Päiväkotiasiaa... miten toimisitte?

  • Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti
pohtija
Mua ärsyttää kun meidän päiväkotiin on tullut uusia hoitajia ja ne ei mun mielestä osaa ottaa lasta vastaan aamulla. Meidän 1,5v on alkanut nyt näiden uusien hoitajien myötä itkeskelemään aamuisin. Ne vanhat hoitajat otti aamusta lapsen syliin tai ohjasi muuten leikkimään, katsomaan kirjaa tms. Mut nää uudet seistä nököttää seinän vieressä. Toki sanovat että tuu tänne, mutta jos lapsi ei tule vaan tarrautuu äitiin tai isään, hoitaja ei tee elettäkään että helpottaisi vanhemman poistumista. Tänäänkin jouduin vaan huutavan lapsen jättämään maahan. Tai ensin poika itki kun olin laskemassa sitä lattialle. Sitten vein pojan hoitajan syliin, poika kiemurteli ja hoitaja laski pojan maahan. Saman tien poika tuli mun lahkeeseen kiinni. Hoitaja ei sanonut tai tehnyt yhtään mitään... Miten ottaisin asian puheeksi päiväkodissa? Kun meen hakemaan poikaa pois, on ihan iloisesti leikkimässä ja varmaan itku loppunut pian. Muuten ei hoidossa ongelmia, luulisin...
 
luna
Puhuisin henkilökunnan kanssa.

Laita ensin vaikka sähköpostia, jos kasvokkain puhuminen pelottaa.

Ovatko nuoria/vastavalmistuneita vai mistäköhän moinen arkuus johtuu?
 
vieras
Olisko joku sama täti, joka olis joka aamu paikalla kun poikasi menee? Jos pyytäisit sitä, että ottaa pojan syliinsä ja menee leikkimään heti kun meette. Jos ei ole kokemusta, niin ne ei tajua, odottavat vaan syrjässä etteivät ole jäähyväisten tiellä...
 
x
Ei sun auta muu kuin sanoa heille suoraan että toivot hoitajien ottavan lapsesi vastaan ja ohjaavan hänet eteenpäin johonkin hommiin tai leikkeihin. Kurja tilannehan toi sun nykyinen on kaikille osapuolille.
 
ap
siellä vaihtelee ne hoitajat ketkä aamuisin paikalla, mut nyt ollut aina nää uudet meidän omasta ryhmästä. Ei ne hoitajat ole edes mitään valtavan nuoria, ainakin toisella on omakin lapsi. Jotenkin tuntuu kiusalliselta alkaa sanomaan mun mielestä tällaisesta päivänselvästä asiasta...
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Tai ensin poika itki kun olin laskemassa sitä lattialle. Sitten vein pojan hoitajan syliin, poika kiemurteli ja hoitaja laski pojan maahan. Saman tien poika tuli mun lahkeeseen kiinni. Hoitaja ei sanonut tai tehnyt yhtään mitään... Miten ottaisin asian puheeksi päiväkodissa?
Kuulostaa todella ikävältä, hoitajan pitäisi ehdottomasti pitää lapsi sylissään ja heiluttaa sinulle iloisesti kun lähdet, sitten viedä lapsi jämäkästi muiden seuraan leikkimään ja yrittää kiinnittää lapsen huomio leikkiin. Ei lasta saa päästää takaisin sinuun roikkumaan!

Ottaisin asian puheeksi LTO:n kanssa kun pääsisin hänen puheilleen, hän voi kyllä ohjata lastenhoitajia toimimaan jämäkämmin pienten kanssa.
 
Hassua
Sinulla aivan päinvastainen tilanne, kuin itsellä usein töissä. Olen siis lto. Eli yleensä vanhemmat ei kykene irrottautumaan lapsesta ja joudun lempeästi ohjeistamaan, jotta on lapsellesi parasta että nyt vaan menet ja minä pidän hänet sylissä ja rauhoittelen ja kyllä se päivä siitä sitten hyvin lähtee sujumaan. Useampikin vanhempi on tullut takaisin ottamaan vielä lapsen minun sylistä ja näin pitkittäneet eron hetkeä ja varmasti vielä pahentaneet lapsen olotilaa. Ymmärrän kyllä, että ka-ma-laa on lähteä itkevän lapsensa luota, mutta ei se itku siitä aamuerotilanteessa yleensä helpota eroa pitkittämällä. Taitaa tosiaan uudet hoitajat olla uusia ja arkoja. Sanot reilusti vaan, jotta haluat, että he ottavat lapsesi syliin ja helpottavat aamuja. Voi kun itsekin hoksaisivat ruveta tarjoamaan lapselle mieleistä tekemistä ja syliä jo siinä erotilanteessa!
 
