässä sitten oikein tekisi että sitä painoa tulisi? Ihan sama vaikka heittäisin vaa'an mäkeen se ei tässä nyt varmaan ole se ongelma eikä mua laihduta.[/QUOTE]

Kerro esimerkkipäivä mitä syöt normaalisti? Ja tuo herkkujen mättäminen ei oo järkevää, ei se pääasia ole se rasva (vaikka imetys tarvitsee sitäkin) vaan ravintoaineet..

Älä huoli, kunhan itse tiedät että syöt riittävästi ja terveellisesti. Itse olin 171 ja 60kg, painoa kertyi koko raskauden aikana 5kg (2 vikaa kiloa tuli vasta viikoilla 40-42). Kukaan ei koskaan sanonut mitään poikkipuolista asiasta, itse vaan olin hiukan huolissani onko normaalia ja kuinka imetyksen käy.

Imetyksenkin kävi hyvin, imetin kunnes osasi sanoa titti ja kaivoi itse rinnan paidan alta... Ja vieläkään ei ole heruminen loppunut vaikka imetyksen lopettamisesta on 3kk.

Ja koko elämäsä terve on lapsi ollut, syntyessä painoi 3,51kg

Ihanaa odotusta!

[QUOTE="ap";26385439]ja lapsi siis kasvaa ihan kuten pitääkin,tällä viikolla viimeksi ultrattu ja silti neuvolassa pari päivää sen jälkeen taas päiviteltiin painoani ja mahakin oli aivan liian pieni.
Ja nuo herkut on kehissä vähintään joka toinen päivä ollut jo pari kk. Mitähän tässä sitten oikein tekisi että sitä painoa tulisi? Ihan sama vaikka heittäisin vaa'an mäkeen se ei tässä nyt varmaan ole se ongelma eikä mua laihduta.[/QUOTE]

Herkuthan ei ole mikään ratkaisu tuohon ongelmaan. Sun kannattaa puhua asiasta lääkärille, voihan sulla olla jokin sairauskin.

Tuo vaaka kertonee enemmän siitä että alitajuisesti tarkkailet edelleen painoasi hyvin tarkasti, ja pidät alitajuisesti koko ajan kontrollia siitä että sitä painoa ei tule liikaa, vaikka ns. "herkuttelet". Lienee ihan normaalia entiselle syömishäiriöpotilaalle. Jos et olisi huolissasi painostasi, sulla ei olisi minkäänlaista tarvetta punnita itseäsi joka aamu.

Kiitos asiallisistakin kommenteista :)

Ei ole tutkittu raskauden aikana vielä minun terveyttäni, istukan virtauksia ja lapsen mittoja vain. Terveydentilani oli erinomainen ihan alkuraskaudessa, työpaikan puolesta mitattiin kaikki maksa- ja kolesteroliarvoista lähtien. Eikä äitiyspolilla tunnuta olevan tilanteestani moksiskaan, neuvolassa vain.

Olen kyllä huomannut käyväni pikkusen "ylikierroksilla" alun väsymyksen jälkeen. Sellainen turbovaihde jotenkin päällä ja verenkierto normaalia parempi, posket punottaa, uni ei maita. Paineet kuitenkin aina oikein hyvät. Vauvakin on tosi aktiivinen. Ehkä me kulutetaan sitten tosi paljon.
Närästys vaivaa päivittäin, tästä on ollut puhetta lekurissa ja siihen on lääkityskin, ei sekään ihmeitä tosin tee. SE kyllä hieman rajoittaa tuota kerralla syömisen määrää.

Parin päivän ruokalistani.
Aamulla 2 siivua leipää, näihin yhteensä 4 siivua juustoa, 4 leikkelettä, voita, tomaattia ja kurkkua. Iiiso muki kahvia kahvikermalla.
Lounas munakas paistetulla makkaralla. Kotiin tullessa 2 leipää samoilla päällisillä kuin aamulla. Päivällinen makkarakeittoa. Illalla 2 leipää runsain päällisin ja jugurtti. Rasia mansikoita. Nam.

Taas 2 leipää samoin kamoin, jugurtti plus kermakahvit, lounas pihvi, ranskalaisia, kasviksia, välipala latte macchiato ja puolikas patonkia herkkutäytteillä, illalla pötkö jaffakeksejä ja puoli fazerin suklaalevyä (okei mieskin ehti ottamaan muutaman keksin välistä) yöllä vessareissulla pari keksiä ohimennessä

tänään 1 pihvi kylmänä 2 leipää jugurtti ja kahvia.

No ehkä sitten liian vähän. Mutta ainakin voin kertoa että nälkä EI vaivaa.

Mitähän mä tälläkin aloituksella hain. No ehkä halusin kuulla että tämäkin on ihan jees ja kaikki menee hyvin. Turha paniikinlietsonta neuvolassa aiheuttaa syyllisyyttä ja stressiä. Muutenkin kun esikoinen kyseessä ja haluaisi kaiken menevän oppikirjojen mukaan...

[QUOTE="ap";26385549]Parin päivän ruokalistani.
Aamulla 2 siivua leipää, näihin yhteensä 4 siivua juustoa, 4 leikkelettä, voita, tomaattia ja kurkkua. Iiiso muki kahvia kahvikermalla.
Lounas munakas paistetulla makkaralla. Kotiin tullessa 2 leipää samoilla päällisillä kuin aamulla. Päivällinen makkarakeittoa. Illalla 2 leipää runsain päällisin ja jugurtti. Rasia mansikoita. Nam.

Taas 2 leipää samoin kamoin, jugurtti plus kermakahvit, lounas pihvi, ranskalaisia, kasviksia, välipala latte macchiato ja puolikas patonkia herkkutäytteillä, illalla pötkö jaffakeksejä ja puoli fazerin suklaalevyä (okei mieskin ehti ottamaan muutaman keksin välistä) yöllä vessareissulla pari keksiä ohimennessä

tänään 1 pihvi kylmänä 2 leipää jugurtti ja kahvia.

No ehkä sitten liian vähän. Mutta ainakin voin kertoa että nälkä EI vaivaa.[/QUOTE]

Luulis olevan riittävästi ainakin tuon ekan päivän syömiset, tuo toka vähän humpsahti herkutteluun välipalan jälkeen =)

Jos vielä neuvolassa kommentoivat, niin kysy, että mikä sen voi aiheuttaa ja mitä sille voi tehdä, pitäisikö päästä kilpparikokeisiin tms.

Koitahan nauttia loppuraskaudesta ja terveelisestä ja runsaasta ruuasta, jos vaikka muutama kilo vielä tulis maidonnousua auttamaan =)

Yhteistyössä