Ä
äiti-73
Vieras
Vinkkejä ja kokemuksia kaivataan seuraavaan...Elokuussa 4v täyttävä tyttö jonka ns uhma kestänyt jo n. vuoden (lukuunottamatta erinäisiä ns hyviä päiviä...). Mikään ei auta, tepsi eikä tehoa. Ei vanhempien hillitty käytös eli rauhallinen puhe jne, eikä liioin kovemmat rangaistuksetkaan. Tappelua syntyy milloin mistäkin; syömisestä, pukemisesta, arkipäivän asioista. Nukkumaanmenot yhtä souvaamista; isä vie tytön sänkyyn, peittelee ja hyvät yöt. Sitä ennen käyty pissat, juomiset jne läpi. Isä pääsee olohuoneeseen niin piru irti! Tyttö pois sängystä ja kiljuu/huutaa isäänsä pistämään peittoa päälle. Paino sanalle kiljuu....
.Tätä jatkuu parhaimmillaan tunnista toiseen, joskus jopa 3h!!!! Joskus tilanne raukeaa siihen että tyttö kiljuu ja huutaa niin että oksentaa ja tilanne laukeaa siihen. Olemme yrittäneet sanoa ja tehdä kuten neuvolassakin "opetettiin" eli tytölle kerran peitto päälle ja jos kömpii pois niin annetaan tytön huutaa, voi kuulemma muutaman illan viedä mutta lopputuloksena pitäisi olla "rauhallinen" tyttö muutamien opettavaisten iltojen jälkeen...ja pah! Ei tehonnut
. Pukeminen yhtä taistelua; tyttö kiljuu ja potkii ja heittelee kenkiä jne ja on kuulemma vauva eli ei osaa sitä sun tätä. tämä sama pätee syömiseenkin; tyttö leikkii ruualla ja vetoaa samaiseen vauvajuttuun eli ei osaa syödä jne ja huuto on valmis. Olemme koittaneen pitää yllä puolen tunnin ns sääntöä eli jollei siinä ajassa ruoka maita niin lautanen pois. Eilen viimeksi kielsin tyttöä repimästä tapettia ties kuinka montaa kertaa kunnes viimeisellä kerralla tyttö katsoi kirkkain silmin minua ja repi tapettia silti...hoh hoijaa...Eli jos jollain on hyviä vinkkejä miten hommat hoituisi "paremmin" taikka esim kokemuksia ns tarrataulusta missä lapsi saa hyvästä käytöksestä aina tarran jne, niin otetaan ilolla vastaan. Myös kokemuksia ns jäähyn antamisista...eli onko tehonnut/auttanut. Itse olen todella väsynyt/turhautunut kun mikään ei tunnu auttavan. Vedämme mieheni kanssa ns yhtäköyttä asioista tytön suhteen mutta nyt tuntuu kuin olisimme ajautuneet umpikujaan vailla pois pääsyä. Olen käynyt pari kertaa jo neuvolapsykologin juttusilla, mutta kaikesta huolimatta homma ei tehoa...