Pähkinä(ja muistakin vakavista) allergioista kärsivät kylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allergiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allergiaa

Vieras
Tuolla oli aikaisempi ketju aiheesta voiko tarjota pähkinäallergiselle "saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää" tuotteita.
Aika moni totesi ymmärtävänsä että ainakin pitää kysyä allergiselta, moni sanoi et tarjoaa vaan sellaista mikä käy varmasti.

Se mikä mua jäi mietityttämään on se, et kuinka moni oikeasti osaa tehdä esim.leipomukset "puhtaasti"?
Itse olen todella allergisena törmännyt mm. tilanteeseen jossa juhliin oli tehty "kaikki" tarjottavat pähkinävapaasti, ja tadaa: makeiden leivonnaisten koristeena kuviononparelleja joista osa on maapähkinäöljyyn tehtyjä.
Sit nää et on tehty erikseen ja isketty mantelipullan kanssa samalle tarjoilulautaselle.
JA aika harva varmaan tajuaa et jos on leikkuulaudalla käsitelly jotain pähkinä sisältävää tuotetta, se pitää toella huolellisesti pestä ennekuin siihen voi laittaa mitään pähkinätöntä tuotetta.

Koska mulla on henki oikeesti kiinni tuosta, en uskalla syödä kylässä oikein mitään. Se on noloa ja vielä nolompaa on kun sitten emäntä kertoo tehneensä mulle sopivaa(ja se on sen mantelikakun tms vieressä) ja mä mietin et loukkaanko jättämällä syömättä vai otanko riskin anafylaktisesta shokista.

Tää allergisuus oikeeesti ärsyttää, haluisin syödä kaikkia herkkuja, mutta henkikulta on kuitenkin tärkeämpi.

Mutta siis, mua kiinnostais kuinka moni ottaa tällaiset _oikeesti_ huomion? Tai pystyykö noita edes ottaa huomioon?

Kyllä ne pystyy huomioimaan, mutta siaan vihkiytymättömille olen aina sanonut että ostaa kaupasta valmiina sellaista jonka tuoteseloste on yksiselitteinen. Ja mieluummin avaa sen sitten vasta kun ko. henkilö on paikalla.

Mulle kanssa kaikki gluteenittomat on yleensä laitettu samoille lautasille tavallisten kanssa...koita siinä sitten olla että kun ei voi niin ei voi...

Allergisen lapsen äitinä sanon jo etukäteen, että tuomme omat herkut. Kun ei elä sitä arkea, on todella vaikea osata ottaa kaikkea huomioon, niin kauniisti ajateltua kuin se yrittäminen onkin.

Onhan itselläkin ollut aikamoinen polku kuljettavana, että kaikki sujuu rutiinilla ja osaa ottaa kaikenlaiset asiat huomioon. Kieltäytyminen riskistä on tietysti tarjoajan kannalta vähän ikävää, mutta usein selittämällä ja vaivannäöstään kiittämällä ymmärtävät, ettei riskiä voi ottaa.

Kyllähän näitä riittää, meillä lapsella pähkinä ja mantelikielto, varmistus tai vapautus allergiasta tulee sitten myöhemmällä iällä, joten nyt eletään niin että ei saa antaa laisinkaan. Ja sitten mennään sedän luo, joka tietää tämän kyllä ja tarjolla daim-kakkua, pullaa mantelilastuilla jne...
Ja lapsella nimenomaan mantelista iso reaktio.
Ja sitten ollaan "nokka" kasassa, että eikö se nyt voi muka tota syödä? Ja onko muka daimissa jotain...
Omat eväät matkassa, aina.

Mä olen aika käsi noiden tosi allergisten kanssa.
Miehen serkku oli ennen allerginen vähän kaikelle. Hälle en koskaan juhliin alkanut tekemään mitään (tiesin että tuovat omaa syötävää, heillä on se tapana) kun en osaa leipoa gluteenitonta ymsyms, anoppi sitten on yleensä hälle jotakin sopiva vääntänyt ja sitä ovat tohtineet serkulle antaa. Ja oon tajunnut tunkea ne omalle lautaselle jopa.
Kaupasta koitan kattoa sopivaa allergiselle, edes jotakin keksejä ja annan sitten katsoa paketista onko sopivaa etten oo epähuomiossa erehtynyt ostoksessa.

