RV 31, painoa tullut yli 20 kiloa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suppura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suppura

Vieras
Hei, onko täällä muita "oikeasti pieniä ja siroja" odottajia joiden paino nousee raskaudessa tosi paljon? Mulla nyt toinen raskaus, ekassa paino oli 47kg ->74kg! Onneksi reilussa puolessa vuodessa olin jälleen oma itseni, tai no 50 kilonen mikä oli ihan tervettä, kilot karisi imettäessä ja touhutessa vaikka ruokahalu oli valtava. Nyt on toinen raskaus rv 31+4 ja painoa tullut ainakin 20 kiloa, en omista puntaria mutta viime neuvolakäynnissä kolme vkoa sitten painoa oli jo 68 kiloa. Lähtöpainoni tässä raskaudessa oli 48 kiloa. Kaikki arvot ovat hyvät, syön terveellisesti plus herkuttelen, en kiellä sitä mutta tottumukseni ei mielestäni ole muuttuneet niin paljon normaalista elämästäni. Miksi joillakin nousee niin paljon paino? Nyt alkaa jo kasvoissakin näkyä, kädet ovat vielä suht normaalit mutta reidet ja takapuoli, rinnat ja tietysti maha ovat kasvaneet. Mahassani ei ole rasvakerrosta, sitä kehuttiin ultrassakin että kun on niin hyvä näkyvyys hoikalla äidillä. SIlti ärsyttää tuo painon seuranta ja siitä huomauttelu! On joillekin käynyt niin ettei ne raskauskilot sit hävinneetkään mihinkään vaikka ennen oli niin tapahtunut? Olen 27 vuotias, en vanha enkä nuori. Kokemuksia? Kertokaa!

Täällä Suomessa tuijotetaan neuvoloissa tuota painoa ihan liikaa. Tiedän työni kautta, että painonnousu raskausaikana on todella paljon kiinni geeneistä. Miten oman äidin paino on noussut on suuntaa antava omaan painonousuun. Joillakin, vaikka kuinka terveellisesti söisi, elimistö varastoi imetystä varten paljon rasvaa. Siis kaiken mahdollisen rasvan. Joillakin taas paino ei nouse vaikka herkuttelisikin. Eli geeneistä on kiini paljon.

Ruotsissa ei enää painoa punnita joka käynnillä. Osaksi johtuen syömishäiriöistä, osaki siitä että painonnousu ei yksinään kerro yhtään mitään. Enemmän kertonut virtsatestit, verenpaino, yleinen olo ja turvotukset.

Joo ja lisäksi se on äärimmäisen tarkkaa puuhaa se painon seuraaminen... Ystävältäni alettiin jossain vaiheessa tivata, miten hän on muuttanut elintapojaan, kun kiloja oli tullut raskauden aikana 8. Hän oli edelleen siinä vaiheessa _hyvin_ siro ja ainoastaan maha näytti kasvaneen, se kylläkin sitten reilusti. Ystäväni pelästyi tätä "hyökkäystä" ja yritti vielä tarkemmin seurata ja jopa rajoittaa syömisiään. Seuraavalla neuvolakäynnillä sitten tuli hirveät haukkumiset, kun paino ei ollut noussut "käyrien mukaan". Että sellaista. Pienestä se on kiinni. Älkää stressatko.

Ihan typerää toi jatkuva painon kyttääminen neuvolassa, Äidin yleiskunto ja yleinen hyvinvointi pitäisi olla tärkein seurattava. Joskus tuntuu, ettei neuvolalle riitä mikään - joko painoa on liian vähän tai liian paljon, ja sama homma jatkuu sit vauvan kanssa - joka toinen vauva on liian pieni, joka toinen liian iso...käsittääkseni esmes Hollannissa ei pistetä painon kertymiselle tällaista merkitystä, ihmiset saa olla eri kokoisia kunhan ovat terveitä.

Ruotsissa on tosiaan jo ohjeistettu ettei neuvoloissa saa liikaa puhua painosta, ellei siihen ole terveydellisiä syitä, kuten erittäin nopea painonousu samaan aikaan muuttuneen yleistilan kanssa tai muuta vastaavaa. Ruotsissa raskaana ollessani kyselin onko painonousuni normaali, ja he käskivät keskittyä muihin asioihin, kuten siihen että syö terveellisesti, juo vettä paljon, koittaa liikkua kunnon mukaan jne.

Sain kummallakin kerralla 20+ kiloa.
Olen normisti 48-50 kg / 165 cm.Siis aika siro.
Kaikki tuo tuli vain vatsaan,hieman leukaankin.
Raskauksista ekalla sain poikakaksoset,
tokalla 1 tyttö.
Sama kilomäärä tuli, imetystä samat 1,5 kk,
kilojen karistamiseen meni n.2 vuotta lopunviimein.

Omalle äidilleni ei tullut kuin 5 + kiloa kummallakin kerralla,
ja laitokselle jäi nekin.
Vanhat farkut meni heti päälle, kun kotiutui.
Samanpituinen kuin minä ja hoikka ihminen.
Oma äitinsä, eli minun mummini ihan samoin 4:n lapsen kohdalla.

Eli ainakaan meillä ei pätenyt minkäänlainen "perimä" tässä.

Itse ihmettelin juuri samaa asiaa käydessäni ensimmäisessä neuvolassa viikko sitten. Tärkein asia ensimmäisellä käynnillä tuntui olevan terveellisestä ruokavaliosta muistuttelu; useaan kertaan manittiin, miten paino nousee hurjasti, jos syö "vääränlaisia" välipaloja jne. Itsellänikin on jo kolmas raskaus menossa ja molemmissa aikaisemmissa raskauksissa painoa on tullut reilusti alle 10 kg. En siis mielestäni kaipaa kauheasti saarnausta ruokavalioasioista. Sitäpaitsi, imettäessä energiantarve on kuitenkin niin valtava, että ihan hyvä olisi vähän vararavintoa kerätäkkin, varsinkin peinikokoisilla äideillä.

Esikoista odottaessani (vuosia sitten) olin vielä lievästi syömishäiröinen ja silloin neuvolassa jatkuvasti ihasteltiin painokäyrääni, kun paino nousi vain kuusi kiloa. Muistan jos silloin miettineeni, miten nurinkurista ja vääristynyttä painon seuranta on, kun ystäväni neuvolakorttiin oli punakynällä rengastettu viikot, jolloin painoa oli tullut yli 500g. Ei ihme, että neuvolan painonseuranta on lievästi sanoen ahdistavaa.

Yhteistyössä