Päiväunista

Heissan kaikille!
Olisin kysynyt lastenne päiväunista.
Miten teillä sujuu päiväunille meno? Laitatteko lapsenne itsekseen omaan sänkyyn ja menette itse pois huoneesta? Vai nukahdatteko yhdessä lapsenne kanssa esim.parisänkyyn?

Täällä meinaa välillä olla pinna kireällä tuon pian 2 vuotiaan tytön tyllerön kanssa. Tyttö ei malta millään alkaa päiväunille.
Herää aamusella siinä 8-9 välillä. Sen jälkeen teemme aamutouhut ja lähdemme ulkoilemaan ainakin tunniksi tai pariksi. Ulkoilun jälkeen sit jonkin aikaa tyttö leikkii sisällä ennen syöntiä.

Sit tuleekin se päiväunien aika. Eikä siitä sit tulekaan monesti yhtään mitään. Tulee aina pois omasta sängystään ja kun itse menen tytön kanssa makoilemaan, alkaa vaan touhuamaan tyynyjen ja omien pehmolelujensa kanssa. Joskus kyllä nukahtaa hyvin päiväunille, mutta viime aikoina on ollut sitten tätä taistelua. On sit joku kerta käynyt niin, että tyttö väsähtää ja alkaa unten maille vasta siinä noin klo 16 aikaan... Iltapäiväunien takia sit rytmi kärsii...

Onko vinkkejä miten saisin tytön nukkumaan päiväunensa aina siinä noin klo 13-14? Pitäisikö pitää tytöstä vähän kiinni ja koittaa sanoa että nyt sinä kyllä nukut vai??
Vaikuttaako tämä valoisuus mahdollisesti mitenkään siihen, että uni ei tule? Minkä ikäisenä lapset ei enää nuku päiväunia?

Onko kellään muulla tälläistä ongelmaa? :/ :headwall:
 
haisulit3
meil sama ongelma.. nukkumaan ei mentäis millään. tosin meillä muutenkin kamala uhma päällä ja jotenkin toi päikkäreille ja yöunille meno tuntuu olevan ihan kamalaa. mä vien pojan sänkyyn klo 12-13 ja tunnissa yleensä nukahtaa, mut vie siis todellakin aikaa! ensin heitellään suutuksissa kaikki petivaatteet ja unilelut pois, sit niitä itketään takas, huudetaan ja yritetään tulla sängystä pois. hyvä siin vauvan kaa yrittää rauhoitella. pikkuhiljaa kuitenkin väsyy omaan temmellykseensä ja nukahtaa. pojan sänky on meidän sängys kiinni ja pötkötän vauvan kaa pojan vieressä niin kauan kun nukahtaa.. :( :/
 
meillä vanhempi poika lopetti päiväunien nukkumisen noin 1,5v iässä. Ei tietenkään kokonaan, mutta siitä iästä asti on nukkunut vain silloin tällöin. yö unet onneksi ovat sitten sen verran pidemmät etten usko tulevan mitään univajetta. Päiväunille laitto on ollut todella taistelua, joten minä luovutin ja olenkin tullut siihen tulokseen että parempi näin kuin tapella jatkuvasti.
 
Äiti76
Meillä kans kohta 2 vuotias tyttö laittaa hanttiin päiväunien kanssa. Olen tehnyt selväksi että päiväunet nukutaan joka päivä tai sitä ainakin yritän. Jos ei tunnissa nukahda niin luovutan..ja illalla aikasemmin nukkumaan. Noin tuntia aikaisemmin. Mitään stressiä ei kannata ottaa.

Mullakin pieni vauva 2 kk eli tytön täytyy opetella nukahtamaan itsekseen. Aina ei poika vieressäkään pötkölleen viihdy.. Yleensä nukahtaa itsekseen vaikka jätän yksinkin huoneeseen. Sanon että nyt on päiväunien aika, kannan sänkyyn laulan laulun jos en kirjaa ehdi lukemaan ja menen pois huoneesta. Kuulostelen oven takana touhuja ja jos tulee pois sängystä vien tytön uudestaan sänkyyn, sanakaan sanomatta peittelen ja poistun taas. Päivät vaihtelee ja joskus menee tunti joskus 5 min, tähän hommaan. Olen laskenut että noin 5-6 tuntia heräämisestä alkaa hyvin olla ne päikkäreiden aika meillä...
 
helinä83
Meidän tytön tyllerö on nyt 8kk nukkuu vielä kahdet pidemmät päikkärit ja yhdet pikku unet sitten vielä ilta päivällä välillä nukutaan päivä unet rattaissa pihalla ja välillä sisällä.Toisinaan hän nukahtaa ihan itsekseen kun laittaa vain omaan sänkyynsä mutta toisinaan hän tahtoo nukahtaa viakkuuni.Sitten vain mennään meidän sänkyyn ja tyttö kainaloon ja valot pois 5min puoleen tuntiin kestää että uni tulee maitopullo auttaa nukahtamaan hetkessä =) kauniita unia*
 
tikruli83
Laitan poitsun sänkyyn 12-13 aikaa ja lähden pois.
Siellä se leikkii puol tuntii tunnin ja sitten nukahtaa.
Ja sitten nukkuukin 3-4 tuntii.