Minä itse osaan ottaa huomioon ja muistan sukulaisten ja tuttavien allergiat jo aikas hyvin.
Ehkä tosin siksi kun itse olen allerginen niin pakko omalta kohdalta tehdä niin.
Mutta se on muuten totta että minäkään en oikein uskalla syödä mitään toisten tekemää kun pelottaa että siinä on kuitenkin jotain mikä ei minulle sovellu.

Erittäin hyvä idea on myös tosiaan viedä omat herkut mukana. Samallai teki yksi minun vanhempien tuttu joskus 80 luvulla kun hyla ja laktoosi oli outoja sanoja :)

mä osaan/pystyn katsomaan tarkkaan,ja jos epäilen jotain, niin osaan ottaa selvää.. :D

tosin teen sitä työnikin puolesta, niin tulee aika automaattisesti..

välillä tulee kyllä ahaa-elämyksiä kun tajuaa et jotain asiaa ei oo aatellu (mut onneks ennen kun niitä tuotteita käyttää ) :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän näitä riittää, meillä lapsella pähkinä ja mantelikielto, varmistus tai vapautus allergiasta tulee sitten myöhemmällä iällä, joten nyt eletään niin että ei saa antaa laisinkaan. Ja sitten mennään sedän luo, joka tietää tämän kyllä ja tarjolla daim-kakkua, pullaa mantelilastuilla jne...
Ja lapsella nimenomaan mantelista iso reaktio.
Ja sitten ollaan "nokka" kasassa, että eikö se nyt voi muka tota syödä? Ja onko muka daimissa jotain...
Omat eväät matkassa, aina.

Tuo on muuten jännä että pähkinä allergian jo aika moni tietää mutta tuota manteli allergiaa ei.
Itsellä on myös molemmat niin se pähkinä kyllä aletaan muistaa mutta sitten on laitettua mantelia tilalle.

No mä en esimerkiksi tiennyt noista nonparelleista, enkä siitä ettei mantelit käy pähkinäallergiselle. Varmaan pitäisi sitten olla tosi yskityiskohtaiset ohjeet että osisi tehdä. =) Mut siis mielelläni ainakin yrittäisin, jos vaan vieras kertoo mitkä käy.

Luen tarkaan pakkausselosteet ja ostan valmiit leivonnaiset. Allerginen tai äitinsä voi vielä lukaista tekstit paketista. Kovin allerginen ei kyllä meille kotiin tule, meillä on koira.

Kyllä ne oppii jos haluaa. Mulla yks kaveri jolle pitää olla luontaisesti gluteenitonta toinen jolle käy gluteeniton. Kolmannelle pitää olla laktoositonta ja joskus jollekin pitäny olla maidotonta ja munatonta. Tuo kanamuna on kaikkein vaikein korvattava jos ei ole ennen joutunu ilman sitä leipomaan. Mutta kait se on auttanu kun nuo kaverit niin tuttuja että ovat suoraan sanoneet miten pitää tehä tai että mitä ei saa tehä.
Mutta tiedän taas tapauksia joiden on ihan mahdoton ymmärtää mitä eroa esim hyla tuotteilla ja laktoosittomilla on. Saati sitten mitä tarkoittaa maidoton.

Pystyn ottamaan huomioon ja otankin. Siskoni tyttö on moniallerginen ja osaan laittaa hänelle ruuat. Aluksi, kun kiellettyjä ruoka-aineita oli enemmän kuin sallittuja, pyysin systeriltä listan niistä sallituista. Enkä käyttänyt yhtään mitään muuta.

Mulla on tytär kasvissyöjä ja kun laitan hänelle ruokaa, niin en pilko hänen ateriaansa kasviksia samalla veitsellä millä olen pilkkonut kuopuksen ateriaan lihaa. Vaikkei tytöllä siis mitään allergiaa lihalle olekaan. Sama juttu allergisten kanssa eli en käytä samoja työvälineitä.

Sepä se just on , kun moni ei sit kuitenkaan oikeesti osaa ajatella kaikkea, mut en minä (enkä usko et monikaan oikeasti allerginen) siitä pahastuu, lähinnä mä mietin just sitä "rohkeutta" sanoa et joku ruoka varmasti käy sille allergiselle.

