Paha mieli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanna1234
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hanna1234

Vieras
Hei!
Olemme yli kolmekymppinen pari ja eka lapsi on tulossa. Raskauden myötä ihanasta miehestäni on paljastunut puoli, josta pahoitan mieleni. Hän puhuu raskaudestani siskonsa kanssa selkäni takana ja kuuntelee siskon neuvoja. Tästä johtuen hän sitten heitti mitään minulle sanomatta yhden vitamiinipurkkini pois. Tapahtuneen todettuani suutuin ja sanoin, että antaa olla viimeinen kerta kun kosket tavaroihini - minä päätän miten toimin. Nyt sitten lainasin miehen puhelinta, jossa oli viesti siskolta: yhtä tiettyä teetä ei saa siskon mukaan tietyssä raskauden vaiheessa, ja nyt se minun itselleni ostama tee on kadonnut kaapistamme. Kukaan ei tässä välissä ole kysynyt minun mielipidettäni ja olen tosi pahoilla mielin. Hoidan kaiken todella hyvin ja olen terve, samoin lapsi. Minusta miehellä ei a. ole oikeutta puhua minun raskaudestani selkäni takana kenenkään kanssa ja b. ole lupaa heittää _mitään_ omaisuuttani pois. Mitä teen?

Hei!
Olemme yli kolmekymppinen pari ja eka lapsi on tulossa. Raskauden myötä ihanasta miehestäni on paljastunut puoli, josta pahoitan mieleni. Hän puhuu raskaudestani siskonsa kanssa selkäni takana ja kuuntelee siskon neuvoja. Tästä johtuen hän sitten heitti mitään minulle sanomatta yhden vitamiinipurkkini pois. Tapahtuneen todettuani suutuin ja sanoin, että antaa olla viimeinen kerta kun kosket tavaroihini - minä päätän miten toimin. Nyt sitten lainasin miehen puhelinta, jossa oli viesti siskolta: yhtä tiettyä teetä ei saa siskon mukaan tietyssä raskauden vaiheessa, ja nyt se minun itselleni ostama tee on kadonnut kaapistamme. Kukaan ei tässä välissä ole kysynyt minun mielipidettäni ja olen tosi pahoilla mielin. Hoidan kaiken todella hyvin ja olen terve, samoin lapsi. Minusta miehellä ei a. ole oikeutta puhua minun raskaudestani selkäni takana kenenkään kanssa ja b. ole lupaa heittää _mitään_ omaisuuttani pois. Mitä teen?

Näyttää pitävän paikkansa, että raskauden aikana hormonit sotkevat naisen suhteellisuudentajun. Eikä sillä, etteikö miehessäsi selvästikin olisi päällepäsmärin vikaa. Ostaa uudet vitamiinit ja pistä ne piiloon.

Viimeksi muokattu:
Nyt kannattaisi istua alas ja jutella ihan aikuismaisesti asioista. Miehesi sisko ei ole lapsen äiti, vaan täti. Vaikka hänellä olisi lapsia entuudestaan, niin silti sinä olet se, joka päätökset tekee raskauden aikana siitä, mitä suuhusi pistät/olet pistämättä. Positiivista tässä on se, että miehesi selkeästi haluaa toimia sinun ja vauvan parhaaksi, mutta menetelmät ovat vähän kyseenalaiset.

Jos jo nyt ette pysty keskustelemaan ja löytämään asioille ratkaisua, niin entäs sitten, kun lapsi syntyy, hän itkee, ei meinaa nukahtaa tai hänellä on vaikkapa näppylöitä tai kuumetta? Niitä riidan aiheita löytyy loputtomiin, jos haluaa lähteä sille linjalle, että vain se minun tapa hoitaa lasta on ainoa oikea. Perfektionismin kanssa joutuu todella koville, jos sille linjalle lähtee. Silloin elämä on pelkkää epäonnistumista, kun kiksit saa vain täydellisistä suorituksista, joita tavallisessa elämässä kuitenkin aika harvakseltaan sattuu kohdalle.

