pahoinvointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tipsu78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tipsu78

Vieras
Kertokaas kokemuksianne alkuraskauden pahoinvoinnista? Mulla menossa 7 vko ja pari viikkoa olen kärvistellyt kauheessa pahoinvoinnissa. Oikeen mitään en voi tehä ja töissä olokin on yhtä tuskaa. Ekassa raskaudessa ei muistaakseni pahaolo ollut läheskään tätä luokkaa. Onko jotai hyviä kikkoja pahoinvoinnin helpottamiseksi? Jääpaloja olen imeskellyt. Onko joku joutunut jäämään tämän takia sairaslomalle? Milloin on alkanut helpottamaan?

Oon viikolla 13 ja pahoinvointi sen kun jatkuu. Viikolla 7 oksensin n. 10 kertaa päivässä, pääasiassa sappinestettä, kun mahassa ei ollut ruokaa kun ruokahalu oli yksinkertaisesti kadonnut. Lääkärin mukaan auttaa jos syö monta pientä ateriaa päivässä, juo inkivääriä sisältäviä juomia (teetä tai ginger alea) ja jos juo esim. mehua tasaisin väliajoin niin sitten kun oksentaa, kurkku ja maha ei tule kipeäksi haposta, kun vatsassa on mehua (ja hampaillekin parempi kuin jos oksentaa pelkkää sappinestettä). Lääkäri voi kyllä määrätä pahoinvointiin lääkkeitäkin, mutten itse halunnut ottaa mitään ylimääräistä. Sekin auttaa joitain jos lepää tarpeeksi ja menee ajoissa nukkumaan. En onneksi joutunut jäämään sairaslomalle mutta läheltä piti. Viikolla 12 alkoi hieman helpottaa, sillä nyt oksennan vain 2-5 kertaa päivässä, en enää 10. Tsemppiä ja kyllä se ohi menee. Vain erittäin harvalla pahoinvointi kestää viikolle 20 tai raskauden loppuun asti. Viimeistään viikolla 14-17 pitäisi helpottaa. Ja onnea raskauden johdosta!!!

Olen rv 10 ja kertaakaan ei ole vielä tarvinnut oksentaa,vaan eipä ole kaukana ollut. Muuten on olo ollut etova.Välillä on päiviä,et on hyvä olo. Mulla pahoinvointi liittyy selvästi väsymykseen,joten yritän levähdellä parhaani mukaan. Mulla hapankorput auttavat pahaan oloon...

Lääkäriltä sain viimeksi vinkin, että ensimmäisenä herättyäsi pitää juoda jääkylmää vettä, odotta 5 min ja toista. Vasta sitten voit varovasti syödä jotain.

Mulla oli oksentelua rv 11-13, ja sitä ennen semmoista epämääräistä pahoinvointia. Rv 13 jälkeen meni ohi ja alkoi ruokakin taas maistumaan. Nyt rv 22 ja ruoka maistuu oikein hyvin... Mitään vinkkejä en kyllä oikein osaa antaa. Itse yritin aina syödä jotain silloin kuin ei oksettanut, että olis just jotain mitä oksentaa myöhemmin... Semmoinen sappinesteiden kyökkiminen on ihan kamalaa, sattuu mahaankin hirveesti. Tsemppiä, kyllä se joskus ohi menee! :)

Mulla on ollut yökkäilyä kai ihan jostain 4-5 viikosta asti, ja jatkuu edelleen. Salmiakki auttaa väliaikaisesti, yritän pitää turkinpippuria kitalaessa, niin se helpottaa. Muuten vaan yrittää syödä pieniä annoksia mahd usein. Ainakin tietää että pinenllä on kaikki hyvin kun on itsellä paha olo..