ap
Kyllä mä joka tapauksessa meinaan asiasta sanoa. Ajattelin katsoa vielä ensi viikon, jos tilanne raukeaisi itsestään, tai varovasti sanomalla suoraan että älä päästä lasta mun luo enää... Kun ei vaan haluaisi tehdä itsestään ja perheestään hankalan maineen omaavia, toivoisin että yhteisymmärryksessä voitaisiin toimia...
 
mmp
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Tai ensin poika itki kun olin laskemassa sitä lattialle. Sitten vein pojan hoitajan syliin, poika kiemurteli ja hoitaja laski pojan maahan. Saman tien poika tuli mun lahkeeseen kiinni. Hoitaja ei sanonut tai tehnyt yhtään mitään... Miten ottaisin asian puheeksi päiväkodissa?
Kuulostaa todella ikävältä, hoitajan pitäisi ehdottomasti pitää lapsi sylissään ja heiluttaa sinulle iloisesti kun lähdet, sitten viedä lapsi jämäkästi muiden seuraan leikkimään ja yrittää kiinnittää lapsen huomio leikkiin. Ei lasta saa päästää takaisin sinuun roikkumaan!

Ottaisin asian puheeksi LTO:n kanssa kun pääsisin hänen puheilleen, hän voi kyllä ohjata lastenhoitajia toimimaan jämäkämmin pienten kanssa.
Ehkä voisit kuitenkin puhua suoraan ja ystävällisesti lastenhoitajien kanssa. Esim hakiessasi lasta, kerrot että aamu jäi vaivaamaan ja huomenna haluaisit toimittavan toisin ja vielä lisäisit että se oli toimiva aiemminkin muiden hoitajien kanssa. turhaa alkaa noin yksinkertaista asiaa kierrättää lto:n kautta.

 
ap
Ollaan miehen kanssa pohdiskeltu tätä joka aamuista episodia ja koitettu löytää jos meissä olis joku vika että hoitaja arkailee tms. Ja ollaan yritetty toimia päiväkodin ohjelapun mukaan - saatiin sellainen erotilanteessa toimiminen-lappu, silloin kun hoito alkoi...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä mä joka tapauksessa meinaan asiasta sanoa. Ajattelin katsoa vielä ensi viikon, jos tilanne raukeaisi itsestään, tai varovasti sanomalla suoraan että älä päästä lasta mun luo enää... Kun ei vaan haluaisi tehdä itsestään ja perheestään hankalan maineen omaavia, toivoisin että yhteisymmärryksessä voitaisiin toimia...
Parhaiten se yhteisymmärrys syntyy, kun kerrot mitä haluat niin toinen voi ymmärtää =) Hankalan maine tulee usein väärinkäsitysten seurauksena, ja niitä syntyy jos ei asioista puhuta suoraan!
 
x
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä mä joka tapauksessa meinaan asiasta sanoa. Ajattelin katsoa vielä ensi viikon, jos tilanne raukeaisi itsestään, tai varovasti sanomalla suoraan että älä päästä lasta mun luo enää... Kun ei vaan haluaisi tehdä itsestään ja perheestään hankalan maineen omaavia, toivoisin että yhteisymmärryksessä voitaisiin toimia...
Älä odota vaan puhu asiasta heti. Sun lapsesi parhaaksi se on. Puhut asiallisesti etkä syyttele ketään, kerrot vain toiveesi miten sinun mielestäsi lapsi olisi hyvä ottaa vastaan. Tietty fiksun hoitajan pitäisi tuollainen tajuta muutenkin...
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja mmp:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Tai ensin poika itki kun olin laskemassa sitä lattialle. Sitten vein pojan hoitajan syliin, poika kiemurteli ja hoitaja laski pojan maahan. Saman tien poika tuli mun lahkeeseen kiinni. Hoitaja ei sanonut tai tehnyt yhtään mitään... Miten ottaisin asian puheeksi päiväkodissa?
Kuulostaa todella ikävältä, hoitajan pitäisi ehdottomasti pitää lapsi sylissään ja heiluttaa sinulle iloisesti kun lähdet, sitten viedä lapsi jämäkästi muiden seuraan leikkimään ja yrittää kiinnittää lapsen huomio leikkiin. Ei lasta saa päästää takaisin sinuun roikkumaan!

