Pärjäisittekö taloudellisesti jos lapsilisät poistettaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Visalious
  • Ensimmäinen viesti
joopati joo
[QUOTE="mutsis on";30298335]1200e menee ihan siihen että ostetaan mahdollisimaan hyvälaatuista, laadukasta luomua. Ei osteta tarjousjauhelihaa tai einestä vaan mielummin hyvälaatuisia raaka-aineita, joista valmistetaan itse. Tosin kyllä tuo 300e pitää sisällään sitten myös hygieniatarvikkeet, siivoustarvikkeet jne eli ne mitä ruokakaupasta kotiin kannetaan.[/QUOTE]

Meitä on kaksi aikuista ja pian vuoden ikäinen lapsi. Me ostamme laputettua lihaa, emme osta eineksiä. Teemme kaiken ruokamme itse. Emme osta Valion yli euron maksavaa maitoa, vaan Kotimaista sarjan 79 sentin maitoa. Syömme joka päivä monipuolisesti ja riittävästi. Silti ruokaan menee meillä 300 euroa kuussa ja siinä on mukana kaikki.

Olen itse kotona vielä mutta jos olisin jo palannut töihin, ei se muuttaisi ruokasummaamme mitenkään, ei vaikka kuukausitulomme nettona on minun töissäollessa n. 6000 euroa.

"minttu"
Hmm. Hyvä kysymys. Ei pärjättäis jos miehellä ei olis töitä, itse olen äitiyslomalla ja pian jään kotihoidontuelle. Lapsilisien avulla pärjätään (ainakin paremmin) kun miehellä on talvisin niin olemattomasti töitä, maaliskuusta lokakuuhun kun on paljon töitä niin pärjättäis vaikka ilman lapsilisiä vaikka olisin kotona. Jos oltaisiin molemmat töissä niin pärjättäis ilman lapsilisiä.

Mutta kyllä ne lapsilisät on tarpeen nyt kun on väliaikaisesti sellainen tilanne että on vauvan (+muiden lasten siinä samalla) kanssa kotona. Ihan eri juttu jos lapset on sen ikäisiä että voi laittaa hoitoon ja molemmat vanhemmat olla töissä.

Ja siis, meillä on 3 lasta ja itse olen kaikkien kanssa kotona ja meiltä on kysynyt rahaa lainaan pariskunta jossa ei ollut lapsia ja molemmat töissä?? :-D Ehkä vähän huonoa rahankäyttöä, heillä taitaa lainoja riittää kun kaikki pitää velaksi ostaa. Ja sitten ei ole rahaa mihinkään. Ei nyt liittynyt tähän mutta ihmetyttää!

[QUOTE="minna";30298354] Musta Se on ihan hyvä tuki lapsiperheille ja Se on oikeus jokaisen saada, tuloista riippumatta.[/QUOTE]

Mutta mitä järkeä tuossa on? Meillä esim nettotulot kk jtn 6-7k€ välissä, tarvitaanko me valtion avustusta lapsiin?

Viimeksi muokattu:
hoitovapaalainen
[QUOTE="mutsis on";30298299]Luuletko että otetaan helpommin töihin sitten kun on kaksi pientä lasta, jotka sairastavat hoidon aloitettua (ja eivät taatusti yhtä aikaa), kohta kuitenkin jäät kolmatta tekemään kotia jne. Aika tiukoilla teidän tulot on jos 100e on kolmannes kuukauden ruokabudjetista, meillä menee tuo 300e jo viikossa ruokaan (5 hengen perhe)[/QUOTE]

Lisääntymisikäinen nainen tai pienten lasten äiti ei ole koskaan kuumaa kamaa työmarkkinoilla, ei siitä mihinkään pääse. Kokemukseni kuitenkin on osoittanut, että pienen lapsen äitinä pääsee paremmin töihin kuin raskaana olevana.

Me emme aio tehdä kolmatta lasta. Ja ainiin, 1200€/kk ruokaan on minusta jo sulaa hulluutta, vaikka oliskin kolme lasta. Mekin tehdään ruuat itse, ootko koskaan katsonut mm. einesten hintoja? Kyllä se itse tehty jauhelihasoppa tulee huomattavasti halvemmaksi kuin einessoppa. Teen jopa sämpylät itse.

vieras*
Mutta mitä järkeä tuossa on? Meillä esim nettotulot kk jtn 6-7k€ välissä, tarvitaanko me valtion avustusta lapsiin?
Musta ainakin on ihan kiva saada edes jotain hyvitystä siitä että maksan joka kuukausi veroja yli kolme tonnia jonka vuoksi elintaso ei ole isoista bruttotuloista huolimatta kuitenkaan oleellisesti parempi kuin pienituloisilla naapureillakaan paitsi että mulla on vapaa-aikaa kuukaudessa sellaiset 200 tuntia vähemmän :|

