Päiväkodin vanhempainillasta tuli sähköpostiin muistio

• Viestiketjun aloittaja siis mitäh?
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
sammutatteko telkkarin heti kun uutiset alkavat.. siellä näytetään pommi-iksuista, ulvilan murhaan yms.. ?? peitätte lastenne silmät kun menette kauppaan etteivät näe ilta-lehden otsikoita, HALOO?? Kauniit ja rohkeatkin ovat pahempaa soopaa lapsille yms.. kun salkkarit :D
täällä taas nämä super-mammat käy kuumina!!
Luulen että nää sun nimittämät supermammat on niitä vastuullisia vanhempia jotka laittaa lapsen edun ensisijalle eivätkä itsekkäinä istu tv:n ääressä ja yritä vakuutella itselleen ettei siitä lapselle oo haittaa jos se vähän jotain ylimääräistä näkee...
Meillä ei ainakaan katsota mitään aikuisten juttuja lasten aikana,ei edes uutisia.
Supermammat ovat niitä,jotka unohtavat oman elämänsä kun saavat lapsia,eivätkä uskalla päästää Nico-Petteriä ja Janica-Ceciliaa käsivarren mittaa kauemmaksi omasta rakkaasta mammastaan. Voi vielä tulla lapsikullalle traumoja. Kyllä minulla ainakin on oikeus katsoa tv:stä uutiset jos kiinnostaa ja uskallan sanoa lapsille,että äiti tulee kohta,kun olen katsonut tämän ohjelman.Tai hui kauheeta,saatanpa vaikka sanoa että tule tänne äitin kainaloon vähäksi aikaa niin katsotaan tämä ensin! Joku varmaan tekisi lastensuojeluilmoituksen asiasta. Jos lapsen perusturvallisuus on kunnossa, en näe mitään syytä sille,etteikö lapsi saisi katsella monenlaisten ihmisten elämää ja oppii sitä kautta että on olemassa monenlaisia tapoja elää ja olla.

Ja meidän lapsia on koulussa kehuttu älykkäiksi,ystävällisiksi ja epäitsekkäiksi, jopa siitä on mainittu,että lapsi uskaltaa olla eri mieltä opettajan kanssa ja kyseenalaistaa asioita sekä keskustella monenlaisista asioista. Että tuskin on salkkareiden katsominen kovin pahasti psyykeä vahingoittanut.Toisin kuin supermammojen lapset,joilla tulee itku heti kun mamman helmat katoavat näköpiiristä eivätkä osaa muodostaa omia mielipiteitään asioista,kun mamma meillä on aina sanonut miten pitää toimia...
Entä löytyykö itseltäsi millainen itsetunto?

vastuullinen
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sammutatteko telkkarin heti kun uutiset alkavat.. siellä näytetään pommi-iksuista, ulvilan murhaan yms.. ?? peitätte lastenne silmät kun menette kauppaan etteivät näe ilta-lehden otsikoita, HALOO?? Kauniit ja rohkeatkin ovat pahempaa soopaa lapsille yms.. kun salkkarit :D
täällä taas nämä super-mammat käy kuumina!!
Luulen että nää sun nimittämät supermammat on niitä vastuullisia vanhempia jotka laittaa lapsen edun ensisijalle eivätkä itsekkäinä istu tv:n ääressä ja yritä vakuutella itselleen ettei siitä lapselle oo haittaa jos se vähän jotain ylimääräistä näkee...
Meillä ei ainakaan katsota mitään aikuisten juttuja lasten aikana,ei edes uutisia.
Supermammat ovat niitä,jotka unohtavat oman elämänsä kun saavat lapsia,eivätkä uskalla päästää Nico-Petteriä ja Janica-Ceciliaa käsivarren mittaa kauemmaksi omasta rakkaasta mammastaan. Voi vielä tulla lapsikullalle traumoja. Kyllä minulla ainakin on oikeus katsoa tv:stä uutiset jos kiinnostaa ja uskallan sanoa lapsille,että äiti tulee kohta,kun olen katsonut tämän ohjelman.Tai hui kauheeta,saatanpa vaikka sanoa että tule tänne äitin kainaloon vähäksi aikaa niin katsotaan tämä ensin! Joku varmaan tekisi lastensuojeluilmoituksen asiasta. Jos lapsen perusturvallisuus on kunnossa, en näe mitään syytä sille,etteikö lapsi saisi katsella monenlaisten ihmisten elämää ja oppii sitä kautta että on olemassa monenlaisia tapoja elää ja olla.

