pahasti homeelle tms altistuneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko täällä paikalla ketään, jolla olisi omakohtaista kokemusta sisäilmaongelmista, homeesta ja muista mikrobikasvustoista. Millaisia oireita on ollut, onko kukaan altistunut niin pahoin, että reagoi välittömästi tullessaan "saastuneeseen" tilaan?

Oireet 10 minuutissa, alkavat joskus jopa alle tuon, joskus tosin kestää useampi tunti, riippuu tilasta. Homeelle en siis tietääkseni ole altistunut, mutta muille sisäilmaongelmille.
Oireet; univaikeudet, silmien ärsytys, kurkun ärsytys, yskiminen, lämpöä, nenäverenvuotoa. Nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen...

mulla puhkesi astma. hometalossa olin töissä. monella muullakin oli hengitykseen liittyviä ongelmia, yskää ja ahdistusta. '

vaihdoin työpaikkaa. astma lieveni ja oli vuosia kohtuullisen oireeton- ainoastaan infektioaikaan lääkkeitä. tosin nyt vuosien jälkeen viime kevät oli aika kamala astma pahentumisvaiheineen.

Mua kans kiinnostaa. Muutettiin vajaa puoli vuotta sitten vanhaan taloon. Hometta ei ole näkynyt, mutta mitään testejä ei ole koskaan tehty.. Olisko tässä ajassa jo väkisinkin tullut jotain oireita jos olis tullakseen? Meistä kumpikaan ei kyllä koskaan oo mitenkään voimakkaasti homeeseen reagoinut muutenkaan, mutta millaisia oireita siitä lievimmillään tulee?

Te keillä ollut oireita, onko tehty mitään tutkimuksia lääkärissä ja löydettiinkö mitään? Itsellä nimittäin tulee oireita noin 5 minuutissa altistuksesta. Pitkään ajattelin olevani luulosairas mutta eipä enää sen piikkiin voi laittaa...

[QUOTE="vieras";22290803]Te keillä ollut oireita, onko tehty mitään tutkimuksia lääkärissä ja löydettiinkö mitään? Itsellä nimittäin tulee oireita noin 5 minuutissa altistuksesta. Pitkään ajattelin olevani luulosairas mutta eipä enää sen piikkiin voi laittaa...[/QUOTE]

Astmatutkimus tehtiin, mutta en saanut diagnoosia, muttei sitä voitu poiskaan sulkea. Ei mitään verikokeissa näkyvää, monesti otettiin tulehdusarvot ja muut kokeet, mutta lääkärin mukaan selvää on että sisäilmasta johtuvat. Mulla kyse työpaikasta, joten kun ärsytysoireet poistuivat kun menin ulos niin maalaisjärkikin tajuaa mistä oireet tulevat! Enkä ollut työpaikalla ainoa oireileva ja lääkäri oli meidän työterveyslääkäri.

Tiedän tuon luulosairas-tunteen... Mutta jos samassa tilassa tulee oireita uudestaan ja uudestaan, ja muualla ei, niin ei se ole luulosairautta! Sen sijaan jo oireita tulisi siellä sun täällä ilman mitään logiikkaa, niin sitten voi miettiä onko se korvien välistä jo kiinni. ;)

[QUOTE="minka";22290822]Astmatutkimus tehtiin, mutta en saanut diagnoosia, muttei sitä voitu poiskaan sulkea. Ei mitään verikokeissa näkyvää, monesti otettiin tulehdusarvot ja muut kokeet, mutta lääkärin mukaan selvää on että sisäilmasta johtuvat. Mulla kyse työpaikasta, joten kun ärsytysoireet poistuivat kun menin ulos niin maalaisjärkikin tajuaa mistä oireet tulevat! Enkä ollut työpaikalla ainoa oireileva ja lääkäri oli meidän työterveyslääkäri.

