Pahoinpitelin lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olenpa ihan erimieltä kuin edelliset. Minusta aikuisen pitää pärjätä lapselle ilman henkistä ja ruumiillista väkivaltaa. Ja kyllä kaikenlainen läpsiminen ja näpäyttely on väkivaltaa. Minusta "nollatoleranssi" on paras näissä asioissa, koska kuka sen rajan asettaa ja pystyy suuttuneena ja kiihtyneenä pitämään. (Niin ja mulla on ihan tottelevaisia lapsia, vanhin 13v. =) )
Suorastaan ihmettelen et kuin joku voi nykypäivänä ajatella "ettei lapset koe satuttamiseksi rakastavan ja aidosti välittävän vanhemman kuritusta." :o JÄRKYTTÄVÄÄ!!

Mua ei ole koskaan piiskattu ja musta kasvo ihan paska ihminen, oisivat aikanaan rätkineet niin, että ois tajuntaan menny! :kieh:
Meillä ei käytetä kuritusta, mies joskus tukistaa tai antaa luunapin, itse en siitä tykkää, mutta paremmin se tehoo, kun mun 24/7 kuula punasena huutaminen.
Minusta ap:n tapaus ei ole mitenkään ihmeellinen.
Tuskin tuosta lapselle kauheita traumoja jää...
Katohan vaan niin kohta on joku selvittämässä osotetta ja ilmottamassa poliisille, kun lapsraukkaa hakattu :laugh: :headwall:
Voi jösses mitä spedeilyä!

Joo, meillä kävi vasta vieraita pari viikon ajan. Heillä kolme lasta, eikä kellään mitään kuria. KOskaan eivät olleet oppineet siivoamaan leikkejään tai sotkujaan, raivosivat kesken ruokailujen jopa niin, että ruoat lenteli. Leluja ei kunnioitettu pätkääkään, vaan niitä rikotiin ihan tahallaan, heiteltiin pitkin seiniä ja reivittiin kirjoista sivuja. Eivätkä löelut olleet edes heidän, vaan meidän lastemme. Äidille ja isälle huudettiin kurkut suorina päin näköä eikä vanhemmilla ollu mitään auktoriteettiä lapsiina nähden. RUoat haukuttiin pahaksi laitalukien (oli tarjolla sitten pizzaa, pastaa, hampurilaisia tai kunnon kotiruokaa). Tämä ruoast atappeleminekin taisi olla vaan ylivallan ottamista, eli lapset toivat asiassa kuin asiassa esille sen, että heillä on ylivaltaa ihan kaikessa.

Miten vanhemmat toimivat... Maltillisesti hokivat ei, ei, ei, ei..... Aamut alkoi "Ei:n" hokemisella ja päivät päätty samaan ja samoista asioista kiistelemiseen. Jos lapset heittäyty maahan sekopäisinä raivoamaan, päättivät vanhemmat sulkea silmänsä ja leikkiä piittaamatonta. No, kyllähän se tepsi kun lapsi oli ensin huutanu keuhkonsa pilalle ja pilannu kaikkien muiden kuulon ja päivän riehumisellaan.

Mä olin ihan ihmeissäni noista kasvatusmetodeista. En voi uskoa, että lasten sallitaan noin silmittöminä hyppiä vanhempiensa silmille. Meän omat lapset olivat ihan ihemissään sitä touhua katsellessaan, että saako noin juuri käyttäytyä. Meillä kun rääkyvät apinat passitetaan omaan huoneeseensa aikalisälle ennen kuin annetaan pilata esim mukava perheillallinen sillä, että yksi huutaa kirkku suorana pöydän alla ja pöydässä ollessa yrittää heittää alas niin astiat kuin ruoatkin.

