Pärjäättekö ilman lapsilisiä?

• Viestiketjun aloittaja ulkonainen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mä luulen, että ap:lla ei ole kovin tarkkaa käsitystä niiden ihmisten elämästä, jotka tukia tarvitsee. Muutama päivä sitten kertoili, että heidän perhettään ihmetellään, kun asuvat "ahtaasti" ts kolmiossa lapsen kanssa. Varmaankaan tuttavapiirin ei siis pienituloisia kuulu? Jos kerran asumiskustannukset ovat suurempia kuin Suomessa...?

ulkonainen
Kyllä tiukkaa tekis kotihoidontuella ilman lapsilisää.

Siinä, että lopetettais esim. kotihoidontuki, ei olis mitään järkeä, koska sit äidit jotka haluaa olla lasten kanssa kotona, jäisi työttömäksi. Joten samalla lailla niitä tukia maksettais, kun nytkin.
Taalla ei kylla voi noin vaan jaada tyottomaksi, tyottomyysrahaa saa yleisesti n. 6kk ja sina aikana tyottomyystoimisto loytaa kylla jotain tyota sinulle, vaikka siivoustyota.

ulkonainen
[QUOTE="vieras";24373295]Mä luulen, että ap:lla ei ole kovin tarkkaa käsitystä niiden ihmisten elämästä, jotka tukia tarvitsee. Muutama päivä sitten kertoili, että heidän perhettään ihmetellään, kun asuvat "ahtaasti" ts kolmiossa lapsen kanssa. Varmaankaan tuttavapiirin ei siis pienituloisia kuulu? Jos kerran asumiskustannukset ovat suurempia kuin Suomessa...?[/QUOTE]

Kylla mina olen tutustunut hyvin taman maan "tukisysteemeihin", vaikka itse emme niita tarvitse. Johtuen mielenkiinnosta.

Pystyttäisiin hyvinkin. Sen verran sosiaalinen turvaverkko on hyvä, että epäilen suuresti ettei pärjättäisi.

Nähtävästi siinä vaiheessa, kun tuo romahdus tapahtuisi, yleinen hintatasokin romahtaisi. Asuminen halpenisi ja muutenkin eläminen. Eniten tuo romahdus vaikuttaisi velallisiin, osakeilla riskeeraajiin ja niihin jotka eivät osaa suhteuttaa elämistään tuloihinsa. Voi olla että pian on halvalla asuntoja myynnissä.

ulkonainen
Keskustelu lahti nyt ihan kasista, nimittain tassa ei ole kyse Hollannista vaan nimenomaan Suomesta. Ehka keskustelijoiden on helpompi laittaa paa pensaaseen ja kysella muiden maiden oloista, kuin miettia mita Suomessa tulevaisuudessa tapahtuu.

Keittiönoita
Ja siis taalla maksetaan paivahoitokuluja tulojen mukaan: 2 palkansaajaa ja normaalitulot maksavat n. 800e/kk per lapsi per 5 paivaa hoitoa. Toisesta lapsesta saa kuitenkin alennusta :).

Alhaimmillaan maksut lienevat n. 400e kk per lapsi, joten yksinhuoltajat parjaavat myos toita tekemalla. Varmasti monet tekevat kahta tyota ja sukulaiset vahtivat lapsia.
Nyt on ihan pakko kysyä... jos siellä palkat on samaa luokkaa kuin Suomessa, alin päivähoitomaksu on 400 €, vuokrat ja verotus on suuremmat kuin Suomessa, niin miten ihmeessä 1000 € käteen saava siivoojayh pärjää? Päivähoitomaksun jälkeen sille yh:lle jää 600 € ja jos yksiön vuokra on esim 450 €, niin miten siellä pärjää kaksihenkinen perhe 150 €:lla + elatusmaksu kuukaudessa? Kai sielläkin pitää maksaa sähköstä, vedestä, työmatkoista, vaatteista, lääkkeistä jne. Maksavatko Hollannissa etävanhemmat elatusmaksua lastensa lisäksi myös ex-puolisolleen kuten joissain maissa maksetaan?

ulkonainen
[QUOTE="vieras";24373375]Kummasti jätit vastaamatta.[/QUOTE]

Meidan palkat ovat hyvat ellei erinomaiset. Mutta miten meidan palkat tahan liittyvat? Omilla ansioilla on ne saatu, silti yleinen palkkataso on sama kuin Suomessa.

