Päiväkotivarusteista

woo
Minkälaisia varusteita päiväkotiin toivotaan lapsille, ovat siis jo leikki-ikäisiä ja aloittamassa päiväkodissa. Ihan siis myös syksyksi ja talveksi. Tietää alkaa etsimään.

Onko muuten mitkä varusteet olleet erityisen hyviä päiväkotikäytössä?
 
"jepp"
Paras ostos syksyksi oli fleecevuorellinen kurahaalari. Tuli kiitosta sekä lapsilta että tädeiltä. Toisille puettiin villapuku, välikausihaalari ja lopuksi kurahoust. Omat leikki-ikäiset vetäs nuo kurahaalarit sisävaatteiden päälle. Edulliset, helppo pukea ja puhdistaa eikä tartte varoa. Multa saavat 10+.
Hyvät sisätossut on hyvä olla. Hanskaa ja esim kumpparit on hyvä olla niin, ettei tartte joka päivä kuljettaa kotiin vaan ovat siellä sillin, kun tarttee.
 
"Veera"
Semmosia vaatteita mitä on lapsen helppo pukea itte. Ei siis nauhakenkiä ja mieluummin haalari kuin takki ja housut. Kurahousut ja takki ja hanskat on melko varmasti joka paikassa pakolliset. Ja kumpparit.
 
"Muuan"
Tuossa saitkin jo hyvin listaa.¨

Mulla on nää nyt hyvin muistissa, kun pojat aloitti just äsken päiväkodissa.

Pehmeitä perusvaatteita sisävaatteiksi. Siis collari pöksyjä ja paitoja, ei jäykkää farkkua yms.

Ulos kerrospukeutumismahdollisuus. Siis ihan ehtaa kalsaria alle laitettavaksi ja muuta välikerrosta tarpeen mukaan. Ja ne kurikset ja kumpparit tietty.
Itse vein fleeceä kuriksien alle, luulen että liikkuminen on kivampaa jos ei ole sekä ulkovaatteita, että kuravaatteita.
 
"LaMamanMorbid"
Kuravaatteet eli kurahousut, sadetakki, kurahanskat, kumisaappaat. Käyttövaatteet sisälle, mieluiten puuvillaa. Varavaatteiksi parit pitkät housut, pikkuhousuja, paitoja, jumppavaatteet, tossut. Tossuiksi mieluusti ihan oikeat tossut, ei mitään epämääräisiä sisäkenlkiä, crocseja tms. Ne on kovia leikkiessä eikä pysy jaloissa. Jaja..varasukkia, sukkahousut. Ulkovaatteet: Haalari tai takki+housut, hattu, hanskat. Kunnon kengät. Noh, lähinnä säänmukaiset ja lämpimät vaatteet. Ja yks juttu, olis hienoa, et ne vaatteet olis toimivia ja SOPIVIA! Ja EHJIÄ! Lapsella on helkkarin paöjon mukavampi leikkiä jos lahkeet ei nouse polviin tai varpaat ei pilkota sukan tai tossun reistä. Mä en tajua missä ihmisten ajatus on kun niiiiin monet vanhemmat laittaa lapset kulkemaan esim. liian pienissä kengissä tai pelkissä tennarrissa sadekeleillä. Ok, joskus unohtuu mut et säännönmukaisesti... Nimikoidut vaatteet kertovat myös välittämisestä. Kiitos. Ei mulla muuta! =)
 
lto
Hyviä vastauksia nuo edelliset. Käytännöllisyys ja helppot pukea on hyvä ohjenuora. Pojilla tuo on helpompaa toteutaa, tytöillä muoti määrää jo enemmän ja vaatteet ovat usein epäkäytännöllisiä rimpuloita.

Jalkineisiin kannattaa kiinnittää huomiota ja siihen, että ne ovat riittävän isot. Useimmilla lapsilla kengät ovat liian pienet ja varsinkin talvella varpaat palelevat, jos kenkään ei mahdu villasukkaa ja käyntivaraa ja lapsi saa survoa jalkansa kenkiin.

Noi fleecevuorelliet kuravaatteet ovat ihan kätevät, mutta hiekassa housut kuluvat helposti puhki. Loskasäällä ovat oivalliset ja takki muulloinkin, kun on märkää ja koleaa eikä ole varma sataako vai ei. Noiden lisäksi kannattaa kyllä olla myös tavalliset vuorettomat kuravaatteet, joita käyttää sitten kesäaikaan tai jos loppukesällä on märkää ja lämmintä.

Itse olen suosinut Jonahtanin vaatteita, jotka pitävät hyvin vettä eikä lisäksi välttämättä tarvsitse kurahousuja, jos ei ole ihan mutakeli. Eli just kun on vielä lämmintä, mutta kosteaa ja märkää, niin ne ovat oivalliset.