En kannata väkivaltaa, enkä hyväksy sitä, mutta tiukka pitää saakeli osata olla. Kun ei osata olla rikittävän tiukkoja niin lapsista tulee jos tollasia riehujia ja ylivallan hakijoita. Meillä lapset tietty kiristää pinnaa omilla rasittavilla tempauksillaa, mutta he tietävät kyllä, koska raja ylittyy. Kun asioihin tartutuaan riittävän tiukasti eikä juttuja katsota sormien lävitse, päivätkin menee mukavemmin kun ei tarvi tapella samasta asiasta aamusta iltaan. En käsitä miten tuttavillamme on virtaa moiseen jahkaamiseen. Musta olis surullista, jos kaikki päivät aamusta iltaan olis samoista asioista riitelemistä eikä lasten kanssa voi iloita kohta mistään.

Jos 2v saa revittyä tapettia, niin olisiko aika vaihtaa tapetti..? Tai meillä ainakin on tapetit niin hyvin laitettu ettei niitä lapset revi vaikka tahtoisivatkin. Kai se nyt houkuttaa aikuistakin jos kulma on ihanasti tyrkyllä ;)

Muuten vastauksia lukiessa tulee mieleen että vanhemmuus taitaa nykyään olla "vähän" hukassa. Voi olla tiukka ja pitää kuria myös ilman väkivaltaa tai edes sitä "rakastavaa nippausta" (mitä ikinä merkitseekään).

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Niin antakaa nyt se neuvo mikä toimii kun lapsi ei kiellosta huolimatta usko puhetta.Menet ja siirrät sängyn kun olet ensin keksustellut kaksivuotiaan kanssa pitkään ja hartaasti keittiössä miksi tapettia ei saa repiä makuuhuoneen seinästä.
Jos lapsi ei näidenkään jälkeen usko vaan repii tapettia niin mitä teette?

Korotan ääntäni... :whistle: Se on tähän asti tehonnut. On varmaan niin paha ääni. :|

Niimpä nii eipä taida luunappi olla pahoinpitelyä...hei haloo immiset:D
Taitaa olla aika normaalia että lapset koittavat rajojaan ja joskus vähän liiankin ittepintaisesti...kyllä olisin itsekkin luunapin antanut enkä sitä olisi ruvennut katumaan.
Nurrkkaan laittamistakin olisi voinut toki kokeilla ja tiedän monta lasta jotka hyppivät jopa pöydillä kielloista huolimatta ja eräskin 3-4v tyttönen huusi äidilleen h..ra joka ei todellakaan kuulu pienen lapsen suuhun moinen sana:O
Eli tuollekin tytölle oli sataan ja miljoonaan kertaan selitetty mitä saa ja mitä ei saa tehdä ja hän ei niitä ikinä oppinut...tänä päivänä on hieman rauhoittunut ikää tällä hetkellä 10v
ja varmasti sai tämäkin läpsi monen monta luunappia:D

Voi halleluja! Toi nyt ei varmasti ole niin paha asia että lapsesta tulee häiriökäyttäytyjä! Kyllä mä ihmettelen et täällä aletaan jopa huonekalua siirtelemään.. täällä on hysteeriset mammat taas liikkeellä. huomaahan tuosta kirjotuksesta sitä paitsi, että toi ei ole mikää päivittäinen keino, joten älkäähän nyt mammat pillastuko!

Alkuperäinen kirjoittaja teeri:
Niin antakaa nyt se neuvo mikä toimii kun lapsi ei kiellosta huolimatta usko puhetta.Menet ja siirrät sängyn kun olet ensin keksustellut kaksivuotiaan kanssa pitkään ja hartaasti keittiössä miksi tapettia ei saa repiä makuuhuoneen seinästä.
Jos lapsi ei näidenkään jälkeen usko vaan repii tapettia niin mitä teette?

sit ois ehkä nurkan vuoro?!
ei oo ikänä tarvinnu mennä noin pitkälle....
ja sitten kun se lapsi tulee sieltä nurkasta ja menee sänkyynsä se repii taas sitä perkeleen tapettia.Mitä teet?Sulla savu nousee korvista ja ipana uhallaankin repii sitä taettia,nyt jo lopen vittuuntuneena jatkuvaan kieltämiseen,puhutteluun ja nurkassaseisomiseen.Ihan vaan uhmalla repii

sitten vaan radikaalit keinot kehiin,laita vaikka peti olohuoneen lattialle ja kerro lapselle minkä takia joutuu siinä nukkumaan yönsä....äläkä anna periksi.
Paha homma kun olohuoneen seinätkin on tapetoitu.