Olen sitä mieltä, että miehelläsi ei ole oikeutta heittää tavaroitasi roskiin, mutta sen sijaan minusta on sallittua, että miehesi puhuu raskaudesta jonkun henkilön kanssa, johon hän luottaa olipa se sitten sisko tai joku muu. Mieskin saattaa olla raskaudesta ihan innoissaan ja hän haluaa omalta osaltaan etsiä parhaita mahdollisia keinoja, joilla vauva kasvaa kohdussasi terveeksi. Kontrollifriikkiyteen ei ole siltikään sijaa.

Terve ihminen ei vitaamiineja ja lisäravinteita tarvitse. Hyvä ruokavalio on kaiken a ja o. Näitä pillereitä on tutkittu, eikä niillä ole todettu olevan mitään vaikutusta ihmiseen, paitsi keventynyt rahapussi. Jos ihminen on allerginen vaikkapa kalalle tai maidolle, silloin lisäravinteiden ottaminen on perusteltua, eikä silloinkaa kaikki niitä tarvitse, mutta silloinkin kannattaa pyytää läkärin mielipide aiaan. Kauheilla kemikaaleilla ihmiset myrkyttävät itseään! Ja muuten, on olemassa teelaatuja, jotka saattavat mm aiheuttaa ylimääräisiä supistuksia, ym.

Älä pahoita mieltäsi, kälysi tarkoittaa sinun parastasi. Et kai sinä oikeasti halua pumpata lapseesi jo kohdussa tarpeettomia, jopa haitallisia aineita?

Kysypä vaikka neuvolan terkkarilta, mitä mieltä hän on noista sinun pillereistäsi ja teestä. Ei kannata pultata, vaan ottaa selvää oikeista lähteistä. Niitä eivät ole mainokset tai uskomukset, faktatietoa tarvitaan.

Odotusaikana kaikkein tärkeintä on syödä monipuolisesti ja terveellisesti, lisiä tarvitaan silloin vähän. Sitä varten neuvolassa käydään, jotta äidin ja lapsen parhaasta voidaan huolehtia ja ravintoneuvontaa antaa.

Olette kaikki kolme hieman hakoteillä noiden asioiden kanssa. Miehesi toimii parhaaksenne, kun poistaa vahingollisiksi epäilemäänsä ja kysyy neuvoja itseään kokeneemmalta. Hän voisi tehdä asiat vähän fiksummin ja neuvotella kanssasi käyttämistäsi ravintolisistä tms, jotta et törmäisi näin jyrkkään tilanteeseen.

Toivottavasti sinä itse alat käyttää tervettä järkeä ja harkintaa, sillä raskaus ei todellakaan ole sairaus, vaan terveen naisen terve tila. Ei sen kanssa pidä turhia hössöttää. Vitamiinitkin yliannoksina ovat myrkkyä, sen kai tiedät.

Kannattaa sen raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana olla supervarovainen, sillä silloin kehittyvät kaikki tärkeät elimet. Itse välttelin silloin jopa majoneesia ja kermavaahtoa, etten vain saisi vatsatautia. Myönnän, olin ylivarovainen, mutta halusin, että jos lapsellani jotakin synnynnäistä vikaa olisi, niin se ei ainakaan johtuisi siitä, että olisin ollut välinpitämätön.

Foolihappo on sellainen, jota kannattaa syödä, jos ei muuten syö sellaisia ruoka-aineita, joissa sitä on luontaisesti, sillä foolihapon puutos todistetusti kasvattaa riskia tiettyihin epämuodostumiin. Itse en kylläkään turvautunut vitamiinipurkkeihin ollenkaan, vaan söin monipuolisesti ruokapyramidin/lautasmallin mukaisesti, jolloin joka päivä sai ravinnosta (lähinnä kotimaisia) kasviksia, kuituja ja maitoa. Terveelliset ravintorasvat ja proteiinit tulivat helposti kalasta/kanasta/lihasta/kananmunasta. Nukut kunnolla, ulkoilet ja nautit raskaudestasi sekä käyt neuvolan seurannoissa, niin ei tarvitse stressata, vaan voit nauttia siitä ihanasta ajanjaksosta elämässäsi, jota raskaus ainakin minulle on ollut.

Yhteistyössä