Mieluummin kyllä maksaisin niitä veroja vähemmän

aiai
Alkuperäinen kirjoittaja isoveljiä;30298291:
Voiko tämä olla pelkkää sattumaa:
"Raisioagro on valmistanut rehuseoksia vuodesta 1948 lähtien ja markkina-asema on kotimaassa maatilarehuissa noin 40 %, kalanrehuissa yli puolet. Kala- ja maatilarehuja viedään Venäjälle, Baltian maihin ja IVY-maihin. Raisioagro on osa Raisio-konsernia"

Lapsilisiäkin on alettu maksaa samana vuonna 1948, jolloin alkoi "suuret ikäluokat" kasvaa ja lisääntyäkin reilusti myöhemmin:-D
Anttila ei paljasta kuka hyötyy ruuan hinnan noususta - ESS.fi

No tietenkin se rehunmyyjä! Sillehän on ihan sama, kuka sen rehun syö, kunhan joku siitä maksaa "tarpeeksi". Isompi elukka syö enemmän, mutta samaa ei voi tarjota pienemmälle...

Viisain Rikas
Meitä on kaksi aikuista ja pian vuoden ikäinen lapsi. Me ostamme laputettua lihaa, emme osta eineksiä. Teemme kaiken ruokamme itse. Emme osta Valion yli euron maksavaa maitoa, vaan Kotimaista sarjan 79 sentin maitoa. Syömme joka päivä monipuolisesti ja riittävästi. Silti ruokaan menee meillä 300 euroa kuussa ja siinä on mukana kaikki.

Olen itse kotona vielä mutta jos olisin jo palannut töihin, ei se muuttaisi ruokasummaamme mitenkään, ei vaikka kuukausitulomme nettona on minun töissäollessa n. 6000 euroa.
Ai maitoa? Se on "maitojuomaa". (Eli;= Vedellä jatkettua Maitolitkua).

Naurettavaa
Musta ainakin on ihan kiva saada edes jotain hyvitystä siitä että maksan joka kuukausi veroja yli kolme tonnia jonka vuoksi elintaso ei ole isoista bruttotuloista huolimatta kuitenkaan oleellisesti parempi kuin pienituloisilla naapureillakaan paitsi että mulla on vapaa-aikaa kuukaudessa sellaiset 200 tuntia vähemmän :|

Mieluummin kyllä maksaisin niitä veroja vähemmän
Onko sunkin lapset yksityiskoulussa?
Käykö lapsesi yksityisellä hammaslääkärissä?

Niimpä, verot vaan pois ja rahat rikkaiden taskuun!! Jee!

joopati joo
Ai maitoa? Se on "maitojuomaa". (Eli;= Vedellä jatkettua Maitolitkua).
No itse asiassa on varmaan sama hintaista maitojuomaakin olemassa mutta ihan maitoa me ostamme. Ja saman valmistajan. Kotimaista sarjaa kun on, niin ei muuta ku foodie.fi ja sieltä löytyy molemmat. Tosin Prisman hinta 89 senttiä. S-market 79 senttiä. Että ihan vaan tiedoksi.

hyhahi
Kaikki, jotka eivät pärjää ilman lapsilisää ja ovat äänestäneet kokoomusta.. Sama asia kun sahaisi jalkaansa. Kokoomus haluaisi poistaa lapsilisät ja muut yhteiskunnan tuet.

Ja ne, jotka eivät koe hyötyvänsä lapsilisistä - niitä ei ole pakko hakea! Voi ilmoittaa ettei tarvitse. Ei se ole pakollinen avustus

vieras...
Pärjättäisiin ilmankin. Vanhempainrahan aikaan tilille kertyy hyvin säästöä (entisten lisäksi) ja kotihoidon tuella eläessä eletään sitten yli varojemme eli osittain säästöillä, mutta säästöjä on sen verran ettei lapsilisän puuttuminen vaikuttaisi ratkaisuihin.

Mies...
Kaikki, jotka eivät pärjää ilman lapsilisää ja ovat äänestäneet kokoomusta.. Sama asia kun sahaisi jalkaansa. Kokoomus haluaisi poistaa lapsilisät ja muut yhteiskunnan tuet.

Ja ne, jotka eivät koe hyötyvänsä lapsilisistä - niitä ei ole pakko hakea! Voi ilmoittaa ettei tarvitse. Ei se ole pakollinen avustus
Eiköhän kaikki koe hyötyvänsä siitä eri asia on se tarvititsisiko sitä..

Eipä tuo elämä miksikään muuttunut siitä kun lapsilisät loppui.

Sitä kyllä vähän ihmettelin että millä ihmeen matematiikalla päättymisikä on 17v. Siinä kohtaa täytyy ostaa jo aikuisten lippu bussissa, ostaa koulukirjat ja muu opiskelumateriaali. Itse asiassa kulut vaan nousee mutta eihän se vielä kumminkaan täysi-ikäinen ole.

Kotona asuvana alaikäisenä ei opintotuesta tietotakaan. Entäs sellaiset perheet, joiden vanhemmilla ei ole varaa maksaa koulujuttuja? Ei ole nimittäin lukio ilmainen ja ammattikoulu varmaan vielä vähemmän kun täytyy ostaa niitä ammattitarvikkeita kirjojen lisäksi

Yhteistyössä