Tiedän tuon luulosairas-tunteen... Mutta jos samassa tilassa tulee oireita uudestaan ja uudestaan, ja muualla ei, niin ei se ole luulosairautta! Sen sijaan jo oireita tulisi siellä sun täällä ilman mitään logiikkaa, niin sitten voi miettiä onko se korvien välistä jo kiinni. ;)[/QUOTE]

Ja kun en ole ainut joka kärsii. Ja kaikkihan ne minunkin oireet näkee, mutta silti välillä tuntuu että kuvittelenko osan. Mutta noita mun oireita ei kyllä voi enää kuvitella. Ei ainakaan nokkosrokkoa saa noin vaan joka kerta kun tilaan saapuu. Testejä mulle on tehty mutta tuloksia en ole vielä saanut. Nenän limakalvoilta otettiin näyte ja näytteenottajakin sanoi että ohhoh. Kylläpä ovat ärtyneet. Tarkoitus kai oli ottaa limakalvonäyte, ei verinäytettä nenästä.

[QUOTE="vieras";22290858]Ja kun en ole ainut joka kärsii. Ja kaikkihan ne minunkin oireet näkee, mutta silti välillä tuntuu että kuvittelenko osan. Mutta noita mun oireita ei kyllä voi enää kuvitella. Ei ainakaan nokkosrokkoa saa noin vaan joka kerta kun tilaan saapuu. Testejä mulle on tehty mutta tuloksia en ole vielä saanut. Nenän limakalvoilta otettiin näyte ja näytteenottajakin sanoi että ohhoh. Kylläpä ovat ärtyneet. Tarkoitus kai oli ottaa limakalvonäyte, ei verinäytettä nenästä.[/QUOTE]

Mulla ei voitu ottaa kun nenä oli sisältä niin ruvella jo jatkuvasta verenvuodosta.
Jos sulla on työpaikasta kyse niin kannattaa pitää yhteisneuvottelu esimiehen ja työsuojeluvaltuutetun kanssa (tai riippuu siitä millaisia henkilöitä he ovat...). Me saatiin ratkaisu keksittyä yhdessä.

mä en tajunnut mennä lääkäriin. kunnes sitten sain pahan astmakohtauksen ja päivystyksessä todettiin. samantien lääkekokeilut, allergiatestit ja astmatutkimus. selvä astma paljastui ja suositus vaihtaa pikana työpaikkaa kun kerroin että muillekin tehtiin astmatutkimuksia.

Mä altistuin ala-asteella koulussa ja myöhemmin kotona. Nykyään kun menen sellaiseen taloon missä on kosteutta/hometta vaikkei se haisis niin menee henki ahtaalle tai tulee flunssainen olo. Lisäks tulee outoja näppylöitä ihoon jotka häviää reilut puolituntia sen jälkeen kun ko. paikasta poistuu. Joskus tulee pääkin kipeeks...

Sädesieni (sama joka aiheuttaa sen kellarin hajun) aiheuttaa mulla sen, että muutamassa minuutissa nenän ja nielun limakalvot alkavat kirvelemään ja turpoavat. Viimeisin kohtaus oli tosi voimakas ja oireilu kesti kolmatta päivää.

Meillä oli siis suht pieni läiskä kylppärissä, joka aiheutti tuon altistumisen.

[QUOTE="minka";22290878]Mulla ei voitu ottaa kun nenä oli sisältä niin ruvella jo jatkuvasta verenvuodosta.
Jos sulla on työpaikasta kyse niin kannattaa pitää yhteisneuvottelu esimiehen ja työsuojeluvaltuutetun kanssa (tai riippuu siitä millaisia henkilöitä he ovat...). Me saatiin ratkaisu keksittyä yhdessä.[/QUOTE]

Työpaikasta juu. Ja ratkaisu on jo näpeissä kun näkivät mun ja muiden oireet. Lähinnä mietin vaan sitä että kuka on tästä nyt vastuussa. Kun reagoin nyt noin, niin tuleeko oireet aina ja iänkaiken hometaloissa. Ja pahempina... Ja kävikö nyt niin et terveys meni loppuiäksi ja itse kannan vastuun ja maksan lääkkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22290970:
Sädesieni (sama joka aiheuttaa sen kellarin hajun) aiheuttaa mulla sen, että muutamassa minuutissa nenän ja nielun limakalvot alkavat kirvelemään ja turpoavat. Viimeisin kohtaus oli tosi voimakas ja oireilu kesti kolmatta päivää.

Meillä oli siis suht pieni läiskä kylppärissä, joka aiheutti tuon altistumisen.

Juuri tuota löydetty. Samanlaiset oireet mulla mutta lisänä voimakas nokkosrokko. Kieli turposi kovasti.

