päiväkoti/perhepäivähoito

Jossain vaiheessa tulee eteen se päivä että meidänkin lapset aloittaa päivähoidon. Lapset nyt 1v8kk ja 3-v..mitä kaikkea lasten "täytyisi osata"? Meillä esikoinen on kuiva ja riisuu kyllä ulkovaatteet,mutta pukemisessa täytyy auttaa. Ei ole vielä päivähoidoista juuri tietoa,kun olen tähän asti hoitanut lapset itse kotona =)
 
Me tossa just päivitettiin tarhavaatetusta (tyttö nyt 4,5-v)... ostetiin kakkoskumpparit ja sadeasu(saa olla tarhassa koko ajan), tossut tarhaan ja sitten ollaan viety tarhaan kakkosvaate kerta, sitä sitten päivitellään tarpeen vaatiessa. Silloin kun oli ihan pieni (elikkä 1-v) vietiin sinne vaipatkin, nyt ei ole tarvittu niitä onneksi viedä kuivaksi oppimisen jälkeen kahteen ja puoleen vuoteen.
 
Tässä taas, nämä ikuisuus mielipide jankutus... kumpikin on mielestäni aivan yhtähyviä vaihtoehtoja ja jokainen perhe kyllä tietää kumpi sopii paremmin omalle lapselle.
Itse olen töissä pk:ssa ja lapseni vein myöskin. en missään vaiheessa edes ajatellut perhepäivähoitoa. mutta jokainen tyylillään.

kannattaa käydä ihan rohkeasti tutustumassa kumpaanin vaihtoehtoon :)
 
Hei. Itse olen pv.kodissa töissä 0-3v-ryhmässä. Nuorin on 1v ja vanhin vajaa 3v. Kaikilla on mennyt hyvin aloitus, joitain itkuja lukuunottamatta. Omat lapseni halusin pv.kotiin, mutta ei ollut paikkoja kesken kautta, joten sain pph paikan. Epäröin aluksi, mutta tutustuttuamme hoitajaan olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä valintaan. Jokainen etsii sen oikean hoitomuodon lapselleen ja mitään hyvää tai huonoa ei voi sanoa pv.kodista tai pph:sta koska molemmissa on puolensa. Mitään ei tarvitse osata koska jokainen on oma persoona ja oppii asiat ajallaan.
 
Meillä pojat menivät ryhmikseen. On välimuoto pph.n ja päiväkodin välillä. Mielestäni parempi vaihtoehto kuin pph, kun hoitajia on enemmän ei lasten tarvitse kilpailla yhden hoitajan huomiosta. Jos pph.lla on pari pientä ja loput isoja, jää isot vähemmälle, kun pieniin menee paljon aikaa, lisäksi täytyy se ruokakin valmistaa.

Ryhmiksessä isommille järjestetään ohjattua toimintaa, johon pph.lla harvoin riittää yksin aikaa. Meidän ryhmiksessä on lapset iältään 0-4v.
 
Meillä poika aloitti perhepäivähoidossa. Olemme todella tyytyväisiä. Saimme ihanan hoitajan. Itse en laittaisi ihan pikkuista vielä päiväkotiin. Meidän poikamme on sellainen
vähän ujon sorttinen. Ryhmään kuitenkin hyvin sopeutunut.
Ehkä haemme parin vuoden päästä päiväkotipaikkaa.
 

Yhteistyössä