Päiväkotien puolustajat....

• Viestiketjun aloittaja kuka myöntää?
  • Ensimmäinen viesti
Jokseenkin kummallinen tapa puollustaa perhepäivähoitajia. Mutta varmasti tapahtuu ikäviäkin asioita myös joissakin päiväkodeissa. Siinä mielessä on ihan tervettä pitää silmät auki ja vaatia hyvää ja laadukasta palvelua sekä tehdä antaa palautetta silloin kun siihen on aihetta.

• Tykkää
Reactions: leijona76
Alkuperäinen kirjoittaja kuka myöntää?;26988554:
Voisitteko selittää yhden asian?

Jos päiväkodeissa on monta aikuista jotka vahtivat toisiaan, niin miten siellä sitten on voinut tapahtua lapsen pahoinpitelyä, pakkosyöttämistä, tuoliin sitomista....

ja nyt ei ole kyse siitä että aletaan vänkäämään pph:n yksin työskentelystä ja "asioista jotka eivät ole tulleet ilmi" vaan ihan siitä simppelistä asiasta että MITEN LAPSEN PAHOINITELYÄ VOI TAPAHTUA PAIKASSA MISSÄ ON MONTA TURVALLISTA AIKUISTA JA VAHTIVIA SILMIÄ?
Tää on helppoa vastata. Siksi että me emme suinkaan ole yhdessä paikassa kaikki ja usein on tilanteita että hoitaja on yksin lasten kanssa. Kyllä sitä voi tapahtua että joku tekee väärin lapsia kohtaan. Tässä suhteessa päiväkotikaan ei ole onnela ja sellanen missä ei voisi sattua. Ihmisiä on moneenlähtöön tässäkin työssä. Vaikka ei saisi käydä sen enempää kun pph:llkaan.

Minä esim olin viimekeväänä monta päivää yksin ryhmässä ja olisin voinut sielä ovien takana tehdä lapsille vääryyksiä. Ei sellaset pikkupaaperot ois kuitenkaan osanneet kertoa kotona. Todellakaan en heitä kaltoin kohdellut. Mutta mua ei kukaan vahtinu.

Olin lastenhoitajana.

Eli nyt se on minun syyni että siellä riepoteltiin lapsia, pidettiin pimeässä huoneessa, tarjottiin vanhaa, muovipussissa kosteutettua leipää, jätettiin lapsi penkille itkemään ikäväänsä, laitettiin lapsi alusvaatteillan kylmälle lattialle makaamaan.....

ja paikalla oli joka kerta enemmän kuin yksi aikuinen.
Siis ihanko vakavissasi ihmettelet miksei se useampi silmäpari pidä väärinkäytöksiä kurissa samalla kun kerrot itse todistaneesi noita asioita puuttumatta niihin? Vastaus kysymykseesi kuuluu siis että juuri siksi että osa hoitajista on toimii kuin sinä. Ei kuitenkaan onneksi kaikki ja joillekin väärinkäytöksille riittänee ehkäisemiseksi jo tietoisuus siitä että läsnä on muita aikuisia. Kaikki hoitajat kun eivät ole valmiita ottamaan riskiä siitä että joutuisivat vastaamaan toimistaan. Pph:lla tätä riskiä ei kuitenkaan ole vaan hän on suuren osan päivästä paikalla ainoana aikuisena.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mutta silti: miksi päiväkoteja pidetään niin mahtavina paikkoina, joissa on monta vahtivaa silmää, ja SILTI tapahtuu pahoja asioita? Ajan tällä takaa sitä että ei ne päiväkodit ole sen turvallisempia paikkoja kuin sen pph:nkaan koti, jos kohdalle sattuu se paha täti niin kyllä siinä tapahtuu vääryys, oli se paikka sitten päiväkoti tai pph:n koti.
Tai oli kysymyksessä oma äiti, isä, isovanhempi jne. Koti voi olla se kaikista pahin paikka joten turha vissiin puolustella kotihoitoakaan.

Loppupelissä harvassa taitavat olla ne jotka näkevät päiväkodit 100% turvallisina onnelloina ja pph:t kaikki suurinpiirtein sadisteina. Eiköhän valtaosa ymmärrä että molempiin ryhmiin mahtuu kaikenlaisia hoitajia ja hyvän hoitopaikan löytyminen on osin tuuripeliä.

Vanhemmilla on myös erilaisia mieltymyksiä ja näkemyksiä toivomansa hoidon suhteen. Joillekin perhepäivähoito on se mikä vastaa heidän tarpeisiinsa parhaiten samalla kun toiset tykkäävät enemmän päiväkodista. Tuo turvallisuusnäkökulma lienee vain yksi näistä valintakriteereistä ja pidän sitä ihan ymmärrettävänä perusteena. Eiköhän perhepäivähoitajille löydy asiakkaita tästä huolimatta ja tuskin monikaan pph tosissaan kaipaisi itselleen hoitolasta jonka vanhemmat suhtautuvat tuohon hoitomuotoon kovin epäilevästi. Uskoisin että mielummin toivovat lapsia keiden vanhemmat arvostavat tuttua hoitotätiä ja kodinomaista hoitomuotoa.

