pahoinvointi ja sairasloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensitoive
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ensitoive

Uusi jäsen
12.08.2008
21
0
1
Missä vaiheessa ootte joutuneet jäämään sairaslomalle pahoivoinnin takia?
(Siis jo ootte joutuneet jäämään :headwall: )

Aika hankalalta tuntuu ´jo nyt tän pahoinvoinnin takia.. viikoja vasta viissin just 7+. Eikä pelkästään kuvotus, mutta huimaus aika kauheeta. Joutuu pitämään joskus seinäsät kiinni sen takia. Istuessakin pyörii päässä.

Asiakaspalvelutyössä, vaikea lähteä kesken kaiken vessaan kakomaan.. yritän syödä jotain n.2-3h:n välein, juomista vieressä koko ajan.

Pitänee puhua neuvolassa.Mielellään en jäisi töistä pois, ellei ole aivan pakko, mutta minkäs teet.

Kannattaa lähteä pois, jos on tuollainen olo! Eikä pitäis potea huonoa omatuntoa..vaikka tiedän, että vaikeata se on, ainakin itselle.. Itsellä oli todella paha olo viikolla 15+ asti ja olin välillä töissä ja välillä lähdin kesken pois. Itsellä kuitenkin sellainen työ, että pääsi vessaan millon vain. Olisi vain ajateltava, että tässä vaiheessa täytyy pitää tärkeämpänä omaa jaksamista ja vointia, kuin töitä.

Koita pärjätä pahoinvoinnin kanssa..vielä varmaan muutamia viikkoja. Mutta lohdutukseksi; sitä ei enää muista, kun se on loppunut :hug:

Mä olin päiväkodissa töissä sillon ku tulin raskaaks. Ja heti alusta alko pahoinvointi. Loppupeleissä jatkuvasti en oksentanu mutta niin voimakkainta pahoinvoinnin aaltoja tuli että piti jatkuvasti vessaan ryntäillä, matkalla sai sit huudella työkavereille että menkääs tonne, mä meen vessaan. Kaks viikkoo olin sitten sairauslomalla enkä paljon muuta tehny ku söin ja makasin sängyssä ämpäri vieressä. Onneks sitä ei kestäny ku yht. pari kk.

Jos kovin pahalta tuntuu niin kyllä sitten kannattaa kotiin mennä tai hommata sairaslomaa. Kyllä se töissäkäynti voi pahoinvoinnin ja huimauksen kans aika kärvistelyä olla.

hae vaan lomaa. Itsellä pahoinvointi alkoi ehkä joskus viikoll 10 ja olen kaupassa töissä ajatuskin ruasta sai minut yökkäilemään, vaikka en kunnolla oksentanutkaan nyt viime raskauden aikanan. Sairaslomalla olin muistaakesnin1-2vko.

mä olin työharjottelussa ku tulin raskaaks, ja jäin saikulle just viikolla 7. Siitä ei kertakaikkiaan tullu yhtään mitään, niin hirvee heikotusolo, pahoinvointi ja väsymys. Viikot 7-10 oli pahimmat.

mulla pahoinvointi alkoi 6+1 ja jatkui 16+3 asti.. kolme päivää olin vain saikulla mutta tohon aikaan mahtui neljän viikon kesäloma, oli tosi rankkaa ja nyt kaipaisin sitä lomaa kun loma meni vaan pahoinvoiden... työterveydestä sanottiin et ne ei kirjoittais raskausoireiden vuoksi s.lomaa vaan neuvolan kuuluu tehdä se, neuvolasta sanottiin et käy työterveydessä, sen kolme päivää sain työterveyden kautta ja loppuajan sinnittelin kun kukaan ei tuntunut tajuavan miten pahaa teki.. tsemppiä.. vielä se ohi menee vaiks nyt ei siltä tunnu..

tähän pakko kommentoida,mun esimies on vähän päälle 40, ja totesi mulle heti ettei pahoinvointi ole syy poissaoloon(siis ettei lääkäritkään anna), ajattelin että huhhuh.

Itsellä ei onneksi ole ollut niin paha,joskin nyt en tiedä miten on ,eli onko huono olo kuumeen ja flunssan jälkioireilua vai raskauteen liittyvää.Melkein veikkaan jälkimmäistä.On niin voimaton ja väsynyt etten millään pysty töihin lähteen.

Onneksi meillä lääkärit jotka tajuaa sen.

Olin muistaakseni 7. viikolla poissa töistä. En koskaan oksentanu mutta oksetti aivan älyttömästi. Lisäksi oli sellainen olo ettei jaksanut tehdä mitään, jalat tuntui menevän alta kun nousi ylös. Vietin siis paljon aikaa sängyn pohjalla :) Hae vaan saikkua jos siltä tuntuu, kyllä se oma (ja vauvan) kunto on tärkeempi kuin mikään työ.

