Päikkäri-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti-74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti-74

Vieras
Meillä poika kohta 10kk:tta ja päikkäreitä nukutaan max 2 x 1- 2 h/kerta + illalla saattaa nukkua vielä 1/2h tirsat.

Nyt sitten tammikuussa menossa hoitoon, niin mietin tässä,kun hoitaja sanoi,että rupeaa pikkuhiljaa siirtämään poikaa yksiin päikkäreihin, että mitenköhän ne sitten riittävät..?

Ymmärrän kyllä,että toisetkin lapset nukkuvat "tiettyyn" aikaan päikkärit, mutta ovatkin jo 3-4-vuotiaita...

Onko kellään kokemusta, miten nukkumiset ovat luonnistuneet hoidon alettua?

Ollaan tänään menossa tutustumaan ko hoitopaikkaan ja otan kyllä asian vielä puheeksi hoitajan kanssa..( aikaisempi lyhyt keskustelu käytiin puhelimitse).

10 kk lapsi herää puurolle aamulla seitsemän aikaan ja käy vielä sen jälkeen nukkumaan. Herää n. klo 9. Vähän vaihtelee...
Päikkärit nukkuu ulkona 2-3 h. Illalla käy nukkumaan n. klo 20. Että kahdet päikkärit tavallaan päivässä...
Jos perhepäivähoitaja, niin luulisi onnistuvan nukuttaa lapsi parikin kertaa päivän aikana. Toiset lapset puuhailevat muuta ja tuskin ulkonakaan koko päivää viettävät. Ainakin voit ehdottaa uni asiaa!

Kyllä tuon ikäisen pitäisi hoidossa saada nukkua vielä kahdet päikkärit jos ne tarvitsee.Vaikka aamu-ulkoilussa rattaissa edes torkut jos niihin nukahtaa.Meillä poika oli 1,1 v kun meni hoitoon perhepäivähoitajalle,otti välillä aamutirsat mutta yleensä pärjäsi jo yksillä pitkillä unilla.Puhu asiasta ja toiveestasi hoitajalle.

saako hoitaja itse päättää millanen rytmi lapsella on? Kauheeta! Minäkii olen viemässä vauvaa hoitoon, tosin 3kk:n päästä mutta kuvittelin, että vauva saa jatkaa omaa rytmiään. Tosin tää on mun esikoinen joten ei mulla mitään kokemusta tai tietoa hoitoasioista olekaan....

Tyttö aloitti perhepäivähoidossa 11,5 kk ikäisenä ja siellä alkoi ottamaan vain yhdet päiväunet. Kurjalta tuntui välillä, kun tyttö oli varmasti aamupäivällä jo väsynyt, muttei hoitaja halunnut sekoittaa päivärytmiä. Vetosi muihin lapsiin ja ulkoilun tärkeyteen. Aamupäivällä oli vuorossa ulkoilua ja hänellä kaksostenrattaat kahta pienintä varten. Niitä ei saanut makuuasentoon.

Ei siis onnistu joka paikassa kahdet päiväunet. Olen kyllä kuullut, että jossain päiväkodeissa pienimmät saavat nukkua jo isompia aikaisemmin esim. vaunuissa pihalla. Taitaa meidän hoitajamme ajatella vain omaa mukavuuttaan.

Höpsistä! Sanot hoitajalle tiukkaan sävyyn, että TEIDÄN lapsenne tarvitsee vielä kahdet unet!!!! Meillä lapsi meni saman ikäisenä hoitoon ja nukkui hoidossa kahdet unet eikä tästä ollut hoitajalle mitään vaivaa, päin vastoin ulkoilu sujui paljon helpommin kun meidän pikkuinen nukkui sen aikaa vaunuissa. Yleensähän hoitajat käyvät aina aamupäivällä ennen ruokailua lasten kanssa ulkona. Sanot hänelle että antaa teidän lapsen nukkua tähän aikaan tarvitseman tirsat vaunuissa. Sitten muiden kanssa sisään, syömään, vähän leikkiä ja uudelleen unille samaan aikaan muiden lasten kanssa. Kyllä nyt sen verran pitää hoitajaltakin löytyä joustoa, että antaa väsyneen lapsen nukkua. Helpommallahan hän itsekin pääsee pirteän ja hyvin nukkuneen lapsen kanssa kun tinttaisen ja väsyneen!

Eihän yhdellä perhepäivähoitajalla saa olla enempää kuin kaksi alle kaksivuotiasta eli jos ei muu auta niin teidän lapsi vaunuihin ja toinen sisaristuimeen matkustamaan. Yli kaksi vuotiaat jaksavat kyllä kävellä sen verran mitä tarvitsee eikä hoitajan tarvitse lähteä mihinkään kauas jos pienet eivät jaksa kävellä. Se on kyllä aika varma asia, että itse joudut viemään vaunut hoitopaikkaan jos haluat että lapsesi nukkuu kahdet unet joista toiset tai molemmat ulkona, koska sehän on ehdottoman kohtuuton vaatimus että kaikki joutuisivat pysymän sisällä siksi että teidän lapsi nukkuu "väärään" aikaan. Vaunut eivät siis kuulu pph:n omaan varustukseen.

Mutta ehdottomasti pysyt kovana ja vaadit ystävälliseen sävyyn, että lapsesi saa nukkua tarvitsemansa unet!

Kyllä meinaan asian ottaa puheeksi tänä iltana, kun mennään tutustumis käynnille!

Meidän poika on ainoa "pieni" hoitolapsista.
Juu ja minkä tuossa alussa unohdin kirjoittaa,niin poika nukkuu vielä päikkäreitten lisäksi täydet yöunet n. 10h, joten " ei saa" unta päiväaikaan liikaa,jos niin voi sanoa..

Yhteistyössä