Ja meidän lapsia on koulussa kehuttu älykkäiksi,ystävällisiksi ja epäitsekkäiksi, jopa siitä on mainittu,että lapsi uskaltaa olla eri mieltä opettajan kanssa ja kyseenalaistaa asioita sekä keskustella monenlaisista asioista. Että tuskin on salkkareiden katsominen kovin pahasti psyykeä vahingoittanut.Toisin kuin supermammojen lapset,joilla tulee itku heti kun mamman helmat katoavat näköpiiristä eivätkä osaa muodostaa omia mielipiteitään asioista,kun mamma meillä on aina sanonut miten pitää toimia...
Typerältä (ja ala-arvoisesti näytellyltä) aikuisten viihteeltä sekä pelottavilta uutisilta varjeleminen ei tarkoita sitä, että hysteerisesti roikuttaisiin lapsessa.

Itse opetan lapsilleni moraalia, omatoimisuutta, järjenkäyttöä ja feminismiin taipuvaisena opetan myös tytöilleni omien ajatusten julkituomista.

ihana
huomata miten moni aikuinen on järjellä varustettuja!!! <3 Ihan oikeesti, lasten pitää antaa olla lapsia. Me jotka ollaan tässä sitä mieltä, ettei moiset oo lastenohjelmia, niin pidetään kiinni periaatteistamme. Ja ollaan ylpeitä lapsistamme, jotka ovat lapsia. Kun eskari-ikäinen poikasi kysyy sinulta, miksei saa katsoa salkkareita, kun naapurin lassekin saa, niin sinä vastaat "siksi, kun se ei ole lastenohjelma, eikä sinun ikäisellesi sopivaa katseltavaa". Aikuiset tekevät säännöt ja lapset noudattavat niitä. Lapsi ymmärtää perustelusi ja hyväksyy ne. Opeta lapsellesi, että hän on arvokas, eikä menetä mitään, vaikkei saisi niitä salkkareita katsoa.

Lapsen rikottu mieli... siinä lause jota kaikkien vanhempien on syytä miettiä. En ole mikään sanomaan mitä kukakin voi antaa lasten katsoa, mutta kyllä esim. salkkareiden tapahtumat jäävät muhimaan lapsen mieleen tyyliin voikohan noin käydä oikeesti ja voikohan noin käydä minulle/perheenjäsenelle... Päiväkodissa huomaa että jopa ns. "lastenohjelmat" kuten prätkähiiret ja turtlesit saavat lapsen levottomaan mielentilaan. Nähdyt asiat tulevat mm. leikkeihin ja kun lapsi ei vielä ymmärrä että oikeassa elämässä ei voi toimia kuten tv:ssä, nyrkit heiluvat yms....
En ymmärrä miksi lasten pitäisi katsoa "huonoja" ohjelmia?? Eikös niiden aika vielä ehdi tulla heillekin??
Lapsen rikottu mieli on hankala paikata ja pienistä jutuista se joskus järkkyy.....

täti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Lapsen rikottu mieli... siinä lause jota kaikkien vanhempien on syytä miettiä. En ole mikään sanomaan mitä kukakin voi antaa lasten katsoa, mutta kyllä esim. salkkareiden tapahtumat jäävät muhimaan lapsen mieleen tyyliin voikohan noin käydä oikeesti ja voikohan noin käydä minulle/perheenjäsenelle... Päiväkodissa huomaa että jopa ns. "lastenohjelmat" kuten prätkähiiret ja turtlesit saavat lapsen levottomaan mielentilaan. Nähdyt asiat tulevat mm. leikkeihin ja kun lapsi ei vielä ymmärrä että oikeassa elämässä ei voi toimia kuten tv:ssä, nyrkit heiluvat yms....
En ymmärrä miksi lasten pitäisi katsoa "huonoja" ohjelmia?? Eikös niiden aika vielä ehdi tulla heillekin??
Lapsen rikottu mieli on hankala paikata ja pienistä jutuista se joskus järkkyy.....
peesi peesi peesi ja vielä kerran peesi!!! Juuri näin! <3

molli
AIVAN!!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja molli:
Ja sitten on niitä jotka ei oikeesti tätä tajua :eek:

Että lapsi voi kattoa mitä vaan, kunhan sen kanssa puhuu siitä. Ei se puhuminen auta, jos kuvat mielessä on tarpeeksi pelottavia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja molli:
Ja sitten on niitä jotka ei oikeesti tätä tajua :eek:

Että lapsi voi kattoa mitä vaan, kunhan sen kanssa puhuu siitä. Ei se puhuminen auta, jos kuvat mielessä on tarpeeksi pelottavia.
Ja sitten on niitä vanhempia, joiden mielestä lapset ovat kehitystään "edellä" ja sietävät katsoa ihan mitä vaan ikärajoista viis... :(

Juh
Meillä kolme vuotiaan uniin vaikuttavat jo Muumit, joten voi vaan kuvitella miten kykenemätön pienen ihmisen mieli on käsittelemään aikuisille suunnattuja ohjelmia.