Mulla alkoi pahoinvointi jo 6+4 ja alkoi sopivasti juuri kesäloman alussa. Siitä viikon päästä olin jo siinä kunnossa, että kävin sairaalassa nesteytymässä. Sairaalassa sain ohjeet miten syödä ja juoda ja koko kesäloma meni pahoivoidessa ja opetellessa elämään sen kanssa. Sit kun palasin töihin, jouduin kerran lähtemään kesken päivän pois ja olemaan seuraavan kotona, kun oksensin aivan koko ajan.

Sairaslomaa olisin neuvolasta saanut, kun tausta oli semmoinen että olin jo sairaalassa käynyt pahoinvoinnin vuoksi. En kuitenkaan ottanut sitä vaan sanoin, että ilmoittelen jos en kykene töissä olemaan. Nyt kun mietin asiaa, niin tyhmäähän se oli saikkarista kieltäytyä ja vaan kärvistelin töissä.

Mun kokemuksella, kannattaa jäädä kotiin, ettei pahoinvointi mene jo väsymyksen vuoksi niin pitkälle, että joutuu nesteytykseen sairaalaan.

Kyllä mäkin olin juurikin osapuilleen noilla viikoilla pahoinvoinnin takia sairaslomalla kaksi viikkoa. Hoitotyö ja se siellä vallitseva hajujen maailma tekee vieläkin pahaa hetkittäin.

Ihan urpo toteamus siltä yhden kirjoittajan esimieheltä toi, ettei raskauspahoinvointiin muka lääkäri kirjoittaisi sairaslomaa. Tasan kirjoittaa! Löytyyhän sille ihan oma diagnoosinumeronsakin!

Kauhean huono omatunto on kyllä jäädä töistä pois "vain" siksi, että heikottaa ja oksettaa. Itsellä sattui kesäloma onneksi siihen raskauden alkuun, oksensin ja makasin sängyn pohjalla koko kesäkuun... Sen jälkeen on pikkuhiljaa helpottanut. Nyt sain sitten huomata, että ei sitä raskaana näköjään ihan samalla tavalla vähän kipeänä ollakaan töissä ku normaalisti: pelkkä alkava poskiontelontulehdus sai olon niin heikoksi ja huonoksi (oksennukseen esti) ettei töihin pääse. Lääkäri määräsi kotiin lepoon.

Yhden päivän olen ollut ihan pelkän raskauspahoinvoinnin takia poissa. Silloin työterveyshoitaja kirjoitti sairaslomalappuun "ruoansulatusvaivoja"(!) kun eivät kuulemma voi kenenkään raskautta mennä paljastamaan! Vaikka sanoin, että kyllä ne töissä tietää, olen kertonut... Hassua.

mä olin sairaalas töissä ja 1-2 kertaa työpäivän aikana kävin oksentamassa rv 25 saakka. mä en halunnu saikule jäädä, kun musta se paha olo oli vielä pahempi kotona kuin töissä. mä oon kans sitä mieltä et raskaus ei oo sairaus ja vaikka oksensin ja paino laski, ni töissä sinnittelin. jälkeenpääin ratkaisu tuntui tosi hyvältä ja tunsin tehneeni urosteon.

jokainen tavallaan. nyt 3. tulossa ja ei juuri pahoinvointia.

Olin esikoisen aikana kuukauden sairaslomalla kesätyöstä raskauspahoinvoinnin takia (oksensin jopa kymmeniä kertoja/vrk), ja sen jälkeen työt loppuikin, mutta makasin lähinnä sängyn pohjalla viikolle 30 :-/ Millään en olisi pystynyt töissä olemaan, sillä menin niin heikkoon kuntoon, että minut piti suunnilleen vessaan taluttaa kun en meinannut pystyssä pysyä. Sekä neuvolasta että työterveyshuollosta kirjoittivat sairaslomaa ilman ongelmia, koska olo oli tosiaan niin heikko.

Nyt toisen lapsen odotusaikana en ole ollut sairaslomalla, koska olen kotiäitinä, mutta sukulaiset ovat joutuneet aika paljon auttamaan esikoisen hoidossa, koska oksensin taas rv 6-20, pari kertaa jouduin sairaalaan tiputukseenkin...

Pahoinvointilääkkeitä olen joutunut käyttämään molemmissa raskauksissa, ne auttavat melko paljon, mutta eivät täysin poista oksentelua minulla.

Yhteistyössä