Päiväkoti ei valitettavasti sovi läheskään kaikille lapsille

  • Viestiketjun aloittaja olen pahoillani
  • Ensimmäinen viesti
Kertoisitko sen sinun ratkaisusi ongelmiin. Kaikki lapset pois päiväkodista?
Ongelma on varmaan niinkin yksinkertainen, kuin raha. Raha ja se, ketä kiinnostaa ja ketä ei. Jos joku taikoisi jostain lisää rahaa, rakennettaisiin lisää päiväkoteja oikeanlaisine tiloineen, palkkattaisiin enemmän hoitajia ja ruokapuoli mietittäisiin ihan uudelleen.

Näin täydellisessä maailmassa.

Sotkua tuntuu olevan niin paljon, etten tiedä mistä sitä pitäisi lähteä purkamaan. Siksi kai kysyn, kun en tiedä?
 
"a p"
Kertoisitko sen sinun ratkaisusi ongelmiin. Kaikki lapset pois päiväkodista?
No vaikkapa tämä: Laki muutettaisiin ja sitä olisi pakko nou dattaa! Ryhmien suuruus olisi määriteltävä siedettäväksi, eli pienemmäksi kuin nykyisin. Ja niitä rajoja ei todellakaan saisi rikkoa minkäänlaisissa poikkeustilanteissa. Ja henkilökunnalla pitäisi olla oikeus jäädä pois töistä joka päivä, kun lakia rikotaan. Nythän hoitajat ovat sattuman armoilla. Ja toivovat ettei mitään satu silloin kun lapsia on aivan liikaa hoidossa.

Kuntaa tai kaupunki saisivat todella tuntuvat sanktiot jos rikkovat rajoja vaikkapa päivän ajan. Nythän asetus sallii minkä tahansa vaarallisenkin tilanteen, jos se on ns. tilapäinen. Tuo sana vesittää koko aikaisemman päivähoitolain.

Ja tilat olisi oltava asianmukaiset. Nythän laki lasta kohti säädetyistä neliöistä on vesitetty. Eli lapsia saadaan laittaa pieniin tiloihin aivan liikaa.
 
"mie"
[QUOTE="jep";25246944]Meillä tarhassa (Helsinki) alle 3-vuotiaiden ryhmässä 16 lasta. Mikä meteli! Itse en suostuisi työskentelemään ko ryhmässä.[/QUOTE]

Kuinka monta hoitajaa on ryhmässä?
 
[QUOTE="a p";25247060]Koska aloitin tämän keskustelun ja sinä valitat että tälläistä ei pitäisi aloittaa :D[/QUOTE]

Aloittaja päättää kuinka keskustelua käydään? Anteeksi jos tulin pilaamaan hyvän valituksen. Milaista keskustelua odotit; nykyinen päivähoito on päin p:tä ja se on idioottien vanhempien syytä jotka eivät mitään ymmärrä. Jos tarkoitus oli pahoittaa ihmisten mieliä ja siirtää omaa pahaa oloa muihin voi hyvinkin olla että se onnistui. Sillä tavalla syytös ei minun nilkkaani kolahtanut että minä olisin asiasta loukkaantunut. Pahoittelen että yritin keskustelua saada aikaan.
 
lapset kotiin
Tuli vain mieleeni, että jos poistettaisiin subjektiivinen päivähoito-oikeus, niin ryhmäkoot ei välttämättä olis niin isoja ja päiväkodissa olevilla lapsilla olis paremmat oltavat. Mutta tähänhän ei kotiäidit suostu...
 
"poikia3"
[QUOTE="a p";25245237]
Ehdotan vaikkapa sinulle sitä, että teet aloitteen päivähoitolain muuttamisesta eduskuntaan. Minä ainakin tulen mielelläni mukaan siihen, jos vanhemmat alkavat toimia. Kokemusteni takia en itse enää uskalla tehdä kaikkea mitä haluaisin.
Esim. kaikenlaiset aloitteet tai vaatimukset asioiden parantamiseksi omalla nimellä ovat liian vaikeita.[/QUOTE]

Meidän vanhempien on todella vaikea tehdä kuvaamasi kaltaisia aloitteita, koska ei meillä ole konkreettista käsitystä siitä, mitä pitäisi muuttaa. Päivähoidon ammattilaiset sen tietävät.

Ehkä minä olen täysin sokea, mutta mielestäni omilla lapsillani on ollut loistavat päivähoitopaikat. Yli 3-vuotiaiden ryhmän maksimikoko oli 21. Lisäksi toimivat erilaisissa ryhmissä jakautuen ryhmän kolmen aikuisen mukaan ja näiden lisäksi toimi viskari-ryhmä esikouluun siirtyville lapsille.

Lasten tarpeet huomioitiin ja tehtiin erilaisia asioita metsäretkistä teatteriin hiihtoon ja luisteluun. Hoitajat olivat erittäin motivoituneita, henkilökunta vaihtui erittäin harvoin, sijaisia saatiin, sijaisten kanssa ainut ongelma oli, että kaikki sijaiset eivät puhuneet ruotsia.

Ainut muutos, josta olin erittäin pahoillani oli laitoshuoltajien poistaminen. Nämä kun toimivat ylimääräisinä käsinä ryhmissä tarvittaessa, mutta tekivät siivous hommia pitkin päivää. Laitoshuoltajat korvattiin ulkopuolisilla siivoojilla, jotka siivosit tilat sitten iltaisin - > laitoshuoltajien työtä kuitenkin siirtyi hoitohenkilökunnalle, koska tietyt jutut oli pakko tehdä kuitenkin päiväaikaan.

Meillä on vilkkaita, mutta rauhallisia lapsia ja kyllä nämä viihtyivät päiväkodissa ja saivat rauhan leikkiä myös rauhallisesti.
 
"poikia3"
Tuli vain mieleeni, että jos poistettaisiin subjektiivinen päivähoito-oikeus, niin ryhmäkoot ei välttämättä olis niin isoja ja päiväkodissa olevilla lapsilla olis paremmat oltavat. Mutta tähänhän ei kotiäidit suostu...
Hah, kuormitusaste on joka tapauksessa 105, 7 lasta per hoitaja jne. Päiväkoteja yhdistellään ja osa suljetaan jos ne eivät ole täysiä.

terv. työäiti
 
"Jenis"
Tuli vain mieleeni, että jos poistettaisiin subjektiivinen päivähoito-oikeus, niin ryhmäkoot ei välttämättä olis niin isoja ja päiväkodissa olevilla lapsilla olis paremmat oltavat. Mutta tähänhän ei kotiäidit suostu...
Niin varmaan joo. Kunnat toki lopettais päivähoidosta säästämisen heti kun subjektiivinen oikeus poistuu...

Edelleen oon sitä mieltä, että keskustelupalstoilla nurina ei auta. Tehkää aloite omaan kuntaanne, nostakaa meteli oman kuntanne lehdissä, vedotkaa omiin kansan- ja kunnallisedustajiinne. Saattais olla jotain vaikutustakin ihan, muutakin kuin se yhdessä voivottelun riemu.
 

Yhteistyössä