Ottaisin asian puheeksi LTO:n kanssa kun pääsisin hänen puheilleen, hän voi kyllä ohjata lastenhoitajia toimimaan jämäkämmin pienten kanssa.
Ehkä voisit kuitenkin puhua suoraan ja ystävällisesti lastenhoitajien kanssa. Esim hakiessasi lasta, kerrot että aamu jäi vaivaamaan ja huomenna haluaisit toimittavan toisin ja vielä lisäisit että se oli toimiva aiemminkin muiden hoitajien kanssa. turhaa alkaa noin yksinkertaista asiaa kierrättää lto:n kautta.
Tuon asian pitäisi olla hoitajilla jo ihan koulutuksenkin puolesta selvillä, joten minusta tuntuisi oudolta alkaa opettaa hoitajille asioita, joita heidän pitäisi jo osata. Siitä tulee yleensä vain pahaa verta. LTO taas ohjaa hoitajia, joten on parempi että opastus tulee häneltä, hän osaa myös perustella asian ammattimaisemmin.
 
sanna
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ollaan miehen kanssa pohdiskeltu tätä joka aamuista episodia ja koitettu löytää jos meissä olis joku vika että hoitaja arkailee tms. Ja ollaan yritetty toimia päiväkodin ohjelapun mukaan - saatiin sellainen erotilanteessa toimiminen-lappu, silloin kun hoito alkoi...
miten sinä neuvottiin toimimaan? meillä vähän sama ogelma kesän jälkeen
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Yön Musta Ninjapinja:
Voi se olla niille uusille hoitajillekin aluksi vaikeaa, jos ei vielä hyvin tunne lasta ja vanhempia. Mutta tosiaan puhumallahan se selviää. :)
Sanoinkin miehelleni että mä varmaan olen toiminut joskus lähihoitaja opiskelijana parikymppisenä noin, että tavallaan kyllä ymmärrän ettei varmaan ole ihan helppo tilanne hoitajallekaan...

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ollaan miehen kanssa pohdiskeltu tätä joka aamuista episodia ja koitettu löytää jos meissä olis joku vika että hoitaja arkailee tms. Ja ollaan yritetty toimia päiväkodin ohjelapun mukaan - saatiin sellainen erotilanteessa toimiminen-lappu, silloin kun hoito alkoi...
miten sinä neuvottiin toimimaan? meillä vähän sama ogelma kesän jälkeen
Just ettei turhaan pitkitetä lähtöä. Lapsen iästä riippuen sanotaan sanallisesti että nyt äiti lähtee töihin. JA että äiti tulee hakemaan esimerkiksi sitten kun olet nukkunut päiväunet tms. Lapsen pitää nähdä että äiti lähtee ja vilkutetaan lähtiessä, eli ei paeta paikalta. Mutta kuitenkin pitää muistaa ettei jää roikkumaan ovensuuhun. Halaus, suukko tms. Ja jos mahdollista niin lapsi esim vilkuttaa vielä ikkunasta. Samaten lapussa oli että hoitaja ottaa lapsen syliin, jos tämä tarrautuu äitiin, yrittää viedä lapsen huomion muualle. Vanhemman pitää antaa hoitajalle mahdollisuus tähän jne.

 
ap
Olen toivonut että meillä olisi joku keskustelu päiväkodissa, pitäis ekan kuukauden aikana olla. JA nyt on sen verran hoitoa takana. Siinäkin voisi ehkä helposti ottaa asian puheeksi...
 
tarhantäti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä mä joka tapauksessa meinaan asiasta sanoa. Ajattelin katsoa vielä ensi viikon, jos tilanne raukeaisi itsestään, tai varovasti sanomalla suoraan että älä päästä lasta mun luo enää... Kun ei vaan haluaisi tehdä itsestään ja perheestään hankalan maineen omaavia, toivoisin että yhteisymmärryksessä voitaisiin toimia...
ei kun sinulla vanhempana on oikeus toivoa että miten juuri sinun lapsesi otetaan aamulla vastaan !!!!!!!!
 