Mulla alkoi oksentelu rv 6...7 kieppeillä. Nyt oon rv 14 eikä hellitä. No, ehkä sen verran, että enää ei tosiaan tarvii oksentaa miljoonaa kertaa päivässä, aamuun jää, mutta oksennan kyllä säännöllisesti joka aamu kaiken aamupalan pois. Tuo oksentelu on kyllä tosi tuskallista. Pahaan oloon kun vielä yhdistää nämä helteet, niin ei ole yhtään kiva. Mulla veti pari viikkoa sitten olon niin veteläksi, että jouduin olemaan muutaman päivän töistä pois. Oli vielä vähän flunssaakin silloin, niin heikotus-veltto-olo vaivas koko päivän. Aamuisin meni sitten jonku aikaa makoillessa vessan lattialla, kun otti niin voimille oksentaminen. Tuo on kyllä ihan hyvä neuvo, että syödä usein pieniä välipaloja. Mulla appelsiinit on olleet hyviä. Myös omenoita on tullut napsittua töissäkin pitkin päivää. Tsemppiä (vaikka en kyllä voi sanoa, etä kyllä se siitä... Koska en oikein itsekään usko enää tuohon lausahdukseen...)

mulla alkas todella kova pahoinvointi joskus 5vkon paikkeilla ja sitä sitte kestettiin varmaan viikolle 16 asti..! mulla siihen ei auttanut yhtikäs mikään, kaikki poppaskonstit kokeilin, ainut mikä auttoi oli aika :D ei ole helppoa se pahoinvoinnin kärsiminen!!!!!!!

Ensimmäinen raskauteni oli niin oireeton kuin voisi olla,tyttö silloin tuli. Kaksi viimeistä oli poikaa ja oksetus kesti koko raskauden ajan,aivan hirveää yökkäilyä ja jos autossa reissasi matka meni pussin kanssa. Nyt olen 8vk raskaana ja olo on välillä etova,heti kun tulee huono olo syön jotain suolaista ja levähdän,näin vältyn oksentamiselta. Kahden tunnin välein kun syön jotain menee paremmin,jos väli menee pitemmäksi huono olo tulee varmasti.

Tämä ei ehkä auta hirveään pahoinvointiin, mutta selvisin itse monen viikon aamupahoinvoinnista sillä tavalla, että laitoin kellon soimaan puoli viideltä, söin aamupalan ja menin takaisin nukkumaan! Näin aamupala pysyi sisällä ja jaksoin hyvin lähteä töihin kahdeksaksi. Päivän mittaan oli vain vähän etova olo, aamut olisivat olleet hirveitä ilman tuota konstia.

Alkuperäinen kirjoittaja xuku:
Ensimmäinen raskauteni oli niin oireeton kuin voisi olla,tyttö silloin tuli. Kaksi viimeistä oli poikaa ja oksetus kesti koko raskauden ajan,aivan hirveää yökkäilyä ja jos autossa reissasi matka meni pussin kanssa. Nyt olen 8vk raskaana ja olo on välillä etova,heti kun tulee huono olo syön jotain suolaista ja levähdän,näin vältyn oksentamiselta. Kahden tunnin välein kun syön jotain menee paremmin,jos väli menee pitemmäksi huono olo tulee varmasti.

Heh, mulla oli taas just toisin päin :D. Kaksi ekaa oli tyttöjä ja pahoinvointia oli 24/7 koko raskauden ajan. Nyt on poika tulossa 4D:n mukaan eikä pahoinvointia ole ollut tämän raskauden aikana lainkaan (rv 34 menossa) :D

Hei,

Minulla oli ensimmäisessä ja toistaiseksi ainoassa raskaudessani tosi rajua pahoinvointia -mikään ei pysynyt sisällä, paino putosi ja olin usein tiputuksessa. Lopulta jouduin jäämään sairaalaan. Lohduteltiin, että äidillä ottaa nyt koville, mutta vauvalla on kaikki hyvin. Ensimmäisessä ultrassa rv 12 ja jotain sitten selvisi, että kyseessä on rypäleraskaus ja se keskytettiin.

En halua pelotella ketään, mutta jos pahoinvointi on todella rajua, ultralla saisi suljettua pois tuon rypäleraskauden mahdollisuuden. Melko harvinainenhan se on, mutta silti. Itselläni raju pahoinvointi oli ainoa oire siitä, ettei kaikki ollut kunnossa: hCg-arvo oli aina viitearvoissa eikä mitään vuotoja ollut!

Tsemppiä kaikille! Kyse ei varmastikaan ole molasta, vaan varmasti paha olo helpottaa aikanaan. Viimeistään synnytyksen jälkeen ;)

Yhteistyössä