Päihdeäidit pakkohoitoon?

Raitalankakäärme IV

Aktiivinen jäsen
21.06.2005
5 190
1
38
Sosiaali- ja terveysministeriö ehdottaa nyt että raskaanaolevat päihdeäidit pitäisi voida ottaa pakkohoitoon, joko 30 päivän hoitojaksolle tai raskauden loppuun asti.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Raskaana%20olevat%20p%C3%A4ihde%C3%A4idit%20halutaan%20pakkohoitoon/1135243223470

Mitäpä mieltä, mammat?

vihdoinkin asiaan on tulossa muutosta. ehdottomasti kannatan!

toiselta kantilta kun ajattelee, päihdeäiti on jo nyt vaikea tunnistaa neuvolassa - mitenhän on asian laita lakimuutoksen jälkeen..? asiasta on jo nyt vaikea puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja helmiäinen:

toiselta kantilta kun ajattelee, päihdeäiti on jo nyt vaikea tunnistaa neuvolassa - mitenhän on asian laita lakimuutoksen jälkeen..? asiasta on jo nyt vaikea puhua.
Juu, tämä vähän mietityttää... tuleeko sen päihteiden käytön salaamisesta viimeiseen asti tärkeää, että ei vaan joutuisi pakkohoitoon? Uskaltaako päihdeäidit sen jälkeen ollenkaan ottaa asiaa puheeksi ja etsiä apua? Hmmm...

Tätä minäkin ajattelin. Päihdeäidit tarvitsevat ensisijaisesti tukea - työntääkö pakkohoito päihdeäidit vielä kauemmaksi auttavilta tahoilta? Periaatteessa kannatan, mutta, mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
kannatan ja sinne samaan syssyyn nekin äidit, jotka myrkyttävät lastaan tupakalla :|

No jospa ei kuitenkaan :xmas:

Tuo pakkohoito on vaan käytännössä niin vaikeasti toteutettava, harvaa sellaisen laitetaan muutenkaan :/ Vaikka syitä olisi

Nyt sitten alkaa synnytys sairaaloihin tulla äitejä synnyttämään joista ei neuvoloiden kautta ole mitään tietoa:( Itse pelkään että tämä ajatuu siihen ettei päihdeäidit uskalla edes neuvolan ovea avata,harmillista sillä minusta tuo olisi jotenkin muuten pitänyt hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:

Tätä minäkin ajattelin. Päihdeäidit tarvitsevat ensisijaisesti tukea - työntääkö pakkohoito päihdeäidit vielä kauemmaksi auttavilta tahoilta? Periaatteessa kannatan, mutta, mutta...

Työntää, veikkaan näin. Tai sitten valehtelevat vaan neuvolassa
Sen takia en usko, että tulee toimimaan

Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:

Juu, tämä vähän mietityttää... tuleeko sen päihteiden käytön salaamisesta viimeiseen asti tärkeää, että ei vaan joutuisi pakkohoitoon? Uskaltaako päihdeäidit sen jälkeen ollenkaan ottaa asiaa puheeksi ja etsiä apua? Hmmm...

Tämä minuakin mietityttää!! Ja sekin, vaik lapsen parasta ajatellaankin, niin mitkä on äidin oikeudet? ja miten pakkohoito käytännössä toteutettaisiin? lisääntyykö abortit? itsemurhat?.. eettisiä kysymyksiä mietin!
Ku yleensä "pakosta" ei hyvää seuraa.. vaik päihteiden käyttö raskaus aikana onkin VAKAVA asia!!
Miten sitten, kun synnytys on ohi.. miten siteen tuetaan äitiä? ku ei en oikein usko, että jos äidillä ei itellä ole halua, pakko kantaisi kovin pitkälle, vaik raskaus aikana pysyisikin päihteestä olemaan erossa!

Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
ja miten pakkohoito käytännössä toteutettaisiin?

Tämän minäkin haluasin tietää. Nimittäin helposti sinne ei aikuista ihmistä laiteta..
Millä perusteella sinne sitten joutuisi? Tuskin kukaan enää tunnustaisi neuvolassa, että lipsahdin ottamaan alkoholia.. Saatikka sitten neuvolaan edes menisi

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
ja miten pakkohoito käytännössä toteutettaisiin?

Tämän minäkin haluasin tietää. Nimittäin helposti sinne ei aikuista ihmistä laiteta..
Millä perusteella sinne sitten joutuisi? Tuskin kukaan enää tunnustaisi neuvolassa, että lipsahdin ottamaan alkoholia.. Saatikka sitten neuvolaan edes menisi

näinpä.. ja mikä mihin vedetään raja? Kun tuskin nollatoleranssi onnistuu!
*ja itse en käyttänyt raskaus aikana päihteitä*, jos joku sitä epäilee, koska epäilen lain toimivuutta!
Miten huomioidaan lapsen isä?