"vieras"
En minä omasta mielestäni laita päätä nyt pensaaseen. Olen ihan tietoinen siitä, että saan olla kotona pitempään vauvan kanssa yhteiskunnan tuen ansiosta ja että jos sitä tukea ei olisi, joutuisin töihin. Minä olen vain kiinnostunut siitä, miten asia hoidetaan ilman niitä tukia. Kun siitähän tässä on myös kyse.

Keittiönoita
Keskustelu lahti nyt ihan kasista, nimittain tassa ei ole kyse Hollannista vaan nimenomaan Suomesta. Ehka keskustelijoiden on helpompi laittaa paa pensaaseen ja kysella muiden maiden oloista, kuin miettia mita Suomessa tulevaisuudessa tapahtuu.
Minusta ei ole pään pensaaseen laittamista, jos yrittää selvittää, miten sellaiset ihmiset sitten pärjäävät, joilla näitä Suomen tukia ei ole. Ne vinkithän voivat olla hyvinkin tarpeen myös meille suomalaisille, jos tukia tosiaan merkittävästi pienennetään tai jopa poistetaan kokonaan.

"huhhuh"
Meidan palkat ovat hyvat ellei erinomaiset. Mutta miten meidan palkat tahan liittyvat? Omilla ansioilla on ne saatu, silti yleinen palkkataso on sama kuin Suomessa.
Liittyvät ne sinälleen että noilla teidän "erinomaisilla" tuloilla sinulla ei ole mitään rehellistä käsitystä meistä, jotka oikeasti tarvitsevat niitä tukia. Sinullehan ne ovat yksi ja sama onko niitä vai ei. Ai niin, mutta eihän teillä oikein olekaan mitään tukia siellä.

lapsiperheet nettomaksajia
Lapsiperheet maksavat Suomessa enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja/palveluja ym. etuuksia yhteiskunnalta. Lapsiperheet ovat siis yhteiskunnan nettomaksajia. Jos lapsiperheiden etuuksia leikattaisiin roimalla kädellä, laskisi näiden tärkeiden rahoittajien motivaatio maksaa veroja (eli työhalut laskisisivat ja pimeä työnteko lisääntyisi). Tämä kehitys olisi yhteiskunnalle niin epäedullista, että on vaikea uskoa, että kaikki edut poistettaisiin.

Se työtön luuserimies
Mulle sopis vaikka kaikkien tukien lopetus, omasta puolesta. Ei niitä kumminkaan sekunnissa pois kaikkia otettais. Mutta mullahan ei ole lapsia. Ja töitä teen sen verran kuin tarvii. Ongelma on se, että jotkut munkaltaiset luuserit panostais tossa tilanteessa enempi kriminaaliin touhuun. Olen sitä mieltä, että Suomessa verotetaan todella paljon tuloista, mutta myös kerrannaisesti siitä että sijoittaa rahaansa. Olen omista mitättömistä tuloista laittanut säästöön aina 50-100 euroo kuussa. Vaikka väkisin. Sillon hetkeksi piti ottaa omista säästöistä takasin kun olin aikoinani hetken kaiken tuen ulkopuolella. Elin puoli vuotta saamatta mistään markkaakaan (niin kauan siitä on). Mutta sen jälkeen olen aina säästänyt.

Oma tuurini oli se, että tuolloin kun mun oli pakko myydä vähät osakkeeni, ne romahti pari kk sen jälkeen. Eli rahat olis sulanu joka tapauksessa.

"vieras"
Pystyttäisiin hyvinkin. Sen verran sosiaalinen turvaverkko on hyvä, että epäilen suuresti ettei pärjättäisi.

Nähtävästi siinä vaiheessa, kun tuo romahdus tapahtuisi, yleinen hintatasokin romahtaisi. Asuminen halpenisi ja muutenkin eläminen. Eniten tuo romahdus vaikuttaisi velallisiin, osakeilla riskeeraajiin ja niihin jotka eivät osaa suhteuttaa elämistään tuloihinsa. Voi olla että pian on halvalla asuntoja myynnissä.
Toisessa ketjussa luettelit saamanne rahat ja kaikki oli tukia. Miten ihmeessä pärjäisittekin nollatuloilla?

"Manttu"
No taitaa olla siellä Hollannissa palkat paljon isommat jos on varaa maksella 800 euron päivähoitoa ilman mitään tukia. Helppohan se on silloin irvistellä Suomen systeemistä.

