Päiväkoti asiaa!?

  • Viestiketjun aloittaja lellu
  • Ensimmäinen viesti
ap
Olemme ajatelleet että tyttö menisi päiväkotiin kun on todella arka muiden lasten ja myös aikuisten kanssa..tytön tarvitsisi todella päästä muiden kans tekemisiin..
 
Jos on arka, eikä vielä kovin sosiaalistunut, suosittelisin henkilökohtaisesti ensin puolipäivää. Pikku hiljaa hyvä tulee. Jos lapsi joutuu kertaheitolla tilanteeseen, jossa ei tunne oloaan kovin hyväksi, voi sulkeutua vielä enemmän, päiväkodissa voi olla vaikeaa ja koko päiväkodista voi tulla kauhu paikka. Mutta itse kai lapsesi tunnet ja tiedät mitä tehdä.
 
kotiäiti
Siksi me kuljemme perhekerhoissa, mammakerhoissa, kaupungilla, tapahtumissa. Kyllä ihmisiä on muuallakin kuin päiväkodissa ja koska olet kotona, onhan sinulla aikaa häntä kuljetella.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Siksi me kuljemme perhekerhoissa, mammakerhoissa, kaupungilla, tapahtumissa. Kyllä ihmisiä on muuallakin kuin päiväkodissa ja koska olet kotona, onhan sinulla aikaa häntä kuljetella.
Asumme maalla ja täällä ei noita kerhoja ja sen sellaisia ole..lähin kaupunki on 40km ja mulla ei ole autoa saati korttia...
 
Kyllä mun mielestä joka paikassa toitotetaan, että ihan vaan sosiaalisten kontaktien takia ei lasta päiväkotiin kannata viedä. Tätä mieltä olen myös minä. Päiväkoti on todella stressaava paikka lapselle. Eikä siellä saa aikuisen jakamatonta huomiota, jos saa huomiota ollenkaan. Voisithan käydä lapsen kanssa puitoissa ja kerhoissa, jossa voi tavata muita lapsia ja aikuisia. Tai voit hakea lapsellesi kerhopaikkaa, jossa voisi olla muutaman tunnin kerrallaan, pari kertaa viikossa. Näitä kerhoja esim. seurakunta järjestää ja sosiaaliviraston sivuilta löytyy paljon paikkoja ympäri suomen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Anskulainen:
Kyllä mun mielestä joka paikassa toitotetaan, että ihan vaan sosiaalisten kontaktien takia ei lasta päiväkotiin kannata viedä. Tätä mieltä olen myös minä. Päiväkoti on todella stressaava paikka lapselle. Eikä siellä saa aikuisen jakamatonta huomiota, jos saa huomiota ollenkaan. Voisithan käydä lapsen kanssa puitoissa ja kerhoissa, jossa voi tavata muita lapsia ja aikuisia. Tai voit hakea lapsellesi kerhopaikkaa, jossa voisi olla muutaman tunnin kerrallaan, pari kertaa viikossa. Näitä kerhoja esim. seurakunta järjestää ja sosiaaliviraston sivuilta löytyy paljon paikkoja ympäri suomen.
juu tota kerhoa eka aateltiin mutta kun täällä ei niitä järjestetä...
 
Minä täällä vaan huutelen
Juu ei maalla ole kaikilla lähietäisyydella kerhoja yms. ja kulkeminen ilman autoa on hankalampaa... Voisko viedä tyttöä ensin vaikka aamuksi sinne leikkimään ja sitten kotiin päikkäreille tai jotain?
 
Mun mielestä 2,5 veen ei todellakaan tarvitse olla vielä mikään mega sosiaalinen tai mennä sen vuoksi päiväkotiin. Itse jouduin viemään reilu kaksi vuotiaani päiväkotiin nyt syksyllä. On myös arka lapsi, eikä hänellä ole ollut siellä helppoa. Samaan aikaan vein neljä vuotiaani joka on rauhassa saanut kotona kasvaa ja on viihtynyt hyvin. Meidän neuvolasta on tullut kyllä ihan eri mielipiteitä kun teidän.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minä täällä vaan huutelen:
Juu ei maalla ole kaikilla lähietäisyydella kerhoja yms. ja kulkeminen ilman autoa on hankalampaa... Voisko viedä tyttöä ensin vaikka aamuksi sinne leikkimään ja sitten kotiin päikkäreille tai jotain?
Näin olemme ajattelleet että olisi edes sen aamun sielä ja sit hakisin kotiin.
Aloitus vain sen takia että mielenkiinnosta kysyin et onko mahdollista olla myös koko päivän..en siis ole heti tunkemassa koko päiväks hoitoon..vain siksi että tulis niitä kontakteja myös muihin lapsiin ja aikuisiin
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Anskulainen:
Mun mielestä 2,5 veen ei todellakaan tarvitse olla vielä mikään mega sosiaalinen tai mennä sen vuoksi päiväkotiin. Itse jouduin viemään reilu kaksi vuotiaani päiväkotiin nyt syksyllä. On myös arka lapsi, eikä hänellä ole ollut siellä helppoa. Samaan aikaan vein neljä vuotiaani joka on rauhassa saanut kotona kasvaa ja on viihtynyt hyvin. Meidän neuvolasta on tullut kyllä ihan eri mielipiteitä kun teidän.
Teillä niin.. meillä näin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Anskulainen:
Minkä ikäinen tyttö?
2,5v.
Neuvolassa asiasta juteltiin ja terkka ehdotti että tyttö menisi tarhaan jottta vähän tulisi lisää rohkeutta..
Kovin pieni hän vielä kummiski on, en ymmärrä miks noin pienen vielä pitäskää olla kauhean rohkea jne. Jos teillä ei oo kerhomahdollisuuksia tai ihan ystäviä kyläilyn merkeissä ni pari kolme kertaa viikossa puolpäiväsenä päiväkotiin sitten jos on pakko. Mä kyllä odottelisin vielä ainaki puol vuotta eteenpäin kun säki kotosalla oot ja jos ei kyse oo sun jaksamisesta lasten kanssa.