Olin hometoimistossa töissä. Useimmalla oli oireita: nuhaa, kutinaa, keskittymisongelmia jne. Sitten yksi äitiyslomalta palannut sai välittömät näkyvät oireet kasvoihinsa. Sen jälkeen meille sanottiin, että voi vaihtaa työpisteen muualle. Minä muutin muualle. Mielialalääkkeitä ja unilääkkeitä ei ole enää tarvinnut syödä eli elämänlaatu parani huomattavasti.

[QUOTE="vieras";22290982]Työpaikasta juu. Ja ratkaisu on jo näpeissä kun näkivät mun ja muiden oireet. Lähinnä mietin vaan sitä että kuka on tästä nyt vastuussa. Kun reagoin nyt noin, niin tuleeko oireet aina ja iänkaiken hometaloissa. Ja pahempina... Ja kävikö nyt niin et terveys meni loppuiäksi ja itse kannan vastuun ja maksan lääkkeet.[/QUOTE]

Niitä mikrobeja on ties kuinka paljon. Se että olet saanut oireita yhdestä, ei tarkoita että saisit oireita muistakin. Toki suurempi todennäköisyys on, mutta ei sellaista voi suoraan ennustaa. Ei ole olemassa yhtä asiaa HOME joka on kaikkialla sama. Ja home on vain yksi tekijä, muitakin oireiden aiheuttajia on, jostain syystä keskustellaan vain homeesta. Vastuussa on tilojen omistaja, mutta sen osoittaminen on eri asia. Esim. astmaan vaikuttaa niin moni tekijä ettei pysty yksiselitteisesti syytä määrittämään. Mutta jos lääkäri kirjoittaa sairauden työperäiseksi, niin työnantaja kustantaa lääkkeet sen jälkeen. Jos mulla olisi todettu astma niin tuskin olisin saanut sitä työperäiseksi, koska muitakin riskitekijöitä mulla on.

Jatkuvia keuhkoputkentulehduksia, nuhaa usein ja yskä ei loppunut. Hengenahdistusta, lopulta astma. Kun menen homeiseen tilaan niin silmiä alkaa kirvellä ja nenää kutittaa ja se alkaa vuotamaan.

[QUOTE="minka";22291238]Niitä mikrobeja on ties kuinka paljon. Se että olet saanut oireita yhdestä, ei tarkoita että saisit oireita muistakin. Toki suurempi todennäköisyys on, mutta ei sellaista voi suoraan ennustaa. Ei ole olemassa yhtä asiaa HOME joka on kaikkialla sama. Ja home on vain yksi tekijä, muitakin oireiden aiheuttajia on, jostain syystä keskustellaan vain homeesta. Vastuussa on tilojen omistaja, mutta sen osoittaminen on eri asia. Esim. astmaan vaikuttaa niin moni tekijä ettei pysty yksiselitteisesti syytä määrittämään. Mutta jos lääkäri kirjoittaa sairauden työperäiseksi, niin työnantaja kustantaa lääkkeet sen jälkeen. Jos mulla olisi todettu astma niin tuskin olisin saanut sitä työperäiseksi, koska muitakin riskitekijöitä mulla on.[/QUOTE]
Varmaan aika mahdonta saada lääkäriltä lausuntoa, että kyseessä olisi työperäinen sairaus, kun sitäkään ei myönnetä, että mitään ongelmaa on, vaikka suuri osa oireilee.Työterveyslääkäri on sanonut, että samaa hometta on ulkona ja sitä voi olla kotonakin. Miten siis koskaan voi todistaa, että ongelma olisi aiheutunut nimenomaan työpaikasta. Itsensä maksettavaksi jää kaikki lääkekulut, ellei satu olemaan vakuutusta joka korvaa.

Mä altistuin ala-asteella koulussa ja myöhemmin kotona. Nykyään kun menen sellaiseen taloon missä on kosteutta/hometta vaikkei se haisis niin menee henki ahtaalle tai tulee flunssainen olo. Lisäks tulee outoja näppylöitä ihoon jotka häviää reilut puolituntia sen jälkeen kun ko. paikasta poistuu. Joskus tulee pääkin kipeeks...

Minulla samoin. Hirveä ihon kutina ja näppyjä nousee. Lisäksi flunssa iskee heti kun on vieraillut homeisessa talossa.