Päiväkoti ilmoitti tänään että...

  • Viestiketjun aloittaja "Pauliina"
  • Ensimmäinen viesti
"Pauliina"
...syksyllä lapsen päiväkotiryhmän kaikki kolme hoitajaa vaihtuvat. Kyseessä 3-5-vuotiaiden ryhmä. Miten itse reagoisit, kun jokainen hoitaja vaihtuu samaan aikaan?
 
On tainnut vaihtuakin joskus - ryhmänvaihdoksen yhteydessä ainakin.

Ei sinänsä oo haitannut. Vaikkakin olisin eräänkin lto:n ja pari hoitajaa todella mielelläni pitänyt. Ei ole haitannut lapsiakaan, kun ne uudetkin hoitajat on olleet enimmäkseen tuttuja (saman talon sisältä).
 
miks vaihtuu? kerrottiinko? Aina pitäs käsittääkseni olla yks "vanha".
Mihin sä perustat tän käsitteen? Yks jää mammalomalle, yks lähtee opiskelemaan ja yks jää vuorotteluvapaalle. Niin mistä sä nyt taiot siihen sen "vanhan" jäämään? Työpaikat ei oo kuitenkaan vankiloita.

Ihannehan olis että tommosta tilannetta ei pääsis muodostumaan, että kaikki lähtee yhtä aikaa pois. Mun nenään haiskahtais vähän siltä että johtajuudessa on jotain mätää (mutta voin olla ihan väärässäkin).

En mä tykkäis että kaikki hoitajat vaihtuu, mutta aina ei elämässä asiat mene niin kun minä haluaisin.
 
Meillä vaihtui viimesyksynä kun siisrtyi 0-3v ryhmästä 3-5v ryhmään... molemmissa ryhmissä vakio porukka joten vanhat hoitajat jäi sinne ja uudet isojen ryhmässä.. Meillä tosin päiväkotiryhmät tekee yhteistyötä aika paljon..ja iltapäivästä saattaa olla kun haen niin ettei kukaan lapsen ryhmän hoitajista enää paikalla (harvoin) ryhmien välillä 1 ovi..sama jaettu piha, sama ruokatila...joten onko nyt ihan eri asia kuin teillä?
 
"vieras"
Miten reagoisin. Näin on tapahtunutkin ja mun reaktio oli että voi v....

Mutta työntekijöillä on vapaa liikkuvuus ja oikeus vaihtaa työpaikkaa. Joten nää on näitä paskamaisia juttuja joille ei voi mitään. Ihan samoin kuin koulussa opettajan äitiyslomat ja koulun vaihdokset.

Joo, opettajienkin on aina suunniteltava raskaus niin ettei vaan tyhmä ope aloita ensimmäisen luokan opettajana ja ole siinä ensimmäiset 2kk ja jää sitten äitiyslomalle;)
 
"öööö"
Oma poikani aloitti ryhmässä, jossa 1-3 -vuotiaita lapsia. Kysyin heti aluksi, että oletteko te täällä vielä ensi syksynä. Kysyin tätä siksi, että olin lukenut 1) että alle 3 -vuotiaalla menee 6 kk ennen kuin hän kiintyy päivähoidossa yhteenkään aikuiseen 2) lähellämme on päiväkoti, jossa aukeaa syksyllä paikkoja. Mietin vaihdammekko lapsemme päiväkotipaikkaa. Toisaalta en haluaisi noin pienelle niin suuria vaihdoksia...

No, eivät nuo hoitajat tienneet. Eivät tienneet, missä ovat, ovatko edes samassa päiväkodissa, puhumattakaan ryhmästä. Yritä siinä sitten toimia lapsesi parhaaksi ja pitää ympäristö samankaltaisena, tarjota kiinnittymisen mahdollisuus. Ei sitä ainakaan julkisissa paikoissa voi toteuttaa.
 
***
Ei meillä lapsi ainakaan järkyttyisi :) Normaalit lapset kyllä tottuvat hyvinkin nopeasti. Etenkin jos ympäristö ja muut lapset tuttuja. Voi jopa tehdä hyvääkin, tottuvat muutoksiin. Lapsen pitää oppia sietämään tietynlaisia muutoksia ja stressiä, koska maailma ei ole pelkkää pehmeää pumpulia.
 
"Pauliina"
No mistään äitiyslomista ei ole kyse, joten mietityttää miksi ihmeessä näin... Ja huolestuttaa, missä oikein mättää. :/ Olen ajatellut että kaikki on hyvin, mutta nähtävästi sitten ei, jos eivät saa yhtään hoitajaa jäämään ryhmään. Luulisin, että näin ei tehtäisi, jos hoitajat eivät itse olisi päättäneet lähteä. Surkuttaa lapsen puolesta kun nämä hoitajat tulleet niin tärkeiksi ja lapsella kestää aina aikaa ennen kuin aukeaa uusille ihmisille.

Lisäksi päiväkoti on muutenkin uusi ja koko tämä vuosi on ollut vasta toiminnan käynnistelyä. Pelkään, että tämä prosessi alkaa nyt taas alusta kun kaikki hoitajat vaihtuvat.
 
halipupu harmaana
Kurjaahan tuollainen on, mutta joskus vaan on sellaisia tilanteita, että muu ei ole mahdollista. Lapselle kannattaa korostaa, että leikkikaverit pysyvät samoina (toivottavasti ne edes pysyvät) vaikka "tädit" vaihtuukin ja se on lapselle yleensä aika tärkeää.
 
"vieras"
Meidän lapsille kaverit on ollut tärkeimmät ja hoitajien vaihtuvuus on ollut pikku juttu. Pojalla on tänä vuonna (syys-kevät) ollut 8 eri hoitajaa ja sillä ei ollut mitään vaikutusta eli meidän perheelle tuo ei olisi kovin iso juttu.
 
meillä
neiti vaihtaa syksyllä toiseen osastoon joka on talon eri puolella. pihalla voi nähdä vahoja hoitajia. neiti ollut varahoidossa tuossa osastossa jo monesti. kerroin et vaihtaa osastoa niin oli ihan JEE!!!! neiti on 4.5v
 

Yhteistyössä