mmp
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja mmp:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Tai ensin poika itki kun olin laskemassa sitä lattialle. Sitten vein pojan hoitajan syliin, poika kiemurteli ja hoitaja laski pojan maahan. Saman tien poika tuli mun lahkeeseen kiinni. Hoitaja ei sanonut tai tehnyt yhtään mitään... Miten ottaisin asian puheeksi päiväkodissa?
Kuulostaa todella ikävältä, hoitajan pitäisi ehdottomasti pitää lapsi sylissään ja heiluttaa sinulle iloisesti kun lähdet, sitten viedä lapsi jämäkästi muiden seuraan leikkimään ja yrittää kiinnittää lapsen huomio leikkiin. Ei lasta saa päästää takaisin sinuun roikkumaan!

Ottaisin asian puheeksi LTO:n kanssa kun pääsisin hänen puheilleen, hän voi kyllä ohjata lastenhoitajia toimimaan jämäkämmin pienten kanssa.


Ehkä voisit kuitenkin puhua suoraan ja ystävällisesti lastenhoitajien kanssa. Esim hakiessasi lasta, kerrot että aamu jäi vaivaamaan ja huomenna haluaisit toimittavan toisin ja vielä lisäisit että se oli toimiva aiemminkin muiden hoitajien kanssa. turhaa alkaa noin yksinkertaista asiaa kierrättää lto:n kautta.
Tuon asian pitäisi olla hoitajilla jo ihan koulutuksenkin puolesta selvillä, joten minusta tuntuisi oudolta alkaa opettaa hoitajille asioita, joita heidän pitäisi jo osata. Siitä tulee yleensä vain pahaa verta. LTO taas ohjaa hoitajia, joten on parempi että opastus tulee häneltä, hän osaa myös perustella asian ammattimaisemmin.
No itsestä kyllä tuntuis paljon kurjemmalta kuulla lto.lta että joku perhe ei voi suoraan puhua minulle... virheitä sattuu mutta miksei siitä voisi ystävällisesti sanoa suoraan...
 
meillä kans vaihtu hoitajat nyt kun siirty isojen puolelle..

Yks hoitajista on vanha tuttu pienten puolen ajoista, mut parilta hyvä jos tevehdyksen saa..

Edellisten kans saattoi juoruta hetken aikaa ainaki:D
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja mmp:
No itsestä kyllä tuntuis paljon kurjemmalta kuulla lto.lta että joku perhe ei voi suoraan puhua minulle... virheitä sattuu mutta miksei siitä voisi ystävällisesti sanoa suoraan...
Tuskin ongelma koskee vain yhtä lasta, kyllä pienten puolella noita tilanteita tulee päivittäin. Ei LTO:n tarvitse sanoa että hoitajasta on valitettu, vaan hän voi muotoilla asian toisin. Esim. olemalla jonain aamuna siinä lähellä vaivihkaa tarkkailemassa, ja vaikean erotilanteen jälkeen ohjaamalla toisenlaiseen menettelyyn. Riippuu tietysti siitä kuinka LTO osaa sanansa asettaa, loukkaantuuko hoitaja vai ei. Mutta se ei ole perheen murhe, vaan työyhteisön.
 
viia
Minusta ei ole hyvä idea sekoittaa LTo:ta tuohon juttuun. Jotenkin hassua ja vähän sellaista "kielimisen" makua. Tekee asian suuremmaksi kuin onkaan. Tai tulee väkisinkin ajatus, että miksei sitä sitten voi sanoa suoraan asianomaisille. En usko, että tekee hyvää työyhteisöllekään.


Yhdyn Miilin ajatukseen tavasta, jolla tuon voi sanoa. Eli vaikka näin: Hei, saanks mä ehdottaa, että otat Aadan syliin ja näytät sille jotain kiinnostavaa, niin ehkä unohtaa helpommin mut. Kun tämä eroaminen näyttää olevan Aadalle vähän vaikeaa...

Aattelisin että siitä hoitaja tajuaa, että tässä hommassa täytyykin vähän skarpata.
 

Yhteistyössä