Ja ei, mua ei oikeastaan kiinnosta mitä muiden lapset katsoo, mutta on turha jeesustella supermammoista, jos joku on kiinnostunut siitä mitä lapsi telkkarista näkee.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aaaaaargghhh:
MUA PISTÄÄ NIIN VIHAKSI KAIKKI NÄÄ VASTUUTTOMAT JA VÄLINPITÄMÄTTÖMÄT VANHEMMAT!!!! Näiden vanhempien lapsetko on niitä, JOTKA NAPPAA PIENEN VAUVAN VAUNUISTAAN, HAUDATAKSEEN TÄMÄN??!! Ihan vaan siksi, KUN SALKKAREISSAKIN tehtiin niin.

Pieni lapsi EI TODELLAKAAN EROTA FAKTAA JA FIKTIOTA, vaan pitää totena AIVAN KAIKKEA minkä näkee ja kuulee. Syyttäkää sitten vaan itseenne, kun lapsen mieli kieroutuu ja pitää kaikkea telkkarissa nähtyä normaalina. Pieni lapsi voi hokea IME PARSAA, mutta ei tajua mitä hokee. HAHHAH, hauskaa on kun aikuiset nauraa. Joidenkin mielestä on söpöä kun 2v hokee vittua jne. Se on kaikkea muuta kun söpöä ja kertoo kaiken vanhemmista ja heidän kasvatustyyleistään.

ANTAKAA LASTEN OLLA LAPSIA ÄLKÄÄKÄ HETI SYÖTTÄKÖ SILMIÄ JA SUUTA TÄYTEEN AIKUISTEN MAAILMAA. Pikkuvanhat lapset on oikeesti tosi vaikeita ja ongelmia tulee viimeistään koulussa. Voin kasvatusalan ammattilaisena kertoa, että tiedän mistä puhun.
Olen niin samaa mieltä!

Samoilla linjoilla. Aika tarkasti valkkaan, mitä meillä katotaan.

Saraldo
Meidän 5-vuotias ei katso uutisia. Itse asiassa mekään ei katsota :whistle: . Netistä tulee luettua kaikki tarvittava. Meillä ei myöskään ole telkkari päällä taustalla, jolloin sieltä voi yhtäkkiä alkaa tulemaan ohjelmaa, mitä ei ole tarkoitettu lapsille. Meidän neiti on usein vielä tähän aikaan hereillä (kuten nytkin), joten siinä saa olla jo tarkkana sen suhteen, mitä töllöstä tulee. Nyt katseli äsken Sokkokokkia, siinä ei ole mitään lapsille haitallista mun mielestäni.

Mitään rikossarjoja, Salkkareita, Kaunareita ynnä muita aikuisten sarjoja hän ei katso. Mutta esim. hauskoja kotivideoita katsoessa tuli ainakin jossain vaiheessa esim. Lostin pätkiä. Silloin oli pakko ottaa lapsi syliin väärinpäin ja estää katsomasta. Nuo pätkät on usein pahoja, kun niihin ei oikein osaa varautua.

Monet lastenohjelmatkin on musta liian rankkoja viisivuotiaalle, tai ainakin meidän viisivuotiasta jotkut selvästi pelottaa. Ja mitä tulee noihin aikuisten ohjelmiin, niin mulla on tälläkin hetkellä tallennuksessa vaikka kuinka paljon sarjoja, joita katselen sitten kun tyttö nukkuu. En katso juuri mitään "suorana".

Sinä, jonka 2-vuotias katsoo sun kanssa Salkkareita... sanoit, että olet hiljattain hankkinut sen digiboksin eikä ole varaa hankkia taas uutta. Tallentavilla ja taviksilla ei enää ole kovinkaan paljon hintaeroa, siis suhteessa. Olisit silloin satsannut siihen tallentavaan.