[QUOTE="vieras";24373486]Toisessa ketjussa luettelit saamanne rahat ja kaikki oli tukia. Miten ihmeessä pärjäisittekin nollatuloilla?[/QUOTE]

Pitää olla varautunut nollatuloihin. Kyllä minä tiedän, että joskus tilanne voisi olla toisin, siksi siihen pitää varautua, kun asiat ovat vielä hyvin. Perheemme kuluista pystytään hyvinkin vieläkin enemmänkin vähentämään, jos sitä tarvitaan.

.,,.,,.
No verrataan Suomea vaikkapa Hollantiin, vaikka olenkin taalta muuttamassa pois (en kyllakaan verojen takia :)).

Taalla maksetaan tosiaan korkeampaa tuloveroa kuin Suomessa, lisaksi jokaisen taytyy ottaa ylimaarainen sairasvakuutus (100e/kk), lapsilisat on 50e/kk, aitiysloma 4 kk. Ei kodinhoitotukea yms. vastaavaa. Jos haluaa jaada lapsensa kanssa kotiin, se taytyy itse kustantaa. Palkat Suomen tasoa.

Jokaisen taytyy siis tehda toita elaakseen, yksinkertaisesti. Toita kylla loytyy, jos ei muuta niin siivous yms. vastaavaa.

Tama ei ole minullekaan mikaan ideaali, mutta halusin herattaa keskustelua siita, etta Suomikaan ei voi jatkaa samalla linjalla, se on taysi mahdottomuus.
sehän hyvä, että töitä löytyy, itse en tällähetkellä saa mitään tukia, lapsilisän kahdesta lapsesta saan, täytyy sanoa, että kyllä tuo 210€ on aika suuri apu meidän talouteemme, sillä maksaa reilun puolet päivähoitomaksuista, tällähjetkellä olen oman alani ulkopuolisissa töissä siivoajana, etsin koko ajan oman alani töitä, niitä ei ole tarjolla..nyt sopimukseni nykyisessä paikassa on päättymässä ja olen lähetellyt 10hakemusta eri alojen työpaikkoihin, mukana siivousalankin paikkoja, yhteenkään en ole vielä päässyt ja työkkärin sivuja päivittäin selaillessani on hiukan epätoivoinen olo kun ei ole töitä tarjolla, omassa tai naapurikunnassakaan. ottaisin minkä tahansa työn vastaan, mutta kun ei onnaa niin ei onnaa, todennäköisesti nostan siis ensi kuusta alkaen liiton rahoja siihen asti kun löytyy edes sitä siivoustyötä, tiedän kyllä, että yhteiskunnalle on suuri rasite kotonaolevat ja vanhukset, mutta on mielestäni erittäin väärin lakkauttaa tukia silläperustein, että rahat loppuu..juurihan me lainasimme kreikalle sievoisen summan, joka kausi kansanedustajat nostaa palkkaansa, jonka maksaa valtio, joka vuosi valtio rahoittaa kulttuurikeskuksia sun muita periaatteessa ihan turhia rakennelmia, joka vuosi suomi ottaa lisää maahan pakolaisia, jotka eivät sitten kielumuurien sun muiden vuoksi löydä töitä ja taas valtio maksaa... ehkäpä niiden muutosten pitäisi ihan oikeasti lähteä siitä, että ei hassata rahaa turhaan, vaan keskitytään saamaan omat jaloilleen, lisätä työpaikkoja yms.

[QUOTE="vieras";24373719]Teillä on säästössä huima summa rahaa? Syötte muualla eikä ole asumiskuluja?[/QUOTE]

Vaikka sitten noin. Kyllä rahan lähteitä suomessa löytyy, sit vaikka myymään tavaraa/marjoja tjs. Tiedä vaikka olisin jo siinä vaiheessa työllinen. Kuka sitä tietää.

Viimeisimpinä oljenkorsina sitten vaikka sukumajoitus. Onneks omaan suvun, joka pitää yhtä. Auttavat, kun tarvitaan ja autamme kun tarvitsevat.

Jos nämäkin turvaverkot pettävät niin ainahan voi kesät asua teltassa ja käyttää jokamiehen oikeutta hyväkseen. Eikähän talvellekin jotain keksitä. ;)

ulkonainen
[QUOTE="Manttu";24373502]No taitaa olla siellä Hollannissa palkat paljon isommat jos on varaa maksella 800 euron päivähoitoa ilman mitään tukia. Helppohan se on silloin irvistellä Suomen systeemistä.[/QUOTE]

Juurihan kerroin etta taalla ei ole isommat palkat. Meilla on isot palkat, se ei kuitenkaan tarkoita etta kaikilla on.

Kerroin myos etta vahemman tienaava saa helpotusta noihin paivahoitomaksuihin.

Yhteistyössä