Pähkäilyä päiväkodista

Alkuperäinen kirjoittaja helminkäinen:
Kyllä mullekin esikoisen kohdalla koulutoimen johtaja oli laittamassa poikaa mukautettuun kouluun vaikka 2 lääkärin mukaan vaati harjaantumisopetusta. Ihan siitä syystä kun lapsella ei ollut psyykkisiä ongelmia :xmas:

Tyhmä kysymys, mut mitä tarkoittaa mukautettu koulu ja mitä harjaantumisopetus?

Meitin poika on pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä ja tuntuu et koko ajan tulee jotain uutta kun koulujutuista puhutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
no enkö mä sitten äitinä voi taata turvallista ilmapiiriä? tää on just tätä jyräystä mun yli, mä sentään olen pojan äiti!! ja tuntuu vaan että mä oon nyt jotenkin niin huono ihminen, pärjäsinhän hyvin esikoisenkin kanssa :ashamed: :'(

Mä olen kotihoidon puolustaja, mutta myös ammattilaisten puolestapuhuja. Eli jos on todettu, että lapsi tarvitsee kuntouttavaa päivähoitoa, niin ei sitä silloin kannata vastustaa, vaan käyttää kaikki hyödykseen. Sä olet hyvä ihminen, sen osoittaa jo pelkästään se, että olet pärjännyt esikoisen kanssa. Ehkä kuopuksesi on vaan "vaikeampi tapaus", ja vaatii ammattilaisten otetta.

Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Alkuperäinen kirjoittaja helminkäinen:
Kyllä mullekin esikoisen kohdalla koulutoimen johtaja oli laittamassa poikaa mukautettuun kouluun vaikka 2 lääkärin mukaan vaati harjaantumisopetusta. Ihan siitä syystä kun lapsella ei ollut psyykkisiä ongelmia :xmas:

Tyhmä kysymys, mut mitä tarkoittaa mukautettu koulu ja mitä harjaantumisopetus?

Meitin poika on pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä ja tuntuu et koko ajan tulee jotain uutta kun koulujutuista puhutaan.

Mukautettu koulu on oppimisvaikeuksia omaaville lapsille esim. Harjaantumiskoulu lähinnä joilla on kehitysvammadiaknoosi? Esim?

Tuttuja tunteita! Minuakin pelotti laittaa lasta päiväkotiin, koska pelkäsin, että lapsi teloo siellä toisen lapsen. Ensimmäisestä päiväkodista otinkin lapsen pois, koska minusta hommaa ei hoidettu oikein, ja kaikenlaisia riskitilanteita pääsi syntymään. Suosittelen kyllä erityisryhmää. On myös tärkeää sisäistää se tosi asia, että ongelmat eivät ole kasvatuksesta johtuvia. Lasta ei siis laiteta hoitoon siksi, että saisi parempaa kasvatusta, vaan siksi että hoitopaikassa tehdään harjoituksia, joilla lapsi kykenee selviytymään erilaisista tilanteista. Kaikki ryhmän lapset tekevät harjoitukset yhdessä, eli koko ryhmä hyötyy yksittäisten lasten harjoituksista. Samoja harjoituksia voi tehdä myös kotona, niin tehdään meilläkin. Mutta kun koko lapsen hereillä olo aika pitäisi käyttää harjoitteluun, niin siinä uupuu niin ettei enää jaksa äiti ollakaan. Ja ryhmätilanne on eri kuin leppoisa oleskelu kotona. Tavallisessa pk:ssa usein korotetaan kasvatuksen merkitystä. Minusta tuon johtajan kommenttikin kuultaa läpi ajatuksen, että "kyllä me tällaisten kanssa selvitään". Kysehän ei lainkaan ole siitä selviämisestä ja kasvattamisesta, vaan oikeiden tukitoimien etsimisestä ja lapsen totuttamisesta ryhmässä toimimiseen ennen koulun alkamista niin, että vaikeudet saadaan vähenemään. Kyse on synnynnäisistä vaikeuksista, joihin etsitään tukitoimia.

Peesailen kovasti sitä mitä åboriginaali tuossa aiemmin kirjotti.
Voisittehan te kokeilla, että miltä se päiväkodissa olo alkaa maistua? Eihän sen ole pakko olla mikään lopullinen ratkaisu, vaan aina voit ottaa lapsen kotiin, jos päivähoidosta ei tunnu olevan apua.

suositus on ihan polin erikoislääkäriltä jolle ei ollut eka kerta sellaista kirjoittaa...
onko se maksu sitten se suurin jos mä olen työttömänä kotona ja mies töissä ja jos ei ole kuin osapvähoidossa?

ei mene maksua ollenkaan kun on lääkärin suositus

mites sitten noi ruokailu tai ulkoilutilanteet? pakotetaanko lapsi siihen? eli meillä aika omatahtoinen poika ja jos on kiukkupvä niin ei tod tee mitään mitä sanotaan, eikä syö mitään. vessassa käynnistä pitää muistuttaa, koska itse ei sitä osaa ajoissa tajuta, kakkaaminen on ongelma, suostuu sen ainoastaan vaippaan tekemään, kun sattuu muuten. saattaa yhtäkkiä käydä toisten kimppuun, tai sitten vastakohtana on että vetäytyy omiin oloihinsa ja ei halua olla kenenkään kaa, on mussa niin kiinni, että aina itkee perään ja luulee että se jätetään, tarvii paljon syliä, ja sellaisen ees yhden hoitajan joka on koko ajan, eli jos hoitaja vaihtuu jatkuvasti niin voi syrjäytyä ja taas kaiken saa aloittaa alusta :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
suositus on ihan polin erikoislääkäriltä jolle ei ollut eka kerta sellaista kirjoittaa...
onko se maksu sitten se suurin jos mä olen työttömänä kotona ja mies töissä ja jos ei ole kuin osapvähoidossa?

ei mene maksua ollenkaan kun on lääkärin suositus

Kyllä ainakin täälläpäin menee ihan normaalihoitomaksu tulojen mukaan vaikka olis kuinka lääkärin suositus.

mites sitten noi ruokailu tai ulkoilutilanteet? pakotetaanko lapsi siihen? eli meillä aika omatahtoinen poika ja jos on kiukkupvä niin ei tod tee mitään mitä sanotaan, eikä syö mitään. vessassa käynnistä pitää muistuttaa, koska itse ei sitä osaa ajoissa tajuta, kakkaaminen on ongelma, suostuu sen ainoastaan vaippaan tekemään, kun sattuu muuten. saattaa yhtäkkiä käydä toisten kimppuun, tai sitten vastakohtana on että vetäytyy omiin oloihinsa ja ei halua olla kenenkään kaa, on mussa niin kiinni, että aina itkee perään ja luulee että se jätetään, tarvii paljon syliä, ja sellaisen ees yhden hoitajan joka on koko ajan, eli jos hoitaja vaihtuu jatkuvasti niin voi syrjäytyä ja taas kaiken saa aloittaa alusta :ashamed:

Pakottaminen on liian vahva sana, mutta kyllä erityislapsenkin on noudatettava päiväkodin sääntöjä ja päivärytmiä. Se on opettelua elämää varten, sillä samat säännöthän täällä pääsääntöisesti on kaikille.

Eli varmaan kannustavat häntä pukemaan ulkovaatteet ja auttavat tarvittaessa, antavat lautasen eteen kun on ruoka-aika ja kehoittavat maistamaan mutta eivät pakota syömään jos hän ei halua, jne.

Yhteistyössä