Mun on helpompi listata mitä lapset saa katsoa kuin mitä ei eli ylen pienten lasten ohjelmia (Galaxia ei siis vielä, oon sanonut että se on koululaisten ohjelma) ja äidin kanssa Strömsötä. Kesyimmästä päästä olevia sisustusohjelmia katsotaan myös yhdessä joskus harvoin, mutta jos tulee mainoskatkoja vaihdan kanavalle jossa ei silloin ole ohjelmaa tai kelaan yli jos tulee nauhalta. Siinä se aika tarkkaan on. Miksi pitäisi muuta? Ei tarvitsisi tätäkään, mutta toisaalta se on kai hyvä jos oppii katsomaan asiallisia ohjelmia niin ehkä isompanakin osaa valita laatua.

lapsistaan kiinnostunut
Alkuperäinen kirjoittaja siis mitäh?:
Siinä oli tiivistettynä asioita joita siellä oli keskusteltu. Yksi kohta koski tv:n katselua ja siinä luki, että vanhempien ei saisi antaa lasten katsoa lapsille sopimatonta ohjelmaa, esim salkkareita tai duudsoneita. Siis onko oikeesti joku joka antaa päiväkoti-ikäisen lapsensa kattoa noita ohjelmia??? Pakko ilmeisesti olla, koska asiasta oli tuollakin keskusteltu??
Olen aina ollut vanhempainilloissa kaikilla lapsillani, se kuuluu asiaan. Harmittavan vähän vuosien saatossa siellä ollut vanhempia ja aina samat ja samat puuttuvat. Ikävää!
Itsellä enää kuopukselta vuosi peruskoulua jäljellä mutta jatkuuhan se jossain vieläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Mulla alle 2v lapsi ja mä katon salkkarit aina.. Eli telkku on auki ja kattoo jos on kattoakseen. yleensä leikkii tai syö iltapuuroa silloin. salkkareiden jälkeen unille :)
Olen siis yh eikä lapsi oikeen voi missään muuallakaan olla tuohon aikaan ni pitääkö teidän mielestä mun lopettaa telkkarin kattominen ettei lapsi vaan saa mistään vaan kamalia vaikutteita?? :O
Ei se kyllä lasten ohjelma ole, vaikka lapsi ei katsele niin kuitenkin kuuntelee ja on samassa tilassa. Voisitko jotenkin tallentaa sen?
oon mäki yh. Ja meillä ei kyllä katota salkkareita. Ihan sen takia, että se ei oo lastenohjelma. Se tarkottaa sitte sitä että mä en kato telkkaria.

vierAS
Mulla alle 2v lapsi ja mä katon salkkarit aina.. Eli telkku on auki ja kattoo jos on kattoakseen. yleensä leikkii tai syö iltapuuroa silloin. salkkareiden jälkeen unille :)
Olen siis yh eikä lapsi oikeen voi missään muuallakaan olla tuohon aikaan ni pitääkö teidän mielestä mun lopettaa telkkarin kattominen ettei lapsi vaan saa mistään vaan kamalia vaikutteita?? :O
Mulla 1v laps ja se kyllä katsoo minun kanssa salkkareita.. :D eikä mua kyllä kiinnosta mitä muut siitä on mieltä. itepähän kasvatan oman lapseni :)

mie
Juu kyllä jotkut on niin tyhmiä että antaa lastensa katsoa moista soopaa. Mun lapsi on eskarissa ja syksyllä kun se alko niin siellä oli juteltu juuri salkkareista ja muutama lapsi oli kertonu, että kattoo sitä mikä on mun mielestä ihan käsittämätöntä.

Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja lapsistaan kiinnostunut:
Alkuperäinen kirjoittaja siis mitäh?:
Siinä oli tiivistettynä asioita joita siellä oli keskusteltu. Yksi kohta koski tv:n katselua ja siinä luki, että vanhempien ei saisi antaa lasten katsoa lapsille sopimatonta ohjelmaa, esim salkkareita tai duudsoneita. Siis onko oikeesti joku joka antaa päiväkoti-ikäisen lapsensa kattoa noita ohjelmia??? Pakko ilmeisesti olla, koska asiasta oli tuollakin keskusteltu??
Olen aina ollut vanhempainilloissa kaikilla lapsillani, se kuuluu asiaan. Harmittavan vähän vuosien saatossa siellä ollut vanhempia ja aina samat ja samat puuttuvat. Ikävää!
Itsellä enää kuopukselta vuosi peruskoulua jäljellä mutta jatkuuhan se jossain vieläkin.
Et vissiin huomannut, että ap jossain vaiheessa kertoi olleensa silloin töissä? Aina ei onnistu vaihtamaan vuoroa ja ainakin meillä nuo ilmoitukset tulevasta vanhempainillasta tuli todella myöhään. Esim. maanantaina saatettiin ilmoittaa, että torstaina on sitten vanhempainilta.

Yhteistyössä