onko teillä mikään huone sen verran iso ettei pääse siskonpedistää koskemaan seinään?
älä laita petiä seinän viereen.....mullakin loppuu neuvot.
miten teillä on päässyt tilanne noin pahaksi,kun kerran lapsi ei usko mitään?
en kumminkaan kannata fyysitä kurittamista vaan yhteyttä neuvolaan tai johonki muuhun auttavaan tahoon.

Onko tuo nyt ihan tosissaan kysytty että miten tilanne on päässyt noin pahaksi kun lapsi ei usko mitään?? Eikö tuo nyt ole enemmänkin normaalia kuin epänormaalia käytöstä uhmakkaalta kaksivuotiaalta???

Ei meidänkään kaksivuotias varmasti uskoisi vaikka kieltäisin, mutta onneksi tapetti on saanut olla vielä rauhassa :-)

Niin joo ja ei tuo nyt varmaan mitään kovin kauheita traumoja jätä lapseen jos sormille nippasee.

Alkuperäinen kirjoittaja hohoh..:
onko sormille näpäyttäminen teidän mielestä VÄKIVALTAA? Siis kyllä se kipua tuottaa mutta ei sitä tarvitse KOVAA tehdä. Mulla on todella kovapäisiä lapsia ja niille ei oo auttanu vaikka miten oon laskeutunu niiden tasolle ja selittäny. Joskus oon tukasta ottanu kiinni mutta en ikinä ole repiny..mä oon sitten huono äiti kun asetan lapselle rajoja,kun ei tottele vaikka kiellän kymmeniä kertoja ja vien pois?!?!

Mun mielestä toi on epätoivosta kakistelua että aletaan jumalauta huonekaluja siirtelemään kun lapsi ei tottele. Laitatteko te epätoivoset lapsen sitten viimiseks saunaan nukkumaan kun siellä ei ole tapetteja mitä repiä!?!?
Ei 2 vuotiaan kanssa neuvotella ja selitellä tuntikaupalla...EI on EI eikä sille tarvitse syntyjä syviä selittää varsinkin jos on aika mennä nukkumaan. Ei sen ikästä kiinnosta mitä ne tapetit on ja paljonkohan äippä on niistä maksanu..niitä ei revitä ja jos ei kerta mee jakeluun niin mun mielestä pieni näpäytys sormille ei ole paha juttu jos EI KERTA muuten usko.
On se hyvä kun täällä on taas joittenkin hissukoitten äipät neuvomassa..jotkut lapset on vaan vilkkaampia ja kovapäisempiä eikä itke joka äänenkorotusta jne.

AMEN! Hyvin sanottu! :-)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olisin kieltänyt ja vetänyt sängyn niin kauas seinästä, ettei ylety tapettiin, ei olis tarvinnu nippaista.

meillä tehty joskus tollai kun potki aivan kauheesti seinää, eikä ole muuten sen jälkeen seiniä potkinu.

Alkuperäinen kirjoittaja salkkis:
Alkuperäinen kirjoittaja hohoh..:
onko sormille näpäyttäminen teidän mielestä VÄKIVALTAA? Siis kyllä se kipua tuottaa mutta ei sitä tarvitse KOVAA tehdä. Mulla on todella kovapäisiä lapsia ja niille ei oo auttanu vaikka miten oon laskeutunu niiden tasolle ja selittäny. Joskus oon tukasta ottanu kiinni mutta en ikinä ole repiny..mä oon sitten huono äiti kun asetan lapselle rajoja,kun ei tottele vaikka kiellän kymmeniä kertoja ja vien pois?!?!