Kuravaatteet kannattaa myös viedä kotiin pesuun kun ovat likaiset, niin lapsen on kivempi pukea ne päiväkodissa päälleen.
 
Jalkineet on hyvä olla asianmukaset ja sopivat. Työssä näkee pieniä ja suuria ja vääräänkeliin. Pienissä jalat kärsii ja suurissa hankala liikkua. Ja palelee ja kastuu. väliin miettii että eikö vanhemmat yhtään tippaa ajattele kun lapsi lontustaa aivan ylisuurissa kengissä ja kompasteleekin. Jopa niin suurissa että varpaat ovat teräosan puolivälissä suunnilleen.
 
"vieras."
Vanhemman tytön päiväkodissa ei noista fleecevuorellisista kuravaatteista tykätty, kun kaikille annettiin aina samat ohjeet tyyliin fleecetakki/villatakki alle. Eli tytöllä oli usein sitten kaksi fleecekerrosta päällekkäin, vaikka sanoin, että minun luvalla voi jättää sitä ohjetta noudattamatta, kun puvussa fleece jo oli. Nuoremman tytön pk:ssa ne on olleet ok

Sisätossuissa on sitten taas jouduttu paloharjoituksissa pihalle, joten tästä syystä lähes kaikilla ne Crocksit tai vastaavat on.
 
[QUOTE="vieras.";29882128]Vanhemman tytön päiväkodissa ei noista fleecevuorellisista kuravaatteista tykätty, kun kaikille annettiin aina samat ohjeet tyyliin fleecetakki/villatakki alle. Eli tytöllä oli usein sitten kaksi fleecekerrosta päällekkäin, vaikka sanoin, että minun luvalla voi jättää sitä ohjetta noudattamatta, kun puvussa fleece jo oli. Nuoremman tytön pk:ssa ne on olleet ok

Sisätossuissa on sitten taas jouduttu paloharjoituksissa pihalle, joten tästä syystä lähes kaikilla ne Crocksit tai vastaavat on.[/QUOTE]

Aika outoa, jos kaikille olisi annettu samat pukemisohjeet. Kaikilla lapsilla ei kuitenkaan koskaan ole edes puoliksi samantyyppisiä vaatteita. Esim. keväisin/syksyisin on yleistä, että jollakin on täysin vuoreton haalari, jollain toisella taas paksut toppahousut ja -takki ja kolmannella jotain siitä välistä. Jollakin taas on fleece-alushaalari ja jollakin taas väliin laitettavaksi pitkät kalsarit ja poolopaita. Ei tuossa millään voi antaa kaikille täsmälleen samoja pukeutumisohjeita ilman, että joku on hiestä litimärkä ja joku toinen taas värisee kylmästä.

Niitä paloharjoituksia taas on ... kerran vuodessa? Ainakin omien havaintojeni perusteella suhteellisen harvalla lapsella (muutamalla per ryhmä) on päiväkodissa crocsit tai vastaavat varsinaiset paksupohjaiset sisäkengät.
 
"lastenhoitaja"
Aika outoja vastauksia porukalla. Ihanko oikeasti päiväkodista valitetaan lapsen vaatteista...huh, huh! Jokainen ostaa sellaisia vaatteita kuin haluaa. Toki käytännöllisempiä on ne, jotka lapsi pystyy itse mutkattomasti pukemaan päällensä. Ei kiristä ja purista, on rentoja. Kyllähän päiväkodin henkilökunta auttaa lasta jos vaatteet eivät ole "helpot". Mutta lapsen pukemaaan opettelun kannalta ei niitä kireitä tietty kannata hankkia.

Ulkovaatteeksi ehjät ja sellaiset vaatteet joissa lapsen on hyvä liikkua. Vaatteet kannattaa nimikoida. Henkilökunnan on aika vaikeaa muistaa ja osata tunnistaa kaikki ilman nimeä. Nimi selkeästi ja tarpeeksi isolla. Ja ne nimethän kuluu pesussa, joten kannattaa ina välillä käydä ne läpi ja kirjoittaa uudestaan. Kengät sopivat jalkaan ja säähän. Keväisin ja syksyisin kun ilmat alkavat vasta lämmetä/kylmetä, kannattaa tuoda vaihtoehtoisia vaatteita (esim toppapuku ja vaihtoehtona fleece+välikausipuku).

Nämä siis sellaisia ns. toiveita. Mutta jokainen perhehän tekee ja ostaa kuten haluaa. Kunhan muistaa, että vaatteet ovat lapsen "työvälineet" eli käytännöllisyys huomioiden.
 

Yhteistyössä