Kannatan!

Mä luulen että pakkohoitoon joutuu sellainen ketä juo alkoholia tai käyttää muita päihteitä sen verran että niistä katsotaan olevan vauvalle haittaa. Mutta kun asiantuntijatkin kiistelevät siitä kuinka paljon esim. alkoholia voi raskauden aikana turvallisesti käyttää... Ja tosiaan, kuka sitten tunnustaisi ottavansa alkoholia. Huumeiden käyttäjät nyt on varmasti helpompi tunnistaa varsinkin jos kyseessä on opiaattien käyttäjä.

näinpä.. ja mikä mihin vedetään raja? Kun tuskin nollatoleranssi onnistuu!
*ja itse en käyttänyt raskaus aikana päihteitä*, jos joku sitä epäilee, koska epäilen lain toimivuutta!
Miten huomioidaan lapsen isä?

Miä join raskausaikana muutaman kolmosolusen ja pari ykköstä, joten ei ole mullakaan kyse siitä, että haluasin puolustella

Mutta en vaan näe, että tuollainen olis ikinä mahdollinen juttu...

Ehkä kannattaisi mielumin panostaa neuvolakäynteihin ja siihen, että työntekijät siellä puuttuisivat rohkeammin asioihin

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Kannatan!

Mä luulen että pakkohoitoon joutuu sellainen ketä juo alkoholia tai käyttää muita päihteitä sen verran että niistä katsotaan olevan vauvalle haittaa. Mutta kun asiantuntijatkin kiistelevät siitä kuinka paljon esim. alkoholia voi raskauden aikana turvallisesti käyttää... Ja tosiaan, kuka sitten tunnustaisi ottavansa alkoholia. Huumeiden käyttäjät nyt on varmasti helpompi tunnistaa varsinkin jos kyseessä on opiaattien käyttäjä.

niinpä.. asia on hyvä, mut lain toimivuus epäilyttää!
Oon th:den kuullu puhuvan (oli radiossakin haastattelua), että päihde äidit on todella vaikea tunnistaa, varsinkin kun "oikeita" ongelma käyttäjiä tulee todella harvon vastaan! Voi olla, että joku pienemmän paikkakunnan th, ei ole koko uransa aikana törmännyt ongelma käyttäjään, kun taas toisella paikka kunnalla niitä on useita!
On joitain kriteereitä, millä käyttäjiä voidaan kartoittaa.. myös verikokeista näkyy esim. runsas alkoholin käyttö (PVK:sta)!
Mut mäkin luulen/pelkään, että jo nyt ongelma käyttäjät jäävät pois neuvolan seulonnoista, niin ei tuo pakkohoito, ainakaan kannusta ottamaan yhteyttä neuvolaan!
tUossa radio haastattelussa th piti parempana vaihtoehtona sitä että äidistä pidetään muuten huolta esim soitetaan perään, jos ei näy vastaanotolle!

Eka reaktio on helposti että olisi hyvä juttu, mutta kun miettii... yksi tuttava jolla oli ongelmia lääkkeiden väärinkäytössä kertoi asiasta suoraan neuvolassa, sai tukea vieroitukseen ja onnistuikin lopulta. Mutta sanoi kerran mulle, että jos olisi ollut tuo pakkohoitomahdollisuus, niin ei olisi mitään käytöstään kertonutkaan siinä pelossa että joutuu pakkohoitoon. Joten, mitenhän sitten on parempi, rohkaista päihdeäitejä kertomaan käytöstään ja yrittää tukea hellemmin keinoin, vai uhata pakkohoidolla, jolloin ne kaikkein räikeimmät tapaukset saataisiin hoitoon mutta suurin osa lievemmistä tapauksista ei koskaan uskaltaisi kertoakaan käytöstään? Tämä tuttavani otti melkoisia annoksia mm. opiaatteja, mutta ei hänestä päällepäin sitä huomannut, varsinkin jos oli ennen tapaamista ottanut riittävän annoksen ettei näkynyt vierotusoireita... joten neuvolaa olisi pystynyt helposti huijaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mutta mutta:
Nyt sitten alkaa synnytys sairaaloihin tulla äitejä synnyttämään joista ei neuvoloiden kautta ole mitään tietoa:( Itse pelkään että tämä ajatuu siihen ettei päihdeäidit uskalla edes neuvolan ovea avata,harmillista sillä minusta tuo olisi jotenkin muuten pitänyt hoitaa.

Yhteistyössä