Mun mielestä toi on epätoivosta kakistelua että aletaan jumalauta huonekaluja siirtelemään kun lapsi ei tottele. Laitatteko te epätoivoset lapsen sitten viimiseks saunaan nukkumaan kun siellä ei ole tapetteja mitä repiä!?!?
Ei 2 vuotiaan kanssa neuvotella ja selitellä tuntikaupalla...EI on EI eikä sille tarvitse syntyjä syviä selittää varsinkin jos on aika mennä nukkumaan. Ei sen ikästä kiinnosta mitä ne tapetit on ja paljonkohan äippä on niistä maksanu..niitä ei revitä ja jos ei kerta mee jakeluun niin mun mielestä pieni näpäytys sormille ei ole paha juttu jos EI KERTA muuten usko.
On se hyvä kun täällä on taas joittenkin hissukoitten äipät neuvomassa..jotkut lapset on vaan vilkkaampia ja kovapäisempiä eikä itke joka äänenkorotusta jne.

AMEN! Hyvin sanottu! :-)
juuri näin.

Se, ettei lapselle osoiteta selviä rajoja ja laiteta kuriin, on heitteillejättöä ja pahoinpitelyä pahimmassa muodossaan. Miks ihmeessä tää ihmisen "tomumaja" on yhtäkkiä noussu niin pyhäksi... Kyllä se ihmisen luonto lähtee sieltä sisältä, ja siihen voi kyllä vaikuttaa ulkoisella ohjauksella. Lyöminen ja väkivalta ON ihan eri asia kuin tasapainoinen kuritus!!!

Ei tule ne Poliisisedät myöhemmin elämässä nätisti neuvottelemaan että "haluaisitkos nää hilut kinttuihin" ja "mentäiskö vähän tapetittomaan putkaan". Silloin toimitaan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ihan välihuomautus:
Jos 2v saa revittyä tapettia, niin olisiko aika vaihtaa tapetti..? Tai meillä ainakin on tapetit niin hyvin laitettu ettei niitä lapset revi vaikka tahtoisivatkin. Kai se nyt houkuttaa aikuistakin jos kulma on ihanasti tyrkyllä ;)

Muuten vastauksia lukiessa tulee mieleen että vanhemmuus taitaa nykyään olla "vähän" hukassa. Voi olla tiukka ja pitää kuria myös ilman väkivaltaa tai edes sitä "rakastavaa nippausta" (mitä ikinä merkitseekään).

Juuri näin!!! :wave:

Hemmetti! Kyllä meidän juniori on laitettu ruotuun tavalla jos toisella, osaa kaiken pahan ja keksii kaiken mahdollisen. Pakkohan se nyt on ruokota että siitä tulee edes siedettävä isompana. Anna nyt periksi niin se kostautuu ja pahasti myöhemmin. Näpeille luunappeja jollei usko, jos puree, nappaan takaisin (ei kyllä satu, teen niin hellästi), tukkapöllyjä jollei kieltoja usko.. Isompien kanssa näitä ei ole tarvinnut kokeilla, ovat paljon rauhallisempia. Tai sit ne on peitottu uhmaiässä kunnolla. =)

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Mä olen edelleen sitä mieltä, että lasta ei saa satuttaa, ei millään lailla.. Ei edes näpäyttämällä
Aikuisen pitää pystyä ne rajat sanallisesti opettamaan lapselle...

Minä oon myös edelleen tätä mieltä.

Minä myös... ja sitäpaitsi kaikenlainen ruumiillinen kuritus on laitonta. :/

niinku sanoin jo aikasemmin:KAIKKI TYYLILLÄÄN!
en tykkää yhtään siitä että mun kirjoituksia ruvetaan täällä vääristelemään mutta annan nyt olla tän kerran.
jos kerran tukistaa,näpsyttää y.m ni siitä ei ole enään paluuta,ja joissain tilanteissa lapsen kasvaessa myös ruumiillinen kuritus kovenee.
en halua opettaa lapsilleni että on OKEI näpsytellä ja tukistaa muita ihmisiä.
minkä takia monet äitit ja isät ajattelee että on reilua käyttää ruumiillista kuritusta lapsille,monet aikuisetkin tekevät mokia/vääriä asioita eikä kukaan niitä tule tukistamaan,miksei?