Yö unille menee ihan samanlailla, ei ole koskaan tarvinnut tapella tai nukutella.
 
Meillä 3 v poika menee kiltisti päiväunille omaan sänkyynsä, kun saa ottaa sinne mukaan jonkin lelun esim. pehmolelun joka kerta jonkun eri pehmon tuolta kaapista. Tulee sitten sen kanssa poiskin päikkäreiltä.

Meillä ainakin pitää olla huone pimeänä että saa nukuttua. Pimentävä rullaverho on hyvä.

Joskus jos on ollut vilkkaampi mieliala ja on sanonut ettei päiväunille tahdo niin on auttanut kun olemme laittaneet hänen lelujaan nukkumaan eli ollaan peitelty ja pusuteltu niitä ja toivotettu hyvää yötä ja sen jälkeen sipisty ihan hiljaa jotteivat ne herää ja sitten ollaan hipsitty pojan kanssa hänen sänkyynsä päikkäreille. Se on ollut hyvä keino ja rauhoittanut tilanteen. On toiminut usieta kertoja jos on ollut hankala tilanne,.

Kantsii kokeilla. Tsemppiä ! :wave:
 

meillä lapset 4 ja 2.. sen vanhemmaksi kun lapsi kasvaa, sen vähemmän se unia tarvii.. meillä ne nukkuu kokonaisia öitä ( 22-10 joka aamu!!) päivällä ne nukkuu siinä 3 nurkis. 4v nukahtaa selkää varovasti hieromalla (rentouttava vaikutus!) ja 2v nukahtaa joskus samaan malliin mut usein pullo kouras.
 
kaksilasta
ainoa keino nukuttaa 2-vuotias on lukea isommalle lapselle jotain matalalla äänellä. Koska jos isompi on hereillä leikkimässä, pienempi ei varmasti ala nukkumaan. Pienempi nukahtaa siihen kun luen isommalle lapselle vieressä. Sitten nousemme isomman kanssa ylös, paitsi jos olen väsynyt, saatan itsekin nukkua. (Eskarilainen leikkii itsekseen mun torkkujen ajan- noin15 minsaa nukun päivällä joskus)
 
008
Vinkiksi et meitin 3.5 vuotia nukkuu kyllä suht joka päivä päikkärit mut jos satun vahingossakaan puhumaan et "mennään nyt nukkumaan päikkärit" niin tulee huutoa ja vastaan panemistä mut jos sanon et "mennään hetkeksi lepäämään" ja painotan että nukkua ei tarvitse jos ei väsytä niin tyytyväisenä poika menee sänkyynsä ja nukahtaa samantien...Tää on tätä psykogiaa :LOL:
 
mulla on 3-vuotias poika ja päikkärit menee ihan ok, kun olen antanut nukkua meidän sängyssä.. jonkun unikaverin saa ottaa ja sit luen kirjan. kun kirja on luettu niin täytyy vielä poikaa muistuttaa että nyt silmät kiinni =) useimmiten nukahtaa alle 10 minuutissa, mutta jos pikkusisko (kohta 8kk) sattuu olee hereillä ja touhuu siin vieressä niin sit joudun useemman kerran sanomaan että nyt sä nukut etkä välitä tosta siskosta yhtään.. ja sen verran ovat toisiinsa tottuneet että tarvittaessa kumpikin osaa nukahtaa vaikka toinen möykkäis vieressä :D
 
Meillä oli sama ongelma kun isompi oli vähän alta 2v. Teiän päivärutiini kuulostaa samalta mikä meillä sillon oli. Tyttö oli tottunu nukahtamaan yksin sänkyynsä päikkäreille (sekä illalla). Jotain vaan piti vissiin testata ja kun en antanu periksi, ni alkoi taas käymään normaalisti päikyille. Jotain kuukaus siinä tais kuitenkin mennä, välillä tuli 'sata' kertaa pois sängystä, sitten taas saatto kahtena seuraavana päivänä käydä oikein hyvin nukkumaan. Ja sitä rataa, kunnes lopulta onneks lopetti kokeilut. Se oli kyllä tosi hermoja raastavaa, onneks tää mein pienempi (nyt 1v10kk) ei oo ainakaan vielä alottanu temppuilua. *koputtaa puuta*
 

Yhteistyössä