"hoitaja"
Missään tapauksessa en puolusta lapsia pahoipiteleviä aikuisia...hoitajia tai vanhempia, mutta... itse olen työssäni joutunut ottamaan lasta kädestä tiukasti ja siirtämään hänet toiseen paikkaan "jäähylle" koska lapsi halusi lelun joka oli toisella ja hyökkäsi tämän lapsen kimppuun (hampaanjäljet jäi toiselle olkapäähän) . Nykyisin joutuu todella usein lasten kanssa tilanteisiin joissa A. pitää miettiä miten toimii ettei saa syytettä pahoinpitelystä jos joku näkee tilanteen osittain B.pitää miettiä miten toimii jotta toinen lapsi ei saisi vammoja "kohtaamisissa" eikä hoitaja syytettä heitteillejätöstä kun ei puutu lasten erimielisyyksiin! Tämän päivän 5-6v löytyy hyvinkin agressiivisia lapsia ja vanhempien kommentit asioihin ovat jonkun jo aiemmin mainitsemia...ei haluta komentaa lasta kun hänelle tulee paha mieli ?? Ja sitten kun tilanteesta keskustellaan 5v lapsen kanssa, hän ilmoittaa tappavansa hoitajan..tai tulevansa yöllä polttamaan tämän kodin. No meni vähän ohi aiheen mutta ...

"tiina"
[QUOTE="hoitaja";26992238]Missään tapauksessa en puolusta lapsia pahoipiteleviä aikuisia...hoitajia tai vanhempia, mutta... itse olen työssäni joutunut ottamaan lasta kädestä tiukasti ja siirtämään hänet toiseen paikkaan "jäähylle" koska lapsi halusi lelun joka oli toisella ja hyökkäsi tämän lapsen kimppuun (hampaanjäljet jäi toiselle olkapäähän) . Nykyisin joutuu todella usein lasten kanssa tilanteisiin joissa A. pitää miettiä miten toimii ettei saa syytettä pahoinpitelystä jos joku näkee tilanteen osittain B.pitää miettiä miten toimii jotta toinen lapsi ei saisi vammoja "kohtaamisissa" eikä hoitaja syytettä heitteillejätöstä kun ei puutu lasten erimielisyyksiin! Tämän päivän 5-6v löytyy hyvinkin agressiivisia lapsia ja vanhempien kommentit asioihin ovat jonkun jo aiemmin mainitsemia...ei haluta komentaa lasta kun hänelle tulee paha mieli ?? Ja sitten kun tilanteesta keskustellaan 5v lapsen kanssa, hän ilmoittaa tappavansa hoitajan..tai tulevansa yöllä polttamaan tämän kodin. No meni vähän ohi aiheen mutta ...[/QUOTE]

Juuri näin. Ja mikä siinä onkin että nämä hankalat lapset vaan lisääntyy? Jokin on menossa todella pahasti yhteiskunnassa pielee. Sama ongelmahan tunnistetaan kouluissakin ja opettajat ovat täysin "aseettomia".

Tämä on vaan niin sääli - luojan kiitos nuo hankalimmat on vielä vähemmistö - mutta he ovat todella pahoja. Kuten sanoin, olen tehnyt työtä jo 20 vuotta. Ja omaan hieman jo silmää tuollaisella. On todella vaikea "arpoa" miten toimia tilanteessa jossa lapsi vaikkapa yrittää repien ja purren "irroittaa" toisen lapsen korvaa. Kun haluaa vaan sen saman lelun. Kun menet väliin lapsi siirtää purukalustot sinuun, alkaa huutaa ja potkia. Kiroilee kuin rekkamies. Miten tuollaisen kanssa toimit kauniisti? Lapsi joka on jo kuitenkin liki 20kg ja täyden vimman vallassa? PK-johtajalle lapsesta on sanottu - vanhemmat, eivät todellakaan välitä koska tämä Totti-Jalmari on vallan kasvatusaattellisesta perheestä. Me hoitajat olemma pahan alku ja juuri. Emme osaa kuulema oikein häntä kasvattaa. Ok - silti jos vanhemmat ei edes silloin vaivaudu paikalle kun toisen lapsen vanhempien kanssa pitäisi keskustella. Siis tämän lapsen jonka korva tikattiin Totti-Jalmarin jäljitä. Irtikään lasta ei voi sano. Ja vanehmmat. No ovat omasta mielestään loisto kasvattajia. Rouvakin pitää jossain tilaisuuksissa luentoja vapaamman kasvatuksen puolesta...

Yhteistyössä