Meillä sit taas toisaalta on muutamia allergikkoja lähipiirissä(tyylin on "pähkinäallergia" mut syö silti pähkinäkakkua jouluna..)joiden takia kukaan ei oikeesti tajua mitä on sit kun sitä allergiaa-aiheuttavaa ainetta ei todellakaan saa olla ruuissa.
Mä itse jotenkin mielummin vaikka söisin jugurtin kylässä vaikka muut söisi kakkua ja pullaa kun arpoisin et uskallanko syödä jotain.
Varsinkin kaikkein lähimpien sukulaisten luona nää on hankalia, monet vanhemmat ihmiset kun ei tunnu tajuavan allergiaa ollenkaan. Ja sit loukkaannutaan kun ei ota tarjouksia.
Esim. meidän vanhin lapsi on allerginen kaakaolle ja saa isoisovanhemmilta joka vuosi suklaata lahjaksi (ei muuten mitenkään dementoituneita, ei vaan mee jakeluun et joku lapsi ei voi syödä suklaata kun sehän on niin hyvää).
Useimmat kaverit meillä onkin sit just sellaisia et kysyvät voiko ostaa valmiina jotain, vaikka heillä ei itsellä olekaan allergioita. Mut ne paikat joissa joka kerta "ollaan tehty sinulle sopivaa" ja sitä tyrkytetään alkavat olla sellaisia ettei viitsi mennä kun aina jää itselle paha mieli siitä tyrkytyksestä ja siitä et joutuu loukkamaan kieltäytymällä syömisestä.

Miks muuten kaikkialla syödään kylässä? Kun opiskelin ei se ollut silleen yleistä, nykyään ei voi edes pistäytyä missään ilman et on hienot tarjoilut.

Keittiönoita: sun luona mäkin varmaan uskalltaisin syödä, just toi samojen välineiden käyttö (tai se et niitä korkeintaan huuhtaistaan vähän vedessä välillä) on niin ylesitä mun tuttavapiirissä(lue:sukulaiset) mut jos joku oikeesti tuon osaa varoa niin sit jo luottavaisin mielin uskaltais syödä!:).

Alkuperäinen kirjoittaja allergiaa:
Sepä se just on , kun moni ei sit kuitenkaan oikeesti osaa ajatella kaikkea, mut en minä (enkä usko et monikaan oikeasti allerginen) siitä pahastuu, lähinnä mä mietin just sitä "rohkeutta" sanoa et joku ruoka varmasti käy sille allergiselle.
Mulla on "rohkeutta" sanoa, että voit syödä. Kun mä vieraita kutsuessani tiedustelen allergioista ja joku sanoo esim maitoallergian, mä kysyn, käykö kaurakerma tai soijakerma. Jos kumpikaan ei käy, niin en edes koita korvata maitotaloustuotteita millään. Ja usein tosiaan moniallergisten kohdalta kysyn, mitä he saavat syödä. Näin saan listan sallituista raaka-aineista ja niistä sitten valmistan jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja allergiaa:
Keittiönoita: sun luona mäkin varmaan uskalltaisin syödä, just toi samojen välineiden käyttö (tai se et niitä korkeintaan huuhtaistaan vähän vedessä välillä) on niin ylesitä mun tuttavapiirissä(lue:sukulaiset) mut jos joku oikeesti tuon osaa varoa niin sit jo luottavaisin mielin uskaltais syödä!:).
Mun siskontyttö on just sellanen, että sillä lähtee pähkinästä, kalasta ja kananmunasta henki. Aikaisemmin olis lähtenyt maidostakin, mutta sille aloitettiin just siedätyshoito maidolle. Mutta en missään nimessä laita vielä pitkiin aikoihin hänen ruokiinsa mitään maitotaloustuotteita. Vasta sitten, kun systeri antaa ohjeet.

Meillä on esimerkiksi isovanhemmat ja mun sisko opetelleet pari takuuvarmaa leivonnaista, niistä tiedän että uskaltaa antaa syödä. Muissa paikoissa joko annettujen ohjeiden mukaan ostettu valmistuote ja/tai omat eväät.

Enemmän mua stressaa päivähoidon tai kouluruokailun onnistuminen, kuin juhlat tai kyläilyt :|

Yhteistyössä