Mites siellä bussit kulkee? Jos vaikka kerran viikkoon ottasit sinne lähikaupunkiin jonkun kerhokäynnin tai vastaavan? Pääsisit samalla itsekin kotinurkista muualle välillä :)
 
lastenhoitaja
Kenen etua olet ajatellut??? Lapsen etu ei todellakaan ole se, että hänet laitetaan päiväkotiin kokopäiväiseksi sen takia että vanhemmat voivat olla nuorimmaisen kanssa kotona. Muistathan, että hoitopaikka EI ole lapsen koti ja on täysin rinnastettavissa aikuisen ihmisen työpaikkaan.
 
Pahoittelen jos vastaukseni vaikuttavat tuomitsevilta. En tuomitse. Minulla on vaan vahva näkemys asiasta. Ymmärrän kyllä silti, että kaikki tekevät omat ratkaisunsa. Mutta mieti nyt vielä sitä koko päivä - puolipäivä juttua. Ja lue vaikka pari päiväkoti ketjua, niin huomaat että sen lisäksi, että lapsesi saa ehkä kavereita päiväkodista, tuo se mukanaan aika paljon huolestuttaviakin asioita..... pöpöt, täit, huomion puute, ja ennen kaikkea se että lapsesi haluaa olla vielä oman perheen parissa, on pieni vielä. Miksi viedä vieraille hoitoon, jos ei ole pakko?
 
minä vaan
Eikös vasta 3v jälkeen lapsi ala leikkimään kavereiden kanssa yhteisiä leikkejä? Sitä ennen touhuaa siellä päiväkodissakin omia juttujaan, vaikkakin toisen lapsen vieressä.

Miksi pienestä asti täytyis olla rohkea ja sosiaalinen?
 
vieras
Te kaupunkilaiset ette ilmeisesti ihan oikeasti tajua että on myös näitä "metsäpöllö" lapsia jotka huutavat kun syötävät kun näkevät ihmisen, siskoni poika oli sellanen, alkoivat sitten enemmän käymään kerhoissa yms. että ehdottomasti päikkäriin kun kerran kerhoja ei ole että näkee vähän ihmisiä päivittäin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Te kaupunkilaiset ette ilmeisesti ihan oikeasti tajua että on myös näitä "metsäpöllö" lapsia jotka huutavat kun syötävät kun näkevät ihmisen, siskoni poika oli sellanen, alkoivat sitten enemmän käymään kerhoissa yms. että ehdottomasti päikkäriin kun kerran kerhoja ei ole että näkee vähän ihmisiä päivittäin.
toki ymmärretään...näitä "metsäpöllöjä" kasvaa kaupungissakin jos ei oo kontakteja muualle ku äidin kanssa kotona. Mites se metsäpöllö pärjää kun se laitetaan päiväkotiin ihmispaljouden keskelle ilman äitiä? Musta tosiaan parasta ois hypätä siihen bussiin ja ajaa kerran viikossa sinne lähikaupunkiin johonki kerhoon (se ois piristystä äidillekin) tai pyytää ihmisiä käymään jotta ensin hiukka tottuis niihin ihmisiin ja vasta sitte laittaa päiväkotiin.
Sopiiko kysyä jotta eikö maalla ihmiset käy kylässä toistensa luona?
 
vieras
Kaikki äiditkään kun eivät ole sosiaalisia ja halua tutustua ihmisiin, jotkut kun muuttavat aivan uusiin paikkoihin. Eiköhän sinne tarhaan ensin äidin kanssa tutustuta ja sitten vasta jäädään yksin, ainakin niin täälläpäin.
 

Yhteistyössä